Rondwandeling over de tafelberg Lilienstein bij Königstein

Königstein - Elbe pontje - Halbestadt - Nordaufstieg - Lilienstein - Wetterkiefer - Felsbaude Lilienstein - Westecke - Südaufstieg - Ebenheit - Elbe pontje - Königstein

starstarstar_borderstar_borderstar_border 5,5 Km 335 Hm 3,5 uur GPS-track Print PDF Kaart Reisgids
Afstand

De afstand van deze wandelroute is met een Curvimeter nagemeten op een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000.

Bij wandelroutes met een GPS-track is de afstand bepaald op basis van de GPS-log gegevens.

Alle gemeten afstanden zijn afgerond naar een halve kilometer.

Google Earth

Van deze rondwandeling is helaas nog geen Google Earth link beschikbaar.

Een Google map zal op een later moment alsnog worden toegevoegd

GPS

Van deze route is nog geen gps-track als download beschikbaar. Op een later moment zullen een .gpx en .kml in een zip-file worden toegevoegd.

Hebt jij deze route gelopen en wel een GPS-bestand beschikbaar, dan is deze zeer welkom als aanvulling op de site. (Email)

Hoogtemeters

De weergegeven hoogtemeters (stijgen/dalen) zijn onderweg afgelezen op een hoogtemeter en achteraf nagerekend vanaf een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000. Hierbij zijn de verschillen opgeteld tussen alle 'laagste punten' van de route en de daarop volgende 'hoogste punten' op basis van de hoogtelijnen van de kaart.

Dit is geen erg nauwkeurige methode. In de praktijk kunnen de opgegeven hoogtemeters dan ook afwijken van de werkelijkheid.

Bij rondwandelingen voorzien van een GPS-track zijn de hoogtemeters afgelezen uit het GPS logbestand. Deze berekeningen zijn veel betrouwbaarder.

Alle aangegeven waarden zijn afgerond op 10 hoogtemeters. Bij lastiger na te rekenen situaties op 50 hoogtemeters.

Hoogtemeters

Deze rondwandeling verloopt geheel vlak of bij deze route zijn de (mogelijke) hoogteverschillen zo gering dat deze niet relevant zijn voor de wandelaar.

Kaart

Van deze omgeving is helaas nog geen goede wandel- of fietskaart verkrijgbaar.

Moeilijkheidsgraat

star star_border star_border star_border star_border = zeer eenvoudige wandelroute

Korte tot middellange route over halfverharde of verharde wegen en paden zonder hoogtemeters van betekenis

star star star_border star_border star_border = eenvoudige wandelroute

Route over halfverharde of verharde paden met delen smalle goed begaanbare berg- of bospaadjes. Geen tot weinig hoogtemeters

star star star star_border star_border = middelzware wandelroute

Een langere tocht en/of veel hoogtemeters. Route kan smalle berg- of bospaadjes bevatten en natuurlijke hindernissen. (Trap/ladder/beek oversteek) Voor iedereen met redelijke conditie goed/veilig toegankelijk. Advies minimaal wandelschoen A/B of B

star star star star star_border = pittige wandelroute

Lange tocht en mogelijk veel hoogtemeters. Route kan 'avontuurlijke stukjes' en smalle, soms steile paden bevatten. In de bergen Trittsicherheit nodig en goede wandeluitrusting met B of B/C schoenen, wandelstokken en nooduitrusting. (Zie 'Uitrusting')

star star star star star = zware wandelroute

Lange tocht met veel hoogtemeters. Kan delen van een 'Steig' bevatten. Alleen voor geoefende wandelaars met Trittsicherheit en de juiste bergwandeluitrusting. Geen klimtouw of gordels nodig.

Deze kwalificatie toekenning berust op onze eigen ervaring. Voor meer gedetailleerde informatie over de begaanbaarheid en veiligheid van een route lees het uitgebreide routeverslag.

Tijd

De benodigde tijd voor een rondwandeling kan zeer persoonlijk zijn. De weergegeven tijd zijn de werkelijk door ons gelopen uren, afgerond naar boven op een half uur. Wij lopen om te genieten en niet speciaal voor de conditie. We nemen onze pauzes, lopen harder wanneer het een stukje saai is, en langzamer wanneer de omgeving interessant is. De aangegeven looptijd zal dan ook meestal ruim haalbaar zijn.

Tip:

In het vlakke Nederland zal de af te leggen afstand tussen 3 en 5 Km per uur liggen. Bij een cultuur wandeling kan dit zelfs minder dan 3 Km zijn, bij een sportieve wandeling misschien wel meer dan 5 Km. Een goed gemiddelde om mee te rekenen is 4 kilometer per uur exclusief pauzes. Na meerdere wandelingen kan dit naar eigen ervaring worden bijgesteld.

Hou rekening met 10 minuten pauze per uur, zodat er voor een route van 16 Km 4,5 uur uitgetrokken moet worden. (16Km : 4 Km/u = 4 uur wandelen en 3 x 10min pauze). Bij langere (dag-) tochten ook een langere lunchpauze meenemen. (Een half uur als de broodjes in de rugzak worden meegenomen, een uur als er wordt geluncht bij een horeca gelegenheid onderweg).

(zie ook Routes plannen)

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Duitsland)

(Ontdek hier je ANWB camping Duitsland)

(Laatste melding route OK: september 2021 - Janny en Bert S. Ter Apel)

Deze rondwandeling vanaf Königstein over de tafelberg Lilienstein is maar een korte route, maar de Lilienstein is zo bijzonder dat je dit eigenlijk niet mag missen als je in de Sächsische Schweiz op vakantie bent. Evenals een bezoek aan de Festung Königstein waar we ook een korte route voor hebben uitgezet. Deze twee routes vanuit Königstein zijn ook prima op een dag te combineren.

De Lilienstein is de huisberg van Halbestadt Königstein en is de enige tafelberg ten oosten van de Elbe. De vlakke deels open top biedt de bezoeker veel schitterende uitzichtpunten op de wijde omgeving midden in de Sächsische Schweiz waar de Elbe diep in het dal beneden een grote lus maakt om deze tafelberg heen.

routekaart rondwandeling Lilienstein Königstein

Voor wandelaars van de Lange Afstand Wandeling (LAW) Malerweg wordt dit rondje als extra optie aangeboden op etappe 7 van de Malerweg, evenals een bezoek aan de vesting Königstein. Dit is echter op zich al een lang en pittig traject, om daar deze extra uitstapjes nog bij te doen maakt het wel heel erg zwaar en het doet ook geen recht aan deze bestemmingen waar je eigenlijk meer tijd voor zou moeten inruimen.

We lopen deze rondwandeling vanaf het S-Bahn station Königstein, dit is vanuit het hele Elbtal per trein in enkele minuten bereikbaar. Het vervoer met het OV in de Sächsische Schweiz is voor alle vakantiegasten gratis, dit geldt voor de trein, bussen en pontjes. Voor wie met de auto komt zijn er parkeer mogelijkheden rond het centrum, maar deze zijn beperkt en het is betaald parkeren. Doorgaans € 8,- per dag.

hoogteprofiel rondwandeling Lilienstein Königstein

Voor uitgebreide informatie over de Sächsische Schweiz als bestemming voor een wandelvakantie, de gratis openbaar vervoer mogelijkheden, en waarom wij de Malerweg etappes deels hebben aangepast, zie deze informatie pagina.

Bij aankomst met de trein vanuit het zuiden kunnen we het perron afdalen en dan de trap omlaag nemen aan de Elbe zijde tot aan de oever van de rivier. Vanuit het noorden gaat het via een tunnel onder het spoor door om bij de Elbe te kunnen komen. Voor het water op het fiets- en wandelpad dan linksaf naar de aanlegsteiger van het Elbe pontje.

Komend vanuit het centrum van Königstein, vanaf een parkeerplaats of van het busstation, steek dan de grote rotonde recht over en dan links aanhouden via een van de vele boogvormige doorgangen onder het spoor door. Verderop rechts is het pontje al te zien.

het Elbe pontje Königstein

Tijdens ons verblijf van twee weken hebben we nooit meer dan enkele minuten hoeven wachten, het pontje vaart 'nach bedarf' en komt er gelijk aanvaren als we aan komen lopen. Na enkele dagen gebruik van dit pontje, wij logeren hier aan de overzijde bij Königstein, worden we zelfs al herkent en hoeven we onze Gastekarte niet eens meer te laten zien.

klinkerpad langs de bergehelling

Aan de overzijde klimmen we omhoog tot aan de asfaltweg en slaan er voor het Landgasthaus Müller linksaf. Na enkele meters gaat het al weer rechtsaf waar een smal asfaltpaadje langs enkele woningen loopt. Na het laatste huis links wordt het een klinkerpad en gaat het gelijk al lekker omhoog.

Bij de bosrand loopt het pad naar rechts en daarna weer scherp links. Het wordt nog steiler als we voor een woning op de berghelling langs lopen en er daarna weer scherp rechts achterlangs gaan. Een lang recht pad de berghelling op.

Voor het volgende gebouw vinden we een splitsing, het verharde pad gaat er linksaf. Daar gaan we op de terugweg weer vandaan komen, nu stappen we rechtdoor en kiezen het zandpad het bos in.

In het bos wordt het even wat vlakker, maar we blijven aan hoogte winnen. Het volgende pad naar rechts kunnen we negeren en blijven alsmaar rechtdoor lopen tot we bijna boven op het plateau links door de bomen heen het open veld zien.

Links langs de akkers loopt een pad dat dadelijk samenkomt met onze route, we kunnen er rechtdoor blijven gaan of enkele meters links het bos doorsteken om er naar het mooie uitzicht op de Lilienstein te kijken en naar links zelfs de Festung Königstein te kunnen zien.

• uitzicht op het Elbeplateau

Als het daarna weer het bos in gaat blijven we nog even rechtdoor aanhouden tot we bij een kruising komen met rechts ervoor twee grote stenen. Daar slaan we schuin rechtsaf, de Lilienstein Nordaufstieg wordt er aangegeven op een handwijzer. Het gaat nu langere tijd door het bos waarbij we om de Lilienstein heen lopen om straks vanaf de achterzijde aan de beklimming te beginnen.

splitsing voor de Lilienstein beklimming

De enkele zijwegen en paden kunnen we negeren als er geen handwijzers bij staan. Soms zien we ook de route met een gele balk aangegeven, dat bevestigd dan dat we nog op koers zijn. Tot we een Y-splitsing met brede boswegen bereiken. Daar is niets aangegeven maar we moeten er schuin links over het bredere bospad aanhouden.

We zijn dan achter de Lilienstein aangekomen en lopen verder tot aan een volgende driesprong. Hier gaat een pad scherp links omhoog. We kunnen er gelijk links de afkorting nemen of na enkele meters het echte pad scherp links, daar staat ook weer een handwijzer met zowel de gele balk route als de Nordaufstieg aangegeven.

Nu gaat de echte klim omhoog beginnen! Eerst nog een bospaadje met enkele houten traptreden, daarna buigt het naar rechts en volgen we het paadje langs en tussen de rotsen door met soms ook stenen traptreden. Het wordt met elke stap nog mooier!

• start van de Nordaufstieg

Als we daarna pal langs de steile rotswand van de Lilienstein lopen gaat het iets links een combinatie van kortere metalen en stenen trappen omhoog, dan gaat het naar links en staan we voor een lange rechte metalen trap. Deze loopt echter eenvoudig omhoog, het is geen ladder en dus niet heel steil en er is een prima trapleuning beschikbaar.

trappen en ladders omhoog

Bovenaan volgen we het paadje waarna we enkele zeer mooie doorkijkjes krijgen over het Elbeplateau voor we dadelijk linksaf een smalle kloof in gaan. Het gaat weer naar links waar in een smalle kloof in de rotswanden de doorgang naar de top is gebouwd met houten en betonnen traptreden. Een zware klim waarbij de traptreden dan weer breed zijn maar soms ook zeer smal.

doorkijkje over de Sächsische Schweiz
wandelpad op de Lilienstein

Er zijn wat mogelijkheden om boven- of onderaan deze trappen op een plateautje of in een andere ruimte even opzij te stappen om afdalers voor te laten gaan, andere keren worden wij naar boven geroepen als er even op ons wordt gewacht in de smalle stukjes. Wat een prachtige beklimming is dit!

En dan zijn we eindelijk bovenop de Lilienstein. Daar gaat een breder wandelpad door het bos afgezet met houten hekken. Op de volgende splitsing gaan we linksaf om eerst het uitzichtpunt bij de 'Wetterkiefer auf dem Lilienstein' te bezoeken.

Hier kunnen we het pad naar links aan blijven houden dat eerst achter langs het uitzichtplateau langs gaat en er van vanaf de andere zijde naar toe loopt, of we kunnen iets verderop doorsteken naar het parallelle pad rechts om daarop naar links te gaan. Dat gaat meer langs de rotswand en gelijk naar het mooie rotsplateau bij een monument.

Monument bij het uitzichtpunt Wetterkiefer

Het uitzicht is er fantastisch. Naar rechts is de Festung Königstein van bovenaf goed te zien, natuurlijk het stadje Königstein van waaraf we zijn vertrokken, maar vooral het mooie kijkje in het Elbtal is bijzonder. De loop van de Elbe is er tot volgen tot ver voorbij Bad Schandau. (Herkenbaar aan de brug over de Elbe bij Bad Schandau). Helaas is de dag wat bewolk en heiig begonnen wat ons zicht nog wat beperkt, na de middag gaat het echter opklaren en krijgen we straks wel mooie blauwe luchten op de andere uitzichtpunten.

Vanaf het uitzichtpunt kiezen we het pad langs de rotswand waarbij we de Elbe links houden en volgen deze weer het bos in. Steeds langs of dicht bij de rand van de Lilienstein. Even later komen we langs een gebouw en als we deze hebben gerond zien we aan de achterzijde dat dit een kabelbaan is. Een vrachtlift voor de bevoorrading van de verderop gelegen Felsenbaude Gaststätte.

bij het kabelbaanstation

Het pad gaat daarna nog dichter langs de rotswand verder met meer open stukken en dus weer mooie doorkijkjes naar links van achter het aangebrachte hek. Zoals beloofd komt de zon nu door wat het allemaal nog leuker maakt.

wandelpad langs de rand van de Lilienstein

Het is dan niet ver meer voor we een volgend uitzichtpunt bereiken, het 'Lilienstein Aussichtpunkt' met een grote stenen zuil. Op deze zuil is te lezen dat deze is opgericht door de Gebirgsverein Sächsische Schweiz in 1889. Vanaf dit punt is de vesting Königstein van veel dichterbij te bewonderen met daaronder het stadje Königstein en aan de voet van de Lilienstein het gehucht Ebenheit waar we straks op de terugweg langs zullen lopen.

Als we vanaf het uitzichtpunt verder lopen gaat het weer het bos in en staan we na enkele meters voor de Felsenbaude, de horeca gelegenheid met terras op de Lilienstein. Vanwege de nog geldende maatregelen is de toegang alleen beperkt mogelijk, maar toch is het er tamelijk druk op het tijdelijk met tenten overdekte terras.

Voor het gebouw langs gaan we links en blijven het wandelpad door het bos volgen tot we voor ons weer rotsblokken zien met trappen en hekwerk. Daar is de Lilienstein Westecke, het laatste uitzichtpunt aan het andere uiteinde van deze mooie tafelberg.

de Westecke komt in zicht

Hier zijn meerdere uitzicht Kanzels te vinden. Op weg daar naartoe komen we langs een pad links omlaag via trappen, dat wordt straks de afdaling. Maar eerst gaan we al die uitzichttopjes opzoeken. Het is een waar doolhof van paadjes en te beklimmen rotsblokken via heel veel trappen en ladders. Soms komen we vanaf een uitzichtpunt een stukje terug om dan weer een paadje naar links te vinden met nog meer trappen, ladders en metalen roosters naar weer een ander rotspuntje.

Met name de jonge kinderen lijken er heel veel plezier in te hebben om alles uithoekjes te verkennen, wij genieten vooral van de prachtige uitzichten die we hier naar alle zijden hebben. Deze keer kijken we over de Elbe uit naar het noorden met in de verte Kurort Rathen. En zelfs de Bastei is er te herkennen!

vergezicht Elbtal vanaf de Lilienstein
afdaling met trappen

Na een korte pauze zoeken we de weg omlaag op en beginnen aan de afdaling via de Südabstieg naar Ebenheit. Bij het begin van de afdaling is rechts op de rotswand, een beetje verstopt achter varens, de route naar de Königstein Parkplatz via de blauwe balk route aangegeven.

Daar gaan we de trappen omlaag en weer door een leuke kloof met stenen treden. Er volgen nog veel meer trappen die we afdalen langs de steile rotswanden van de Lilienstein. Ook nu zijn er soms leuke doorkijkjes zoals nog een laatste blik op het uitzichtpunt Westecke waar we enkele minuten geleden nog op hebben gestaan.

Bij de laatste rotswand links van het pad, voor we de beboste berghellingen af gaan lopen, zijn er meerdere paadjes. Daar houden we wat links aan en richten ons op de blauwe balk route. Het paadje schuin rechts kan ook, dit kronkelt meer omlaag maar het komt daarna weer bij elkaar.

• afdaling via de Südabstieg
bankje bij de bosrand Ebenheit

Bijna aan de rand van het bos aangekomen gaan we op een splitsing linksaf, rechts gaat naar de parkeerplaats aan de voet van de Lilienstein. Linksaf wordt de terugweg naar het pontje (Fähre) bij Königstein aangegeven.

Het gaat dan nog wat geleidelijker omlaag tot we bij de bosrand komen. In het bos staat een bankje met uitzicht richting Königstein, mooi in de schaduw.

We gaan er rechtdoor het brede karrenspoor volgen over het Elbeplateau, nu heerlijk warm in de zon. Onder het lopen houden we zicht op de Festung Königstein, en meer links krijgen we ook de prachtige tafelbergen ten westen van de Elbe nog eens te zien.

Het pad komt uit bij de asfaltweg door het dorpje Ebenheit, recht tegenover het Panoramahotel Lilienstein. Het grote terras met uitzicht op de tafelberg die we net over zijn geklommen is aanlokkelijk, maar helaas, deze is vandaag gesloten in verband met de Duitse maatregelen.

• vergezichten bij Ebenheit

Op het asfalt gaan we linksaf en zoeken naar een wandelpad 50m verderop naar rechts. Dit paadje volgen we dan tussen de woningen door en daarna over het open veld tot we weer het bos in gaan. Eenmaal in het bos is er links een bankje en dan gelijk een trap omlaag in een dalletje waar een beekje stroomt.

afdaling in het Elbe dal
terug bij Halbestadt aan de Elbe

We steken het watertje over en gaan op de volgende splitsing linksaf waarmee we nog steeds de blauwe balk route volgen. Dit bospad blijven we aanhouden tot het een halfverhard wandelpad wordt en daarna zelfs een asfaltpaadje tot aan de eerste huizen van Halbestadt.

Aan het einde van het pad met links de Wildnis Herberge, staan we voor een T-splitsing. Aan het begin van deze rondwandeling zijn we hier van rechts naar boven gekomen en hier links het bos in gegaan.

Nu gaan we rechtsaf en via het klinkerpad de route weer omlaag zoals we deze eerder omhoog hebben gevolgd, terug naar de Elbe oever en de aanlegsteiger van het Elbe pontje.

Voor wie nog even een terrasje mee wil pakken kunnen we het Landgasthaus Müller recht tegenover de veerpont aanbevelen, ze hebben er een gezellig terras met uitzicht op de Elbe. Vanaf de splitsing voor de Elbe iets naar rechts is een mooie overdekte picknickplek beschikbaar voor een onderbreking met uitzicht over het water waar het altijd druk is met rondvaartboten.

• pauze aan de oever van de Elbe

Na de oversteek met het pontje kan links de trap naar het perron van het treinstation worden opgezocht of rechtsaf onder het spoor door terug naar het centrum en het busstation. Daar start ook onze rondwandeling naar de Festung Königstein bij het busstation. Wij hoeven niet meer over te steken, onze gehuurde blokhut staat vanaf hier maar 300m naar rechts in Halbestadt.

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Duitsland)

(Ontdek hier je ANWB camping Duitsland)

De routes zijn zo nauwkeurig mogelijk opgetekend. Ik ben niet verantwoordelijk voor wijzigingen ter plaatse en/of (type-)fouten in de omschrijvingen. NEEM ALTIJD EEN GOEDE WANDELKAART MEE! En mail ons als je onjuistheden tegenkomt.