Schneekopf Gehlberg Ilmenau

Gehlberg - Meininger Hütte - Uitzicht rots - Dürrenberger Hütte - Plänckners Aussicht - Grosser Beerberg - Suhler Ausspanne - Hohe Geiersberg - Suhler Hütte - Sneekopf - Neue Gehlberger Hütte - Gehlberg

starstarstarstar_borderstar_border 17 Km 690 Hm 6:00 uur GPS-track Print PDF Kaart Reisgids
Afstand

De afstand van deze wandelroute is met een Curvimeter nagemeten op een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000.

Bij wandelroutes met een GPS-track is de afstand bepaald op basis van de GPS-log gegevens.

Alle gemeten afstanden zijn afgerond naar een halve kilometer.

Google Earth

Van deze rondwandeling is helaas nog geen Google Earth link beschikbaar.

Een Google map zal op een later moment alsnog worden toegevoegd

GPS

Van deze route is nog geen gps-track als download beschikbaar. Op een later moment zullen een .gpx en .kml in een zip-file worden toegevoegd.

Hebt jij deze route gelopen en wel een GPS-bestand beschikbaar, dan is deze zeer welkom als aanvulling op de site. (Email)

Hoogtemeters

De weergegeven hoogtemeters (stijgen/dalen) zijn onderweg afgelezen op een hoogtemeter en achteraf nagerekend vanaf een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000. Hierbij zijn de verschillen opgeteld tussen alle 'laagste punten' van de route en de daarop volgende 'hoogste punten' op basis van de hoogtelijnen van de kaart.

Dit is geen erg nauwkeurige methode. In de praktijk kunnen de opgegeven hoogtemeters dan ook afwijken van de werkelijkheid.

Bij rondwandelingen voorzien van een GPS-track zijn de hoogtemeters afgelezen uit het GPS logbestand. Deze berekeningen zijn veel betrouwbaarder.

Alle aangegeven waarden zijn afgerond op 10 hoogtemeters. Bij lastiger na te rekenen situaties op 50 hoogtemeters.

Hoogtemeters

Deze rondwandeling verloopt geheel vlak of bij deze route zijn de (mogelijke) hoogteverschillen zo gering dat deze niet relevant zijn voor de wandelaar.

Kaart

Van deze omgeving is helaas nog geen goede wandel- of fietskaart verkrijgbaar.

Moeilijkheidsgraat

star star_border star_border star_border star_border = zeer eenvoudige wandelroute

Korte tot middellange route over halfverharde of verharde wegen en paden zonder hoogtemeters van betekenis

star star star_border star_border star_border = eenvoudige wandelroute

Route over halfverharde of verharde paden met delen smalle goed begaanbare berg- of bospaadjes. Geen tot weinig hoogtemeters

star star star star_border star_border = middelzware wandelroute

Een langere tocht en/of veel hoogtemeters. Route kan smalle berg- of bospaadjes bevatten en natuurlijke hindernissen. (Trap/ladder/beek oversteek) Voor iedereen met redelijke conditie goed/veilig toegankelijk. Advies minimaal wandelschoen A/B of B

star star star star star_border = pittige wandelroute

Lange tocht en mogelijk veel hoogtemeters. Route kan 'avontuurlijke stukjes' en smalle, soms steile paden bevatten. In de bergen Trittsicherheit nodig en goede wandeluitrusting met B of B/C schoenen, wandelstokken en nooduitrusting. (Zie 'Uitrusting')

star star star star star = zware wandelroute

Lange tocht met veel hoogtemeters. Kan delen van een 'Steig' bevatten. Alleen voor geoefende wandelaars met Trittsicherheit en de juiste bergwandeluitrusting. Geen klimtouw of gordels nodig.

Deze kwalificatie toekenning berust op onze eigen ervaring. Voor meer gedetailleerde informatie over de begaanbaarheid en veiligheid van een route lees het uitgebreide routeverslag.

Tijd

De benodigde tijd voor een rondwandeling kan zeer persoonlijk zijn. De weergegeven tijd zijn de werkelijk door ons gelopen uren, afgerond naar boven op een half uur. Wij lopen om te genieten en niet speciaal voor de conditie. We nemen onze pauzes, lopen harder wanneer het een stukje saai is, en langzamer wanneer de omgeving interessant is. De aangegeven looptijd zal dan ook meestal ruim haalbaar zijn.

Tip:

In het vlakke Nederland zal de af te leggen afstand tussen 3 en 5 Km per uur liggen. Bij een cultuur wandeling kan dit zelfs minder dan 3 Km zijn, bij een sportieve wandeling misschien wel meer dan 5 Km. Een goed gemiddelde om mee te rekenen is 4 kilometer per uur exclusief pauzes. Na meerdere wandelingen kan dit naar eigen ervaring worden bijgesteld.

Hou rekening met 10 minuten pauze per uur, zodat er voor een route van 16 Km 4,5 uur uitgetrokken moet worden. (16Km : 4 Km/u = 4 uur wandelen en 3 x 10min pauze). Bij langere (dag-) tochten ook een langere lunchpauze meenemen. (Een half uur als de broodjes in de rugzak worden meegenomen, een uur als er wordt geluncht bij een horeca gelegenheid onderweg).

(zie ook Routes plannen)

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Duitsland)

(Ontdek hier je ANWB camping Duitsland)

(Laatste melding route OK: Oktober 2023 - Inge en Ronald. Oosterwolde Friesland)

Onze rondwandeling bij Gehlberg gaat door het hoogste gebied van het Thüringer Wald, in de driehoek Ilmenau, Suhl en Schmiedefeld is dat rond de 1000m hoogte. De wandeltocht gaat door dichte bossen op grote hoogte, maar bevat ook prachtige vergezichten en een bezoek aan de geweldig mooie bergtop Schneekopf en de Neue Gehlberger Hütte boven op die berg.

routekaart rondwandeling Schneekopf Gehlberg

De wandeling gaat vooral over brede goed begaanbare boswegen maar ook een paar leuke smalle wandelpaden en een steile afdaling vanaf de Schneekopf in het laatste deel. We maken vandaag wel veel hoogtemeters, maar behalve de laatste afdaling gaat het allemaal heel geleidelijk omhoog en omlaag en is het geen zware tocht.

We hebben dit hoge gebied voor vandaag uitgezocht omdat het een zeer warme dag gaat worden en we hopen dat het op grote hoogte een beetje mee zal vallen. De dichte bossen zullen daarnaast voor wat schaduw zorgen tijdens de wandeling.

hoogteprofiel rondwandeling Schneekopf Gehlberg

In een klein uurtje rijden we van onze camping bij Catterfeld naar het skidorp Gehlberg aan de L2615. Gehlberg ligt iets westelijk van de grote stad Ilmenau en de route vanaf de A71 naar Gehlberg is adembenemend mooi.

Dan rijden we door Gehlberg heen, de startplek ligt 2.1km ten zuiden van Gehlberg midden in de bossen. Ook de route daar naartoe is prachtig, je waant je echt in de Alpen met de smalle weggetjes en haarspeldbochten.

veel bordjes bij de parkeerplaats

We moeten wel even zoeken naar de juiste parkeerplaats, deze is niet met een 'P' aangegeven maar het is een kruispunt van de smalle asfaltweg met veel zandpaden.

De parkeerplaats Güldene Brücke is eigenlijk niet te missen, het de plek waar de asfaltweg het hoogste punt bereikt (863m) en de vele informatieborden en de schuilhut op de parkeerplaats vallen goed op. Het is tevens een bushalte.

Navigatie: Gehlberg, Ritterstrasse 28. Na Skilift 'Am Ritter' in Gehlberg 2.1Km de berg op. (Coördinaten: 50.5664500, 10.777899)

Eenmaal op de juiste plek aangekomen trekken we de wandelschoenen aan en oriënteren we ons om wel gelijk het juiste zandpad te nemen. We kunnen er uit wel vijf kiezen. Met onze rug naar de asfaltweg moeten we het meest linkse pad hebben, niet het smalle paadje parallel aan de asfaltweg, maar de brede Forstweg links het bos in.

langs de Meininger Hütte

We starten met een vrij vlakke route die ons eerst helemaal om de Schneekopf heen zal brengen met onderweg een paar mooie uitzichtpunten en verschillende Hütten. Pas op de terugweg gaan we als afsluiter de Schneekopf zelf beklimmen.

brede weg om de Schneekopf

Al na enkele minuten lopen komen we langs de eerste Hütte, de Meininger Hütte.

Dan is er verderop de eerste splitsing, er gaat een pad rechts omlaag die we kunnen negeren. We blijven deze brede weg aanhouden helemaal om de Schneekopf heen.

Daarna volgt er nog een afsplitsing met een smal paadje naar links in een wijde bocht, vanaf dat paadje gaan we aan het einde van de rondwandeling omlaag komen. Nu blijven we echter de weg vervolgen.

Iets verder doorgelopen zijn er rechts dan ook de eerste vergezichten tussen de bomen door, nu extra mooi vanwege de wolkenloze hemel, maar we kijken er naar het noorden en de lucht is helaas nog heiig op de vroege morgen.

de eerste uitzichtpunten op de route

Bijna op het verste punt achter de Schneekopf zien we rechts tussen de bomen door een mooie rotspartij. Daarna is er een splitsing met een pad naar recht dat daar naar toe loopt, maar dat pad is op onze kaart niet aangegeven als wandelpad. Een beetje raar, want al vanaf afstand zien we dat dit toch wel heel mooi moet zijn. We maken dan ook een korte omweg om er naar toe te lopen en zowel de prachtige rotsen te bekijken als ook het mooie uitzicht vanaf de voet van het gesteente.

rotsen en vergezichten Schneekopf rotsen en vergezichten Schneekopf rotsen en vergezichten Schneekopf rotsen en vergezichten Schneekopf
splitsing achter de Schneekopf

Waar dit pad verder naar toe gaat kunnen we niet ontdekken, dus keren we maar weer terug naar de splitsing om de oorspronkelijk geplande route weer op te pakken en lopen we verder om de Schneekopf heen.

De weg buigt vanaf de splitsing steeds meer naar links als we achter de Schneekopf komen.

Op het verste punt is weer een splitsing naar rechts met daarbij een informatiebord. Ook nu blijven we de weg aanhouden en lopen dan aan de andere zijde van de Schneekopf weer terug.

De brede Forstweg gaat hier door een prachtig bosgebied met volop schaduw, zeer welkom nu het echt warm begint te worden.

De weg verloopt nagenoeg vlak dus kunnen we lekker doorstappen. Daarna volgt een gedeelte waarbij het rechts steeds opener wordt en we vaker mooie doorkijkjes op de bosrijke berghellingen hebben.

mooie bossen en fraaie uitzichten

Nadat we bijna de berg rond zijn gelopen wordt het bos weer dichter en komen we langs de Erfurter Hütte. Dat zijn wat houten huisjes links in het bos bij een beekje, het is echter privébezit en niet toegankelijk. Het is dan nog maar een klein eindje lopen voor de weg naar rechts buigt en we bij de Dürrenberger Hütte aankomen. Een prachtig gelegen groepsaccommodatie.

bij de Dürrenberger Hütte

Na de Dürrenberger Hütte volgt een grote kruising van boswegen, hier slaan we linksaf in de richting van de Grosser Beerberg. Dit is een saaier gedeelte van de route, we moeten deze brede weg door het bos helemaal uitlopen tot aan een asfaltweg.

aansluiting op de Rennsteig bij Adler

We steken de asfaltweg recht over en gaan er weer het bos in tot aan de volgende grote handwijzer, punt Adler op 912m, daar stuiten we op de Lange Afstand Wandelroute Rennsteig. Nu gaan we rechts het smalle pad in en volgen de Rennsteig naar de Grosser Beerberg.

boomwortelpad Grosser Beerberg

Dit wordt de eerste steviger klim van vandaag die begint met een smal pad met boomwortels waarlangs de 'R' van de Rennsteig op regelmatige afstanden is aangegeven.

Dan komt het paadje uit op een bredere zandweg die we dan naar links de berg op blijven aanhouden.

Het is een lange pittige helling tot aan 'Plänckners Aussicht', maar het uitzichtpunt maakt het de inspanningen waard. De top van de Grosser Beerberg zelf is niet interessant, die is volledig bebost.

Plänckners Aussicht is een erg leuk gebouwtje net onder de top van deze berg met er omheen verschillende picknickbanken. Het uitzicht is er mooi, maar omdat we naar het zuiden en dus recht tegen de zon in kijken, lijkt het toch behoorlijk heiig en is het daarmee minder leuk dan we zouden willen.

• Plänckners Aussicht op de Grosser Beerberg

Na heb beklimmen van het uitzichtpunt gaan we verder op de brede weg omhoog dat daarna net onder het topje van de Grosser Beerberg langs loopt. Het wordt dan vlakker en even later dalen we licht af tot bij een Y-splitsing.

We slaan linksaf en volgen daarmee weer de 'R' van de Rennsteig, nu sterker afdalend door het bos tot aan een kruispunt van veel bospaden en met aan de overzijde bankjes bij een informatiepunt over de Rennsteig.

schuilhut Suhler Ausspanne
Rennsteig informatiepunt

We moeten nu linksaf, het brede pad nog voor het informatiepunt, maar we gaan eerst even rechtdoor omdat daar een volgende splitsing is bij een open veldje met aan de overzijde een prachtig vormgegeven schuilhut. De Suhler Ausspanne. We hopen daar de lunch te kunnen gebruiken.

De bijzonder schuilhut is prachtig maar ligt in de volle zon. Daarom keren we toch maar terug naar het informatiepunt omdat de bankjes daar wel in de schaduw liggen en vandaag dus beter geschikt zijn om aan de broodjes te beginnen.

Na de lunch gaan we de goed onderhouden brede bosweg op die onderlangs de Beerberg loopt. Vanaf de berg omlaag komend dus gelijk links, maar vanaf het informatiepunt gezien langs de picknickbank rechtsaf.

Deze brede weg loopt langs de berghelling van de Grosser Beerberg, eerst weer door mooie bossen en daarna rechts steeds vaker open en dus met mooie uitzichten over de omgeving.

onderlangs de Grosser Beerberg

Het begint met wat afdalen, daarna gaat het weer omhoog en is het uitzicht op sommige plekken hier zelfs mooier dan vanaf het officiële Plänckners Aussicht. Het is echt heerlijk wandelen hier met de temperaturen van vandaag.

Na een van die uitzichtpunten zien we rechts onder ons een ander pad lopen, daarna draait het pad eerst naar links en begint het weer te dalen tot aan een kruispunt met brede boswegen.

prachtige uitzichten onderweg

Dit kruispunt lijkt nieuw aangelegd en staat ook niet op onze wandelkaart aangegeven. We weten echter dat we de berghelling moeten blijven volgen, houden dus links aan en beginnen verder te dalen. Deze richting wordt nog eens bevestigd door het kompas, dus moet het wel goed komen.

afslag naar de Suhler Hutte

Er is gelijk al weer een splitsing waar schuin links een graslaan omhoog gaat, die negeren we, en we blijven dalen. Daarna gaat het weer licht omhoog tot weer een groot kruispunt. Deze keer staat het kruispunt wel op de wandelkaart, maar er zou ook een schuilhut moeten staan en die is er niet. Wel een picknickbank en handwijzers waarmee we ons weer kunnen oriënteren.

weer een duidelijke handwijzer

De Adler staat weer op een bordje, maar ook de Suhler Hütte, en dat is waar we nu naar toe willen lopen. Op deze kruising moeten we dan ook iets links omhoog aanhouden. We gaan nu de berghelling van de Hoher Geiersberg op via de met een groen vierkant gemarkeerde route.

bij de Adler schuilhut

Na de goed onderhouden boswegen die we tot nu toe hebben gelopen is dit veel lastiger wandelen, dit is een karrenspoor vol gaten die we de berg op volgen door dicht bos.

Het loopt dan wel zwaar maar de route is gemakkelijk te volgen en we blijven het pad aanhouden tot we weer bij een splitsing met een beter pad uitkomen.

Daar gaan we linksaf en zijn dan al weer dicht bij de Adler aangekomen. Al snel zien we links dan ook de Adler Schutzhütte met aan de andere zijde van het pad een mooi picknickplekje op een verhoging.

Gelijk na het passeren van de schuilhut moeten we zoeken naar een smal paadje rechts richting de Suhler Hütte. Nu gaan we de brede paden verlaten en via een smal wandelpaadje de berghelling omlaag.

Het leuke pad volgt de loop van de berghelling eerst door het bos, (paadje rechts de berg omlaag negeren) daarna tussen de bosbessenstruiken door en langs rotswanden met toenemend uitzicht naar rechts.

Het eindigt dan weer op een brede sintelweg waarop we linksaf slaan, weer bergop, tot deze weg ons langs de Suhler Hütte brengt. Een boerderij met daarbij een terras waar het tamelijk druk is vandaag.

bergpaadje naar de Suhler Hütte bergpaadje naar de Suhler Hütte bergpaadje naar de Suhler Hütte bergpaadje naar de Suhler Hütte

Voorbij de Hütte houden we de weg aan die daarna naar links gaat en bij een hoofdweg uitkomt. Hier gaan we linksaf via het bermpad naast de hoofdweg en langs de afrastering van een technische installatie.

Dit blijven we aanhouden tot we bij een handwijzer rechts de hoofdweg over kunnen steken naar de Schneekopf met de Neue Gehlberger Hütte.

handwijzer bij de afslag Schneekopf

Aan de overzijde gaat een brede weg de berg op, langs een paar grote parkeerterreinen, en dan steeds verder omhoog door dicht bos.

de route naar de Schneekopf

Hier lopen we weer in de brandende zon, maar langs de verder saaie weg zijn wel op verschillende plekken leuke plekjes ingericht met informatie, sculpturen of speeltuigen.

Na een lange klim wordt het dan eindelijk opener en is het eerste wat we zien bij aankomst op de hoge Schneekopf, de Neue Gehlberger Hütte met een uitnodigend terras.

Een drankje op dat terras hebben we wel verdient vinden we zelf, maar we gaan toch eerst de top even verkennen want als we eenmaal gaan zitten dan zal het zwaar worden om weer overeind te komen.

Op deze top is naast de Hütte nog een hoge uitzicht- en klimtoren, maar er staan ook overal picknickbankjes op leuke plaatsen met prachtige vergezichten. Als laatste bezoeken we dan toch het terras en laten ons een groot glas koud bier voorzetten nu we de rondwandeling toch bijna hebben afgerond.

de Schneekopf en de Neue Gehlberger Hütte de Schneekopf en de Neue Gehlberger Hütte de Schneekopf en de Neue Gehlberger Hütte de Schneekopf en de Neue Gehlberger Hütte

Het is heerlijk zitten op het terras onder de parasol, maar we moeten toch weer opbreken en de resterende afstand terug gaan overbruggen. We moeten het brede pad hebben dat onder de Neue Gehlberger Hütte langs loopt naar de bosrand.

afdaling vanaf de Schneekopf

We kunnen de weg terug nemen vanwaar we zijn gekomen en dan gelijk linksaf slaan, maar vanaf het terras kunnen we ook over het gras binnendoor steken naar deze weg en dan links op het bos aanhouden.

Bij de bosrand aangekomen gaan we weer links en daarna het volgende pad rechts het bos in. Bij deze splitsing worden Gehlberg en de Hölle Teufelskanzel aangegeven.

Het begint nog als een karrenspoor door het bos, maar al snel wordt het een smal bospaadje en gaat het tamelijk steil de berghelling af.

Dit paadje moeten we alsmaar omlaag blijven volgen, maar na een stukje afgedaald te zijn is er nog een mogelijkheid om even rechtsaf te slaan naar het uitzichtpunt Teufelskanzel.

Het is maar een klein eindje naar dit uitzichtpunt zodat we het niet nalaten om dat nog te bekijken. Het is een uitstekende rots voorzien van een omheining waarop we in noordelijke richting over het Thüringer Wald uit kunnen zien.

uitzichtpunt Teufelskanzel

Vanaf het uitzichtpunt keren we dan terug naar het bergpaadje en vervolgen de afdaling over een pad van boomwortels. Bijna beneden draait het pad naar rechts om daarna op een brede bosweg uit te komen.

Dit is de weg waar we vanmorgen over omhoog zijn gekomen, door hier nu rechtsaf te slaan lopen we weer op de Meininger Hütte af en daarna rechtdoor tot we terug zijn bij de parkeerplaats Güldene Brücke.

een boomwortelpad omlaag

Voor ons volgt dan weer een terugreis van een uurtje, waarbij we onderweg nog even stoppen bij een supermarkt voor wat boodschappen. Vanavond kunnen we gezien de temperatuur weer heerlijk lang buiten blijven zitten en ons bezinnen op de wandelmogelijkheden voor morgen. Dan gaat, uniek voor september, de temperatuur nog verder omhoog!

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Duitsland)

(Ontdek hier je ANWB camping Duitsland)

De routes zijn zo nauwkeurig mogelijk opgetekend. Ik ben niet verantwoordelijk voor wijzigingen ter plaatse en/of (type-)fouten in de omschrijvingen. NEEM ALTIJD EEN GOEDE WANDELKAART MEE! En mail ons als je onjuistheden tegenkomt.