Tabarz Winterstein Grosser Inselsberg

Winterstein - Sembachtal - Schlotweg - Breitenberg - Kleiner Inselsberg - Uitzichtpunten - Lesserhütte - Kammweg - Uitzichtpunten - Brotteroder Hütte - Grosser Inselsberg - Sembachtal - Winterstein

starstarstarstarstar_border 15,5 Km 900 Hm 6:00 uur GPS-track Print PDF Kaart Reisgids
Afstand

De afstand van deze wandelroute is met een Curvimeter nagemeten op een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000.

Bij wandelroutes met een GPS-track is de afstand bepaald op basis van de GPS-log gegevens.

Alle gemeten afstanden zijn afgerond naar een halve kilometer.

Google Earth

Van deze rondwandeling is helaas nog geen Google Earth link beschikbaar.

Een Google map zal op een later moment alsnog worden toegevoegd

GPS

Van deze route is nog geen gps-track als download beschikbaar. Op een later moment zullen een .gpx en .kml in een zip-file worden toegevoegd.

Hebt jij deze route gelopen en wel een GPS-bestand beschikbaar, dan is deze zeer welkom als aanvulling op de site. (Email)

Hoogtemeters

De weergegeven hoogtemeters (stijgen/dalen) zijn onderweg afgelezen op een hoogtemeter en achteraf nagerekend vanaf een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000. Hierbij zijn de verschillen opgeteld tussen alle 'laagste punten' van de route en de daarop volgende 'hoogste punten' op basis van de hoogtelijnen van de kaart.

Dit is geen erg nauwkeurige methode. In de praktijk kunnen de opgegeven hoogtemeters dan ook afwijken van de werkelijkheid.

Bij rondwandelingen voorzien van een GPS-track zijn de hoogtemeters afgelezen uit het GPS logbestand. Deze berekeningen zijn veel betrouwbaarder.

Alle aangegeven waarden zijn afgerond op 10 hoogtemeters. Bij lastiger na te rekenen situaties op 50 hoogtemeters.

Hoogtemeters

Deze rondwandeling verloopt geheel vlak of bij deze route zijn de (mogelijke) hoogteverschillen zo gering dat deze niet relevant zijn voor de wandelaar.

Kaart

Van deze omgeving is helaas nog geen goede wandel- of fietskaart verkrijgbaar.

Moeilijkheidsgraat

star star_border star_border star_border star_border = zeer eenvoudige wandelroute

Korte tot middellange route over halfverharde of verharde wegen en paden zonder hoogtemeters van betekenis

star star star_border star_border star_border = eenvoudige wandelroute

Route over halfverharde of verharde paden met delen smalle goed begaanbare berg- of bospaadjes. Geen tot weinig hoogtemeters

star star star star_border star_border = middelzware wandelroute

Een langere tocht en/of veel hoogtemeters. Route kan smalle berg- of bospaadjes bevatten en natuurlijke hindernissen. (Trap/ladder/beek oversteek) Voor iedereen met redelijke conditie goed/veilig toegankelijk. Advies minimaal wandelschoen A/B of B

star star star star star_border = pittige wandelroute

Lange tocht en mogelijk veel hoogtemeters. Route kan 'avontuurlijke stukjes' en smalle, soms steile paden bevatten. In de bergen Trittsicherheit nodig en goede wandeluitrusting met B of B/C schoenen, wandelstokken en nooduitrusting. (Zie 'Uitrusting')

star star star star star = zware wandelroute

Lange tocht met veel hoogtemeters. Kan delen van een 'Steig' bevatten. Alleen voor geoefende wandelaars met Trittsicherheit en de juiste bergwandeluitrusting. Geen klimtouw of gordels nodig.

Deze kwalificatie toekenning berust op onze eigen ervaring. Voor meer gedetailleerde informatie over de begaanbaarheid en veiligheid van een route lees het uitgebreide routeverslag.

Tijd

De benodigde tijd voor een rondwandeling kan zeer persoonlijk zijn. De weergegeven tijd zijn de werkelijk door ons gelopen uren, afgerond naar boven op een half uur. Wij lopen om te genieten en niet speciaal voor de conditie. We nemen onze pauzes, lopen harder wanneer het een stukje saai is, en langzamer wanneer de omgeving interessant is. De aangegeven looptijd zal dan ook meestal ruim haalbaar zijn.

Tip:

In het vlakke Nederland zal de af te leggen afstand tussen 3 en 5 Km per uur liggen. Bij een cultuur wandeling kan dit zelfs minder dan 3 Km zijn, bij een sportieve wandeling misschien wel meer dan 5 Km. Een goed gemiddelde om mee te rekenen is 4 kilometer per uur exclusief pauzes. Na meerdere wandelingen kan dit naar eigen ervaring worden bijgesteld.

Hou rekening met 10 minuten pauze per uur, zodat er voor een route van 16 Km 4,5 uur uitgetrokken moet worden. (16Km : 4 Km/u = 4 uur wandelen en 3 x 10min pauze). Bij langere (dag-) tochten ook een langere lunchpauze meenemen. (Een half uur als de broodjes in de rugzak worden meegenomen, een uur als er wordt geluncht bij een horeca gelegenheid onderweg).

(zie ook Routes plannen)

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Duitsland)

(Ontdek hier je ANWB camping Duitsland)

(Laatste melding route OK: Oktober 2019 - Trinke N.)

Deze stevige rondwandeling bij het dorpje Winterstein bij Tabarz Thüringer Wald bevat veel hoogtemeters en enkele avontuurlijke stukjes wandelpad. Er zitten ook veel mooie vlakke wandelpaden in de route om even bij te komen van een lange klim onder het genot van schitterende vergezichten en rotspartijen.

routekaart Winterstein Grosser Inselsberg

De rondwandeling begint met een lange klim naar de Kleiner Inselsberg en na een lang traject langs de berghellingen dalen we af naar Brotterode. Daarna volgt een nieuwe lange klim helemaal tot op de top van de Grosser Inselsberg voor we via het avontuurlijke Sembachtal weer terugkeren.

hoogteprofiel Winterstein Grosser Inselsberg

De wandeldag begint bij het voetbalveld van Winterstein, tevens wandelparkeerplaats. Winterstein ligt tussen Tabarz Thüringer Wald en Brotterode.

startpunt Sportplatz Winterstein

In Winterstein volgen we, vanuit het noorden komend, de hoofdweg L1027 tot het einde van het dorp. Daar gaat links een weggetje naar dit sportpark. De Sportplatz staat er aangegeven.

(Vanuit het zuiden komend dus de eerste weg rechts aan de rand van het dorp.)

Navigatie: Sembachtal 11, Winterstein Tabarz.

Om half tien parkeren we onze wagen bij het voetbalveld van Winterstein na een rit van een half uurtje vanaf onze camping Paulfeld bij Catterfeld. Hier is veel parkeerruimte en het is tevens startpunt van verschillende wandelroutes volgens het informatiebord.

Als de wandelschoenen zijn gestrikt en de wandelstokken zijn afgesteld, volgen we vanaf het informatiebord de lokale met rode streep gemarkeerde route het bos in. Het pad dat daar licht omhoog en naar rechts draait. Dit brede pad heeft zelfs een naam op onze wandelkaart; Schlotweg.

uitzicht over de daken van Winterstein

Al na enkele meters klimmen kijken we rechts over de daken van Winterstein uit, daarna volgt een kruising van veel boswegen. Hier kiezen we het meest linkse pad, verder bergop. Door het dichte bos blijven we licht klimmen tot het bij de volgende kruising even vlak wordt. Hier steken we rechtdoor over waarna het een tijdje wat vlakker door de bossen gaat.

rode markering omhoog naar de Kl. Inselsberg

Bij de volgende kruising volgen we de brede weg even naar links en daarna gelijk weer rechts, opnieuw licht stijgend. Hier zit weer een rode markering links op een boom.

een slecht onderhouden wandelpad

Dit begint nog als een slecht breed pad vol kuilen maar het wordt al snel veel smaller. Alsmaar hoger blijven we het pad rechtdoor volgen. Er is daarna een stukje waar het onkruid in september erg hoog staat en het pad bijna onbegaanbaar lijkt. In de gedeelten met dichter bos is het pad echter beter toegankelijk.

In het laatste deel is het nog maar een smal spoor geworden, maar dan buigt het pad eindelijk naar rechts in de richting van de bergtop Breitenberg. (697m) De top zelf krijgen we echter nog niet te zien.

Dan is het nog maar een klein stukje klimmen tot we op een mooi breed pad aankomen. Daar slaan we linksaf en volgen deze vlakke bosweg tot we rechts voor ons een mooi open stukje grasland zien. Net voor deze open plek in het bos staat rechts een leuk ingerichte schuilhut. Tijd voor een eerste pauze na de lange klim van zo-even.

• de schuilhut voor de Kl. Inselsberg

Het broodje gaat er goed in, en op basis van de open plek met de schuilhut kunnen we ons tijdens de pauze weer goed positioneren op de wandelkaart en het vervolg van de geplande route bepalen.

links omhoog wordt het pad snel beter

We willen nu verder naar de Kleiner Inselsberg, daarvoor moeten we het pad vervolgen tot de kruising na het open stuk. Vanaf deze kruising gaan we de bergrug omhoog naar de Kl. Inselsberg door er recht over te steken. De paden naar links en rechts zijn mooi aangelegd, onze route rechtdoor is weer een stukje kruip-door-sluip-door via een vaag karrenspoor het bos in.

Daarna volgt een Y-splitsing waarop we links omhoog gaan, nog steeds een gedeelte met veel onkruid, maar hier is wel weer een rode markering op een boompje aangebracht en het pad wordt nu snel veel beter toegankelijk.

Weer klimmen we stevig verder. De natuur waar we dan doorheen trekken is erg mooi en het pad nu goed te volgen. Wanneer we eindelijk op hoogte zijn ligt links van ons het nog net iets hogere topje van de Kleiner Inselsberg, we zijn dan op 709m aangekomen.

we ronden de Kleiner Inselsberg

Het wandelpad gaat niet over de top heen maar er net onderlangs en begint dan minder sterk te stijgen. We blijven nog steeds rechtdoor gaan tot we na een laatste klim bij een splitsing aankomen met een breed wandelpad langs de berghelling. Pal onder de Grosser Inselsberg.

Deze berg gaan we echter pas later vanmiddag beklimmen, nu slaan we rechtsaf en na een eerste slingerbocht volgt een heerlijk nagenoeg vlakke wandeling onderlangs de berghelling van de Gr. Inselsberg.

Grauer Weg panorama wandelpad Grauer Weg panorama wandelpad Grauer Weg panorama wandelpad Grauer Weg panorama wandelpad

Eerst nog door wat dicht bosgebied, maar daarna wordt de berghelling rechts steiler en krijgen we het ene na het andere prachtige open gedeelte met vergezichten over het Thüringer Wald. Dit is de Grauer Weg panorama route.

handwijzer bij de grote kruising Kammweg

Heel geleidelijk winnen we nog wat aan hoogte, maar het loopt lekker ontspannen na de lange klim vanuit het dal bij Winterstein.

Het panoramapad wordt met elke stap leuker en volgt daarbij de ronding naar links van de Inselsberg tot we bij een grote kruising aankomen met een slagboom.

Hier links gaat een breed pad steil omhoog naar de top van de Grosser Inselsberg. Voor wie deze route te lang vind is dit een mogelijkheid om af te korten. Ga hier dan links omhoog naar de top en neem de routebeschrijving vanaf de top weer op voor de terugtocht door het Sembachtal.

Schuin rechtdoor gaat een breed naar de Lesserhütte, wij houden echter rechts aan waar na enkele meters rechts in de bosrand een schuilhut staat. De Venetianerstein Schutzhütte volgens het bordje, op 830m hoogte.

op de uitzichtrots Venetianerstein

Hier gaan we straks rechts aanhouden over het prachtige brede pad het bos in, maar eerst gaan we voor de hut langs rechtsaf naar de rotsformatie Venetianerstein dat daar achter ligt. Dit is een eerste uitzichtpunt van de lange Kammweg die we dadelijk gaan volgen.

het bospad over de bergrug

Vanaf het uitzichtpunt gaan we terug naar de schuilhut en slaan rechtsaf, dit is de Kammweg die ons later naar Brotterode zal brengen. Het is een goed onderhouden en veelbelopen pad door het bos boven over de bergrug. Op de enkele splitsingen blijven we rechtdoor gaan om dan uiteindelijk in een meer open gedeelte uit te komen bij een picknickbank.

Achter deze bankjes zien we weer een schitterende rotsformatie, het is waarschijnlijk het mooiste uitzichtpunt van de Kammweg en even later staan we dan ook boven op de rotsen om van het geweldige uitzicht te genieten. We besluiten hier maar gelijk onze middagpauze te houden.

uitzichtpunt langs de Kammweg uitzichtpunt langs de Kammweg uitzichtpunt langs de Kammweg uitzichtpunt langs de Kammweg

Na de lunch zoeken we de Kammweg weer op en vervolgen deze. Het gaat even later afdalen, soms ook pittig omlaag. Halverwege de afdaling is nog een pad links die we negeren, daarna eindigt het rechte pad bij een splitsing met een wegwijzer. Nu gaan we linksaf.

Het kronkelt weer door de bossen, en even later zijn we weer bij een grote kruising met aan de overzijde de Brotteroder Schutzhütte.

de Brotteroder Schutzhütte

We steken recht over, voor de schuilhut langs, en volgen daar de brede 'Fussweg Brotterode'. We negeren de volgende weg naar rechts en beginnen even later aan een geleidelijke afdaling.

we verruilen de bossen voor de open velden

Op het laagste punt aangekomen zien we weer een splitsing naar links met een bankje, ook nu gaan we rechtdoor, steken de greppel over, en beginnen aan de klim uit het dalletje.

handwijzer boven Brotterode

Rechts wordt het dan open en even later kunnen we heerlijk uitkijken over de golvende graslanden.

Eerst houden we links nog bos, maar eenmaal op hoogte is er geen bos meer en lopen we via het mooie pad door de landerijen. Op het hoogste punt aangekomen is er weer een kruising.

Aan de overzijde zien we dan het diepe dal met beneden de toeristische stad Brotterode. Brotterode is bekend van het schansspringen, en weldra zien we de springschansen aan de overzijde van het dal ook liggen.

Bij de kruising staat een handwijzer, hier slaan we linksaf via de Panoramaweg richting de Grosser Inselsberg. Een graslaan, terug naar de bosrand en de berghelling.

Net voor we het bos in gaan zijn Brotterode en de skischans nog eens heel mooi te zien, daarna gaan we het bos in en buigt het pad naar rechts. Het wandelpad blijft daarna de bosrand volgen.

Brotterode en de springschansen

Dit vlak verlopende pad blijven we nu aanhouden tot we een splitsing naar links krijgen met een breed pad links de berg omhoog richting Gr. Inselsberg. Dit is weer onderdeel van de met een rode streep gemarkeerde lokale wandelroute.

Het pad omhoog zal ons in een keer helemaal tot boven aan toe brengen, een hele lange geleidelijke klim met soms zelfs wat echt steile stukjes. Alsmaar door dichte bossen.

Op de volgende splitsing blijven we rechtdoor gaan via de rode route, links gaat daar omhoog en terug naar de Günther Lesser Hütte bij de Kammweg. We klimmen gestaag door via een daarna prachtig gevarieerd natuurgebied, tot we andermaal bij een kruising aankomen.

omhoog naar de Grosser Inselsberg

Deze keer zelfs een vijfsprong met aan de overzijde, een beetje verscholen, weer een schuilhut. Hier moeten we schuin naar rechts oversteken en voor de hut langs het graspad nemen.

Het graspad links achter de hut langs gaat naar een monument achter de schuilhut, dit is een gedenksteen voor de daar verongelukte skispringer Günther Lesser.

schuilhut op de flank van de Inselsberg

Vanaf de schuilhut is het eerst een leuk graspad het bos in, daarna wordt het een bospad langs de berghelling van de Inselsberg. Nadat we het pad een tijdje hebben gevolgd komen we bij een splitsing. Rechtdoor blijft het pad vlak langs de berghelling doorlopen, wij moeten hier echter het smalle paadje links omhoog hebben.

het laatste smalle paadje naar de top
traptreden net onder de Inselsberg top

Dit is weer een pittige klim via het smalle paadje maar het kronkelt erg leuk omhoog door een mooi bosgebied. Bijna boven aangekomen zijn er traptreden aangelegd en na de trap komen we bij een klinkerweg uit.

Nu gaan we de klinkerweg verder omhoog volgen naar de top van de Grosser Inselsberg.

Bezweet komen we uiteindelijk boven op de Grosser Inselsberg aan. De bergtop is volgebouwd met torens, masten en hotels, en overal wordt nog druk gebouwd. De eerste indruk is dat het er lawaaierig en rommelig is.

We houden rechts om het grote terras van het Berggasthof Stöhr aan en dan langs de afrastering naar de andere zijde van de bergtop. Daar aangekomen hebben we weer een mooi uitzichtpunt gevonden boven een skihelling. De lucht is nu helder blauw en dat maakt het extra mooi, maar we blijven niet lang hier boven.

op de Grosser Inselsberg bij Tabarz op de Grosser Inselsberg bij Tabarz op de Grosser Inselsberg bij Tabarz op de Grosser Inselsberg bij Tabarz

Vanaf het uitzichtpunt boven de skipiste gaan we weer omlaag via de klinkerweg, langs het bord dat aangeeft dat de hellinghoek hier 8% is. We blijven dan links aanhouden en lopen langs de parkeerplaats rechts van de weg.

een parkeerplaats op de Gr. Inselsberg

Bijna bij het einde van de parkeerplaats moet volgens de wandelkaart een wandelpad naar links lopen. Deze vinden we inderdaad, links in de bosrand staat een wegwijzer die dit pad aangeeft. Richting Tabarz.

afdaling via een smal wandelpaadje

We gaan dus linksaf en beginnen aan een stevige afdaling via het smalle wandelpad. Even later zien we de klinkerweg weer terug, het wandelpad blijft dan nog even links boven de weg doorlopen, daarna moeten we de weg oversteken en tussen de vangrails aan de overzijde door weer verder omlaag via een smal paadje.

Opnieuw gaat het de berghelling af tot we bij een breed bospad komen. Links is daar een parkeerplaats zichtbaar waar we dan op af lopen. Deze parkeerplaats ligt aan een drukke hoofdweg en er zijn informatieborden en er staat een schuilhut.

Vanaf de parkeerplaats gaan we korte tijd de geel gemarkeerde route naar Tabarz volgen door de weg over te steken en dan links aan te houden. Daar loopt een wandelpaadje parallel aan de hoofdweg.

Iets verderop komen we weer bij een brede bosweg waarop we linksaf slaan. Terug naar de asfaltweg. We steken de weg nog eens over en gaan aan de overkant, voor de grote stenen langs, schuin linksaf de brede bosweg in. Weg van de hoofdweg.

pad parallel van de hoofdweg

Dit pad volgen we maar een heel kort stukje door iets verderop schuin rechtsaf het pad omlaag te nemen. Dit is de groen gemarkeerde wandelroute terug naar Winterstein. Na enkele meters afdalen gaat het naar rechts, wordt het pad snel smaller, en komen we in een prachtig kloofje uit waar doorheen we heel lang willen afdalen. Dit is het Sembachtal.

Vooraan lijkt het nog een goed begaanbaar en vaker belopen pad, maar des te dieper we komen des te slechter wordt het. Lager aangekomen zijn er veel modderige stukken waar we doorheen moeten, daarna wordt het nog erger en lopen we soms door stukjes waar het onkruid tamelijk hoog staat. Het pad wordt dus niet altijd goed onderhouden, maar het is begaanbaar.

afdaling door het Sembachtal naar Winterstein afdaling door het Sembachtal naar Winterstein afdaling door het Sembachtal naar Winterstein afdaling door het Sembachtal naar Winterstein

De route is eenvoudig te volgen, we hoeven alleen maar het diepste punt van het dalletje aan te blijven houden en langs de waterloop van de Sembach te blijven lopen. Eerst hebben we de beek nog links, later steken we via stapstenen over en lopen we aan de andere zijde van het water.

Na een hele lange afdaling komen we uit bij een kruising van brede boswegen. Er gaat een weg links omhoog die we negeren, we steken dan het water weer over naar het open stuk in het bos met een houten huisje.

eindelijk weer een breed pad

Hier slaan we alsnog linksaf zodat we het water weer links hebben. Dit mooie brede pad langs de Sembach gaat heel geleidelijk verder omlaag door prachtige bossen. De Sembach is hier veel breder en bevat een paar zeer mooie stukjes.

open stukje in het Sembachtal

Om de route hoeven we ons verder niet meer te bekommeren, dit pad gaat al kronkelend door het bos in een keer terug naar de parkeerplaats bij Winterstein. We komen achter het voetbalveld weer uit het bos en zien de wagen dan al weer staan.

terug bij de parkeerplaats Winterstein Sportplatz

Het was weer een heerlijke wandeldag met veel afwisseling en soms avontuurlijke stukjes wandelpad, na nu enkele dagen in het Thüringer Wald rond te hebben gelopen krijgen we een aardig beeld van wat we hier voor de rest van de vakantie nog kunnen verwachten.

We rijden terug naar de camping, doen onderweg de boodschapjes, en beginnen al weer na te denken over een nieuwe wandeltocht voor morgen.

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Duitsland)

(Ontdek hier je ANWB camping Duitsland)

De routes zijn zo nauwkeurig mogelijk opgetekend. Ik ben niet verantwoordelijk voor wijzigingen ter plaatse en/of (type-)fouten in de omschrijvingen. NEEM ALTIJD EEN GOEDE WANDELKAART MEE! En mail ons als je onjuistheden tegenkomt.