Beara Way reisverslag Ierland dag 14

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Ierland)

Reis Glengarriff naar Cork en bezoek Cork
Overnachting: Cork, Cork International Hotel

Vrijdag 22 juni 2018

Vandaag ging de wekker iets vroeger dan normaal omdat we de bus van 8 uur moeten halen die ons weer naar Cork zal brengen. Daarom staat ons ontbijt zoals afgesproken om 7.15 al voor ons klaar. Weer dat ontzettend goede ontbijt wat we hier ook de eerste dagen in Ierland al hebben gehad.

Even voor 8 uur staan we ruim op tijd bij de bushalte nog even lekker in de zon te genieten van het nog stille Glengarriff. Ook de bus houdt zich aan de vastgelegde tijd en is nog vrijwel leeg zodat we ons een mooi plekje op kunnen zoeken voor de lange reis naar Cork.

heerlijk in de ochtendzon wachtend op de bus

Na een rit van 2 ½ uur waarin de bus bij elk dorpje voller wordt komen we aan in Cork. Vanmiddag willen we de stad verkennen en om dit te doen met de rolkoffers is niet prettig. Daarom informeren we bij het busstation of we de koffers ergens kunnen droppen. Helaas blijkt dat niet mogelijk, daarom besluiten we een taxi te nemen naar ons hotel bij het vliegveld om eerst even in te checken en er de koffers achter te laten.

bus, taxi en weer bus

Bert komt voorin de wagen al snel aan de praat met de taxichauffeur en er wordt flink gelachen. Weer een en al gezelligheid onderweg. Nog geanimeerd doorpratend bij het uitladen van de koffers en rugzakken merken we niet dat Bert's fijne Coleman thermosfles onderweg uit het zijvak van zijn rugzak is gekomen tijdens de rit en in de taxi achterblijft. Daar komen we 's avonds pas achter, maar dan is het te laat.

Na het inchecken en na achterlating van de koffers in het hotel vertrekken we weer met de bus richting het centrum van Cork. Daar zoeken we eerst maar eens een gelegenheid om te lunchen, dat is in Cork niet moeilijk te vinden.

Na het eten verkennen we de gezellig drukke winkelstraten en struinen daar op ons gemak wat rond. Daarbij genieten we van de vele aanwezige straatmuzikanten die we op elke straathoek wel tegenkomen. Er wordt hoofdzakelijk traditionele Ierse muziek gespeeld en daar houden wij wel van. En het lijkt nog beter te klinken hier in het land van oorsprong van deze muziek.

Cork is een levendige maar geen erg grote stad en na een tijdje hebben we, vooral Bert, wel voldoende winkelstraten gezien. Er staat nog meer op ons lijstje om te bezoeken en we hebben goede tips meegekregen van de dame aan de receptie van het hotel.

mooie winkelstraten en veel Ierse muziek in Cork mooie winkelstraten en veel Ierse muziek in Cork mooie winkelstraten en veel Ierse muziek in Cork mooie winkelstraten en veel Ierse muziek in Cork

Volgens deze receptioniste moeten we ook echt het oude centrum van Cork op een heuvel gaan bekijken, en wat we zeker moeten gaan zien is 'The Old English Market'. Aan deze oude Engelse markt lopen we op dat moment net aan langs dus wordt dat de eerste bestemming. Deze overdekte permanente vlees- vis- groente- en fruitmarkt ligt midden in het centrum met vanaf elke winkelstraat wel een ingang zo lijkt het. Dit is echt een aanrader voor wie ooit Cork gaat bezoeken, hier zijn nog echte handwerkmensen bezig met de producten en dat is een genoegen om te bekijken.

Ik ontdekt er een thee winkeltje en dan weet Bert het wel. Daar gaan we niet aan voorbij komen natuurlijk. De winkeleigenaar laat me weten dat ik de flessen gewoon allemaal open moet maken en mijn neus er in moet stoppen om een keuze te maken. Dat laat ik mij zich geen twee keer zeggen. Bert staat op een afstandje te hopen dat ik niet high ga worden van al dat gesnuif. Uiteindelijk worden er wat lekkere smaakjes uitgezocht en ingepakt voor een reis naar Groningen en aansluitend naar Wageningen naar onze dochters.

in The Old English Market Cork Ierland in The Old English Market Cork Ierland in The Old English Market Cork Ierland in The Old English Market Cork Ierland

Vanuit de English Market zoeken we onze weg naar het stadspark van Cork daar niet ver vandaan. De ingang van het park is erg mooi en er staat ook weer een muzikant om ons met Ierse klanken te verwelkomen. Maar het eigenlijke park stelt wat teleur. Dat is maar klein, niet veel meer dan een groot grasveld met bomen en her en der wat zitbankjes. Het is er druk met studenten die in het gras liggen maar verder is er niet veel te zien.

poort naar het stadspark van Cork

Na het park gaan we op zoek naar de Lee, de rivier die Cork doorsnijdt, om daarna aan de overzijde de oude binnenstad op te zoeken. Daarbij komen we door meer winkelstraten met hier vooral veel terrasjes waar grote TV's buiten staan waarop het WK voetballen wordt gevolgd. Het lawaai van de voetbalwedstrijd wedijvert hier en daar met de aanwezige straatmuzikanten.

op zoek naar de Lee

De Lee met zijn vele bruggen vinden we al snel en lopen langs het water terug richting het busstation tot aan de Christy Ring Bridge. Langs het water staan prachtige en soms kleurrijke panden en vooral vanaf deze brug die we oversteken is het uitzicht erg mooi. Jammer dat er geen scheepsvaart mogelijk is op de hier ondiepe rivier.

• Christy Ring Bridge over de Lee

Aan de overzijde ontdekken we een leuk steegje met traptreden die rechtstreeks omhoog het oude centrum ingaat. Dus gaan we die kant van Cork maar eens verkennen. Dat de klim naar de oude wijk op de heuvel ons zwaar valt zal te maken hebben met de 229Km en 6.060 hoogtemeters van de Beara Way die we nog in de benen hebben zitten van de afgelopen weken. Vooral de traptreden vinden we nu moeilijk.

een mooi steegje omhoog naar het oude centrum

Hoog boven de rivier aangekomen zien we een verzameling van leuke oude steegjes en pleintjes met weer die kleurige gevels, opvallende kerken en andere monumentale panden zoals het bijzondere ronde theater. We lopen wat door de steegjes, bezoeken een prachtige kerk, de St. Anne's Church, en nemen er ook binnen een kijkje. Daarna lopen we natuurlijk nog even langs het 'boter museum' en het fraaie 'Boterbeurs' gebouw. Er is veel te zien maar we hebben met slechts deze ene beschikbare middag niet de tijd om ons goed te verdiepen in wat we hier allemaal zien.

in het oude centrum van Cork in het oude centrum van Cork in het oude centrum van Cork in het oude centrum van Cork

Terug bij de rivier lopen we langs de oever tot we Cornmarket Street bereiken en deze ingaan terug naar het centrum. Ver komen we niet en belanden al snel op het terras van de 'The Old Town Whiskey Bar', waar we naartoe worden gelokt door een groepje van drie muzikanten wel heel opvallend goed spelen. De heren drinken wat, spelen weer één of twee ritmische Ierse songs, drinken weer wat, spelen weer... Daar kan vooral Bert geen genoeg van krijgen! Volgens hem zijn vooral de fluitist en violist zo indrukwekkend goed en vingervlug, daar wil hij wel een tijdje naar luisteren onder het genot van een lekker Iers biertje.

top muzikanten op het terras

Het is er heerlijk zitten in het zonnetje op het terras, maar we willen vanavond in het hotel gaan eten en moeten helaas weer langzaamaan onze weg terug gaan zoeken naar het busstation. We kuieren al etalages kijkend nog even door de brede St. Patrick's street in de richting van de rivier omdat we weten dat we, eenmaal weer bij het water, ook het busstation gemakkelijk gaan vinden dat daar ergens aan de Lee zit.

• kuieren door St. Patrick's street

Voor we de rivier bereiken komen we nog langs een hele bijzondere winkel waar we nog even op souvenirjacht kunnen gaan. Een Ierse winkel met alleen maar Ierland souvenirs. En dat over zelfs twee behoorlijk ruime etages! Het begint ons al snel te duizelen van al die spullen en al dat Ierse groen met oranje.

• een enorme Ierland souvenirwinkel

Tegen half 5 zitten we weer in de bus naar ons hotel om daar na een heerlijke douche het restaurant op te zoeken voor een laatste warme maaltijd in Ierland. De avond brengen we rustig door op de kamer want morgen moeten we al heel erg vroeg op voor onze vlucht terug naar Nederland.

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Ierland)