Speyside Way reisverslag Schotland dag 15

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Schotland)

Aberdeen City en Terugreis Aberdeen - Ter Apel
Overnachting: Thuis!

Na een goede nachtrust begeven we ons naar ons laatste Schotse ontbijt. Dit keer ook met een continentaal ontbijt in de vorm van pindakaas en nutella. Helaas kunnen we ook hier geen kaas of vleeswaren voor op de boterham ontdekken.

We hebben tot twaalf uur de beschikking over onze kamer en hoeven pas vanmiddag richting het vliegveld van Aberdeen, dus besluiten we vanmorgen nog even de stad in te gaan. Het weer is nu een stuk beter dan gisteren, mogelijk kunnen we nog wat van de stad gaan zien.

Aberdeen is na Glasgow en Edinburgh de derde grootste stad van Schotland, maar toch komt het centrum niet over als een stad van 200.000 inwoners. Het is redelijk compact en we kunnen in de beschikbare tijd een groot deel van het centrum verkennen.

Zonder stadsgids hebben we vaak geen idee naar wat voor moois we staan te kijken, de stad heeft wel veel monumentale gebouwen en als we meer tijd zouden hebben was een gids of stadskaart geen overbodige luxe geweest.

Nadat we een heel eind door de stad hebben gelopen zegt Bert dat het zo tijd wordt om weer om te keren zodat we voor twaalven weer bij het hotel kunnen zijn om de koffers te halen.

Net aan de terugweg begonnen zien we een Starbucks waar we nog even stoppen voor een veel te grote kop koffie, daarna slenteren we weer terug richting het centrum en het hotel.

Om even voor twaalf zijn we weer in het hotel, halen onze koffers op en checken uit. We begeven ons lopend met de koffers naar Union Square, op de aanwijzingen van onze taxi chauffeur van gisteren is het nu eenvoudig om het trein- en busstation terug te vinden.

het Aberdeen bus- en treinstation met overdekt winkelcentrum

Het stationsgebouw is tevens een overdekt winkelcentrum van twee etages met winkels en oneindig veel restaurantjes. Hier kun je eten vinden vanuit alle windstreken van de wereld. We maken er nog een rondje, maar lang rondlopen terwijl we de koffers meeslepen is niet echt leuk.

We zoeken een plekje waar we nog een broodje kunnen eten in het overdekte winkelcentrum, een eenvoudig broodje is er moeilijk te vinden tussen de vele restaurants, om vervolgens de bus te pakken naar het vliegveld van Aberdeen.

winkelcentrum Aberdeen Station winkelcentrum Aberdeen Station winkelcentrum Aberdeen Station winkelcentrum Aberdeen Station

De rit naar het vliegveld is maar kort en even later checken we online in en moeten dan wachten tot 15.40 uur voordat we onze koffers kunnen inleveren. Dat wachten is op dit vliegveld geen straf, we zoeken de koffieshop op en installeren ons om de tijd te doden met het schrijven in het reisdagboek en lekker om ons heen te kijken naar alle reizigers die daar aankomen of vertrekken.

centrale ingang Aberdeen Airport

Dan is het tijd om de koffers in te leveren en volgt de handbagage controle. Vervolgens zoeken we plekje in de het grote restaurant met zicht op de landingsbanen tot we in kunnen stappen. In het restaurant is het gezellig, de TV staat er aan waarop de wedstrijd België-Ierland is te volgen. Als België een goede actie doet waken we ervoor om al te luid te juichen, de algemene voorkeur in de ruimte is overduidelijk voor Ierland.

We maken onze laatste ponden op aan een laatste hamburger en zien even later een KLM vliegtuig landen en onze kant op rijden. Die komt ons ophalen!

wachtuimte met zicht op de landingsbaan

Keurig op tijd vertrekken we van Aberdeen airport en om even na achten staan we weer op Nederlandse bodem. Na onze bagage te hebben opgehaald zoeken we de auto op die nog in de parkeergarage op ons staat te wachten. Om even voor half elf zijn we weer thuis alwaar we door Sabina en Ingrid worden opgewacht.

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Schotland)