Speyside Way reisverslag Schotland dag 14

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Schotland)

Treinreis van Aviemore via Inverness naar Aberdeen
Overnachting: The Premier Inn, Aberdeen

Vandaag is het mijn verjaardag! Gisteravond heb al mijn cadeautje gehad van Bert, hij had al twee weken met tickets voor een optreden van de Edwin Evers Band in de rugzak rondgelopen. We gaan deze prachtige show bekijken in theater de Tamboer in Hoogeveen. Vanmorgen om half zeven ook al een sms’je van de dochters met de felicitaties.

Na het ontbijt pakken we de koffers verder in en leveren we de sleutel in, daarna lopen we voor de laatste keer naar het centrum van Aviemore. Daar worden nog wat broodjes gekocht voor onderweg en vervolgens hebben we onze treintickets opgehaald. De trein van Aviemore naar Inverness vertrok keurig volgens de planning om 9:50.

• Railwey station Aviemore Cairngorms

Na een korte reis zijn we om even voor half elf in Inverness. De treinrit door de mooie natuur is iets om van te genieten, maar ook vandaag zit het weer niet mee en is het uitzicht beperkt. Niet alleen door de laaghangende bewolking, maar ook door de beslagen ramen in het treinstel.

Het laatste stukje gaat het spoor dicht langs de Moray Firth, de diepe inham die de haven van Inverness met de Noordzee verbind. Dat prachtige uitzicht kunnen we nog wel meenemen voor we het station binnen rijden.

In Inverness moesten we overstappen op een andere trein die ook keurig op de geplande tijd naar Aberdeen vertrekt. Tijd om deze stad kort te verkennen is er helaas niet.

overstappen in Inverness

Deze keer volgt een rit van dik twee uur voor we in hartje Aberdeen in een mooi station tot stilstand komen. De treinreis is lekker relaxt, deze rust valt goed na de laatste zware wandeltochten in de regen.

In het station van Aberdeen zijn extra zware controles, maar even later mogen we doorlopen en zien dat dit niet alleen een trein en busstation is, maar tevens een groot overdekt winkelcentrum. Als het blijft regenen kunnen we hier later nog wel rondkijken, nu gaan we eerst het hotel opzoeken.

in de ontvangsthal van Aberdeen Station

We proberen eerst een bus naar het hotel te vinden, maar op het informatiebord zijn zo veel buslijnen rond het centrum ingetekend dat we er niet uit komen. Een computerscherm is een andere optie om reisinformatie in op te zoeken, maar zowel de persoon die dit voor ons gebruikt als wij zelf krijgen er niet de gewenste informatie uit. Het vernuftige systeem blijkt defect te zijn.

Het hotel ligt niet ver van het station, maar om in de regen te gaan zoeken terwijl we de koffers meeslepen dat spreekt ons niet aan. Er is nog een optie, we besluiten een taxi te nemen.

Achteraf een hele verstandige keuze. Wel zes pond armer maar heel wat informatie rijker worden we afgezet bij het hotel. De chauffeur is zeer vriendelijk en vraagt honderduit. Daarna krijgen we een hele reeks aan tips van hem hoe we vandaag en morgen zinvol in Aberdeen kunnen vullen. Hij legt ons ook keurig uit hoe we morgen eenvoudig van het hotel terug naar het station kunnen lopen als we weer vertrekken.

buiten ziet het er slecht uit, dan maar een taxi gezocht

We checken in en gaan dan nog even een stukje van Aberdeen verkennen. Maar na een tijdje begint het behoorlijk te regenen en wordt het ook een stuk kouder zodat we voornamelijk van overkapping naar overkapping lopen. Dan zien we een klein overdekt winkelcentrum, dat is ook een prima bestemming tijdens een regenbui. Even later zijn we boeken van schrijvers waar wij van houden aan het uitzoeken in een enorme boekwinkel, tegen een prijs die meer dan de helft lager ligt dan bij ons.

een korte verkenning van Aberdeen centrum een korte verkenning van Aberdeen centrum een korte verkenning van Aberdeen centrum een korte verkenning van Aberdeen centrum

Wanneer we weer over straat lopen zien we een zijweg inkijkend een groot schip liggen. Daar is dus de haven, altijd een interessante bestemming en we gaan er dan ook gelijk op af. Het haventerrein is goed afgeschermd zodat we alles vanachter hoge hekken moeten bekijken. De haven van Aberdeen is niet groot maar er liggen wel veel schepen. Dit heeft te maken met de terugloop van de visserij en de recessie in de olie-industrie waardoor alle olieplatform bevoorraders hier nu binnen liggen en niet op zee zijn.

Dan begint het weer hard te regenen en zoeken we toch maar weer een weg terug naar het centrum. Daarbij komen we langs de schitterende kathedraal, waar Bert nog een foto van kan nemen vanonder een overkapping.

de zeehaven van Aberdeen de zeehaven van Aberdeen de zeehaven van Aberdeen de zeehaven van Aberdeen
de zeehaven van Aberdeen de zeehaven van Aberdeen de zeehaven van Aberdeen

We besluiten gezien het weer toch maar terug te gaan naar ons hotel, om ons even lekker warm te douchen en dan lekker in het hotel te gaan eten. Aangezien ik jarig ben sluiten we deze maaltijd af met een lekker toetje. Na dit alles gaan we terug naar onze kamer om nog even te bellen met het thuisfront en nog wat dingen douane technisch juist in te pakken voor de vlucht van morgen.

hotelkamer in The Premier Inn

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Schotland)