West-Highland-Way Schotland reisverslag dag 1

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Schotland)

Ter Apel - Schiphol - Glasgow - Milngavie
Overnachting: B&B Best Foot Forward

Het volgende reisverslag is geschreven op basis van een reisdagboek, meerdere keren per dag bijgehouden door Janny. Haar verslag is achteraf aangevuld door Bert met zijn herinneringen en verschillende wetenswaardigheden, en samengevoegd tot een verslag per wandeldag.

De West Highland Way Schotland

We hebben al heel vaak geopperd dat we graag eens zouden gaan wandelen in Schotland. Het was er nog nooit van gekomen, maar nu de kinderen de deur uit zijn gaf Janny vorig jaar aan dat we, als we dit nog eens zouden willen doen, niet meer langer zouden moeten wachten. We worden er tenslotte niet meer jonger op.

Vanaf dat moment zijn we er helemaal voor gegaan en hebben we voor de West Highland Way door de Schotse hooglanden gekozen. Eind vorig jaar zijn we begonnen alles zelf te plannen en te boeken vanuit Nederland, al een uitdaging op zich, en onze uitrusting voor een dergelijke wandeltocht aan te vullen. Een verzorgde wandelvakantie is ook eenvoudig online te boeken inclusief alle overnachtingen en bagagevervoer, maar dat bleek wel een stuk duurder en daarnaast wilden we ons de voorpret niet laten ontnemen. Met het zelf regelen hadden we ook meer keuze in de overnachting mogelijkheden. Wij hebben er voor gekozen om van alles wat uit te proberen. Van eenvoudige hostels en campings met trekkershutten, B&B's, tot aan luxe hotels. Elke dag weer een nieuwe verrassing.

aankomst Glasgow airport

Met het naderen van de vakantie zijn we ook wat vaker net bij ons over de grens in Duitsland gaan oefenen met afstanden en hoogtemeters vergelijkbaar met wat we in Schotland zouden moeten gaan doen. Het Teutoburgerwald rond Osnabrück bood de hoogteverschillen die we nodig hadden voor het testen van onze conditie. Een wandeling daar, op een dag met zware regenval, heeft ons geholpen om de definitieve keuze in de juiste regenkleding te maken en dit uit te proberen. Daarmee kregen we het zelfvertrouwen dat we de uitdaging ook onder barre weersomstandigheden, niet ondenkbaar in Schotland, aan zouden moeten kunnen.

De lange afstand wandelroute West Highland Way gaat over een afstand van 154Km van Milngavie bij Glasgow naar het eindpunt in Fort William. De WHW was de eerste officiële lange afstand wandelpad van Schotland. Het idee van de route is al in 1960 ontstaan, maar het heeft nog tot 1980 geduurd voor de hele route officieel kon worden geopend.

met de shuttle naar Glasgow text--center

Wandelaars van deze route moeten niet alleen rekening houden met de verschillende dagafstanden, maar ook met de te maken hoogtemeters. Vooral in het laatste deel van de route. Bij de genoemde 154Km komen dan nog de afstanden om bij het overnachting adres of bijvoorbeeld een supermarkt te komen. Soms is dat weinig, andere dagen kunnen er zo maar een paar kilometers bij komen.

De wandeling kan worden afgesloten met de beklimming van de hoogste berg van Groot Brittanië, de 1344m hoge Ben Nevis. Deze berg zit echter vaak in de wolken en is dan slecht toegankelijk, waar wij niet op wilden gokken. We zijn op voorhand gegaan voor een extra dag met een reisje naar het prachtige eiland Skye waarvoor we ook op voorhand kaarten hadden gereserveerd.

De reis terug van Fort William naar Glasgow hebben we gedaan per trein. Deze treinreis duurt langer dan per bus, maar is een aanrader. Ook voor de trein is het raadzaam tijdig vooraf kaarten te reserveren en een dag voor vertrek op het station plaatsreserveringen bij de kaarten te regelen.

te ver meegereden, lopend op zoek naar Central Station

Wandelend door Glasgow van het busstation naar het treinstation...

eerste kennismaking met Glasgow eerste kennismaking met Glasgow eerste kennismaking met Glasgow eerste kennismaking met Glasgow

Na een korte warme nacht liep even voor 5 uur de wekker af. Aangezien de broodjes en koffiekan al klaar stonden zaten we om even na vijven in de auto. De vakantie kan beginnen. Op een aanrijding met een vogel na die niet meer te ontwijken viel, was het een vlotte reis naar Schiphol waar we een reservering voor een parkeerplaats hadden en dus snel een plekje konden vinden.

Vanaf de langparkeerders parkeerplaats daarna met de bus naar de terminal waar het afgeven van de bagage voor onervaren vliegreizigers als wij vlot verliep. Bij de controle van de handbagage en personen werd Bert een keer teruggefloten toen het poortje begon te piepen. Op sokken erdoor ging het daarna echter prima.

het mooie Central Station Glasgow

Aangezien we zouden vertrekken van de polderbaan duurde het taxiën daar naar toe erg lang. Zo lang zelfs dat Bert zich afvroeg of we wellicht rijdend naar Glasgow zouden gaan. Met enige turbulentie onderweg kwamen we om twintig over tien aan in Glasgow.

Na de controle, bagage halen en voldoende ponden pinnen, werd de shuttlebus om ons de stad in te brengen naar het treinstation snel gevonden. Door de vliegende start en onwennigheid met de taal, werd onze juiste stop gemist en raceten we mee tot aan het Buchanon hoofd busstation. Dat is het eindstation, van waar wij weer te voet terug moesten lopen naar het gemiste Central Station, een prachtig groot treinstation.

• on route naar Milngavie

Hier werden door Bert door middel van aanwijzen van de plaats Milngavie in onze reisgids 2 tickets gekocht. (Milngavie werd niet begrepen, ze spreken het daar uit als Mullguy maar dat wisten wij natuurlijk nog niet.)

het regent bij Milngavie Station
onderweg in Milngavie

Na een treinreisje van een half uur werd Milngavie bereikt en al snel was de B&B gevonden waar we hartelijk werden ontvangen. De koffers werden op de kamer gebracht en daarna gingen we eerst op ontdekkingstocht richting het centrum van het dorpje waar we ook al snel het startpunt van de West-Highland-Way tegen kwamen. Daar zou het morgen moeten beginnen.

steile oprit naar het Best Foot Forward B&B

Onze keurige kamer in het Best Foot Forward B&B Milngavie...

onze keurige kamer in Best Foot Forward

Al snel zaten we gezellig in een echte Schotse pub, en tot onze verrassing werden we gelijk door verschillende mensen aangesproken. Schotten zijn erg sociale mensen zodat we ons gelijk welkom voelden. Na een goede maaltijd werd de B&B Best Foot Forward weer opgezocht waar we ons na een lekkere douche installeerden op het bed/stoel voor de TV in afwachting van het Schotse weerbericht voor de komende dagen. Voor de komende dagen wisselvallig, maar niet koud. Prima wandelweer dus, maar de regenkleding bij de hand houden.

Milngavie centrum, startpunt markering West Highland Way

Het centrum van Milngavie waar we morgen van start gaan...

het winkelcentrum van het dorpje

Op weg naar onze eerste kennismaking met een Schotse pub...

op weg naar een Schotse pub voor onze eerste pint
als eerste vallen ons de schoorstenen van de Schotse huizen op

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Schotland)