West-Highland-Way Schotland reisverslag dag 2

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Schotland)

Milngavie - Graigallian Loch - Dumgoyne - Gartness - Drymen
Overnachting: B&B Lander Bed and Breakfast
21 Km - 150 Hm

Na een goede nachtrust stonden we om 7:10 naast ons bed. Na alles ingepakt te hebben stond ons een goed Schots ontbijt te wachten met zalm en scrambeld eggs. In de vrij grote B&B waren alle tafeltjes voor de gasten gereserveerd door middel van een landenvlaggetje op tafel.

Schots ontbijt met Zalm en roerei

Naast onze Nederlandse driekleur 'wapperden' een Amerikaanse en een Schotse vlag op de tafels om ons heen. De twee Amerikaanse stellen die daar plaats namen hebben we later onder het lopen en bij andere overnachtingen nog verschillende keren terug gezien en gesproken.

de woonwijk van Milngavie

Op weg naar het centrum van Milngavie en start van de West Highland Way....

vroeg op weg naar het centrum en de supermarkt voor de laatste inkopen

Na te hebben afgerekend en ons West-Highland-Way paspoort te hebben gekocht, (hierin konden we na elke dagetappe een stempel laten zetten als bewijs dat we de etappe volbracht hebben), ging het weer het dorp in naar de kleine supermarkt. Er moest water en mondvoorraad worden ingeslagen om de eerste dag door te kunnen komen.

even voor negen zijn we klaar om van start te gaan

Om precies 09:00 starten we met de officiële wandeling door onder een boog met de tekst ‘West Highland Way’ door te lopen. Al snel verlaten we Milngavie en lopen dan door een drassig stuk bos. Na de eerste 6 Km begonnen de uitzichten richting de bergen, waar we van de lowlands naar de highlands zouden gaan.

onder de poort door begint het wandelpad

Al snel laten we Milngavie achter ons en trekken de natuur in....

vanuit Milngavie onderweg de natuur in vanuit Milngavie onderweg de natuur in vanuit Milngavie onderweg de natuur in vanuit Milngavie onderweg de natuur in

Nadat we over een 100-tal meters een asfaltweg hebben gevolgd gaat het rechtsaf waar het dan echt mooi begint te worden. Een prachtig heuvellandschap met schitterende uitzichten. Daar zien we ook onze eerste typisch Engelse van stenen gestapelde muur als afrastering.

het begint net voor de middag echt mooi te worden

Zodra we het asfalt hebben verlaten begint het echt mooi te worden...

prikkeldraad waar de oude muur niet is onderhouden

De eerste heuvels dienen zich aan...

de brem staat in bloei, evenals de wilde rodondendrons die we veel tegen komen

We zijn gelijk al onder de indruk van de fraaie vergezichten...

we trekken door een breed dal we trekken door een breed dal we trekken door een breed dal we trekken door een breed dal we trekken door een breed dal

Na 12km lassen we een lunchpauze in naast de Beech Tree Inn bij Dumgoyne. Op een picknickplaats nuttigen we plakjes brood met kaas en in de supermarkt gevonden Schotse Cup-a-soup. (De kippensoep is melkwit van kleur maar smaakt prima.)

tijdens de lunch begint de lucht te betrekken

T-shirts te koop met West Highland Way teksten...

T-shirts te koop in de Inn

Na de lunch stappen we weer door richting Drymen, achtervolgd door steeds meer wolken. Al snel daarna begint het te sputteren en binnen een half uur lopen we in onze poncho’s als het even behoorlijk gaat regenen.

hemd wordt regenjas wordt poncho hemd wordt regenjas wordt poncho hemd wordt regenjas wordt poncho hemd wordt regenjas wordt poncho

Een typische ommuurde boerderij zoals we er meer zullen zien de komende dagen...

een mooie ommuurde boerderij

Om even over tweeën lopen we Drymen in waar we onder een afdakje bij een kiosk annex supermarkt annex postkantoor de regenponcho’s opruimen en de normale regenjassen aantrekken, zodat we weer wat boodschapjes voor vanavond en morgen kunnen doen.

veel regen, maar eigenlijk is het te warm onder de poncho

In de middag toenemende regen, maar koud is het niet...

na de vlakte volgt weer een stuk bos tot aan Drymen

Schuilen en omkleden voor het enige winkeltje/postkantoor in Drymen...

Schuilen en omkleden voor het enige winkeltje en postkantoor in Drymen

Vervolgens zoeken we een lokale pub om wat te drinken, dat werd de Clachlan Inn. Ook nu hebben we in de pub al snel contact andere wandelaars en lokale Schotten waardoor er een gezellig sfeertje ontstond.

ansichtkaarten schrijven in de Clachlan Inn

Na een gemoedelijk uurtje in de pub te hebben gezeten, posten we de zojuist gekochte en geschreven ansichtkaarten, doen de boodschappen bij het piepkleine winkeltje, (kiosk, supermarkt en postkantoor in één), en gaan vervolgens op zoek naar onze geboekte B&B Lander Bed and Breakfast.

onze kamer in de B&B is een uitbouw in de tuin

We worden weer hartelijk ontvangen door een oudere man die een wat warrige indruk maakte. De B&B wordt bestiert door zijn vrouw en die was er even niet. Hij bracht ons wel gelijk naar onze kamer waar we een ratjetoe van spulletjes aantreffen, maar het was wel schoon.

uitbouw in de tuin met veel ramen. Rommelig maar schoon

Als het ontbijt ter sprake komt vertelt de man dat de enige andere kamer ook is bezet, door een man die nogal schijnt te 'ruiken'. Hij geeft aan dat hij zal proberen om ons ontbijt op een ander tijdstip te serveren zodat we dit kunnen ontlopen. Daarna vertrekt hij met de mededeling dat hij even een brief moet posten en dat hij zo lang de boel afsluit? Gelukkig duurt de opsluiting niet al te lang en maken we daarna kennis met mevrouw die gelijk een betere indruk achterlaat.

op weg naar de Clachan Inn om te eten

Tegen half zes vertrekken we weer richting de Clachlan Inn waar we weer heerlijk eten. Terug op onze kamer kunnen we nog een kop koffie zetten met de aanwezige waterkoker en dan lekker slapen op echt fijne matrassen.

• geruite vloerbedekking tot op het toilet

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Schotland)