Speyside Way reisverslag Schotland dag 1

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Schotland)

Ter Apel - Schiphol - Aberdeen - Buckie
Overnachting: Highlander Hotel, Buckie

Het volgende reisverslag is geschreven op basis van een reisdagboek, meerdere keren per dag bijgehouden door Janny. Haar verslag is achteraf aangevuld door Bert met zijn herinneringen en verschillende wetenswaardigheden, en samengevoegd tot een verslag per wandeldag.

Voorafgaand aan de reis:

Na onze eerste lange afstand wandeltocht in Schotland in 2014, toen we de West Highland Way van Glasgow naar Fort William hebben gelopen, zijn we zo enthousiast over dit land geworden dat we al snel wisten dat het niet de laatste keer zou zijn. De unieke natuur, de rijke cultuur en niet in de laatste plaats de ontzettend hartelijke en gastvrije Schotten, hebben onze eerste vakantie tot een onvergetelijk avontuur gemaakt wat een vervolg móest krijgen.

Nu, twee jaar later, is het zo ver. Schotland is opnieuw de bestemming voor een heerlijke wandelvakantie. De vorige keer hebben we er veel plezier aan gehad om maanden vooraf aan de vakantie alles zelf te regelen vanuit huis. Deze keer was er door privé omstandigheden helaas niet voldoende tijd om het zelf te doen, en daarbij was het door onze keuze voor de Speyside Way, een minder bekende wandelroute, ook veel lastiger om alles bij elkaar te brengen qua overnachtingen en transport.

(Routekaart: Blauw is de Speyside Way, in het rood de extra trajecten die we zelf hebben toegevoegd)

routekaart Speyside Way

Het bleek al snel dat langs deze minder drukke wandelroute wel overnachtingsmogelijkheden zijn, maar veel minder dan op drukke routes en heel moeilijk via het internet te vinden. Ook een goed bagagetransportbedrijf zoals ze op drukke paden hebben, is hier niet aanwezig. Omdat we toch alleen met dagrugzakken wilden lopen en extra bagage in een koffer van onderkomen naar onderkomen wilden laten brengen, waren we aangewezen op een taxibedrijf.

06:30 Aankomst op Schiphol...

aankomst op Schiphol

Uiteindelijk hebben we besloten om de hele wandeltocht van dag tot dag te laten regelen door Easyways, een lokaal Schots bedrijf. Zij hebben wel goede contacten met B&B's, Guesthouses en hotels, en hebben samenwerking gezocht met een taxibedrijf voor eventueel extra vervoer van en naar startplekken alsook het bagagevervoer. Wat ze ook goed doen is dat ze vanaf het eerste e-mailtje van ons, gelijk een vast contactpersoon toewijzen. In ons geval Jackie B., die werkelijk alles regelde en ons tussentijds van de vorderingen met de boekingen op de hoogte heeft gehouden. Toen er in het bergdorp Tomintoul waar we absoluut heen wilden geen overnachting meer mogelijk bleek, kwam ze vanuit zich zelf met een prima voorstel waardoor we dit dorp toch aan konden gaan doen. Perfect opgelost!

Janny heeft er zin in...

Door het uitbesteden van de boekingen misten we dan wel veel van de voorpret, maar de samenwerking met Easyways was top. Een goedkoop trekkershutje op een camping zoals we soms zelf boekten, daar kunnen zij niet in voorzien. We konden wel kiezen of we een voordelig, middel of duurder pakket wilden. Dat is een verschil tussen vooral B&B bij de eerste variant tot hoofdzakelijk hotels in het duurste pakket. Wij kozen de gulden middenweg.

ontbijten op de luchthaven

07:30 Ontbijt op Schiphol

Het uitbesteden van de organisatie van de reis is veel duurder dan zelfdoen, dat namen we deze keer voor lief. En het moet gezegd, het is ook zeker veel eenvoudiger gebleken. Ook de service van Easyways en de uitgebreide informatie die we voor de reis ontvingen was geweldig en waardevol. Daarbij kregen we een rechtstreeks telefoonnummer van Jackie voor onvoorziene omstandigheden, dat gaf wel een fijn gevoel om een lokaal iemand achter de hand te hebben.

Wel moesten we onze communicatie met Jackie beperken tot e-mailverkeer, een keer hebben we haar gebeld maar haar Engels met zwaar Schots accent bleek voor ons niet te volgen.

De routekeuze:

Onze tocht van twee jaar geleden was 154 Km, daar kwamen nog extra kilometers bij om van en naar de overnachtingsplekken te komen, of extra afstanden naar dorpen, banken, en supermarkten. Totaal kwamen we op ruim 200 Km uit en die afstand wilden we nu ook minimaal gaan doen.

Na allerlei mooie lange afstand wandelroutes te hebben bekeken, kwamen we toch al snel bij de Speyside Way uit. Deze route sprak ons beiden erg aan, maar vonden we met de basis afstand van 107Km veel te kort voor twee weken wandelen. We zijn daarop de uitdaging aangegaan om de Speyside Way te verlengen met extra trajecten van aanpalende wandelroutes tot we op bijna 180Km uitkwamen. Met de extra afstanden die we hebben gelopen naar B&B's, winkels e.d. hebben we in de praktijk uiteindelijk 228Km afgelegd.

10:15 aankomst Aberdeen

aangekomen in Aberdeen Schotland

De Speyside Way

De Speyside Way, blauw weergegeven op de kaart bovenaan de pagina, is een prachtige lange afstand wandelroute door en soms bovenlangs het dal van de Spey. De Spey is een mooie natuurlijke rivier, vaak breed en ondiep, en niet bevaarbaar. Het water stroomt vanuit het Schotse Cairngorms hooggebergte omlaag om bij het vissersdorp Buckie in de Noordzee uit te monden.

De officiële route loopt vanuit Aviemore, een erg toeristisch stadje in de bergen, naar de kust. Daar volgt het pad vanaf de fraaie rivierdelta nog een stukje kust tot het eindpunt in het vissersdorpje Buckie.

lunch op de trappen bij het busstation

12:05 Lunch op het busstation Union Square

De officiële route kan worden verlengt met een extra lus naar Dufftown, thuisbasis van de Glenfiddisch Whisky, daarmee zaten we nog maar op 124 Km. We vonden ook nog een mooie extra zijtak van de Speyside route naar Tomintoul, een dorpje hoog in de bergen.

Dit is geen officieel Speyside Way traject meer maar de route is wel toegankelijk en kon worden toegevoegd. Onze tocht is hiermee 149 Km geworden.

Omdat we toch ook graag een paar dagen in de bergen wilden rondwandelen hebben we daarna gezocht wat we eventueel vooraf aan de Speyside Way of aan het einde nog toe zouden kunnen voegen.

Eigenlijk loopt de Speyside Way vanuit de bergen naar de kust, wij waren het er snel over eens dat we dit andersom zouden moeten doen en dus in Buckie aan de Noordzee moesten starten.

Daarmee zouden we in Aviemore in de bergen eindigen, en daar dan een paar dagen over hebben om enkele leuke bergtochten te kunnen maken. De Speyside is in beide richtingen gemarkeerd, dus dat zou geen probleem moeten zijn, alleen zijn alle routebeschrijvingen alleen van berg naar kust beschikbaar. Daar zouden we dan niets aan hebben, maar we kunnen prima uit de voeten met de markeringen, een goede kaart en kompas. Onze keuze stond daarmee vast.

15:35 Aankomst in Buckie

in Buckie op zoek naar ons hotel

De East Highland Way

Vanuit het eindpunt Aviemore loopt een andere lange afstand wandelroute in het verlengde van de Speyside Way naar Fort William, de stad waar we twee jaar geleden eindigden. Dit is de East Highland Way, een zeer avontuurlijke route door de Schotse bergen.

kamer in het Highlander hotel

15:50 Het Highlander Hotel

De twee dagen die we aan het einde over zouden hebben in Aviemore waren dan ook snel ingevuld, het lag voor de hand om dan twee etappes van de East Highland Way te gaan lopen.

Een leuke uitdaging, want deze route is voor gevorderden en nergens gemarkeerd. Er is alleen een kaart beschikbaar waarop de route is ingetekend en een beschrijving. Wel moeten we er rekening mee houden dat de paden slecht kunnen zijn, soms zelfs ontbreken, en dat er zeker bij alle beekoversteken geen brug beschikbaar is. Leuk dus!

Wij hebben thuis een viertal opties uitgewerkt en meegenomen. Omdat we de laatste twee dagen in Aviemore zullen blijven overnachten, kunnen we ter plekke kijken welke daarvan we willen doen, mede afhankelijk van het weer en onze resterende conditie na het lopen van de Moray Trail en Speyside Way.

16:30 De benen strekken in Buckie

rondwandeling in Buckie

De Moray Coast Trail

We hadden als laatste nog een meevallertje voor de geplande heenreis op de zaterdag, het bleek dat we de hele reis toch in een dag zouden kunnen doen waardoor we zondags een extra dag beschikbaar zouden hebben in Buckie.

Janny was al erg gecharmeerd van de ruige Schotse kust, dit gaf ons de mogelijkheid om een extra dagtocht in te plannen voor de eerste dag. Dat is een gedeelte van de Moray Coast Trail geworden, een lange afstand wandelroute langs deze mooie kust van Forres naar Cullen. De Moray Coast Trail is 72Km lang en loopt langs Buckie, het was dan ook eenvoudig om een busrit te plannen naar Cullen en dan deze Trail terug te lopen tot Buckie. Daarvoor moeten we in Buckie een extra overnachting reserveren voor de vervroegde aankomst op zaterdag, dat bleek geen probleem te zijn.

kerk in het centrum van Buckie

Tot zover de aanleiding en planning, tijd om aan de wandelvakantie te beginnen!

Janny reisdagboek:

Zaterdagmorgen om half vier begint de wekkerradio met een vrolijk deuntje. Wat een tijdstip om je vakantie te beginnen! Om klokslag vier uur zitten we al in de auto en is Truus ingesteld op een reisje Ter Apel - Schiphol. Het is rustig op de weg en net voor zes uur staat de auto geparkeerd in de parkeergarage op de 2e verdieping. Vanaf de parkeergarage is het maar een kort stukje per bus naar de terminal.

leuke straten met typisch Schotse huisjes

Het inchecken en de controles gaan vlot ondanks de waarschuwingen dat je tegenwoordig extra vroeg moet komen en dat er lange wachttijden kunnen zijn. Om half acht zitten we al aan een ontbijtje met uitzicht op het vliegveld.

Deze keer vliegen we met een kleine City Hopper toestel, dus eens niet instappen via een slurf maar met een bus het vliegveld overrijden en vanaf het beton instappen via een trap. Net als de vorige keer starten we van de verst mogelijke baan en rijden we een half uurtje rond om dan in een lange rij aan te sluiten voor we het luchtruim kunnen kiezen.

Buckie centrum en startplaats Speyside Way

De vlucht verloopt voorspoedig, de wind in de rug en de klok een uur mee, zodat we tegen 10.15 uur al op Schotse bodem staan op het kleine vliegveldje van Aberdeen. De bus naar het centrum van Aberdeen is snel gevonden waarmee we ons naar het busstation aan Union Square laten brengen.

Nu moeten we eerst op zoek naar iets eetbaars voor we de bus naar Buckie opzoeken, we hebben nog een drie uur durende busreis voor de boeg dus eerst maar wat eten. We vinden een paar goed belegde sandwiches en een mooi plekje buiten op een trap bij de bussen om even in het zonnetje te kunnen zitten. Daar worden onder bedreiging van een paar zeer brutale meeuwen de gekochte broodjes opgegeten.

Buckie ligt pal aan de Noordzeekust

De bus naar Buckie wordt al snel gevonden. Een lange maar mooie reis die begint met glooiende landschappen, koolzaadvelden, brem, Gaspeldoorn (Gorse in het Engels) en in het laatste deel van de tocht rijden we langs de prachtige Schotse kust. Geweldig, we verheugen ons nu al op de wandeling van morgen langs die rotskust vanuit Cullen.

In Buckie aangekomen laten we het aan de chauffeur over om ons bij een bushalte af te zetten dicht bij het geboekte Highlander hotel. We checken eerst in in het hotel, en omdat het nog redelijk vroeg is beginnen we maar eens met een korte verkenningstocht door Buckie.

De zee trekt natuurlijk altijd, dus zoeken we de waterkant op en slenteren een beetje langs de oude vissershaven van Buckie. In een parkje zien we een grote steen, dat is het startpunt van de Speyside Way waar we maandagmorgen moeten beginnen.

16:50 De vissershaven van Buckie

de oude vissershaven van Buckie de oude vissershaven van Buckie de oude vissershaven van Buckie de oude vissershaven van Buckie

Daarna klimmen we weer het centrum in en doen we wat boodschapjes in een voor Schotse begrippen tamelijk grote supermarkt. Het blijkt dat we ook morgen hier terecht kunnen, deze is elke dag tot tien uur 's avonds open. Ook op zondag!

Eten doen we vandaag in ons hotel, en na een goede maaltijd ploffen we hondsmoe neer in onze kamer. Als laatste voor vandaag pakken we de rugzakken in om vanaf morgen aan de lange wandelvakantie te kunnen beginnen. En dan lekker op tijd slapen met in het vooruitzicht een prachtige wandeldag langs de Schotse kust.

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Schotland)