West-Highland-Way Schotland reisverslag dag 14

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Schotland)

Terugreis: Glasgow - Schiphol - Ter Apel

We hebben weer goed geslapen in onze super-de-luxe hotelkamer. We gaan pas vanmiddag om tien voor vijf lokale tijd vliegen, dus hebben we tijd voldoende over om Glasgow te verkennen. Gelukkig hoeven we pas om twaalf uur uit te checken uit het hotel, zodat we 's morgens de stad in kunnen zonder de bagage mee te hoeven slepen.

op weg om Glasgow te verkennen

Ons eerste doel was het stadspark van Glasgow met daarin het People Palace and Wintergarden pal aan de rivier de Clyde die door de stad stroomt. Vanuit het park lopen we met behulp van de stadsplattegrond langs de Clyde en daarna via een wijde boog weer terug naar het centrum waarbij we ons verwonderen over de enorme tegenstelling tussen heel oude en zeer moderne gebouwen door elkaar.

Glasgow, op weg naar het People Palace aan de Clyde Glasgow, op weg naar het People Palace aan de Clyde Glasgow, op weg naar het People Palace aan de Clyde Glasgow, op weg naar het People Palace aan de Clyde
stadspark aan de Clyde in Glasgow stadspark aan de Clyde in Glasgow het People Palace met Wintergarden

Deze stad heeft schitterende gebouwen, maar een prachtige kerk met zuilen naast een modern glazen gebouw aan de ene zijde en een lelijke parkeergarage aan de andere kant, geeft Glasgow een heel erg rommelige aanblik.

stadspark aan de Clyde in Glasgow stadspark aan de Clyde in Glasgow wandeling door Glasgow langs de Clyde wandeling door Glasgow langs de Clyde
wandeling door Glasgow langs de Clyde wandeling door Glasgow langs de Clyde wandeling door Glasgow langs de Clyde

Op de terugweg naar het hotel horen we ineens veel muziek. Er bleek een complete optocht aan te komen. Bij navraag bleek het om de 'Oranje Walk' te gaan die ze eenmaal per jaar in Schotland hebben. Een lange rij muziekkorpsen trokken aan ons voorbij, en zo konden we nog even genieten van Schotse muziek en vooral de strakke verbeten gezichten van de bandleden die voorbij marcheerden. Dit vooraf gegaan door de burgemeester.

de Orange Walks Glasgow, veel strakke gezichten de Orange Walks Glasgow, veel strakke gezichten de Orange Walks Glasgow, veel strakke gezichten de Orange Walks Glasgow, veel strakke gezichten de Orange Walks Glasgow, veel strakke gezichten

De Orange Walks zijn een serie parades die op regelmatige basis in de zomer worden gehouden. Dit bouwt op naar de 12 juli vieringen waarop wordt stilgestaan bij de overwinning van Prins Willem van Oranje op Koning James II in de 'Battle of the Boyne' in 1690.

Hoewel het vaak de mars of parade wordt genoemd, geeft de Order of the Orange Walks de voorkeur aan de term 'walk' of 'demonstration'.

zaterdag rond de middag wordt het plots druk in het centrum van Glasgow

Aangezien we voor 12 uur moesten uitchecken halen we onze koffers op en vertrekken rustig aan naar Buchanon busstation. Onderweg er naar toe kopen we nog wat sandwiches en een flesje water voor de lunch die we op een bankje voor het station nuttigen. Onze route naar het busstation brengt ons nog eenmaal door het hartje van de stad waar het op dat moment ontzettend druk is.

overal straatmusikanten en natuurlijk hoort daar de doedelzak bij

Op elke hoek treffen we muzikanten, alleen of met een groepje, en voorzien van een groot assortiment aan instrumenten. Doedelzakken, natuurlijk, maar op het plein voor het Concertgebouw van Glasgow ook een gitarist die ons en veel anderen even wat langer stil doet staan.

nog een stukje stad op weg naar Buchanon busstation nog een stukje stad op weg naar Buchanon busstation musikanten overal in het centrum het Glasgow concertgebouw
een zeer verdienstelijk spelende gitarist op weg naar Buchanon busstation in het enorm grote Buchanon busstation

Om half een stappen we op de juiste bus, na even te hebben moeten zoeken op dit enorme busstation, en gaat het richting het vliegveld. Op het vliegveld zitten we verder onze tijd uit met koffie drinken en het uitgeven van onze laatste Schotse ponden aan een sapje, wat fruit, en een Bounty voor Bert. Nog 20 pence over, die geef ik maar als fooi.

op een bankje voor Buchanon busstation eten we onze lunch...

Voor de rest is het een kwestie van apies kijken tot we eindelijk in kunnen stappen om een uur later op Schiphol te landen. We hadden de wind blijkbaar mee want we kwamen een half uur voor op schema in Nederland aan. De douanecontrole en het ophalen van de bagage ging heel vlot, zodat we twee uur later thuis in het Groninger land arriveerden.

• voor de rest is het een kwestie van apies kijken...

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Schotland)