West-Highland-Way Schotland reisverslag dag 12

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Schotland)

Bus- en bootreis: Fort William - Mallaig - Isle of Skye - Armadale Castle - Mallaig - Fort William
Overnachting: B&B Guisachan House

Na een fijne avond op de kamer met voetbal op de TV en een goed boek, staan we lekker uitgeslapen om half acht op. Vanuit de ontbijtkamer in de B&B hebben we een geweldige view over de zeearm waardoor de toast met jam en de koffie nog beter smaken.

met de bus verlaten we Fort William

We eten vlot want we moeten naar het treinstation om daar om 9 uur de bus te halen. Vanuit Fort William vertrekken we met de bus naar Mallaig. Deze busrit duurt meer dan een uur en gaat door het berggebied met onderweg prachtige uitzichten over het water rond Fort William en later verschillende mooie meren. En het berglandschap natuurlijk. Onderweg komen we ook nog langs de Neptunes Staircase die we nog kennen van de foto's van Sabina en Ingrid's bezoek aan Fort William.

onderweg aan de verkeerde kant van de weg, een vreemd gevoel in het centrum van Mallaig zicht op de haven van Mallaig in het centrum van Mallaig
koffiepauze bij de haven zicht op de haven van Mallaig zicht op de haven van Mallaig

In Mallaig aangekomen moeten we bijna drie kwartier wachten op de boot. We gebruiken de tijd om even het dorpje in te lopen en in een klein parkje met uitzicht op de vissershaven, met onze thermos heet water en Nescafé sachets, een bakkie te doen.

onze boot ligt klaar om ons op te pikken

Vanuit Mallaig vertrekken we dan met de boot naar Isle of Skye. Het is een beetje bewolkt maar absoluut niet koud. We genieten dan ook vooral op het dek van de prachtige uitzichten over het water en de vele eilanden om ons heen.

aan boord van de veerboot naar Isle of Skye aan boord van de veerboot naar Isle of Skye aan boord van de veerboot naar Isle of Skye aan boord van de veerboot naar Isle of Skye aan boord van de veerboot naar Isle of Skye

Het is een aangenaam bootreisje, maar wel jammer dat het zo bewolkt is en het daarom moeilijk is voor Bert om de indrukwekkende omgeving goed vast te leggen.

De haven op Skye stelt niet zo veel voor, een paar pleziervaartuigen en vissersboten, en een lange betonnen pier waar onze veerboot aan vast kan maken. De kleine souvenirwinkel gaan we op de terugreis wel bekijken, eerst gaan we op stap naar de ruïnes van het Clan Donald kasteel, Armadale Castle. Op niet meer dan een kwartier lopen vanaf de haven.

in de verte ligt Mallaig

Nog maar net onderweg komen we langs een typisch voorbeeld van Schots ondernemerschap waar we na twee weken Schotland nog telkens met verbazing naar kijken. Garagebedrijf, benzinestation, supermarkt, postkantoor en Farmers Shop, samengeperst in twee houten gebouwtjes. Wel heel relaxed als je met zo weinig je boterham kunt verdienen.

garage, tankstation, supermarkt, postkantoor en Farmers Shop

Dan zien we de eerste kasteelachtige gebouwen langs de asfaltweg, maar al snel blijkt dat dit niet het kasteel is maar slechts het oude koetshuis. Nu Visitor Centre en restaurant.

het Clan Donald Visitor Centre

Via een souvenirwinkel komen we daarna in het park en gaan we eerst op weg naar de ruïnes waarbij we langs een paar enorm grote bomen komen die zeker indruk maken. Daarbij een voor ons totaal onbekende 'Monkey Puzzle Tree', hier geplant in de vroeg 19e eeuw, en hard op weg om zijn maximale hoogte van 50 meter te bereiken.

het Clan Donald Armadale Castle het Clan Donald Armadale Castle het Clan Donald Armadale Castle het Clan Donald Armadale Castle

Na het bekijken van de ruïnes zoeken we een picknickplek waar we onze lunch moeten delen met een brutaal roodborstje, daarna gaan we het arboretum in en verbazen ons er over de andere soms prachtige grote bomen en kleurrijke beplanting.

in de tuinen van Armadale Castle in de tuinen van Armadale Castle in de tuinen van Armadale Castle in de tuinen van Armadale Castle

Het Arboretum is prachtig om te zien maar ook hiervoor geldt, net als de kasteel ruïnes, dat het toch niet al te groot is. Wel lopen er langere wandelroutes over het landgoed, maar daarvoor ontbreekt het ons aan voldoende tijd.

het Clan Donald museum is een modern gebouw op het landgoed

Achter in het park komen we bij het Clan Donald museum en besluiten daar ook even binnen te kijken. Ook hiervan moet gezegd dat het niet groot is en het lijkt toch, op een paar schitterende historische Clan Donald pronkstukken na, vooral weer te draaien om de volgende grote souvenirshop die een groot deel van het museum oppervlak beslaat. De in het museum ondergebrachte Clan Donald Library is wel erg indrukwekkend met ruim 7000 boeken.

in en rond het Clan Donald museum in en rond het Clan Donald museum in en rond het Clan Donald museum in en rond het Clan Donald museum

Vanaf het museum zoeken we onze weg terug naar de ingang van het park langs enkele leuke vijvers, en komen daarbij langs een wel heel opvallende boom. Een enorm exemplaar, maar helaas niet meer met de wortels in de aarde.

deze boom is opvallend genoeg door zijn grootte om hem te laten liggen als attractie

Via de winkel verlaten we de Clan Donald's en keren terug richting de haven om daar nog wat rond te kijken. Onderweg zien we de lucht soms een beetje breken en krijgen we daardoor meer zicht op de eilanden en het vaste land in de verte.

uitzicht vanuit de veerboothaven

Al lopend trekken we de conclusie dat je een reisje naar Skye vanuit Fort William vooral ook moet doen voor de erg mooie busreis en de tocht met de veerboot, want netto blijft er op een dag dan niet veel tijd over om het enorm grote eiland veel verder te kunnen verkennen.

een leuk plaatje van de baai

Na een paar gemoedelijke uurtjes keren we om half drie weer met de boot terug naar Mallaig, maar niet voordat we bij de haven nog een souvenir winkeltje hebben bekeken en ons zelf te hebben getrakteerd op een lekker soft-ijsje.

een kledingwinkel, we konden het niet met zekerheid vaststellen maar waarschijnlijk gebruikte kleding

Op het rotsstrandje genieten we nog een half uurtje van de prachtige omgeving, nu erg kleurrijk daar het precies eb is. Voor Bert een half uurtje van rondrennen over het strand om tig foto's te schieten.

foto's vanaf Isle of Skye bij eb foto's vanaf Isle of Skye bij eb foto's vanaf Isle of Skye bij eb foto's vanaf Isle of Skye bij eb foto's vanaf Isle of Skye bij eb

Precies op tijd zien we de boot weer aan komen varen en maken we ons op voor een rustig bootreisje terug naar de vaste wal met onderweg toenemend mooie uitzichten. Een rustig bootreisje, maar of het ook een rustige busreis terug gaat worden...

ons vervoer komt weer toesnellen

Terug in Mallaig moeten we weer een half uur in het centrum van het dorpje wachten op de busaansluiting. Daarbij gaat het even mis. Naderhand begrijpen we pas dat er twee bussen bij elkaar hadden moeten komen waarbij een chauffeur en een chauffeuse van bus moeten wisselen. De man, die het eerst in een lager model bus voor lokaal gebruik aan komt rijden, moet ons terug gaan brengen en wil daarvoor overstappen op een normale bus. Zijn vrouwelijke collega komt er dan ook al snel aan, maar rijdt door zonder te stoppen, met de hogere bus waar wij in hadden moeten stappen.

Onze voorziene chauffeur begint daarna driftig tegen zijn telefoon uit te varen, met als eind van het liedje dat de dame met onze bus 20 minuten later terug komt rijden. Ze kan echter nergens keren, zodat ze daarna nog ruim een kwartier weg blijft om dan van de juiste kant weer aan te komen rijden.

Eindelijk wordt er van chauffeurs gewisseld en kunnen wij instappen. Onze bestuurder probeert daarna de verloren tijd weer in te halen door ons de stuipen op het lijf te jagen met zijn dollemansrit. We hebben het dan echter nog niet gehad. Onderweg moeten we nog een keer stoppen om van bestuurder te wisselen. Dat gebeurt op een verlaten plek waar onze chauffeur overstapt in een privé auto, mogelijk zat zijn dag er op, en een jonge knaap het stuur over neemt.

Deze jongeling is nog veel beter in het inhalen van achterstanden en weet nog meer PK's ergens vandaan te toveren, zodat we ons zeker niet prettiger gaan voelen. Het duurt ook niet lang of we schieten allemaal naar voren uit onze stoel als het mis dreigt te gaan en er met rokende banden een noodstop moet wordt gemaakt. En bij die ene noodstop is het niet gebleven, zodat we blij zijn als we eindelijk Fort William weer terug zien.

nog even een ijsje bij de haven lang wachten op de bus in het centrum van Mallaig lang wachten op de bus in het centrum van Mallaig lang wachten op de bus in het centrum van Mallaig

Tegen half zes zij we heelhuids weer terug in Fort William. Als eerste doen we weer boodschappen bij de enorm grote Morrison naast het treinstation, gaan dan uit eten, om daarna terug te keren naar onze B&B. Na het douchen worden de koffers ingepakt en klaar gemaakt voor de terugreis morgen naar Glasgow. Deze keer met de trein.

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Schotland)