West-Highland-Way Schotland reisverslag dag 8

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Schotland)

Tyndrum - Stone Bridge Auch - Bridge of Orchy - Loch Tulla - Bridge of Orchy
Overnachting: Bridge of Orchy Hotel
16 Km - 100 Hm

Gisteravond was het echt weer een ramp met de midgets. Hele avond noodgedwongen binnen gezeten. Toen ik in de nacht naar het toilet moest en onder de lamp van het toiletgebouw de pincode invoerde om binnen te komen, stond ik midden in een wolk van die beesten. Snel plassen, in het gebouw zaten ze ook, en al wapperend met m'n nachtpon terug naar de Hobbit. Toen ik mijn lakenzak zag schrok ik echt, de hele zak was ook zwart van de midgets.

de dag begint weer nat en mistig

Na een onrustige nacht hebben we snel ontbeten en alles gauw ingepakt om zo snel mogelijk te kunnen vertrekken. Bij het inleveren van de sleutel gaf de campingbeheerder, een man uit York, aan dat hij het nog nooit zo erg had meegemaakt. Hij had die morgen al vier keer met een speciale stofzuiger het toiletgebouw vrij gemaakt van de diertjes, maar ze bleven komen.

We vertrekken dan ook met onze midget petten op het hoofd. Vandaag wordt het de lichtste wandeling van de hele route, een korte afstand waarin maar een klein klimmetje zit. We volgen overwegend een oude militaire weg, met prachtige uitzichten over de bergen en de rivier.

mooie wolken trekken over en geven de omgeving een mistiek tintje mooie wolken trekken over en geven de omgeving een mistiek tintje mooie wolken trekken over en geven de omgeving een mistiek tintje mooie wolken trekken over en geven de omgeving een mistiek tintje

Vandaag begonnen in de regen met poncho's aan, rond de koffietijd wordt het al beter en schakelen we terug op de regenjassen. Wel staat er een sterke wind door het dal.

De route tot aan Bridge of Orchy volgt over de hele afstand een effen en breed pad dat maar licht op en neer gaat. We schieten dan ook lekker op en voorzien dat we wel heel vroeg bij ons hotel aan zullen komen. Als het weer vanmiddag op gaat knappen hebben we tijd genoeg om nog wat te gaan ondernemen.

nog even onder het spoor door via een lage tunnel

Dit gaat deels door een smal dal waar ook een treinspoor en een asfaltweg doorheen moeten. Op internet hebben we gelezen dat je daar nogal overlast zou hebben van verkeerslawaai nu deze routes zo dicht op elkaar lopen door deze engte. De trein komt er slechts drie keer per dag langs, dus dat kan geen probleem zijn. Wij vonden ook het verkeerslawaai echt minimaal. Mogelijk zat de wind in een gunstige hoek, maar van overlast was in elk geval zeker geen sprake.

de regen neemt af, tijd voor de koffie met een geweldig uitzicht de regen neemt af, tijd voor de koffie met een geweldig uitzicht de regen neemt af, tijd voor de koffie met een geweldig uitzicht de regen neemt af, tijd voor de koffie met een geweldig uitzicht

Halverwege Bridge of Orchy komen we twee Franse meisjes tegen die heel moeizaam met hun bagage en vreemd model rugzakken zeulen. Twee Amerikaanse meisjes voegen zich er bij om een praatje te maken. De Franse dames (rode jacks op de foto onder) geven te kennen dat ze nog doorlopen tot Bridge of Orchy en dan morgen terug keren naar Tyndrum om daar de trein te pakken. Ze geven het op. Na vandaag komen de zwaarste etappes en dat zien ze niet meer zitten.

de Franse meiden wordt het te zwaar, ze geven het op

Een van de vele prachtige boogbruggen die we overal in Schotland tegen komen....

• een van de vele mooie boogbruggen die we hebben gezien

Het pad gaat licht op en neer door het heuvellandschap met soms mooie vergezichten. Helaas is het nog zwaar bewolkt, maar ook zo is Schotland een prachtig land om doorheen te trekken...

een gemakkelijk beloopbaar en licht golvend pad over de hellingen

Rond de middag zijn we nog maar op korte afstand van het hotel. We besluiten toch onderweg de lunch te gebruiken, maar moeten dan wel een plekje uit de wind zien te vinden die tamelijk sterk is. Dit vinden we in een verdieping in de berghelling waar een beekje omlaag stroomt. We zitten er lekker beschut.

een lunchplekje gevonden uit de wind

De soep is gemaakt en de broodjes nog maar net uit de rugzak, of we krijgen bezoek op ons windvrije plekje. Een zwartkop schaap met haar lammetjes komen in een rap tempo op ons af lopen. Even denken we dat we onze boterhammen moeten delen, maar gelukkig blijven ze op de dam en laten ons verder eten.

we krijgen gezelschap maar het worden gelukkig geen meeéters

Na de lunch moeten we ons extra beschermen tegen de wind, maar een half uur later wordt het ook heel plots weer rustig en begint in de verte ook de lucht op te klaren.

de kraag moet omhoog tegen de harde wind

Aangezien de tocht maar over 11Km is zijn we net na de middag al in het prachtig gelegen Bridge of Orchy hotel. Onze kamer is dan ook nog niet beschikbaar en onze bagage is nog niet gearriveerd, maar we worden wel heel erg enthousiast binnengehaald als de receptionist in zijn grote boek ziet staan dat wij Hollanders zijn. Bert kreeg onmiddellijk een high-five omdat Nederland had gewonnen met voetbal.

Hij had veel geld aan ons gewonnen vertelt hij, omdat hij tegen alle verwachtingen in eergisteren zijn geld op Nederland had gezet tegen Spanje, met een quote van 7 op 1 die hij van de bookmaker kreeg. Tja, we konden al niet veel verkeert meer doen en hij beloofde dat onze kamer onmiddellijk in orde zou worden gemaakt. Bij navraag hoe Engeland het gisteren had gedaan was het antwoord; Verloren! YES!

onze overnachtingplaats komt in zicht, het Bridge of Orchy Hotel

We hadden nog de hele middag over, dus besloten we een extra wandeling buiten de WHW om te maken en de prachtige rivier Orchy achter het hotel een tijdje stroomopwaarts te gaan volgen. Op de wandelkaart zag Bert dat deze verderop uit een meer kwam, Loch Tulla, en dat leek een interessante bestemming om de middag mee door te brengen.

pal achter het hotel de 'brug over de Orchy' waar het hotel de naam aan dankt

Het was er inderdaad schitterend, en voor het eerst deze vakantie waren we noordelijk genoeg om onze eerste Caledonian Pines te kunnen bekijken. Geweldig mooie bomen die ook wel Schots Pine worden genoemd en die we de komende dagen nog vaker tegen gaan komen.

extra wandeling langs de Orchy naar Loch Tulla, een prachtig gebied extra wandeling langs de Orchy naar Loch Tulla, een prachtig gebied extra wandeling langs de Orchy naar Loch Tulla, een prachtig gebied extra wandeling langs de Orchy naar Loch Tulla, een prachtig gebied extra wandeling langs de Orchy naar Loch Tulla, een prachtig gebied

De wandeltocht langs de Orchy in de net doorbrekende zon was prachtig. Bij terugkomst in het hotel drinken we een pintje en kletsen met twee Hollandse jongens. Ze hebben een pauze om daarna nog twee uur door gaan trekken en vlak bij het volgende hotel, het Inveroran hotel, te gaan kamperen. Zij dragen de tenten mee op de rug en ook hen komen we nog verschillende keren tegen. Het laatst in een pub in Fort William, waar ze blij vertellen ook de route uitgelopen te hebben.

Bridge of Orchy hotel nieuw gedeelte achter het hotel. Een heel ander bouwstijl onze kamer in het oude hoofdgebouw ziet er keurig uit de lounche en bar van Bridge of Orchy Hotel
voorin een ruimte toegankelijk met modderige wandelschoenen voor WHW lopers we eten in de bar met voetbal op de TV, de eetzaal lijkt nogal leeg en ongezellig uitzicht vanuit onze kamer over de Orchy bij avond

Ondertussen is ook onze bagage aangekomen en kunnen we ons installeren op de kamer, een mooie en rustige kamer achter in het oude hotelgebouw en ver van de weg. Achter het oude pand zijn hele mooie nieuwe kamers bijgebouwd, de bouwstijl en grijze kleur zijn wel mooi maar past geheel niet bij het originele bouwwerk.

We nemen een heerlijke douche om alle midget lijkjes van de afgelopen nacht af te spoelen. Na een relaxte maaltijd met een flinke hamburger (Bert) en kip (ik), trekken we ons terug op onze kamer voor een midgets vrije avond. Morgen gaat het weer een lange dag worden, we gaan steeds meer de bergen in naar het meest onherbergzame gebied van Schotland.

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Schotland)