West-Highland-Way Schotland reisverslag dag 6

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Schotland)

IInverarnan - Crianlarich - Strathfillan - Tyndrum
Overnachting: By the Way Hostel and Campsite
21 Km - 450 Hm

Na een nacht van gevechten met onze kussens en de midgets worden we voor het eerst deze vakantie gewekt door het alarm van de mobiel.

een gezellig ontbijt in de Wigwam

Dit was de eerste nacht waarop we onze eigen kussens en slaapzakken moesten gebruiken, en omdat een hoofdkussen te groot is om mee te nemen hadden we kussenslopen meegenomen. Deze zouden we gaan vullen met kleding om zo als kussen te dienen, en omdat er in een sloop meer kleding past dan we mee hadden was de kussensloop in de breedte voor de helft ingenaaid om de te vullen ruimte te verkleinen. Dit was in de praktijk nog nooit getest, en deze nacht bleek dat de vulling met fleece vesten, truien en/of softshell's niet optimaal genoemd kan worden. Het was veel harder dan verwacht en na een tijdje hadden we het gevoel met het hoofd op een betonblok te liggen. Daar het tamelijk warm was in de wigwam zijn we uiteindelijk van de slaapzak overgestapt op slapen in onze lakenzak, en is daarna de veel prettiger slaapzak als kussen ingezet. We hebben nog de hele dag de tijd om voor de komende nachten nog iets beters te verzinnen, want het is nog steeds voor verbetering vatbaar en we gaan het de komende nachten opnieuw nodig hebben.

buiten ziet het er niet heel vrolijk uit, laaghangende bewolking en lichte regen met het ontbijt

Het heeft vannacht veel geregend, en het is dan ook behoorlijk vochtig buiten. Na een heerlijk Engels ontbijt, klaargemaakt door Bert met de beperkt beschikbare middelen, en waarbij wij het ontbijt van de midgets waren, begeven we ons op pad.

ondanks de regen is de omgeving erg mooi zodat we genieten van de tocht

Aangezien het nog steeds miezert hebben we onze regenjassen aan, maar qua temperatuur is dat eigenlijk veel te warm. We klimmen langzaam omhoog met naast ons de rivier Falloch waarin we prachtige watervallen tegenkomen.

in de morgen gaan we door een afwisselend gebied en volgen de Falloch met overal prachtige watervallen in de morgen gaan we door een afwisselend gebied en volgen de Falloch met overal prachtige watervallen in de morgen gaan we door een afwisselend gebied en volgen de Falloch met overal prachtige watervallen in de morgen gaan we door een afwisselend gebied en volgen de Falloch met overal prachtige watervallen in de morgen gaan we door een afwisselend gebied en volgen de Falloch met overal prachtige watervallen

In de stromende regen komen we weer langs een leuke cottage. Foto's maken wordt nu steeds moeilijker, de lens wordt steeds nat en beslaat ook vaak...

weer een leuke cottage midden in de wildernis

Met regelmaat komen stroompjes links en recht van de bergen omlaag en moeten we deze oversteken. Het landschap wordt steeds meer Schots, zeker als we later regelmatig de voor deze omgeving typische lange gestapelde stenen muren zien om weilanden heen waarbinnen schapen grazen.

de regen neemt nog steeds toe zodat de regenjas weer wordt verruilt met de poncho de regen neemt nog steeds toe zodat de regenjas weer wordt verruilt met de poncho de regen neemt nog steeds toe zodat de regenjas weer wordt verruilt met de poncho de regen neemt nog steeds toe zodat de regenjas weer wordt verruilt met de poncho

Via een tunnel gaan we onder de autoweg door. Maar eerst gebruiken we dit dak boven ons hoofd om er in de tunnel koffie te maken. Daarbij krijgen we al snel gezelschap van twee Amerikaanse dames die graag een praatje met ons maken, en twee franstaligen die doorlopen tot achter in de tunnel en juist géén aansluiting zoeken...

koffiepauze, in de tunnel zijn we droog en wordt het even gezellig met twee dames uit de VS

Na de koffie trekken we weer verder door een modderig heuvellandschap. Doordat het zo regende heeft Bert zijn bril op een zeker moment afgedaan. Hierdoor zag hij duidelijk minder, want op een bepaald moment zag hij achter een boerderij grote 'kippen' lopen wat voor mij toch duidelijk schapen waren.

het wordt een echte Schotse regendag, maar we genieten er zeker niet minder om. Het landschap is ook zo prachtig om doorheen te trekken het wordt een echte Schotse regendag, maar we genieten er zeker niet minder om. Het landschap is ook zo prachtig om doorheen te trekken het wordt een echte Schotse regendag, maar we genieten er zeker niet minder om. Het landschap is ook zo prachtig om doorheen te trekken het wordt een echte Schotse regendag, maar we genieten er zeker niet minder om. Het landschap is ook zo prachtig om doorheen te trekken het wordt een echte Schotse regendag, maar we genieten er zeker niet minder om. Het landschap is ook zo prachtig om doorheen te trekken

Op een informatiebord lazen we dat de lange muur om de boerderij helemaal in oude staat was hersteld door een gift van de funding die elk jaar plaats vindt middels een hardloopwedstrijd, de halve WHW afleggen in 24 uur.

zicht op de kronkelende rivier

Dit is ook de reden dat wij morgen een rustdag hebben ingelast in het programma, want deze wedstrijddag vindt precies morgen plaats. De lopers komen dan uit Fort Willam omlaag tot aan Loch Lomond, wij zouden daar dan de hele dag tegenin moeten wandelen. Beter om het een dagje af te laten weten en wie weet kunnen we naar deze 'run' gaan kijken want ze gaan pal langs de camping komen waar wij dan twee nachten doorbrengen.

steeds vaker zien we lage dennenbossen en heidevelden

In het vervolg van de route duiken we de dennenbossen in. Door het warme vochtige weer hebben we vandaag veel last van midgets, en vooral in het toch al natte bosgebied. Hierdoor stellen we de lunch wat uit in afwachting van een betere plek, maar uiteindelijk moeten we toch de honger stillen en doen dat bij een prachtige oude stenen boogbrug. Maar al heen en weer lopend met de boterham om de midgets voor te blijven.

lunch bij de spoorbrug. Het wordt droger maar de regenjas en capuchon moet aan blijven vanwege de midgets

Wel wordt besloten om straks in Tyndrum op zoek te gaan naar de speciale 'mutsen' tegen midgets waar we ook anderen in zien lopen, want het is natuurlijk geen doen als je niet even rustig zittend een pauze kunt nemen na een lange mars.

Het laatste stuk van de route laat zien dat we nu toch echt in de Highlands komen. We zien steeds meer heide om ons heen en de bergen rondom worden serieus hoog.

in de middag droogt het op en zien we het landschap beetje bij beetje veranderen in lage bebossing, heide en bergen in de middag droogt het op en zien we het landschap beetje bij beetje veranderen in lage bebossing, heide en bergen in de middag droogt het op en zien we het landschap beetje bij beetje veranderen in lage bebossing, heide en bergen in de middag droogt het op en zien we het landschap beetje bij beetje veranderen in lage bebossing, heide en bergen

Na 6 uur lopen komen we aan op de camping, waar deze keer een gezellige Hobbit voor ons klaar staat. Deze Hobbits zijn veel comfortabeler dan de Wigwam van gisteren. In de ronde ton zit achterin een heus tweepersoonsbed, daarnaast zijn er langs de zijden twee eenpersoons bedden die ook als zitbank te gebruiken zijn. Deze keer beschikken we over een koelkast, magnetron, waterkoker en zelfs een TV! Dat komt perfect uit, want vanavond speelt Nederland tegen Spanje op het WK in Braziliƫ!

daar staat hij, onze luxe Hobbit voor twee nachten in Tyndrum

We laten onze spullen achter in de Hobbit om wat boodschappen te doen in Tyndrum voor de avond en het ontbijt de volgende dag. Aangezien er in de wijde omgeving verder niets is, is het er erg druk. Gezellig druk.

Tyndrum is een klein gehucht op 10 minuten lopen van de camping en bestaat uit een handvol cottages, een kleine supermarkt, een pub, en een pompstation waar je kan pinnen, eten, boodschappen doen en souvenirs kopen. En, we vinden er zelfs een tamelijk goed voorziene Outdoor Shop. Precies wat we nodig hebben om ons kussenprobleem op te lossen. We kopen er dan ook opblaas kussens die in combinatie met de slaapzak hopelijk beter te gebruiken zijn dan wat we hadden.

van de camping naar Tyndrum is maar een paar minuten lopen een rijtje woningen in Tyndrum in het centrum een tankstation met winkel en restaurant in het centrum een tankstation met winkel en restaurant
in het centrum een tankstation met winkel en restaurant tijd om de locale Inn op te zoeken tijd om de locale Inn op te zoeken

Nu we over een magnetron beschikken gaan we voor een magnetron maaltijd, maar helaas is dit bij de pompstation winkel of in de enige supermarkt niet te krijgen. Buiten de gebruikelijke koelkast voor de blikjes cola en andere frisdranken, hebben deze winkels geen enkele koeling of vriezer. We zullen dus creatief moeten worden en komen uit op een soort noedels met opgewarmd stew-vlees uit de magnetron. Geen echt feestelijke hap maar het vult de maag.

Daarna wordt er gedoucht, waarna we ons installeren voor de TV. Nederland - Spanje. Na de spannende wedstrijd waarin Nederland met 5-1 !!! van Spanje won, wordt er nog wat gelezen en gepuzzeld.

Door het warme weer zijn de midgets met duizenden tegelijk op oorlogspad en elke keer als we van buiten komen nemen we er een wolk beestjes van mee naar binnen. Hierdoor komen we beiden laat in slaap, maar midgets horen nu eenmaal bij dit land.

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Schotland)