West-Highland-Way Schotland reisverslag dag 4

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Schotland)

Rowardennan - Loch Lomond - Rowchoish Bothy - Cailness - Inversnaid
Overnachting: Hostel/camping Inversnaid Bunkhouse
12 Km - 200 Hm

Vandaag moeten we vroeg op omdat de koffers op tijd worden opgehaald. Het opstaan viel mee ondanks de zware etappe van gisteren en het feit dat de een of andere malloot om kwart voor drie vannacht ging douchen in de ruimte naast ons kamertje en ons daarbij wakker wist te houden.

woonkamer met erkerramen, uitzicht over Loch Lomond

Voor wat extra kleding en uitrusting zoals onze lakenzak en slaapzakken die we bij sommige overnachtingen nodig waren, hadden we er voor gekozen om dit niet op de rug mee te nemen maar in koffers waarvoor we bagagetransport konden regelen. Voor maar 45 pond per koffer werd de bagage elke morgen bij ons verblijf opgepikt en stond weer op ons te wachten als we bij het nieuwe verblijf aankwamen. De complimenten aan AMS die dit voor het geringe bedrag twee weken lang voor ons deed, ze hebben dit elke dag perfect gedaan en we waren onder de indruk van de service, de nette busjes waarin ze dit deden, en de vriendelijke chauffeur die we op een locatie tegen kwamen waar hij net onze koffers bezorgde toen wij daar aankwamen. Een aanrader!

• Loch Lomond in de vroege ochtend

Na een goed ontbijt waarbij we volgens Bert onze eerste goede kop koffie hebben gedronken sinds we in Schotland zijn aangekomen, hebben we ons nog even geïnstalleerd in de woonkamer. In alle rust daar onze 'packed lunch' in de rugzakken over gepakt en nog even van het fraaie uitzicht vanuit de woonkamer over Loch Lomond zitten genieten.

helaas laat de zon het weer afweten en lijkt het water weer grijs

Aangezien we vandaag een korte etappe hebben, beginnen we relaxed aan onze licht stijgende wandeling van 12Km door het bos.

We zien regelmatig watervallen van rechts naar beneden komen om dan in het grote meer uit te monden, wat ons sterk doet denken aan Oostenrijk. Zo af en toe zien we een glimp van Loch Lomond in het eerste deel, en lopen we in de tweede helft veel vlak langs de prachtige waterkant.

verder over het oeverpad van Loch Lomond verder over het oeverpad van Loch Lomond verder over het oeverpad van Loch Lomond verder over het oeverpad van Loch Lomond

Vandaag hebben we ook voor het eerst serieuze aanvallen van de midgets. Als we dan ook net voor de middag een redelijk groot strand zien waar de wind een vrolijke bries doet waaien, besluiten we dat dit onze picknickplaats moet worden.

een mooi strand, door het windje geschikt voor een lunchpauze een mooi strand, door het windje geschikt voor een lunchpauze een mooi strand, door het windje geschikt voor een lunchpauze een mooi strand, door het windje geschikt voor een lunchpauze

Midgets zijn er in het geheel niet als er een klein briesje staat, maar als de wind gaat liggen zitten we na enkele minuten onder deze vervelend bijtende bijensoort die niet groter zijn dan een fruitvliegje.

het kronkelt en gaat veel op en neer over de rotsen

Al gauw zitten we niet meer alleen. Iedereen wil graag zonder midgets lunchen zodat we gezelschap krijgen op het drukste deel van de route die we tot nu toe hebben meegemaakt.

Na de lunch lopen we verder en gaat het nog licht glooiend op en neer richting Inversnaid. Tijdens de wandeling krabde Bert zich aan de binnenkant van zijn been waarop hij verklaarde 'midgets in der Hose' te hebben.

onderweg de ene na de andere waterval van klein tot groot

In Inversnaid komen we langs een schitterende waterval omgeven door prachtige bloeiende rododendrons met aan de overzijde een enorm complex. Hotel, bars, zalen, er is van alles vinden aan de rand van het meer.

Het is niet ons hotel, wij verblijven op een hele bijzondere locatie hoger op de berg waarvoor we eerst nog een extra pittige wandeling omhoog zullen moeten maken. We zijn echter veel te vroeg om daar al naar toe te gaan en besluiten eerst wat extra tijd op deze schitterende locatie door te brengen. Bij het water zijn verschillende picknicktafels geplaatst waar we met veel andere wandelaars dankbaar een plekje zoeken.

aankomst en pauze bij Inversnaid aan de waterkant aankomst en pauze bij Inversnaid aan de waterkant aankomst en pauze bij Inversnaid aan de waterkant aankomst en pauze bij Inversnaid aan de waterkant aankomst en pauze bij Inversnaid aan de waterkant

Ons einddoel boven op de berg is The Bunkhouse, een verbouwde kerk. Onder in het gebouw zijn een aantal kamers die je hooguit als 'cellen' zou mogen benoemen en waar wij er een van hebben geboekt.

onderweg de berg op naar Inversnaid Bunkhouse

Boven in de kerk is het echter een ander verhaal, daar vinden we een schitterende bar/bistro waar we wat kunnen eten en drinken en de avond kunnen doorbrengen. Een avond lang in de 'cel' zitten is geen optie. In onze 'cel' liggen oordopjes klaar omdat de bar tot 11 uur open is en we daar gezien de houten vloer boven onze bedden wel eens last van zouden kunnen hebben volgens onze gastvrouw.

Inversnaid Bunkhouse, in deze verbouwde kerk gaan we de avond en nacht doorbrengen

Ook hier is de ontvangst weer hartelijk. Na een heerlijke douche verkassen we naar boven voor een pintje in de nu nog rustige ruimte. We zijn de eerst aangekomen gasten van vandaag. Om 6 uur kunnen we aan tafel, waar Bert een heerlijke Stew met aardappeltje uitzoekt en ik ga voor de kip met kerrie. We eindigen met appelkruimel met ijs.

Aangezien het in 'de cel' niet erg gezellig is nemen we ons leesboek/puzzelboek mee naar boven om ons in de loungebank te installeren voor de avond. Van lezen komt niet veel omdat we al snel in gesprek komen met twee Duitse jongens en hun zware rugzakken vol elektronica. Later voegt zich daar nog een zwaar gebouwde jonge geografie Lehrer uit München bij die hier komt eten/drinken maar net als de andere twee buiten in een tentje kampeert.

boven is het gezellig ingericht met behoud van het glas in lood boven is het gezellig ingericht met behoud van het glas in lood boven is het gezellig ingericht met behoud van het glas in lood beneden is het iets eenvoudiger, we hebben een cel waarvan de deur niet op slot kan
in het gastenboek is te lezen dat de gasten hier van over de hele wereld komen fraai glas in lood in de buitenmuren in de late middag komt de zon nog even meedoen

De leraar heeft veel in zijn eentje overal over Europa gelopen en kan daar prachtig over verhalen. Ook deze man gaan we de komende dagen nog een aantal keren weer tegen komen, evenals een Duitse vader en zoon die we daar ontmoeten tijdens het diner maar deze eerste avond nog wat afstandelijk zijn. We hebben nog een gezellige avond.

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Schotland)