JavaScript aanzetten
U heeft JavaScript uit, zet JavaScript aan om de website te gebruiken.
menu

Rondrit Vorarlberg Deel I: Vorarlberg - (Liechtenstein) - Zwitserland

Bludenz - Nenzing - Frastanz - Feldkirch - (Vaduz) - Altstätten - Trogen - St. Gallen - Grub - Au - Lustenau - Bludenz

GPS-track Print PDF Kaart Reisgids
Afstand

De afstand van deze wandelroute is met een Curvimeter nagemeten op een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000.

Bij wandelroutes met een GPS-track is de afstand bepaald op basis van de GPS-log gegevens.

Alle gemeten afstanden zijn afgerond naar een halve kilometer.

Google Earth

Van deze rondwandeling is helaas nog geen Google Earth link beschikbaar.

Een Google map zal op een later moment alsnog worden toegevoegd

GPS

Van deze route is nog geen gps-track als download beschikbaar. Op een later moment zullen een .gpx en .kml in een zip-file worden toegevoegd.

Hebt jij deze route gelopen en wel een GPS-bestand beschikbaar, dan is deze zeer welkom als aanvulling op de site. (Email)

Hoogtemeters

De weergegeven hoogtemeters (stijgen/dalen) zijn onderweg afgelezen op een hoogtemeter en achteraf nagerekend vanaf een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000. Hierbij zijn de verschillen opgeteld tussen alle 'laagste punten' van de route en de daarop volgende 'hoogste punten' op basis van de hoogtelijnen van de kaart.

Dit is geen erg nauwkeurige methode. In de praktijk kunnen de opgegeven hoogtemeters dan ook afwijken van de werkelijkheid.

Bij rondwandelingen voorzien van een GPS-track zijn de hoogtemeters afgelezen uit het GPS logbestand. Deze berekeningen zijn veel betrouwbaarder.

Alle aangegeven waarden zijn afgerond op 10 hoogtemeters. Bij lastiger na te rekenen situaties op 50 hoogtemeters.

Hoogtemeters

Deze rondwandeling verloopt geheel vlak of bij deze route zijn de (mogelijke) hoogteverschillen zo gering dat deze niet relevant zijn voor de wandelaar.

Kaart

Van deze omgeving is helaas nog geen goede wandel- of fietskaart verkrijgbaar.

Moeilijkheidsgraat

star star_border star_border star_border star_border = zeer eenvoudige wandelroute

Korte tot middellange route over halfverharde of verharde wegen en paden zonder hoogtemeters van betekenis

star star star_border star_border star_border = eenvoudige wandelroute

Route over halfverharde of verharde paden met delen smalle goed begaanbare berg- of bospaadjes. Geen tot weinig hoogtemeters

star star star star_border star_border = middelzware wandelroute

Een langere tocht en/of veel hoogtemeters. Route kan smalle berg- of bospaadjes bevatten en natuurlijke hindernissen. (Trap/ladder/beek oversteek) Voor iedereen met redelijke conditie goed/veilig toegankelijk. Advies minimaal wandelschoen A/B of B

star star star star star_border = pittige wandelroute

Lange tocht en mogelijk veel hoogtemeters. Route kan 'avontuurlijke stukjes' en smalle, soms steile paden bevatten. In de bergen Trittsicherheit nodig en goede wandeluitrusting met B of B/C schoenen, wandelstokken en nooduitrusting. (Zie 'Uitrusting')

star star star star star = zware wandelroute

Lange tocht met veel hoogtemeters. Kan delen van een 'Steig' bevatten. Alleen voor geoefende wandelaars met Trittsicherheit en de juiste bergwandeluitrusting. Geen klimtouw of gordels nodig.

Deze kwalificatie toekenning berust op onze eigen ervaring. Voor meer gedetailleerde informatie over de begaanbaarheid en veiligheid van een route lees het uitgebreide routeverslag.

Tijd

De benodigde tijd voor een rondwandeling kan zeer persoonlijk zijn. De weergegeven tijd zijn de werkelijk door ons gelopen uren, afgerond naar boven op een half uur. Wij lopen om te genieten en niet speciaal voor de conditie. We nemen onze pauzes, lopen harder wanneer het een stukje saai is, en langzamer wanneer de omgeving interessant is. De aangegeven looptijd zal dan ook meestal ruim haalbaar zijn.

Tip:

In het vlakke Nederland zal de af te leggen afstand tussen 3 en 5 Km per uur liggen. Bij een cultuur wandeling kan dit zelfs minder dan 3 Km zijn, bij een sportieve wandeling misschien wel meer dan 5 Km. Een goed gemiddelde om mee te rekenen is 4 kilometer per uur exclusief pauzes. Na meerdere wandelingen kan dit naar eigen ervaring worden bijgesteld.

Hou rekening met 10 minuten pauze per uur, zodat er voor een route van 16 Km 4,5 uur uitgetrokken moet worden. (16Km : 4 Km/u = 4 uur wandelen en 3 x 10min pauze). Bij langere (dag-) tochten ook een langere lunchpauze meenemen. (Een half uur als de broodjes in de rugzak worden meegenomen, een uur als er wordt geluncht bij een horeca gelegenheid onderweg).

(zie ook Routes plannen)

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Oostenrijk)

(Ontdek hier je ANWB camping Oostenrijk)


Dat er in het Vorarlberg en omgeving veel te zien en te doen is laat deze rondrit in twee delen zien. Veel variatie in de natuur met de hoge bergketens rond Bludenz tot de veel lagere gebieden in Zwitserland, en daar tussenin het groene Bregenzerwald. Ook veel verschillen in cultuur kunnen we onderweg ondervinden, deze route brengt ons door twee of desgewenst drie landen.

De route bestaat uit twee delen die in een dagtocht te doen zijn. Wil je echter regelmatig even stoppen, in een prachtig Zwitsers stadje rondkuieren, een museum aandoen of die schitterende Basiliek bezoeken, dan is het beter om maar een deel van de route te kiezen. Het tweede deel kan dan op een andere dag worden gedaan.

Deel I gaat van Bludenz naar Zwitserland, met de mogelijkheid van een uitstapje naar Liechtenstein. In dit deel ligt de nadruk op een mooie bergpas, oude steden en verrassende stadjes. Zo dicht bij de Bodensee is het in Zwitserland niet hoger dan 1500m, maar de vergezichten zijn desondanks verrassend. Bij Dornbirn kan de A14 terug naar Bludenz worden genomen.

Deel II gaat door Oostenrijk, het Bregenzerwald. Hierin ligt de nadruk meer op de heerlijke bergweggetjes en bergpassen, en op bijzondere dorpjes met fraaie oude boerderijen bekleed met houten shingles. (Duits: Schindelbeschlag) In het Bregenzerwald is houtbewerking tot kunst verheven. Deel II begint bij Dornbirn, vanuit Bludenz te bereiken via de A14 en dan afslag 18.

routekaart rondrit Vorarlberg Zwitserland deel I

(Onze routebeschrijvingen bevatten veel informatie over bezienswaardigheden onderweg, veel te veel om allemaal aan te doen. Deze tips kunnen natuurlijk ook worden gebruikt om onderweg inspiratie op te doen en daar later andere vakantiedagen mee in te vullen.)

Startpunt deel I

Het is natuurlijk mogelijk om zomaar ergens op de route te starten, afhankelijk van je verblijfplaats in het Vorarlberg, wij brengen onze vakantie door bij Landal in het Brandnertal en beginnen de beschrijving dan ook in Bludenz.

uitzicht op Bludenz

Voor het aanreizen vanaf een andere plek neem dan op de A14 bij Bludenz afslag 57 naar Nenzing.

De route...

Vanuit het Brandnertal dalen we af naar Bludenz, rijden daar rechtdoor en steken de A14 en de Ill over. Op de T-splitsing met de drukke 190 linksaf, en op de volgende rotonde links en terug de A14 over. Dan richting Nenzing aanhouden op de 190, de Vorarlberg Strasse.

Bludenz

Bludenz heeft als stad een sterke regiofunctie, het ligt heel centraal met toegang tot 5 dalen. De stad heeft een oud en autovrij centrum met veel bomen waardoor het er leuk winkelen is. Ook tijdens warmere dagen.

In de Remise Bludenz moet je zijn voor kunst en cultuur, en ook de St. Laurentius Kerk is een bezoek waard. Begin juli in de buurt? Dan mag je het Milka chocoladefeest niet missen.

Veel bezoekers komen ook naar Bludenz vanwege de fraaie huisberg Muttersberg, waarvan het 'zonnebalkon' op 1400m hoogte via een gondellift bereikbaar is. Vanaf het bergstation zijn mooie wandelingen mogelijk, bijvoorbeeld naar de Hoher Frassen.

Bludenz gezien vanuit het Brandnertal

De route...

Tot aan Feldkirch blijven we op de 190, waarbij we door Nenzing komen, Frastanz, en daarna vanzelf Feldkirch inrijden. De route door de dorpjes en langs enkele industrieterreinen is niet overal even leuk, maar mooie uitzichten zijn er onderweg ook al wel.

Bludenz, de stad waar 5 dalen samenkomen

Nenzing

Nenzing noemt zichzelf een fietsvriendelijke gemeente, maar het hoogtepunt van Nenzing is toch wel de Nenzinger Himmel. 'Der einzige Himmel auf Erde!'

De Nenzinger Himmel is een dal westelijk van het dorp, een schitterend natuurgebied, dat alleen te voet, per fiets of met speciale taxi's vanuit Nenzing te bereiken is. Jaren geleden hebben we daar al eens een wandeling gemaakt, en dit jaar wilden we vanuit de 'Himmel' terug gaan lopen naar ons verblijf Landal Brandnertal via de Amatschonjoch. Maar het is er nog niet van gekomen.

Frastanz

In Frastanz komen museum liefhebbers wel aan hun trekken; Elektromuseum, Landesfeuerwehrmuseum, Rettungsmuseum, Foto- und Filmmuseum en het Jagdmuseum der Vorarlberger Jägerschaft. Voor op een regenachtige vakantiedag is er in Frastanz altijd wel een bestemming te vinden.

Bij mooi weer is de huisberg "Drei Schwestern" (2053m) een leuke bestemming, dit is tevens uitgangspunt voor de bekende Rätikonwanderung. Een lange afstand wandelroute waar je vanaf de Drei Schwestern al een stukje kunt doen om deze uitdagende wandelroute eens te ervaren.

Voor de bergen ligt de grens met Liechtenstein

De route...

In Feldkirch aangekomen blijven we de 190 volgen tot aan de stoplichten waar de 190 rechts gaat. Daar gaat de 191 links

Op dit vreemde kruispunt gaan we links en gelijk weer rechts naar de tunnelroute richting Novels en Bangs. Daarna door de tunnel en dan over het water bij de stoplichten weer rechts.

Dit is de L53 Illstrasse. Er volgt een lang recht stuk, een rotonde die we recht oversteken, en dan verlaten we de stad weer. Na de rotonde is het Rheinstrasse geworden.

Feldkirch

Feldkirch is met zijn ruim 31.000 inwoners een van de grotere steden in het Vorarlberg en is vooral bekend om de jaarlijks gehouden Schubertiande. Een festival ter ere van Franz Schubert.

Voor bij deze rondrit passende bezienswaardigheden moeten we gaan denken aan een bezoek aan de restanten van de middeleeuwse stadsmuur, waarvan de Salzer Tor en de Sautor het interessants zijn om te bekijken.

Erg mooi ook om te bezoeken is de hoog boven de stad uitstekende Burg Schattenburg, een voormalig fort van de graven van Montfort. De oude handelshuizen rond de Marktplatz van Feldkirch rechtvaardigen een bezoekje aan de binnenstad.

De route...

Over het smalle weggetje Feldkirch uitrijdend, krijgen we eerst links weer een open veld. De bergen daar links in de verte vormen de grens met Liechtenstein. We blijven de L53 rechtdoor volgen, waarna deze uiteindelijk omhoog gaat en we een lange brug oprijden.

de Rijn is de grens tussen Oostenrijk en Zwitserland

Hier steken we de brede maar nog ondiepe Rijn over die hier de grens markeert tussen Oostenrijk en Zwitserland. Aan de overzijde staat dan ook de Zwitserse douanepost waar we nog even kunnen stoppen om een foto van de Rijn te maken.

Aan de Zwitserse zijde gaat de weg door als Zollstrasse, tot deze verderop eindigt op een T-splitsing met de hoofdweg 13 vlak bij het dorpje Lienz. Op de 13 gaan we rechtsaf richting Altstätten.

Voor wie nog nooit in Liechtenstein is geweest is dit de kans om dat nu te doen. Ga op de 13 dan linksaf op weg naar Vaduz, een klein half uurtje rijden.

Optie: Vaduz Liechtenstein

Vaduz is de hoofdstad van het vorstendom Liechtenstein, maar met slechts 5000 inwoners niet de grootste stad. Dat is Schaan. In het stadje bevindt zich het bekende Kasteel Vaduz, woning van Vorst Hans Adam II, en daarnaast is de Kathedraal van Vaduz een bezienswaardigheid. Het Kunstmuseum en het Landesmuseum zijn andere mogelijkheden om een bezoek aan Vaduz in te vullen.

Het mooiste van Liechtenstein is wat mij betreft Malbun, het hooggelegen skigebied. Vanuit Vaduz is dit een bergweg naar een kom/dal hoog in de bergen, heel rustig en in de zomer vrijwel verlaten. Dit is te bereiken door vanuit Vaduz naar Schloss Vaduz aan de Bergstrasse te rijden en de Bergstrasse daarna te blijven volgen. Deze gaat later over in Rizlina Strasse, en na veel haarspeldbochten heet het 'Steg'. Dan volgt een hele mooie oude tunnel en vervolgens de aankomst in het hooggelegen dal.

weg door een kloof vlak voor Moos

De route...

Op de 13 naar rechts kunnen we alsmaar de weg blijven volgen tot aan het prachtige Altstätten.

Voor we daar aankomen passeren we nog een aantal leuke dorpen en gehuchten, soms de moeite waard om de wagen even voor aan de kant te zetten.

Mooie passages met steil oplopende witte rotswanden zoals net voor Moos, hier en daar fraaie bergcoulissen zoals net voor het plaatsnaambord Oberriet, en na deze plaats een lang stuk rechtdoor tussen akkers en weilanden op weg naar de prachtige natuurgebieden en bergpassen achter Altstätten.

Oberriet

Oberriet is een van de grotere Zwitserse plaatsen langs deze hoofdweg. Net voor we het stadje inrijden is er links achter ons een fraai uitzicht op een opvallende witte rotswand met daaronder een woonwijk. Verder moet Oberriet het doen met een Naturschutzgebied, een natuurlijk zwemmeer, en een ooievaars station. Het dorp waar we doorheen rijden heeft verder weinig aantrekkelijks, en al zeker geen interessante gevels of gebouwen om voor te stoppen.

een opvallende rotswand bij Oberriet

De route...

In Altstätten aangekomen blijven we de 13 aanhouden tot in het centrum. Pas bij de rotonde laten we de 13 los en gaan er linksaf om de richtingaanwijzers naar Trogen te volgen. Daarna blijven we door de stad heen Trogen aanhouden tot het uiteindelijk de berg op gaat. Dit is de Trogenerstrasse.

uitzicht op Altstätten

Onderweg in Altstätten de borden Trogen volgend, is er links en rechts een glimp op te vangen van een hele mooie gezellige binnenstad. We rijden er dicht achter de winkelstraatjes in het oude centrum langs.

Altstätten

Altstätten in het St. Galler Rheintal, aan de voet van het Appenzellerland, is een plaats in het Zwitserse kanton Sankt Gallen. Een stad die we straks ook nog aan gaan doen.

Er wordt in verschillende reisgidsen geschreven dat Altstätten een van de mooiste historische binnensteden van oostelijk Zwitserland heeft. En daar we nu pal langs dit centrum rijden is het een uitgelezen kans voor liefhebbers van fraaie steegjes en overdekte winkelstraatjes om een parkeerplaatsje te zoeken en een paar van die steegjes te gaan verkennen.

de prachtige omgeving rond de Ruppenpass

Buiten het aantrekkelijke oude centrum kan hier ook een tocht in een open wagon van de Tandradbahn tussen Altstätten en Gais worden gemaakt, en kan een bezoek aan de Schollenmühle op het programma staan. Schollenmühle is een informatiecentrum over dit voormalige turfsteekgebied in een beschermd natuurgebied.

de prachtige omgeving rond de Ruppenpass

De route...

Altstätten uitrijdend gaat het op weg naar Trogen al snel flink omhoog. We rijden hier de Ruppenpass op, en na nog wat laatste huizen langs de weg wordt het al snel groener en volgen de eerste haarspeldbochten.

Met het toenemen van de hoogte neemt natuurlijk ook het uitzicht snel toe. Helaas zijn er op deze weg maar weinig voorzieningen gemaakt waar we even kunnen stoppen, zodat we voor het maken van een foto gebruik moeten maken van een oprijlaan of stoppen op een breder stukje weg waar dat veilig kan.

Hoger op de berg komen we langs verschillende kleine dorpjes en gehuchten bestaande uit soms maar enkele huizen of boerderijen, maar met klinkende namen als Wieswanne, Tannenbaum, Baumert, Ruppen, ...

onderweg op de Ruppenpass

In Obere Neuschwendi zijn we ongeveer op het hoogst mogelijke van het Appenzellerland, daar stoppen we even bij een Gasthaus. Vanaf de parkeerplaats zouden we een schitterend uitzicht moeten hebben en in de verte ook de Bodensee moeten kunnen zien.

Het is behoorlijk zonnig en warm voor halfweg september als we hier rondrijden, maar de nachten zijn al een stuk kouder zodat door de grote temperatuurverschillen de lucht wel helder is, behalve boven het water van de Bodensee... Daar hangt een dikke wolkenlaag in het dal. Aan de ene kant jammer voor ons uitzicht op het meer, maar anderzijds is dit ook wel een heel mooi fenomeen omdat we vanaf ons plekje over deze lokale wolkenlaag heen kunnen kijken.

langs veel leuke dorpjes op de Ruppenpass

We maken enkele foto's en stappen weer in om de rest van de weg naar Trogen af te legen. Het laatste stuk omlaag naar Trogen gaat het door een bosje. Daar heet de weg Altstätterstrasse en deze loopt door tot in het centrum van Trogen.

In het kleine stadje op het eerste knooppunt van een aantal wegen, ligt rechts een ruime parkeerplaats pal voor het gemeentehuis. Hier op het plein of in een van de zijstraten zeker even stoppen om het stadje te bekijken, Trogen heeft een overdaad aan schitterende panden en gevels rond het centrum die een extra blik waard zijn.

de Bodensee onder de wolken

Trogen

Trogen dankt haar mooie oude centrum aan de familie Zellweger, die in de 18e en 19e eeuw internationaal succesvol waren in de katoen- en linnenhandel, en in Trogen hun 'paleizen' lieten bouwen rond de Landsgemeindeplatz. Die prachtige bouwwerken zoals het Gemeindehaus, Fünfeckpalast, Zellweger Haus en Zellweger Doppelpalast, kunnen wij hier nu van genieten vanaf het plein.

Trogen is echt bekend geworden door het Kinderdorf Pestalozzi, een initiatief van Walter Robert Corti in de veertiger jaren van de vorige eeuw.

Verder kan Trogen zich onderscheiden omdat ze relatief de meeste arbeidsplaatsen in de publieke sector hebben sinds het 'Verwaltungszentrum' in het dorp is gevestigd waarin de gerechtelijke dienst en politie autoriteiten zijn gevestigd.

het Zellweger Doppelpalast het cafe in Trogen het Zellweger Haus restaurant aan de parkeerplaats het imposante Fünfeckpalast
fraaie gevels rond het centrum het centrum van Trogen rondom het plein alleen maar prachtige panden en gevels het gemeentehuis en restaurant
klik op een kleine foto voor een vergroting

De route...

Vanuit Trogen vervolgen we de weg richting Speicher, een veel groter dorp dan Trogen en zonder de prachtige gevels. De weg door de kern van Speicher is zelfs wat saai na wat we zojuist hebben gezien, maar dat wordt anders als we het dorp richting St. Gallen weer bijna verlaten en de weg omhoog gaat om daarna een bergtopje te ronden.

Eenmaal boven gaat het scherp naar links, en in die bocht ligt rechts een ruime parkeerplaats voor een parkje. Weer een must om even te stoppen en het parkje door te lopen. Het park zelf is niet zo bijzonder, een monument, gras en bankjes, maar het uitzicht daar maakt alles goed.

Vanaf het pad om het park is er links een schitterend uitzicht over de Bodensee en de vele dorpjes rond dit grote meer. Tijdens ons bezoek treffen we het weer niet, nog steeds hangt er een dik wolkendek boven het meer, maar het is wel een prachtig gezicht dat we over deze van boven strak begrensde wolkenpartij heen kunnen kijken. De bovenkant lijkt wel een witte streep van 'hier houdt het op'.

uitzicht op de Bodensee vanuit Speicher uitzicht op de Bodensee vanuit Speicher uitzicht op de Bodensee vanuit Speicher uitzicht op de Bodensee vanuit Speicher
uitzicht op Speicher uitzicht op Speicher uitzicht op Speicher
klik op een kleine foto voor een vergroting

Na dit mooie uitzichtpunt gaat het verder tot in St. Gallen, daarvoor kunnen we op de zelfde weg blijven tot we deze hoofdstad inrijden. Het laatste stuk tot in het stadscentrum gaat het flink omlaag, daar krijgen we rechts een heerlijk uitzicht over Sankt Gallen. Jammer dat het daar lastig is om even te stoppen.

We blijven daarna de weg vervolgen naar het centrum, dit stukje heet de Linsebühlstrasse, en daarna gaat het rechtsaf in de Burggraben.

Het iets verderop gelegen stadspark houden we rechts van ons, en gelijk na het park bij de stoplichten slaan we scherp rechtsaf. Dit is de Rorschacher Strasse.

in de buurt van St. Gallen

Voor wie deze stad wat wil bekijken kan hier ergens een parkeerplaats zoeken, links van de stoplichten waar we net voor stonden ligt het oude centrum van St. Gallen op slechts enkele meters lopen.

In deze autovrije historische stadskern kun je rond de Bärenplatz leuke smalle steegjes vinden, Gassen, met leuke erkers, boetiekjes en veel cafés. En niet te vergeten de prachtige Fürstabtei en Stiftskirche aan de Klosterplatz.

St. Gallen

St. Gallen is een universiteitsstad en vooral bekend om de barokke kathedraal met barokke Stichtsbibliotheek waar 170.000 deels met de hand geschreven documenten worden bewaard. Soms meer dan duizend jaar oud. Het hele Stichtsgebied werd in 1983 tot UNESCO-wereldcultuurerfgoed uitgeroepen.

Voor wandelaars is de bruggenroute over 18 bruggen in de Sitterkloof bij St. Gallen een belevenis, en is het mogelijk om vanaf Schwägalp de kabelbaan te nemen naar het uitzichtpunt Säntis (2502m). Vanaf het uitzichtpunt heb je uitzicht over de Alpen en naar 6 landen!

Bij minder goed weer is de Kunst Halle Sankt Gallen interessant. Ook het Textielmuseum & bibliotheek met borduurwerk uit de 14e tot 20e eeuw of de Schoggiland chocoladefabriek zijn er te bezoeken.

woningen bij Berneck

De route...

Nadat we bij de stoplichten rechtsaf zijn gegaan in de Rorschacher Strasse, kunnen we weer langere tijd rechtdoor blijven rijden. Dit is wegnummer 7 die we nu de stad uit volgen.

We blijven op de 7 tot we rechtsaf kunnen slaan naar de Autobahn, wat we dan ook doen, en daarna steken we de autoweg over en gaan daarna weer linksaf. Richting Eggersriet en Grub.

Er volgt nog een scherpe bocht naar rechts, daarna gaat het weer omhoog de bossen in.

We blijven nu doorrijden tot Eggersriet en daarna verder naar Grub. Weer een hele mooie route met veel bochtenwerk door prachtige natuurgebieden met tussendoor kleine dorpjes waar we doorheen rijden. In Grub aangekomen kunnen we weer even van de route afwijken om een leuk uitstapje te maken.

de hoofdstraat omlaag naar hartje Berneck

Grub

Grub staat bekend om zijn mooie vergezichten, maar daarvoor moet de hoofdweg wel even worden verlaten. Dat kan door net voor Grub linksaf te slaan naar Feldmoos, (Funfländerblick Grub) of in Grub zelf rechtsaf te gaan naar de Kaien. (Bijvoorbeeld rechtsaf de Dicken in, daarna Obere Salen, Höhe, en dan het weggetje met de naam Roterstall tot aan de Kaien.) Van daar reikt het uitzicht ook tot de Bodensee en verder.

De route...

Na Grub blijven we op de zelfde weg en krijgen we nog meer natuurschoon te zien, en rijden we door meer kleine dorpjes als Heiden, Oberegg en Reute. Daarna dalen we met veel bochtenwerk weer af naar Berneck, een klein industriestadje, maar met een leuk centrum waarvoor we nog even kort uitstappen.

Berneck

De doorgaande weg omlaag loopt pal langs het bijzonder mooie gemeentehuis van Berneck, aan de Rathausplatz. Het grote overdekte voorportaal van het gemeentehuis met fraaie gewelven is leuk om even doorheen te lopen, en vanaf deze grote ruimte is er mooi zicht op veel prachtige panden rond het plein.

In het kleine centrum rond het plein zijn verschillende winkels, verder is Berneck volgens hun website vooral een 'Bauern- und Handwerkersdorf', en moderne industriegemeente aan de grens met Oostenrijk. Lang blijven we er dan ook niet hangen.

gemeentehuis en centrum van Berneck gemeentehuis en centrum van Berneck gemeentehuis en centrum van Berneck gemeentehuis en centrum van Berneck
gemeentehuis en centrum van Berneck gemeentehuis en centrum van Berneck gemeentehuis en centrum van Berneck
klik op een kleine foto voor een vergroting

De route...

Vanuit Berneck rijden we verder omlaag naar Au. In Au steken we de rotonde recht over richting Lustenau, dit heet de Zollstrasse, en daarna moeten we wat onoverzichtelijk recht oversteken naar de douanepost.

Bij de douane gaan we nog eens de Rijn over en daarmee Oostenrijk weer in. Op de volgende T-splitsing gaan we rechtsaf op de 203 richting Dornbirn. We rijden dan in Lustenau, een wat grotere industriestad met ruim 20.000 inwoners.

De 203 blijven we aanhouden tot bij een grote rotonde. Deze steken we recht over en komen dan op de 204 naar Dornbirn. De 204 aanhoudend kruisen we de autoweg A14, zodat we nu kunnen kiezen om door te gaan met deel II van de rondrit, of, als je vaak bent gestopt en het toch wat later is geworden, om deze A14 autobaan terug naar Bludenz te nemen en deel II voor later te bewaren.

Onze routebeschrijving deel II begint bij de afslag 18 vanaf de autoweg en gaat dan via de 204 verder naar Dornbirn.

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Oostenrijk)

(Ontdek hier je ANWB camping Oostenrijk)


arrow_backVorige route arrow_backTerug route overzicht arrow_forwardVolgende route

De routes zijn zo nauwkeurig mogelijk opgetekend. Ik ben niet verantwoordelijk voor wijzigingen ter plaatse en/of (type-)fouten in de omschrijvingen. NEEM ALTIJD EEN GOEDE WANDELKAART MEE! En mail ons als je onjuistheden tegenkomt.