JavaScript aanzetten
U heeft JavaScript uit, zet JavaScript aan om de website te gebruiken.
menu

Treinreis vanuit het Gailtal naar Villach

Treinreis Gailtal en bezoek aan het Atrio winkelcentrum en Villach-binnenstad

Kaart Reisgids
Afstand

De afstand van deze wandelroute is met een Curvimeter nagemeten op een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000.

Bij wandelroutes met een GPS-track is de afstand bepaald op basis van de GPS-log gegevens.

Alle gemeten afstanden zijn afgerond naar een halve kilometer.

Google Earth

Van deze rondwandeling is helaas nog geen Google Earth link beschikbaar.

Een Google map zal op een later moment alsnog worden toegevoegd

GPS

Van deze route is nog geen gps-track als download beschikbaar. Op een later moment zullen een .gpx en .kml in een zip-file worden toegevoegd.

Hebt jij deze route gelopen en wel een GPS-bestand beschikbaar, dan is deze zeer welkom als aanvulling op de site. (Email)

Hoogtemeters

De weergegeven hoogtemeters (stijgen/dalen) zijn onderweg afgelezen op een hoogtemeter en achteraf nagerekend vanaf een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000. Hierbij zijn de verschillen opgeteld tussen alle 'laagste punten' van de route en de daarop volgende 'hoogste punten' op basis van de hoogtelijnen van de kaart.

Dit is geen erg nauwkeurige methode. In de praktijk kunnen de opgegeven hoogtemeters dan ook afwijken van de werkelijkheid.

Bij rondwandelingen voorzien van een GPS-track zijn de hoogtemeters afgelezen uit het GPS logbestand. Deze berekeningen zijn veel betrouwbaarder.

Alle aangegeven waarden zijn afgerond op 10 hoogtemeters. Bij lastiger na te rekenen situaties op 50 hoogtemeters.

Hoogtemeters

Deze rondwandeling verloopt geheel vlak of bij deze route zijn de (mogelijke) hoogteverschillen zo gering dat deze niet relevant zijn voor de wandelaar.

Kaart

Van deze omgeving is helaas nog geen goede wandel- of fietskaart verkrijgbaar.

Moeilijkheidsgraat

star star_border star_border star_border star_border = zeer eenvoudige wandelroute

Korte tot middellange route over halfverharde of verharde wegen en paden zonder hoogtemeters van betekenis

star star star_border star_border star_border = eenvoudige wandelroute

Route over halfverharde of verharde paden met delen smalle goed begaanbare berg- of bospaadjes. Geen tot weinig hoogtemeters

star star star star_border star_border = middelzware wandelroute

Een langere tocht en/of veel hoogtemeters. Route kan smalle berg- of bospaadjes bevatten en natuurlijke hindernissen. (Trap/ladder/beek oversteek) Voor iedereen met redelijke conditie goed/veilig toegankelijk. Advies minimaal wandelschoen A/B of B

star star star star star_border = pittige wandelroute

Lange tocht en mogelijk veel hoogtemeters. Route kan 'avontuurlijke stukjes' en smalle, soms steile paden bevatten. In de bergen Trittsicherheit nodig en goede wandeluitrusting met B of B/C schoenen, wandelstokken en nooduitrusting. (Zie 'Uitrusting')

star star star star star = zware wandelroute

Lange tocht met veel hoogtemeters. Kan delen van een 'Steig' bevatten. Alleen voor geoefende wandelaars met Trittsicherheit en de juiste bergwandeluitrusting. Geen klimtouw of gordels nodig.

Deze kwalificatie toekenning berust op onze eigen ervaring. Voor meer gedetailleerde informatie over de begaanbaarheid en veiligheid van een route lees het uitgebreide routeverslag.

Tijd

De benodigde tijd voor een rondwandeling kan zeer persoonlijk zijn. De weergegeven tijd zijn de werkelijk door ons gelopen uren, afgerond naar boven op een half uur. Wij lopen om te genieten en niet speciaal voor de conditie. We nemen onze pauzes, lopen harder wanneer het een stukje saai is, en langzamer wanneer de omgeving interessant is. De aangegeven looptijd zal dan ook meestal ruim haalbaar zijn.

Tip:

In het vlakke Nederland zal de af te leggen afstand tussen 3 en 5 Km per uur liggen. Bij een cultuur wandeling kan dit zelfs minder dan 3 Km zijn, bij een sportieve wandeling misschien wel meer dan 5 Km. Een goed gemiddelde om mee te rekenen is 4 kilometer per uur exclusief pauzes. Na meerdere wandelingen kan dit naar eigen ervaring worden bijgesteld.

Hou rekening met 10 minuten pauze per uur, zodat er voor een route van 16 Km 4,5 uur uitgetrokken moet worden. (16Km : 4 Km/u = 4 uur wandelen en 3 x 10min pauze). Bij langere (dag-) tochten ook een langere lunchpauze meenemen. (Een half uur als de broodjes in de rugzak worden meegenomen, een uur als er wordt geluncht bij een horeca gelegenheid onderweg).

(zie ook Routes plannen)

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Oostenrijk)

(Ontdek hier je ANWB camping Karinthië Oostenrijk)


(Onderstaand verslag is geschreven door onze dochters Sabina en Ingrid over een reisje dat ze met z'n tweetjes hebben gemaakt. Ook de foto's zijn van hun hand).

Een bezoek aan Villach is een aanrader. We leggen de hele reis af met de trein, een anderhalf uurdurende tocht door het Gailtal vanaf Reisach. Kotschach is het eindstation aan de andere kant van deze lijn. Als je het treinstation in Villach uitloopt, sta je midden in een centrum van oude steegjes en historische bouwwerken ingesloten door de Drau. Het centrum doet gezellig aan met talloze terrasjes en restaurantjes. Net buiten Villach is het Atrio te vinden, een modern winkelcentrum dat prima met de trein te bereiken is. Dit uitstapje is daarmee ook geschikt voor de dagen dat het weer niet mee wil werken zoals vandaag.

station Reisach

Het station in Reisach, maandagochtend 10 uur. We willen wel graag een keer zonder ouders op stap en dus staan we netjes en goed voorbereid op de trein te wachten.

Na en paar minuten begint de speaker in het 'bushokje' te kraken: "Meine Damen und Herren, der Zug hat 20 Minuten Verspätung'. We wanen ons even in Nederland op het station.

Inderdaad komt de trein 20 minuten later het 'station' binnen. De ouders zwaaien ons uit en we stappen de trein in. In het Gailtal zijn nergens ticketautomaten op het station te vinden. Deze bevinden zich echter in de trein zelf en zijn te vergelijken met die op het station in Nederland. De retourticket Reisach naar Villach-Hauptbahnhof kost € 21,00.

De trein is niet groter dan een groot uitgevallen harmonicabus, maar daarom niet minder luxe. De Nederlandse Spoorwegen kunnen een puntje zuigen aan deze moderne trein. Veel mensen gebruiken deze trein voor kleine afstanden naar hun werk of naar school en het is er dan ook gezellig druk. De lokale bevolking is erg behulpzaam bij het regelen vanonze retourtickets en zo zijn we al snel op weg naar Villach.

De trein in het Gailtal

Elk station wordt weergegeven op het computerscherm, zodat je op het juiste moment uit kan stappen. Voor de kleinere stations dien je eerst op de 'Haltewunschtaste' te drukken. Dit geldt ook voor het werkelijk fenomenale station hieronder op de foto te zien. Het hele station bestaat uit vier plankjes en twee betonnen steuntjes en uitstappen dien je gewoon op het grit tussen de rails. Maar je wordt tenminste netjes gewaarschuwd voor het afstapje.

Eén van de kleinere stations
Uitzicht vanuit de trein op de Drau

De trein volgt de Gail tot aan Arnoldstein en door de grote panoramaramen krijg je prachtige uitzichten. De anderhalf uur durende treinreis duurt eigenlijk te kort. De trein rijdt niet hard, geen enkele spoorwegovergang is automatisch bewaakt, maar dat maakt het juist leuker en foto's maken een stuk makkelijker.

Langzaam tuffen we verder, waarbij we in ieder dorpje stoppen. Uiteindelijk komen we hier de Drau over en rijden we Villach binnen. We turen gespannen naar het computerscherm totdat daar 'Villach-Westbahnhof' verschijnt.

We stappen uit de trein en via een glazen hokje komen we het station (1 perron groot) uit. We lopen rechtsaf richting de stoplichten en gaan daar weer rechtsaf. In de verte zien we een tankstation en omdat we geen kaart bij ons hebben, vragen we daar even de weg.

We leggen uit dat we 'mit Fuss' zijn (deze verspreking zal de spanning zijn geweest) en de pompbediende legt ons uit dat we dan onder het viaduct door moeten en dan gelijk rechtsaf. We lopen hiermee eigenlijk het viaduct op en zodra we boven zijn, zien we inderdaad al het Atrio liggen. Ondertussen is het gaan hozen en we komen druipnat in het Atrio aan.

Het Atrio
Restaurant Running Sushi

Binnen wacht ons een prachtig winkelcentrum waar de grote merken goed vertegenwoordigd zijn. Je vindt er vele kledingwinkels, schoenenwinkels maar ook een gigantische megaspar, een grote boekenhandel en veel juweliers. Met andere woorden je kunt er heerlijk een middagje shoppen en gezellig wat eten of drinken.

Er is een speciale plek voor kinderen ingericht waar ze naar hartenlust kunnen spelen. Er zijn veel leuke dingen te zien. Zo is op de eerste verdieping een restaurant te vinden genaamd Running Sushi waar Japanse lekkernijen op een lopende band langs je tafeltje komen. (Foto rechts) Het is erg druk in het Atrio, ook al is het vandaag maandag.

Erg leuk is dat er een grote luchtfoto van Kärnten te vinden is. Met speciale schoentjes, (foto onder) die meer lijken op sloffen, mag je over de luchtfoto lopen.

In onze zoektocht naar de camping in Reisach zijn we totaal verdwaald. Maar, zo bleek achteraf, de camping was ook niet te vinden omdat hij niet scherp op de foto stond. (Aldus Gert-Jan, de campingeigenaar)

Luchtfoto Kärnten in het Atrio

Ondertussen is het nog harder gaan regenen en onweren en we zijn blij dat we warm en droog binnen zitten. Maar echt grote shoppers zijn we niet en dus hebben we het na anderhalf uur wel gezien. We lopen dezelfde weg weer terug naar Villach-Westbahnhof waar we erachter komen dat de trein die wij hadden uitgezocht om naar Villach-Centrum te gaan niet op werkdagen rijdt. De diensroosters staan vol met gekke tekentjes en ons oog was helaas niet op de 'pikhouweel' gevallen die betekent dat de trein alleen op zondagen rijdt. We moeten dus nog 40 minuten wachten op het station. We worden opgeschrikt door een gigantische onweersklap, maar gelukkig zitten we droog.

Deze keer is de trein wel op tijd en naar Villach-Hauptbahnhof is het maar 3 minuten. Binnen de kortste keren staan we dus buiten het Hauptstation en midden in het centrum van Villach. Het station is niet groter dan het station van Zwolle, maar er komen treinen aan uit heel veel verschillende buitenlandse bestemmingen (o.a. uit Venetië, Boedapest en Zagreb). Erg leuk om tussendoor te lopen.

Villach-Hauptbanhhof
De Drau in Villach

Het Hauptbanhhof is een oud gebouw in een modern jasje. Moderne computerschermen gaan er samen met oude schilderijen aan het plafond.

Vanaf de hoofdingang van het Hauptstation lopen we rechtdoor de straat uit richting de Stiefelkönig, een fel oranje gebouw dat een schoenenwinkel herbergt. We lopen de straat uit en komen uit bij een mooie kerk. Aan het eind van de straat gaan we rechtsaf en steken we de Drau over. Villach wordt ook wel de Draustadt genoemd en het uitzicht vanaf de brug mag er wezen.

Als we de brug over zijn, lopen we recht het oude centrum van Villach in. Het is nu halverwege de middag en eindelijk begint het een beetje op te klaren. De zon komt er zelfs nog door.

Villach is een oude vestingstad en bestaat uit kleine steegjes en gezellige dorpspleintjes. De huizen zijn kakelbont geverfd en overal zijn historische bouwwerken te vinden. In kleine cafeetjes en restaurantjes kun je heerlijk even wat drinken. Zelf genieten we in een klein cafeetje van de Kaiserschmarnn en een kop hete chocolademelk. De mensen zijn er vriendelijk en mocht je op zoek zijn naar souvenirtjes, dan is dit de juiste plek.

stadscentrum Villach stadscentrum Villach leuk hofje fontein bij de kerk
Haubtbahnhof plein kerk in het centrum winkelstraat Villach
klik op een kleine foto voor een vergroting

Na een gezellige middag in Villach is het tijd om terug te gaan naar Reisach. Het is verstandig om van te voren de dienstregeling te bestuderen. De laatste trein vertrekt erg vroeg in de avond en andere mogelijkheden qua openbaar vervoer zijn er niet. En vergeet niet op de 'Haltewunschtaste' te drukken.

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Oostenrijk)

(Ontdek hier je ANWB camping Karinthië Oostenrijk)


arrow_backVorige route arrow_backTerug route overzicht arrow_forwardVolgende route

De routes zijn zo nauwkeurig mogelijk opgetekend. Ik ben niet verantwoordelijk voor wijzigingen ter plaatse en/of (type-)fouten in de omschrijvingen. NEEM ALTIJD EEN GOEDE WANDELKAART MEE! En mail ons als je onjuistheden tegenkomt.