Rondwandeling Friedrichsbrunn Uhlenbachtal Erichsburg

Friedrichsbrunn - Kleiner Uhlenbach - Uhlenbachtal - Forsthaus Uhlenstein - Grosser Uhlenbach - Uitzichtpunt - Erichsburg - Müller Teich - Friedrichsbrunn

starstarstar_borderstar_borderstar_border 12,9 Km 314 Hm 4:00 uur GPS-track Print PDF Kaart Reisgids
Afstand

De afstand van deze wandelroute is met een Curvimeter nagemeten op een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000.

Bij wandelroutes met een GPS-track is de afstand bepaald op basis van de GPS-log gegevens.

Alle gemeten afstanden zijn afgerond naar een halve kilometer.

Google Earth

Van deze rondwandeling is helaas nog geen Google Earth link beschikbaar.

Een Google map zal op een later moment alsnog worden toegevoegd

GPS

Van deze route is nog geen gps-track als download beschikbaar. Op een later moment zullen een .gpx en .kml in een zip-file worden toegevoegd.

Hebt jij deze route gelopen en wel een GPS-bestand beschikbaar, dan is deze zeer welkom als aanvulling op de site. (Email)

Hoogtemeters

De weergegeven hoogtemeters (stijgen/dalen) zijn onderweg afgelezen op een hoogtemeter en achteraf nagerekend vanaf een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000. Hierbij zijn de verschillen opgeteld tussen alle 'laagste punten' van de route en de daarop volgende 'hoogste punten' op basis van de hoogtelijnen van de kaart.

Dit is geen erg nauwkeurige methode. In de praktijk kunnen de opgegeven hoogtemeters dan ook afwijken van de werkelijkheid.

Bij rondwandelingen voorzien van een GPS-track zijn de hoogtemeters afgelezen uit het GPS logbestand. Deze berekeningen zijn veel betrouwbaarder.

Alle aangegeven waarden zijn afgerond op 10 hoogtemeters. Bij lastiger na te rekenen situaties op 50 hoogtemeters.

Hoogtemeters

Deze rondwandeling verloopt geheel vlak of bij deze route zijn de (mogelijke) hoogteverschillen zo gering dat deze niet relevant zijn voor de wandelaar.

Kaart

Van deze omgeving is helaas nog geen goede wandel- of fietskaart verkrijgbaar.

Moeilijkheidsgraat

star star_border star_border star_border star_border = zeer eenvoudige wandelroute

Korte tot middellange route over halfverharde of verharde wegen en paden zonder hoogtemeters van betekenis

star star star_border star_border star_border = eenvoudige wandelroute

Route over halfverharde of verharde paden met delen smalle goed begaanbare berg- of bospaadjes. Geen tot weinig hoogtemeters

star star star star_border star_border = middelzware wandelroute

Een langere tocht en/of veel hoogtemeters. Route kan smalle berg- of bospaadjes bevatten en natuurlijke hindernissen. (Trap/ladder/beek oversteek) Voor iedereen met redelijke conditie goed/veilig toegankelijk. Advies minimaal wandelschoen A/B of B

star star star star star_border = pittige wandelroute

Lange tocht en mogelijk veel hoogtemeters. Route kan 'avontuurlijke stukjes' en smalle, soms steile paden bevatten. In de bergen Trittsicherheit nodig en goede wandeluitrusting met B of B/C schoenen, wandelstokken en nooduitrusting. (Zie 'Uitrusting')

star star star star star = zware wandelroute

Lange tocht met veel hoogtemeters. Kan delen van een 'Steig' bevatten. Alleen voor geoefende wandelaars met Trittsicherheit en de juiste bergwandeluitrusting. Geen klimtouw of gordels nodig.

Deze kwalificatie toekenning berust op onze eigen ervaring. Voor meer gedetailleerde informatie over de begaanbaarheid en veiligheid van een route lees het uitgebreide routeverslag.

Tijd

De benodigde tijd voor een rondwandeling kan zeer persoonlijk zijn. De weergegeven tijd zijn de werkelijk door ons gelopen uren, afgerond naar boven op een half uur. Wij lopen om te genieten en niet speciaal voor de conditie. We nemen onze pauzes, lopen harder wanneer het een stukje saai is, en langzamer wanneer de omgeving interessant is. De aangegeven looptijd zal dan ook meestal ruim haalbaar zijn.

Tip:

In het vlakke Nederland zal de af te leggen afstand tussen 3 en 5 Km per uur liggen. Bij een cultuur wandeling kan dit zelfs minder dan 3 Km zijn, bij een sportieve wandeling misschien wel meer dan 5 Km. Een goed gemiddelde om mee te rekenen is 4 kilometer per uur exclusief pauzes. Na meerdere wandelingen kan dit naar eigen ervaring worden bijgesteld.

Hou rekening met 10 minuten pauze per uur, zodat er voor een route van 16 Km 4,5 uur uitgetrokken moet worden. (16Km : 4 Km/u = 4 uur wandelen en 3 x 10min pauze). Bij langere (dag-) tochten ook een langere lunchpauze meenemen. (Een half uur als de broodjes in de rugzak worden meegenomen, een uur als er wordt geluncht bij een horeca gelegenheid onderweg).

(zie ook Routes plannen)

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Duitsland)

(Ontdek hier je ANWB camping Duitsland)

(Laatste melding route OK: augustus 2020 - Janny en Bert S. Ter Apel)

routekaart rondwandeling Friedrichsbrunn Uhlenbachtal

Deze rondwandeling bij Friedrichsbrunn, een stadje tussen Harzgerode en Thale in het voormalige Oost-Duitsland, is een korte en lichte wandeling door de bossen ten zuiden van het stadje.

De route kent geen spectaculaire hoogtepunten. De Burgruïne Erichsburg is wel leuk om te bekijken, door Friedrichsbrunn lopen is een bijzondere ervaring, maar het is vooral gewoon een fijne wandeling door de natuur.

We lopen over hoofdzakelijk brede boswegen en paden, met alleen langs de Uhlenbach een stukje smal pad. Ook wat de hoogtemeters betreft gaat het allemaal heel geleidelijk op en neer, met in het middendeel een wat langere klim. Maar nergens wordt het zwaar. Een hele leuke route die voor iedereen te doen is.

Na 4,8Km lopen is er een wel een prachtige beschutte picknickplaats met uitzicht tot ver in het Uhlenbachtal, er is een grote kans om hier wild te spotten. Dus de broodjes meenemen in de rugzakken en hier even de tijd nemen!

hoogteprofiel rondwandeling Friedrichsbrunn Uhlenbachtal

Na een paar dagen met zware tochten wilden we het een dagje rustiger aan doen, een kortere rondwandeling dicht bij onze verblijfsplaats Güntersberge. De omgeving rond Friedrichsbrunn leek een prima bestemming, en daarnaast waren we ook nieuwsgierig naar het stadje zelf.

een volledig lege parkeerplaats

Voor de Wende was Friedrichsbrunn een toeristisch kuuroord, zelfs met ski-loipes vanaf de rand van het dorp. In een aantal steden in de Harz is heel veel geld gepompt om ze na de aansluiting weer helemaal op te bouwen, dat zijn schitterende plaatsen geworden zoals Wenigerode en Quedlinburg. Maar dat geld is niet naar Friedrichsbrunn gekomen, en dat willen we eens gaan bekijken.

Vanuit Güntersberge is het maar een kort ritje en we komen dan aan de westkant het stadje in, precies waar vooraan een hele grote parkeerplaats ligt waar we willen starten. Dit is de parkeerplaats bij de start van de ski-loipen. Als wij er eind augustus de auto parkeren zijn we de enig aanwezigen.

Navigatie: Hauptstrasse 67, Friedrichsbrunn Thale

Op de parkeerplaats zetten we de wagen vlak bij de kiosk neer, dicht bij de woningen waar een groot informatiebord staat. Hierop zijn korte lokale wandelroutes aangegeven en de R1/R3 lijken in het eerste deel samen te vallen met onze zelf geplande route. De wandelschoenen en rugzakken komen uit de kofferbak en dan starten we door het stadje verder in te lopen.

zicht op Friedrichsbrunn

We kunnen er over het grasveld rechts van de kiosk en voor de huizen langs. Dan stappen we over op de stoep en volgen de Hauptstrasse met de bocht mee naar links tot aan de zijweg scherp rechts, de Siptenfelder Strasse. Op een lantaarnpaal worden de lokale routes R1 en R3 aangegeven. Dit gaan we vooralsnog naar rechts volgen.

golvende graslanden en ski-loipes

Na enkele meters is er een Y-splitsing met de 'Hinter den Häusern', we blijven de Siptenfelder Strasse naar rechts aanhouden. Hier lopen we tussen nog meer huizen door en daarna het open veld in waar al snel het asfalt overgaat in een halfverharde weg.

langs de Uhlenbach

Links en rechts is het uitzicht gelijk al erg mooi en hebben we naar alle zijden uitzicht over de glooiende graslanden waar in de winter de loipen worden uitgezet voor de skiërs. Net voor we het bos inlopen zijn rechts nog twee woningen, en in de verte links aan de bosrand staat een schuilhut.

Eenmaal in het bos is er al snel weer een pad naar rechts. Op een boom bij de splitsing wordt de R3 naar rechts aangegeven naar de Uhlenstein. Hier gaan we in en lopen een stukje donker bos in.

Het pad wordt een karrenspoor, en daarna versmalt het nog verder tot een smal wandelpaadje omlaag naar het Uhlenbachtal. We dalen geleidelijk af waarna het paadje naar links buigt en we even later weer licht achter de bomen zien. Daar ligt het smalle langgerekte Uhlenbachtal. Het pad draait naar links en loopt verder in de bosrand met rechts het fraaie dal waar de Kleiner Uhlenbach stroomt.

• het mooie Uhlenbachtal

Van het smalle watertje is maar heel af en toe iets te zien als het wat dichter bij de bosrand komt, en afhankelijk van wanneer het grasland nog is gemaaid. We volgen lange tijd het smalle dal langs de afrastering, daarna gaat het pad meer links het bos in. Verder bij het open veld vandaan. Daar gaat het ook een beetje omhoog.

paadje langs de afrastering
knooppunt Laubtalblick

We blijven rechtdoor lopen en steken wat vage karrensporen over die tijdens bosonderhoud zijn ontstaan, daarna op een splitsing houden we rechts aan.

Even later komen we bij een kruising met brede boswegen, en net voor we de brede weg opstappen is er links een picknickbank tussen ons smalle paadje en de brede weg. Dit is de stempelstelle 191 Laubtalblick.

Eigenlijk moeten we hier recht oversteken, maar omdat het paadje voor de bankjes langs loopt komen we iets te ver naar rechts uit. Op de brede sintelweg moeten we dus links en gelijk weer rechtsaf. Dit is de Tälerweg richting Siptenfelde, gemarkeerd met een rood kruis.

Deze brede en halfverharde bosweg gaan we ruim 1,5Km volgen met eerst links de beboste berghelling en rechts tussen de bomen door weer zicht op het hier prachtige brede dal.

het Uhlenbachtal wordt breder

De weg lijkt nagenoeg vlak te verlopen, alleen achteraf in het hoogteprofiel is af te lezen dat het heel geleidelijk daalt. Onderweg zijn er stukken met vooral rechts doorkijkjes op het mooie Uhlenbachtal, maar ook saaiere stukken door de bossen. Daar is de route soms opgeleukt met heksen in de bomen, hét symbool van de Harz die je er overal tegenkomt.

• heksen langs de route
een kruising achter het Forsthaus Uhlenstein

Er zijn wat splitsingen met wegen en paden die we negeren, daarna is er een lange bocht naar links en komen we bij een groot knooppunt waar we ook weer rechtdoor gaan.

Na weer een lang recht gedeelte komen we in de buurt van het Forsthaus Uhlenstein. We steken weer een kruising recht over waarna de weg gelijk naar links draait en dan met een boog weer terug naar rechts.

100m verder zijn we bij het Forsthaus aangekomen bij een afslag naar rechts.

Dit is privé terrein, maar we mogen de zijweg wel even een stukje in lopen om er naar de vijver te kijken. Wat een mooi plekje om te mogen wonen zo midden in de natuur. En, ook hier is vanzelfsprekend weer een heks aanwezig om ons te begroeten.

• bij het Forsthaus Uhlenstein

We gaan de brede Forstweg verder volgen, deze keer over een afstand van 800m tot aan een volgend knooppunt. Dit is weer een mooier deel van de route, hier blijft het rechts vaker open en zien we een prachtig golvend landschap met onder in het dal de Uhlenbach. In dit deel is de officiële naam van het beekje de Grosser Uhlenbach geworden.

uitzicht over de grashellingen

Net voor we het knooppunt van brede wegen bereiken is er scherp links nog een karrenspoor omhoog met daarbij op de berghelling een routebord. Daar moeten we straks na de lunchpauze omhoog.

de afkorting naar de picknickplaats

Eerst lopen we nog een stukje door om het kruispunt op te zoeken, dan blijkt dat we daar net voor de kruising al een karrenspoor schuin rechts omlaag kunnen kiezen en zo een hoekje afkorten. We dalen er af tot aan een brede weg en slaan dan rechtsaf tot aan het iets verderop gelegen bosje.

Links in het bosje ligt de picknickplaats, de gemeenschappelijke BBQ-plaats van Siptenfelde.

Er is een ruime schuilhut en er zijn meerdere overdekte picknickbanken beschikbaar, mooi beschut tegen de wind door de rij bossen rond deze plek. Door een goed plekje op te zoeken hebben we naar het noorden vrij zicht over het lange Uhlenbachtal, een geweldige plek om roodwild of wilde zwijnen langs te zien trekken. Ook naar het zuiden is de kans op het spotten van wild groot, maar dan moeten we even door de heg lopen om die kant op te kunnen kijken.

picknickplaats Siptenfelde picknickplaats Siptenfelde

Deze keer hebben we de lunch wat langer laten duren, maar dan keren we op de schreden terug via de weg naar rechts en dan links het karrenspoor weer omhoog. Of even doorlopen naar de kruising en dan linksaf. Terug op de weg van voor de pauze gaan we verderop het karrenspoor schuin rechts omhoog en langs de handwijzer.

omhoog over het karrenspoor

In het volgende deel zitten nagenoeg alle hoogtemeters van deze rondwandeling, we gaan nu in een ruk geleidelijk omhoog naar de Erichsburg. Over de eerste meters staat het gras op het pad behoorlijk hoog, maar dat wordt snel beter als het daarna een prima bosweg wordt.

En met het winnen aan hoogte wordt ook het uitzicht naar links met elke stap beter, op een bepaald moment kijken we zelfs over de bergrug heen die we na bijna twee weken Harz vakantie zo goed kennen. Daar in de verte achter die top ligt Güntersberge waar we een leuke vakantiewoning hebben.

uitzicht richting Güntersberge

Op het rechte deel omhoog volgt nog een Y-splitsing met een pad naar links, daar blijven we rechtdoor en dus verder omhoog gaan. Niet veel later draait het pad met een lange boog steeds meer naar rechts de berghelling op en na weer een tijdje klimmen komt het uit bij een groot knooppunt. Het lijkt wel een plein of misschien een keerplaats.

knooppunt bovenaan de berghelling
op de Beckstrasse

Onlangs is hier veel hout gekapt en waarschijnlijk zijn daarmee ook de markeringen of routepalen verdwenen. De kaart moet voor de dag worden gehaald om het vervolg te kunnen bepalen.

Vanaf hoe we aan zijn komen lopen moeten we recht oversteken. (Links loopt een karrenspoor dat slecht is onderhouden, het pad naar rechts is wel een mooi breed pad maar blijkt niet de juiste te zijn voor waar wij naar toe willen).

Hier zijn we nagenoeg op hoogte en gaat het alleen nog heel geleidelijk omhoog een dicht bos in. We blijven deze weg ruim 700m aanhouden waarbij we een enkel vaag pad links of rechts negeren. Het kronkelt een beetje van links naar rechts tot we plots voor een hele brede halverharde weg staan.

Dit is de Beckstrasse die we naar links gaan volgen over de hier brede bergrug en daarna alle zijwegen weer negeren.

Na ruim 500m zien we rechts in de bosrand een informatiebord staan, en dichterbij gekomen blijkt hier ook een picknickbank op een heuveltje te staan. Hier zijn we bij de Erichsburg aangekomen.

Straks gaan we de brede weg vervolgen, maar natuurlijk gaan we eerst de Burg opzoeken dat via een paadje rechts van de heuvel langs bereikbaar is. Verderop lopen we op een ronde top af wat de eigenlijke Burg is geweest. Via een smal paadje kunnen we even omlaag en daarna deze top beklimmen op zoek naar de overal aanwezige restanten van de Erichsburg.

rondkijken bij de Erichsburg rondkijken bij de Erichsburg rondkijken bij de Erichsburg rondkijken bij de Erichsburg

Na het bezoekje aan de Burgruïne zoeken we de brede weg weer op en gaan daarop verder. Opnieuw alle zijwegen negerend blijven we doorlopen tot we links de afrastering zien van het vakantiepark Elchpark. De weg daar rechts met een routebord kunnen we ook aan voorbij lopen, en vlak daarna is er nog een splitsing waarop we links aanhouden en zo om het park heen lopen.

Bij de kruising waar de toegang tot het Elchpark links ligt slaan wij rechtsaf en houden ons aan de lokale markeringen R4 en een groen kruis. Waar de weg naar rechts buigt gaat een smal paadje links het bos in, deze moeten we nu volgen.

afslag bij het Elchpark

Dit paadje brengt ons naar de Müller Teich, een prachtige vijver midden in het bos met er omheen een park. Aan de overzijde is een grote piramide model schuilhut te zien waar op we aanhouden door voor de vijver langs te lopen en dan linksaf te slaan naar het ruime grasveld met de schuilhut.

• de Müller Teich en piramide schuilhut

Vanaf hier gaan we een prachtig afwisselend bosgebied in door het pad tussen de vijver en de schuilhut door te volgen en aan het einde van de vijver naar rechts het bos in te lopen. We richten ons hier op de R5 markering en het rode kruis. In het bos volgt al snel weer een splitsing waar de markeringen ons naar links wijzen via een mooi bospad.

mooie route het bos in

Het gaat weer licht op en neer door hoofdzakelijk dennenbossen en soms stukjes loofhout. We blijven rechtdoor gaan tot aan een kruising met aan de overzijde rechts een driehoekig reclamebord voor een vakantiepark, daar aan de overzijde zit links op een boom weer een markering wat erop wijst dat we recht over moeten steken. Dit is tevens als Loipe aangegeven.

kruising in het bos

Het pad draait dan gelijk iets naar links en er volgt een nog mooier stukje bos met glooiende beboste berghellingen.

Bij een volgend kruispunt waar het pad rechtdoor weer iets omhoog loopt zijn de R5 en rode kruis markeringen wat verstopt. Hier moeten we linksaf, de markeringen zitten daar op een boom aan het pad naar links.

Dit leuke pad blijven we nu alsmaar aanhouden tot het vanzelf weer uitkomt op de brede Beckstrasse waar we al eerder een deel van hebben gelopen. Nu gaan we deze naar rechts volgen tot aan Friedrichsbrunn, een afstand van 1Km.

Weer alle zijwegen negerend stappen we verder, steken een aantal ski-loipes over, en sluiten dan aan bij een asfaltweggetje scherp links wat de oprit is naar het Hotel Harzresidenz. Nog iets verder doorlopend komen we bij een T-splitsing waarop we linksaf slaan. Het is een zandpad met links een parkeerplaats.

Dit komt weer uit bij een splitsing met asfalt en hier moeten we nu kiezen of we via de hoofdweg door het centrum van Friedrichsbrunn terug willen of dat een alternatieve route onder de bebouwing langs de voorkeur heeft.

Door hier bij de informatieborden linksaf te slaan naar de Infang en deze weg daarna met een bocht naar rechts te volgen, gaat de route onder het stadje langs. We kunnen dan op elk gewenst moment ergens een pad naar rechts kiezen terug naar de hoofdweg, en dan linksaf de parkeerplaats weer opzoeken.

schuilhut bij de parkeerplaats

Wij hadden al gekozen voor het centrum en lopen bij deze splitsing rechtdoor tot aan de grote parkeerplaats net voor de hoofdweg. Daar houden we links aan en zien dan gelijk links in de bosrand een schuilhut staan. Rechts van deze schuilhut gaat een smal paadje het bos in, dat wordt nu onze route.

paadje naar Friedrichsbrunn

Het bospaadje komt uit bij een parallelweg die we naar links volgen tot aan het Kurpark Ramberg Garten. Hier kunnen we de stoep boven het park aanhouden langs het monument ter herinnering aan König Friedrich der Grosse, waarna we het voetpad verder Friedrichsbrunn in volgen.

• König Friedrich der Grosse monument

Parallel aan de hoofdweg gaat het in het langgerekte stadje heel geleidelijk omlaag en kijken we om ons heen naar de grote verschillen tussen onlangs mooi opgeknapte huizen en winkels naast veel in verval geraakte gebouwen. Zoals in de inleiding geschreven is het grote geld na de Wende hier niet geland, wat vooral opvalt bij onder andere het Heimatmuseum en het eens zo mooie hotel Brockenblick.

Horeca is er verspreid langs de hoofdweg nog wel veel te vinden, maar anders dan in de toeristische plaatsen is hier tijdens Corona alles volledig gesloten. Een terrasje meepakken gaat vandaag niet op.

indrukken van Friedrichsbrunn. indrukken van Friedrichsbrunn indrukken van Friedrichsbrunn indrukken van Friedrichsbrunn
indrukken van Friedrichsbrunn indrukken van Friedrichsbrunn indrukken van Friedrichsbrunn indrukken van Friedrichsbrunn

Na het passeren van de leuke kerk op een hoger heuveltje gaat het al snel weer licht omhoog tot we aan het einde van het stadje de parkeerplaats terugvinden. Helaas, ook een ijsje voor onderweg gaat niet door, zelfs de kiosk bij de parkeerplaats heeft de luiken vandaag dicht gehouden.

(Ontdek hier je favoriete vakantie in Duitsland)

(Ontdek hier je ANWB camping Duitsland)

De routes zijn zo nauwkeurig mogelijk opgetekend. Ik ben niet verantwoordelijk voor wijzigingen ter plaatse en/of (type-)fouten in de omschrijvingen. NEEM ALTIJD EEN GOEDE WANDELKAART MEE! En mail ons als je onjuistheden tegenkomt.