Rondwandeling Beffe Rendeux rond de Ourthe

Beffe - Emezé - Bois d'Arlonge - Ourthe brug - Rendeux-Bas - Copé Thier - Rendeux Haut - Ourthe - Moulin de Bardonwez - Arboretum Robert Lenoir - Ourthe oeverpad - Beffe

starstarstar_borderstar_borderstar_border 13 Km 540 Hm 4:30 uur GPS-track Print PDF Kaart Reisgids
Afstand

De afstand van deze wandelroute is met een Curvimeter nagemeten op een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000.

Bij wandelroutes met een GPS-track is de afstand bepaald op basis van de GPS-log gegevens.

Alle gemeten afstanden zijn afgerond naar een halve kilometer.

Google Earth

Van deze rondwandeling is helaas nog geen Google Earth link beschikbaar.

Een Google map zal op een later moment alsnog worden toegevoegd

GPS

Van deze route is nog geen gps-track als download beschikbaar. Op een later moment zullen een .gpx en .kml in een zip-file worden toegevoegd.

Hebt jij deze route gelopen en wel een GPS-bestand beschikbaar, dan is deze zeer welkom als aanvulling op de site. (Email)

Hoogtemeters

De weergegeven hoogtemeters (stijgen/dalen) zijn onderweg afgelezen op een hoogtemeter en achteraf nagerekend vanaf een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000. Hierbij zijn de verschillen opgeteld tussen alle 'laagste punten' van de route en de daarop volgende 'hoogste punten' op basis van de hoogtelijnen van de kaart.

Dit is geen erg nauwkeurige methode. In de praktijk kunnen de opgegeven hoogtemeters dan ook afwijken van de werkelijkheid.

Bij rondwandelingen voorzien van een GPS-track zijn de hoogtemeters afgelezen uit het GPS logbestand. Deze berekeningen zijn veel betrouwbaarder.

Alle aangegeven waarden zijn afgerond op 10 hoogtemeters. Bij lastiger na te rekenen situaties op 50 hoogtemeters.

Hoogtemeters

Deze rondwandeling verloopt geheel vlak of bij deze route zijn de (mogelijke) hoogteverschillen zo gering dat deze niet relevant zijn voor de wandelaar.

Kaart

Van deze omgeving is helaas nog geen goede wandel- of fietskaart verkrijgbaar.

Moeilijkheidsgraat

star star_border star_border star_border star_border = zeer eenvoudige wandelroute

Korte tot middellange route over halfverharde of verharde wegen en paden zonder hoogtemeters van betekenis

star star star_border star_border star_border = eenvoudige wandelroute

Route over halfverharde of verharde paden met delen smalle goed begaanbare berg- of bospaadjes. Geen tot weinig hoogtemeters

star star star star_border star_border = middelzware wandelroute

Een langere tocht en/of veel hoogtemeters. Route kan smalle berg- of bospaadjes bevatten en natuurlijke hindernissen. (Trap/ladder/beek oversteek) Voor iedereen met redelijke conditie goed/veilig toegankelijk. Advies minimaal wandelschoen A/B of B

star star star star star_border = pittige wandelroute

Lange tocht en mogelijk veel hoogtemeters. Route kan 'avontuurlijke stukjes' en smalle, soms steile paden bevatten. In de bergen Trittsicherheit nodig en goede wandeluitrusting met B of B/C schoenen, wandelstokken en nooduitrusting. (Zie 'Uitrusting')

star star star star star = zware wandelroute

Lange tocht met veel hoogtemeters. Kan delen van een 'Steig' bevatten. Alleen voor geoefende wandelaars met Trittsicherheit en de juiste bergwandeluitrusting. Geen klimtouw of gordels nodig.

Deze kwalificatie toekenning berust op onze eigen ervaring. Voor meer gedetailleerde informatie over de begaanbaarheid en veiligheid van een route lees het uitgebreide routeverslag.

Tijd

De benodigde tijd voor een rondwandeling kan zeer persoonlijk zijn. De weergegeven tijd zijn de werkelijk door ons gelopen uren, afgerond naar boven op een half uur. Wij lopen om te genieten en niet speciaal voor de conditie. We nemen onze pauzes, lopen harder wanneer het een stukje saai is, en langzamer wanneer de omgeving interessant is. De aangegeven looptijd zal dan ook meestal ruim haalbaar zijn.

Tip:

In het vlakke Nederland zal de af te leggen afstand tussen 3 en 5 Km per uur liggen. Bij een cultuur wandeling kan dit zelfs minder dan 3 Km zijn, bij een sportieve wandeling misschien wel meer dan 5 Km. Een goed gemiddelde om mee te rekenen is 4 kilometer per uur exclusief pauzes. Na meerdere wandelingen kan dit naar eigen ervaring worden bijgesteld.

Hou rekening met 10 minuten pauze per uur, zodat er voor een route van 16 Km 4,5 uur uitgetrokken moet worden. (16Km : 4 Km/u = 4 uur wandelen en 3 x 10min pauze). Bij langere (dag-) tochten ook een langere lunchpauze meenemen. (Een half uur als de broodjes in de rugzak worden meegenomen, een uur als er wordt geluncht bij een horeca gelegenheid onderweg).

(zie ook Routes plannen)

(Ontdek hier je favoriete vakantie in de Belgische Ardennen)

(Ontdek hier je ANWB camping Belgische Ardennen)

(Laatste melding route OK: januari 2019 - Janny en Bert S. Ter Apel)

Deze rondwandeling bij Beffe Rendeux in de Belgische Ardennen is een eenvoudige maar zeer mooie wandeltocht met een afwisseling van natuur, cultuur en leuke dorpjes rond het dal van de Ourthe. Het gaat over de bergtoppen rond het Ourthe dal, maar ook door het dal langs deze prachtige rivier en dwars door het bijzondere Arboretum Robert Lenoir.

routekaart rondwandeling Beffe Rendeux

De wandelroute bevat veel stille asfaltweggetjes, bos- en graspaden, en zelfs een erg mooi smal oeverpad pal langs de daar brede Ourthe. Twee keer moet er stevig worden geklommen aan beide zijden van het dal, maar eenmaal boven is het uitzicht de beloning.

hoogteprofiel rondwandeling Beffe Rendeux

Onze rondwandeling Beffe Rendeux is een vernieuwde en langere versie van onze oude 7,5Km route vanuit Beffe door het Arboretum. Die route leverde jarenlang veel positieve reacties op maar was een beetje te kort om er een fijne wandeldag van te kunnen maken. Met deze 13Km en 540 hoogtemeters versie hopen we opnieuw veel wandelaars een plezier te doen.

Eglise Saint-Lambert de Beffe

De wandeldag start in het centrum van Beffe, een gehucht boven op de bergrug. Beffe is het eenvoudigst te bereiken door vanuit Rendeux omhoog te rijden via de Ourthebrug tegenover het Château de Rendeux. Het lintdorp Rendeux ligt aan de N833 tussen Hotton en La Roche-en-Ardenne.

Navigatie: Kruising Sous-le-Tonan en Rue de l'Eglise, Beffe Rendeux

Het centrum in Beffe is snel gevonden waar we net voor de rotonde rechts een parkeerplaats vinden aan de Sous-le-Tonan. Tegenover de parkeerplaats staat het opvallende kerkje Eglise Saint-Lambert de Beffe, nog meer in het oog springend door de Sherman tank die ervoor is geplaatst.

Op de parkeerplaats trekken we de wandelschoenen aan en halen de fleece vesten en regenjacks uit de rugzakken, wij hebben op deze late septemberdag te maken met een koude wind en toenemende grijze luchten. Nog even checken of de thermos met heet water mee is gekomen, dan gaan we van start door naar de rotonde toe te lopen en dan linksaf te slaan naar de Rue de l'Eglise. Daarbij het kerkhof rechts houdend.

Het is een smalle asfaltweg door het dorpje die we aanhouden tot voorbij huisnummer 63 aan de linkerzijde van de weg. Daar gaat een asfaltweg met de naam Emezé naar links die we moeten hebben. Deze splitsing ligt net voor we de gele bushalte bordjes die we er verderop zien staan.

• het centrum van Beffe

Nadat we deze weg een stukje in zijn gelopen zien we enkele bijzondere Tiny Houses staan, daarna staan er nog enkele verspreide woningen en beginnen we geleidelijk af te dalen in het Ourthedal. Voorbij de laatste woning rechts krijgen we al de eerste mooie vergezichten, dan dalen we verder af tussen de weilanden door tot we eerst links en daarna ook rechts een stuk bos hebben.

de eerste mooie vergezichten
een fraai bosgebied langs de Ourthe

Zodra we ook rechts bos hebben is er na enkele meters een graspad naar rechts waar we in lopen. Het is een soms wat overwoekert pad dat al snel weer bij een asfaltweg uitkomt. Hier gaan we linksaf op het asfalt van de Lion de l'Ourthe, omlaag het bos in.

Na een lange geleidelijke afdaling komen we langs enkele woningen en dan draait de weg eerst naar links en dan gelijk met een grote bocht naar rechts om de tuinen heen van meer huizen. We zijn dan bijna onderin het Ourthe dal aangekomen.

We blijven het weggetje volgen en negeren de zijwegen die of een oprijlaan naar een woning zijn of een kort stukje weg naar groepjes huisjes verspreid in het bos.

Bij de PBN Adventure Accommodaties aangekomen blijven we rechtdoor het bos in gaan, het asfalt wordt dan een bospad. Dit daalt daarna nog stukje af tot we bij een T-splitsing voor een steile berghelling komen waarop we linksaf slaan richting de Ourthe.

Dit gaat nog verder omlaag en het pad draait daarna vlak voor het water naar rechts. Hier gaan we dadelijk het pad verlaten en kiezen het smalle wandelpaadje links omlaag dat al snel pal langs het water van de Ourthe loopt.

splitsing vlak voor de Ourthe

Na het verlaten van het bos wordt het pad breder voor we een brug over de rivier bereiken. Deze brug steken we over naar Rendeux-Bas. Aan de overzijde kunnen we rechts mooi bij het water komen waar we een korte koffiepauze beleggen met uitzicht over de prachtige rivier.

Vanaf de brug lopen we dan het dorpje in, dit is de Rue de l'Ourthe, en volgen de weg met eerst een bocht naar links en dan haaks rechtsaf. Daarna kiezen we de eerste weg naar links om zo recht op de Eglise de Sainte-Marie de Rendeux-Bas af te lopen. Voor deze kerk gaan we weer rechtsaf, via het parkje naar de hoofdweg N388. De Rue de Hotton.

Eglise de Sainte-Marie de Rendeux-Bas
onderweg op de Rue Haie Madamme in Rendeux

Even moeten we een stukje linksaf, tot voorbij de cafetaria, en steken dan de hoofdweg over en gaan er rechts de Haie Madamme in.

Deze asfaltweg gaat verderop haaks naar links en daar beginnen we stevig te klimmen. Na de laatste woning links is er nog een mooi uitzicht en dan gaat de weg met een bocht naar rechts het bos in en gaat het pas echt steil omhoog. Een echte kuitenbijter.

Verderop gaat het nog eens scherp naar links en lopen we weer geleidelijker en nu rechtdoor omhoog tot we boven een T-splitsing bereiken voor een weiland.

Op deze splitsing staat een bankje om even op bij te komen na de klim van zoeven voor wie dat wil. Voor ons ligt een prachtig dal, maar ook het golvende weiland rechts van de splitsing is leuk om te zien. Het uitzicht wordt nog iets beter als we op het bankje gaan staan.

Linksaf slaand vervolgen we de wandeling naar het bos en dan met de weg mee naar rechts verder omhoog.

uitzichtpunt bij de splitsing

We gaan deze asfaltweg 1,7Km lang volgen door dichte bossen over de bergrug. Soms wordt het dichte bos even onderbroken met een weiland links of rechts van het pad, maar van mooie vergezichten is hier geen sprake.

dicht bos en enkele weilanden boven op de bergrug
bij de afdaling meer mooie open gebieden

Eerst gaat het lange tijd heel geleidelijk verder omhoog tot we na een lang smal grasland rechts van de weg weer een dicht dennenbos ingaan. Daar zijn we bij het hoogste punt Copé Thier aangekomen op 320m. Er staat ook weer een bankje links in het bos.

Ook de afdaling gaat maar heel geleidelijk zodat we even lekker door kunnen stappen. Hier zijn steeds meer open gedeelten en wordt het alsmaar mooier om ons heen.

Dan gaat de weg wat meer kronkelen en verlaten we het dichte bos terwijl we op een kruising aflopen waar de asfaltweg met een haarspeldbocht naar links gaat. Het saaiere gedeelte door het bos is al snel vergeten, hier krijgen we een werkelijk schitterend mooi uitzicht. En dat uitzicht wordt nog beter met elke stap die we maken tot we bij de kruising zijn.

Vanaf deze hoogte zien we de bergtoppen tot in de wijde omgeving, en links ligt een prachtig dal waar de asfaltweg omheen loopt en dan afdaalt. (Net voor de bocht loont het de moeite om nog even rechts het stukje zandpad in te lopen voor meer fraaie uitzichten).

• fantastisch uitzichtpunt in de scherpe bocht

De zijwegen kunnen we negeren, we blijven op de asfaltweg en volgen deze met de bocht mee naar links en omlaag het dal in naar Rendeux. Het wordt weer een lange geleidelijke afdaling tot onder in het Ourthe dal. Deze afdaling heeft echter veel meer afwisseling dan de klim omhoog door het bos met enkele prachtige stukjes natuur.

afdaling naar Rendeux
de eerste huizen in Rendeux-Haut

In het laatste gedeelte gaan we weer dicht bosgebied in tot we het bos weer verlaten bij het plaatsnaambord Rendeux-Haut.

Daar staan ook weer de eerste woningen en dalen we verder af tussen de soms prachtige huizen en boerderijen door. De Rue du Petite Bois waar we op lopen gaat daarna verder omlaag als Route de Marche waarop we blijven afdalen tot een kruising vlak voor het prachtige kerkje Sainte-Lambert de Rendeux Haut.

Nu kunnen we rechts aanhouden en dan voor het kerkje linksaf lopen tot dit weer op de Route De Marche aansluit, waarop we deze weer rechtsaf gaan. Of we blijven de Route de Marche langs de fraaie muur aanhouden die eerst links en daarna met een grote bocht weer naar rechts gaat.

Zoals we op onze eerdere tochten in september in andere dorpen hebben gezien is ook Rendeux versiert met de meest fantastische bloemstukken, bloembakken en andere bloemversieringen. Erg leuk om tussen al die vrolijke kleuren door te lopen.

Door deze weg alsmaar aan te blijven houden komen we onderin het dal uit bij de kruising met de hoofdweg N833. Links hebben we dan al even langs de kasteeltuin van het Château de Rendeux gelopen, maar van het kasteel kunnen we slechts een paar fragmenten zien vanaf deze route. Daarom lopen we op het kruispunt nog even naar links om het daar bij de grote hekken alsnog te bekijken.

een stukje langs de hoofdweg door het lintdorp

Op de kruising slaan we rechtsaf en volgen de brede stoep langs de hoofdweg over een afstand van 470m. Daarbij komen we langs enkele winkels en horeca gelegenheden, en dan is er rechts van de weg een school.

Omdat we dadelijk linksaf moeten slaan steken we bij de school de weg over om aan de andere zijde verder te lopen tot aan de Rue de Bardonwez. Op de borden bij deze splitsing staat ook de Moulin de Bardonwez aangegeven.

Dit straatje lopen we helemaal af tot deze scherp naar links buigt, vlak voor de Ourthe. Hier in de bocht op de oever van de rivier lijkt het een soort parkje met informatieborden en een overdekte picknickbank. Wij wisten dit al en hebben er een beetje op gelopen om hier te kunnen lunchen.

Net rond twaalven zijn we er ook en maken er dankbaar gebruik van de mogelijkheid om er overdekt de broodjes te kunnen eten want ondertussen is het weer ligt begonnen te regenen. De harde wind wordt er helaas niet tegen gehouden, maar we zitten wel even lekker droog met een prachtig uitzicht op het hier brede water van de Ourthe met aan de overzijde het Arboretum.

• picknick aan de Ourthe oever

Na de lunchpauze volgen we het asfaltweggetje verder en steken de brug over de Ourthe over waar we aan de overzijde al hele bijzondere bomen zien staan. Aan de andere zijde staat links de Moulin de Bardonwez en daar vinden we meer informatie over het Arboretum Robert Lenoir waar we dadelijk in gaan.

Recht voor ons staat een open kapschuur waar naar toe lopen om dan rechts van deze schuur een houten trap te kunnen zien waarop we omhoog gaan klimmen.

bij de Moulin Bardonwez

Bovenaan deze trap houden we rechts aan en daarna opnieuw rechts van de afrastering. Het pad links van de afrastering kan ook worden gevolgd, maar deze gaat boven het Arboretum langs en wij willen er juist doorheen slenteren.

eerste stapjes in het Arboretum Robert Lenoir

Eenmaal in het Arboretum Robert Lenoir aangekomen kunnen we zelf onze weg zoeken door het schitterende park waarbij we voortdurend de Ourthe rechts hebben en links in de bosrand de draadgaas afrastering. Zo kunnen we lekker door het Arboretum kuieren van de ene naar de andere bijzondere struik of de vele voor ons onbekende bomen bekijken. Eigenlijk zou je dit minstens vier keer per jaar moeten bezoeken om het in elk jaargetijde een keer te kunnen zien.

Dieper in het park wordt het steeds smaller en komen de afrastering en de Ourthe dichter bij elkaar. Daar zijn een paar geweldig mooie doorkijkjes te vinden aan de oever van de rivier. Even lijken we dan een stukje dichter bos in te lopen maar is er ook snel weer een meer open gedeelte met nog meer mooie natuur om ons heen.

doorkijkje op de Ourthe

Het paadje gaat weer een bosje in en dan komen we bij een overstap met aan de andere zijde een informatiebord. Hier verlaten we het Arboretum en gaan er aan de andere zijde van de afrastering verder op het leuke smalle oeverpad pal langs het water.

het smalle oeverpad langs de Ourthe

Dit heerlijke wandelpaadje blijven we aanhouden tot het niet meer verder gaat langs de waterkant. Daar gaan we links behoorlijk steil omhoog en gelijk weer rechtsaf om dan het pad hogerop langs de berghelling verder te volgen. Nog steeds parallel aan de Ourthe. Uiteindelijk wijkt het hier dichte bos en zien we aan de overzijde van de Ourthe een grote camping. Even later steken we een smalle kloof links in de berghelling over en komen we bij een bankje met gelijk daar achter een splitsing.

bij de splitsing waar we de Ourthe verlaten

Vanaf de lunchpauze hebben we lekker rustig door het park en langs de Ourthe kunnen lopen, nu wordt het tijd om de mouwen weer op te stropen en de klimspieren weer te activeren. Achter het bankje gaan we scherp linksaf op het bospad dat ons in een keer naar het hoogste punt van vandaag zal brengen op 356m! Daarbij volgen we de smalle kloof waar soms water in stroomt de berg op.

Het is een zware klim door het mooie bos, maar uiteindelijk wordt het vlakker en leggen we het laatste deel af tot het pad eindigt op een T-spitsing. We blijven er even een paar tellen staan om de adem terug te vinden en slaan dan linksaf over het halfverharde brede pad.

op het hoogste punt van 356m
na de laatste woning linksaf

De weg draait gelijk naar rechts en even later komen we bij een kruising waarop we recht oversteken. Rechts zien we de eerste huisjes van een bungalowpark en links wijkt het bos zodat we er uit kunnen kijken op de schitterende omgeving.

Het pad blijven we rechtdoor aanhouden langs het vakantiepark, daarna wordt het een karrenspoor en lopen we weer een bosje in. Dit is maar een kort stukje voor we weer in open gebied komen waar rechts enkele woningen staan.

Na het laatste witte huis rechts zien we een groene weide voor ons, daar gaat links een smal paadje door de heuvels die we nu moeten hebben. Op dit met struiken en brem omlijste wandelpaadje krijgen we nog eens prachtige vergezichten over de wijde omgeving van golvende heuvels. Er zijn ook enkele bankjes geplaatst voor wie wat langer van het uitzicht wil genieten.

Het gaat alsmaar rechtdoor en licht omhoog, maar uiteindelijk draait het iets naar rechts en bereiken we een asfaltweg.

• op het pad over de bergrug

Dit is weer de Rue d'Eglise die ons naar links terug brengt naar het startpunt in Beffe. Na enkele meters linksaf te hebben gelopen is er nog een Y-splitsing waarop we rechtdoor blijven gaan, bij deze splitsing staan wat picknickbankjes. Onze wandelkaart laat weten dat dit de 'Fondra Pique-nique de Beffe' is, maar vandaag is er niemand aan het picknicken.

tussen struiken en brem door

De weg gaat eerst nog hoog over de bergrug met mooie vergezichten, maar al snel doemen de eerste huizen op aan de rand van Beffe. We blijven rechtdoor stappen tot we de rotonde in het centrum bereiken met links de parkeerplaats. Rechts is er nog een bijzondere horeca gelegenheid om de rondwandeling mee af te sluiten; Het opvallende Beffelyhills.

(Ontdek hier je favoriete vakantie in de Belgische Ardennen)

(Ontdek hier je ANWB camping Belgische Ardennen)

De routes zijn zo nauwkeurig mogelijk opgetekend. Ik ben niet verantwoordelijk voor wijzigingen ter plaatse en/of (type-)fouten in de omschrijvingen. NEEM ALTIJD EEN GOEDE WANDELKAART MEE! En mail ons als je onjuistheden tegenkomt.