Rondwandeling Obertauern Hirschwandsteig en Johanneswasserfall

Obertauern Felseralm - Jugendhotel Felseralm - Hirschwandsteig - Südwiener Hütte - Hintergnadenalm (Gschwendthofhütte/Huber Hütte) - Taurach watervallen - Johanneswasserfall - Obertauern Felseralm

starstarstarstar_borderstar_border 11,9 Km 842 Hm 5:45 uur GPS-track Print PDF Kaart Reisgids
Afstand

De afstand van deze wandelroute is met een Curvimeter nagemeten op een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000.

Bij wandelroutes met een GPS-track is de afstand bepaald op basis van de GPS-log gegevens.

Alle gemeten afstanden zijn afgerond naar een halve kilometer.

Google Earth

Van deze rondwandeling is helaas nog geen Google Earth link beschikbaar.

Een Google map zal op een later moment alsnog worden toegevoegd

GPS

Van deze route is nog geen gps-track als download beschikbaar. Op een later moment zullen een .gpx en .kml in een zip-file worden toegevoegd.

Hebt jij deze route gelopen en wel een GPS-bestand beschikbaar, dan is deze zeer welkom als aanvulling op de site. (Email)

Hoogtemeters

De weergegeven hoogtemeters (stijgen/dalen) zijn onderweg afgelezen op een hoogtemeter en achteraf nagerekend vanaf een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000. Hierbij zijn de verschillen opgeteld tussen alle 'laagste punten' van de route en de daarop volgende 'hoogste punten' op basis van de hoogtelijnen van de kaart.

Dit is geen erg nauwkeurige methode. In de praktijk kunnen de opgegeven hoogtemeters dan ook afwijken van de werkelijkheid.

Bij rondwandelingen voorzien van een GPS-track zijn de hoogtemeters afgelezen uit het GPS logbestand. Deze berekeningen zijn veel betrouwbaarder.

Alle aangegeven waarden zijn afgerond op 10 hoogtemeters. Bij lastiger na te rekenen situaties op 50 hoogtemeters.

Hoogtemeters

Deze rondwandeling verloopt geheel vlak of bij deze route zijn de (mogelijke) hoogteverschillen zo gering dat deze niet relevant zijn voor de wandelaar.

Kaart

Van deze omgeving is helaas nog geen goede wandel- of fietskaart verkrijgbaar.

Moeilijkheidsgraat

star star_border star_border star_border star_border = zeer eenvoudige wandelroute

Korte tot middellange route over halfverharde of verharde wegen en paden zonder hoogtemeters van betekenis

star star star_border star_border star_border = eenvoudige wandelroute

Route over halfverharde of verharde paden met delen smalle goed begaanbare berg- of bospaadjes. Geen tot weinig hoogtemeters

star star star star_border star_border = middelzware wandelroute

Een langere tocht en/of veel hoogtemeters. Route kan smalle berg- of bospaadjes bevatten en natuurlijke hindernissen. (Trap/ladder/beek oversteek) Voor iedereen met redelijke conditie goed/veilig toegankelijk. Advies minimaal wandelschoen A/B of B

star star star star star_border = pittige wandelroute

Lange tocht en mogelijk veel hoogtemeters. Route kan 'avontuurlijke stukjes' en smalle, soms steile paden bevatten. In de bergen Trittsicherheit nodig en goede wandeluitrusting met B of B/C schoenen, wandelstokken en nooduitrusting. (Zie 'Uitrusting')

star star star star star = zware wandelroute

Lange tocht met veel hoogtemeters. Kan delen van een 'Steig' bevatten. Alleen voor geoefende wandelaars met Trittsicherheit en de juiste bergwandeluitrusting. Geen klimtouw of gordels nodig.

Deze kwalificatie toekenning berust op onze eigen ervaring. Voor meer gedetailleerde informatie over de begaanbaarheid en veiligheid van een route lees het uitgebreide routeverslag.

Tijd

De benodigde tijd voor een rondwandeling kan zeer persoonlijk zijn. De weergegeven tijd zijn de werkelijk door ons gelopen uren, afgerond naar boven op een half uur. Wij lopen om te genieten en niet speciaal voor de conditie. We nemen onze pauzes, lopen harder wanneer het een stukje saai is, en langzamer wanneer de omgeving interessant is. De aangegeven looptijd zal dan ook meestal ruim haalbaar zijn.

Tip:

In het vlakke Nederland zal de af te leggen afstand tussen 3 en 5 Km per uur liggen. Bij een cultuur wandeling kan dit zelfs minder dan 3 Km zijn, bij een sportieve wandeling misschien wel meer dan 5 Km. Een goed gemiddelde om mee te rekenen is 4 kilometer per uur exclusief pauzes. Na meerdere wandelingen kan dit naar eigen ervaring worden bijgesteld.

Hou rekening met 10 minuten pauze per uur, zodat er voor een route van 16 Km 4,5 uur uitgetrokken moet worden. (16Km : 4 Km/u = 4 uur wandelen en 3 x 10min pauze). Bij langere (dag-) tochten ook een langere lunchpauze meenemen. (Een half uur als de broodjes in de rugzak worden meegenomen, een uur als er wordt geluncht bij een horeca gelegenheid onderweg).

(zie ook Routes plannen)

(Ontdek hier je favoriete vakantie in het Salzburgerland Oostenrijk)

(Ontdek hier je ANWB camping Oostenrijk)

Onze rondwandeling bij Obertauern in het noorden van de Lungau Salzburgerland is een ontzettend leuke tocht met voortdurend mooie uitzichten op de Radstädter Tauern, Schladminger Tauern, en in de verte zijn zelfs de onmiskenbare toppen van de Dachsteingruppe te zien. Daarnaast bezoeken we de Johanneswasserfall die tot de meest indrukwekkende watervallen van Oostenrijk gerekend mag worden. We kunnen er zelfs eenvoudig achter de waterval komen, een unieke belevenis!

routekaart rondwandeling Obertauern

De wandelroute gaat langs meerdere bijzonder mooi gelegen Almhütten met hun uitnodigende terrassen, er is een leuke Steig in de route opgenomen, en naast de spectaculaire waterval hebben we nog een schitterend plekje gevonden waar we tussen kleinere watervallen in de beek kunnen pauzeren of zelfs even in het frisse water kunnen spelen om de voeten af te koelen. Kortom, het wordt weer een heerlijke wandeldag in de Lungau.

hoogteprofiel rondwandeling Obertauern

De wandelroute begint met een stukje asfalt tot aan het Jugendhotel, daarna lopen we via de Hirschwandsteig langs de steile berghellingen. Het pad gaat eerst over de bergweiden, daarna wordt het soms wat smaller, maar je komt er nergens vlak langs steile afgronden. In het laatste deel zit wel een stukje langs een steile wand, een smal grindpaadje, maar ook dit is prima te doen en er is ook nog eens een ketting aangebracht voor extra veiligheid.

parkeermogelijkheid Felseralm

Het laatste deel tot aan de Südwiener Hütte is het dan weer Almen en bos. De afdaling vanaf deze Hütte gaat over een afwisseling van brede sintelwegen en smallere paadjes door het bos, tot aan de grote waterval is het weer een sintelweg. Na het bezoek aan de waterval volgt een leuk zigzag klimmetje terug naar het starpunt.

Het startpunt van de route is de parkeerplaats en bushalte Felseralm aan de B99. Vanuit Obertauern richting Radstadt rijdend is het 4km tot we links een grotere parkeerhaven zien met een bushalte en een wit gebouwtje. Hier kunnen we links of rechts van de hoofdweg parkeren. Mooier is het om gelijk na het gebouwtje linksaf te slaan en beneden bij de bocht naar links aan de rechterzijde in het gras te gaan staan bij de handwijzer met gele wandelroute bordjes.

Navigatie: Felseralmstrasse 6, Untertauern. (Bij de bushalte omlaag tot waar de weg een bocht naar links maakt. Links staat een stoplicht voor verkeer op en neer naar de Felseralm, rechts kunnen we bij de handwijzer ruim parkeren).

gelijk al een mooi uitzicht

Het is ondanks de hoge ligging van de parkeerplaats op 1500m al tamelijk warm op deze zonnige dag als we de wandelschoenen aantrekken en de rugzakken uit de kofferbak halen. Als we klaar zijn en ook de GPS-logger is opgestart om onze voetstappen voor jullie vast te leggen, lopen we de asfaltweg verder op naar het stoplicht.

• de bergwereld onderweg naar de Felseralm

In dit eerste deel van de tocht blijven we deze kronkelende asfaltweg aanhouden naar de Felseralm, een jeugdhotel hoger op de berghelling. Het is een pittige klim al vanaf de start, zeker lopend over het asfalt, maar op de meeste plekken kunnen we ook uitwijken naar de berm langs de weg wat het eenvoudiger maakt. Deze klim wordt wel beloond met de eerste prachtige vergezichten naar de Schladminger- en Radstädter Tauern.

het Jugendhotel Felseralm

Eenmaal boven bij de Alm aangekomen lopen we de parkeerplaats op en links van de verzameling gebouwen langs. Achter het Jugendhotel komen we bij een vijver met ervoor een handwijzer, de Südwiener Hütte staat daar al naar rechts aangegeven.

We slaan dus rechtsaf en dan bij het laatste gebouw schuin links de Alm op waar we een recht pad voor ons zien. Vanaf hier is ook al duidelijk dat we dadelijk een lang rechts stuk de berghelling op zullen gaan.

Net als we schuin links af willen slaan schrikken we even, om de hoek van het hotel komt plots op enkele meters van ons af een lama tevoorschijn. Wat we ook hadden verwacht, zeker geen lama's die los op het terrein rondlopen.

We volgen het paadje tot we het rechte stuk omhoog bereiken en beginnen aan de volgende klim van vandaag over het stenige pad.

een stenen pad de berghelling op

Links krijgen we dan de eerst bomen, en als we ook rechts bos hebben kunnen we na 50m links een smal en steil paadje omhoog tot bij een volgende handwijzer die we al snel tussen de bomen door zien staan. (Kijk net voor de bosrand ook nog even achterom naar het schitterende plaatje van de Felseralm en de bergtoppen boven Obertauern!)

nog even een blik op de Felseralm
langs prachtige rotswanden

Bij de handwijzer gaan we schuin rechts richting de aangegeven Südwiener Hütte, een prachtig paadje tussen rotsblokken, alpendennen en Alpenrozen door. Het gaat snel weer pittig omhoog, links langs een steile berghelling die we dadelijk over gaan steken. Dit is het begin van de Hirschwandsteig die we lange tijd gaan volgen.

Als we hogerop bij een klaphek aankomen is het voorlopig gedaan met het zwaardere klimwerk, we gaan het hekje door en komen in een weidegebied waar de koeien liggen te herkauwen met op de achtergrond de imposante pieken van de Radstädter Tauern.

Het smalle paadje kronkelt door de schitterende natuur, langs een watertrog voor de koeien, en het gaat nog maar licht op en neer.

We schieten niet echt op, het schitterende uitzicht is hier steeds weer anders als we een rots ronden of een bosje uitkomen en we vaak de neiging hebben om even stil te blijven staan om ernaar te kijken. Dat doet ons besluiten om maar eens naar een mooi pauzeplekje uit te kijken.

lopend tussen de koeien

We komen langs een groot rotsblok die geschikt lijkt om voor bankje te spelen, en precies op een plek waar we tussen de groene berghellingen aan de overzijde door kunnen kijken en daarachter de kale rotspieken zien van de Dachsteingruppe. Fantastisch, die bergen hebben we nog hele goede herinneringen aan van onze vele wandeltochten daar vanuit Abtenau in het Salzburgerland.

blik op de Dachsteingruppe

Daarna wordt de berghelling waar we aan langs lopen steiler, maar het pad loopt nooit pal langs een steile afgrond en blijft eenvoudig te belopen. Het gaat wel wat meer op en neer, deels een rotspaadje en ook regelmatig moeten we boomwortels als traptreden gebruiken.

rotsblokken en boomwortels op het pad

Ook zijn er stukjes waar we weer tussen de struiken en bomen komen op het steilere deel van de berghelling. Het is een prachtig afwisselend wandelpad en we genieten van elke stap en de steeds weer opduikende verrassende uitzichten.

Nadat we een afrastering zijn gepasseerd, wat aangeeft dat we in een volgende Alm terecht zijn gekomen, zijn we bij het steilste gedeelte van de Hirschwandsteig. Hier wordt het een smal paadje langs een bijna loodrechte rotswand en de ondergrond bestaat ook nog eens uit steentjes die gemakkelijk onder de wandelschoenen gaan rollen.

Het lijkt van bovenaf enger dan het in werkelijkheid is, het paadje is er voldoende breed om comfortabel te bewandelen en, langs de rotswand is uit voorzorg ook nog eens een ketting gespannen waar we ons aan vast kunnen houden voor een extra veilige oversteek.

Het is maar een kort stukje, als we de rotswand gepasseerd zijn wordt het weer een minder steile groene berghelling waar we dan nog wel een zigzagpaadje af moeten dalen. Ook weer een stenig paadje waar we even voorzichtig moeten zijn, maar ook nu weer slechts een korte afdaling.

een steil maar goed beveiligd stukje

Beneden komen we bij een volgende hindernis waar ooit een strook stenen de berghelling omlaag is gekomen. Dit is echter eenvoudig over te steken door de grote stenen en rotsen als traptrede te gebruiken waarna we terug zijn op een beboste Alm. Het wordt breder, vlakker en we volgen het kronkelende pad voor langere tijd over open gedeelten en vaker een meer bebost gebied. Slechts af en toe is er weer een mooi doorkijkje op de bergen rondom.

• heerlijk wandelen over de Alm

Na enige tijd komen we bij een afrastering met daar achter weer een steile berghelling omlaag en een mooi uitzicht in het dal. Daar gaat het pad naar links en even een stukje omhoog tot we bij een hoge overstap komen. Deze klimmen we over en zijn dan in een schitterend dalletje waar het pad ons doorheen leidt.

een hoge overstap over
op de fraaie Obere Peisslingalm

Hier zijn we op de Obere Peisslingalm aangekomen waar we dadelijk de Südwiener Hütte gaan bereiken hoog op een Sattel tussen de bergtoppen.

Het loopt al tegen de middag als we het laatste stuk tot aan de Hütte afleggen en aangezien we zoals altijd onze lunchpakketten in de rugzakken meedragen, beginnen we uit te kijken naar een mooi plekje om te pauzeren. Nadat we weer wat aan hoogte hebben gewonnen komen we het bos uit en zien dan de Südwiener Hütte voor ons liggen met meer rechts de wat lager gelegen Hödhütte.

We volgen het wandelpaadje langs de berghelling richting deze Hütten met nu onder ons een sintelweg en zien dan pal langs ons pad een mooie platte rots van waaraf het uitzicht onwaarschijnlijk mooi is. Perfect, dat wordt ons lunchplekje voor vandaag.

De Südwiener Hütte heeft een mooi ruim terras van waaraf het uitzicht ook prachtig is, neem je niet zelf de broodjes mee dan is dit een echte aanrader om de wandeltocht mee te onderbreken.

lunchen boven de Südwiener Hütte

Een half uur later gespen we de rugzakken weer om en beginnen aan de laatste meters afdaling tot aan de Hütte. Even gaan we nog enkele meters naar links om vanaf het hoogste punt van deze fraaie Sattel naar de andere zijde te kijken, daarna gaan we terug en lopen voor het goed bezette terras langs.

We zijn er op 1802m hoogte, het hoogste punt van deze rondwandeling en vanaf nu gaat het, behalve in het laatste deel van de route, alleen nog maar omlaag. Voorbij de Südwiener Hütte houden we op de splitsing links aan, de brede halfverharde weg richting de Hödhütte, maar al na 25m verlaten we de brede weg door er rechts omlaag over te stappen op het smalle paadje. Deze zien we al over de alm lopen en gaat onder de Hödhütte langs.

het smalle paadje kiezen
afwisselen tussen sintelweg en wandelpaadje

De brede weg die we zojuist hebben verlaten is de Gnadenalmstrasse, dit gaat met heel veel haarspeldbochten in een keer omlaag naar onze volgende bestemming. De Hintergnadenalm op 1326m. Het smalle paadje waar we nu op stappen is een alternatief voor de brede weg, en komt daar later ook weer op uit.

Bij slecht weer kunnen we hier dus ook gewoon de sintelweg aan blijven houden waarbij we nergens op hoeven te letten want zijwegen zijn er niet tot we bij de Hintergnadenalm zijn.

Aangezien het vandaag een zeer warme dag is kiezen we voor het smalle wandelpad dat dadelijk wat meer door de schaduw gevende bossen loopt en waarop we ook regelmatig watertjes tegen gaan komen.

Het paadje komt uiteindelijk weer op de brede weg uit die we dan een klein stukje omlaag aan moeten houden voor we weer de keuze krijgen. Op de brede weg blijven of opnieuw een smal paadje kiezen dat een lus van de brede weg afsnijdt en we even later opnieuw op de sintelweg staan.

Dit herhaalt zich over het grootste deel van de afdaling waarbij we de ene keer voor de weg kiezen en dan weer eens een stukje smaller pad, dat steeds steiler omlaag loopt. Soms splitsen we zelfs even op en zien elkaar verderop op de route dan weer terug, het wordt bijna een spelletje wie het snelste traject heeft gekozen.

afdaling naar de Hintergnadenalm

Het laatste deel omlaag gaat veel geleidelijker en zijn er nauwelijks nog afkortingen zodat we lekker doorstappen op de weg omlaag tot we dan in de diepte onder ons de Hintergnadenalm in zicht krijgen. De grote Hütte links en de Gschwendthofhütte, rechts staat de Hubner Hütte met een veel kleiner terras. Beneden op de Alm aangekomen staan we op een kruising tussen de Hütten waar het gezellig druk is.

Vanaf de parkeerplaats aan de B99 boven de Johanneswasserfall is deze Alm eenvoudig te bereiken. Een rondje achter de spectaculaire waterval langs met aansluitend een bezoekje aan de Gnadenalmen, waar ook nog eens een mooi park ligt waar we dadelijk aan langs gaan lopen, lijkt een gewilde bestemming.

• bij de Hintergnadenalm

Op de kruising met rechts de Huber Hütte steken we recht over, de Johanneswasserfall staat er aangegeven. Rechts van het pad ligt een waterspeelplaats en als we het leuke vlakke wandelpad verder volgen lopen we rechts van een mooie beek langs. Het is een parkachtige omgeving waar overal in de beek wordt gespeeld en mensen op de oever liggen te zonnen.

Bij de brug over het water stappen we rechtdoor en blijven op het pad dat daarna met een boog om een weidegebied loopt en genieten we onderweg van de mooie omgeving en het uitzicht over het dal naar links.

tussen grote rotsblokken door
ja, daar moeten we weer omhoog!

Na een prachtige doorgang tussen twee enorme rotsblokken lopen we op een knooppunt af waar meerdere paden bij elkaar komen. Daar zien we rechts een brede weg tamelijk steil omhoog gaan en zeggen tegen elkaar dat dit hopelijk niet onze route is, maar ja, dus wel!

Eerst is er een smal wandelpad naar links, maar dan moeten we inderdaad rechtsaf de steile helling omhoog over een brede sintelweg. Op de wegwijzer worden hier de waterval en Felseralm aangegeven via wandelroute 24.

Dit begint met een stevige klim omhoog met haarspeldbochten, daarna gaat het geleidelijker de berghelling op en wordt het een rechter pad. Na ongeveer 500m komen we bij een Y-splitsing waarop we links/rechtdoor aanhouden en zien dan even daarna weer een paal met gele routebordjes.

Hier wordt de waterval naar links in 30min. en rechtdoor in 15min. aangeven, hier is namelijk een korte rondwandeling te maken vanaf de parkeerplaats aan de B99.

Wij gaan dadelijk de Johanneswasserfall aandoen via de route rechtdoor, maar maken eerst even een kort uitstapje naar een ander bijzonder mooi plekje door er linksaf het smalle wandelpad in te slaan en hier straks terug te keren.

Het paadje linksaf kronkelt door het bos op en neer en brengt ons in 10min. naar een brug over de Taurach. De beek waar ook de Johanneswasserfall onderdeel van is. Daar zijn nog meer kleinere watervallen te bekijken en het is een heerlijk plekje om er aan het water te pauzeren. Even het water inlopen om de voeten af te koelen kan er ook en voor kinderen is dit dé plek om er goud uit het water te wassen.

Na de fijne onderbreking aan de schitterende Taurach keren we terug naar de splitsing met het brede pad en slaan er linksaf richting de waterval en de Felseralm. Al snel kunnen we links tussen de bomen door al een eerste blik op de indrukwekkende Johanneswasserfall werpen, maar het dichte bos belemmert het zicht grotendeels.

We kunnen nu alsmaar deze brede bosweg aan blijven houden en de bordjes blijven volgen. Het gaat steeds geleidelijk op en neer door het dichte bosgebied met enkele bijzonder grote bomen.

afdaling voor de Johanneswasserfall

Als de weg naar links draait en we een stukje afdalen om daar een greppel over te steken, moeten we daarna rechtdoor aanhouden en het laatste stukje omhoog lopen waar het een smaller pad wordt tot aan een splitsing met een handwijzer. Voor de terugweg naar de parkeerplaats gaan we hier dadelijk rechtsaf, maar nu eerst naar links om dan na enkele meters na een bocht bij de Johanneswasserfall aan te komen.

Er loopt een smal paadje rechts langs de berghelling naar de waterval die we dan voor ons zien, dit is echt indrukwekkend! Als de zon schijnt zie je onder in de kloof doorgaans zelfs een prachtige regenboog, maar let op, je kunt er ook nat worden van het stuifwater.

Vanaf hier is het mogelijk om het paadje nog een stukje verder te volgen en dan met behulp van de aangebrachte kettingen omhoog te klimmen tot zelfs achter de waterval. Aan de achterzijde gaat een lange metalen trap omhoog, dat komt uit op de parkeerplaats aan de B99 en is onderdeel van de korte rondwandeling vanaf die parkeerplaats waar we eerder al een stukje van hebben gelopen voor onze laatste pauze.

Voor het vervolgen van de rondwandeling gaan we terug tot aan de splitsing waar we vanaf rechts aan zijn komen lopen en gaan dan rechtdoor verder op het smalle paadje de beboste berghelling op. Al na een kort stukje gaat het met heel veel haarspeldbochten de steile helling op.

haarspeldbochten de berghelling op
terug bij de parkeerplaats

Een hele stevige klim nadat we al een lang traject hebben afgelegd en extra zwaar door het warme drukkende weer van vandaag. Maar het toenemende uitzicht achter ons maakt veel goed.

Eenmaal boven bij de bosrand komen we op een wandel- en fietspad waarop we rechtsaf slaan. We passeren een hek en volgen het pad naar links dieper het bos in waar het een breder pad wordt. Het gaat nog steeds omhoog, maar nu heel geleidelijk.

Als we eenmaal over het hoogste punt heen zijn zien we onder ons de parkeerplaats waar de auto op ons staat te wachten. Nog slechts een korte afdaling voor we deze fantastische wandeldag in de Lungau af kunnen sluiten en via een mooie route over Obertauern terug kunnen rijden naar Tamsweg waar wij op de camping verblijven.

(Ontdek hier je favoriete vakantie in het Salzburgerland Oostenrijk)

(Ontdek hier je ANWB camping Oostenrijk)

De routes zijn zo nauwkeurig mogelijk opgetekend. Ik ben niet verantwoordelijk voor wijzigingen ter plaatse en/of (type-)fouten in de omschrijvingen. NEEM ALTIJD EEN GOEDE WANDELKAART MEE! En mail ons als je onjuistheden tegenkomt.