Drie meren rondwandeling op de Turracherhöhe

Turracherhöhe - Turrachsee - s'Hüttenplatzerl - Dunkles Geheimnis Hochmoor - Schwarzsee - Sonnalmhütte - Zintuigen pad - Karlhütte - Grünsee - Turracherhöhe

starstarstar_borderstar_borderstar_border 7,5 Km 265 Hm 3:00 uur GPS-track Print PDF Kaart Reisgids
Afstand

De afstand van deze wandelroute is met een Curvimeter nagemeten op een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000.

Bij wandelroutes met een GPS-track is de afstand bepaald op basis van de GPS-log gegevens.

Alle gemeten afstanden zijn afgerond naar een halve kilometer.

Google Earth

Van deze rondwandeling is helaas nog geen Google Earth link beschikbaar.

Een Google map zal op een later moment alsnog worden toegevoegd

GPS

Van deze route is nog geen gps-track als download beschikbaar. Op een later moment zullen een .gpx en .kml in een zip-file worden toegevoegd.

Hebt jij deze route gelopen en wel een GPS-bestand beschikbaar, dan is deze zeer welkom als aanvulling op de site. (Email)

Hoogtemeters

De weergegeven hoogtemeters (stijgen/dalen) zijn onderweg afgelezen op een hoogtemeter en achteraf nagerekend vanaf een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000. Hierbij zijn de verschillen opgeteld tussen alle 'laagste punten' van de route en de daarop volgende 'hoogste punten' op basis van de hoogtelijnen van de kaart.

Dit is geen erg nauwkeurige methode. In de praktijk kunnen de opgegeven hoogtemeters dan ook afwijken van de werkelijkheid.

Bij rondwandelingen voorzien van een GPS-track zijn de hoogtemeters afgelezen uit het GPS logbestand. Deze berekeningen zijn veel betrouwbaarder.

Alle aangegeven waarden zijn afgerond op 10 hoogtemeters. Bij lastiger na te rekenen situaties op 50 hoogtemeters.

Hoogtemeters

Deze rondwandeling verloopt geheel vlak of bij deze route zijn de (mogelijke) hoogteverschillen zo gering dat deze niet relevant zijn voor de wandelaar.

Kaart

Van deze omgeving is helaas nog geen goede wandel- of fietskaart verkrijgbaar.

Moeilijkheidsgraat

star star_border star_border star_border star_border = zeer eenvoudige wandelroute

Korte tot middellange route over halfverharde of verharde wegen en paden zonder hoogtemeters van betekenis

star star star_border star_border star_border = eenvoudige wandelroute

Route over halfverharde of verharde paden met delen smalle goed begaanbare berg- of bospaadjes. Geen tot weinig hoogtemeters

star star star star_border star_border = middelzware wandelroute

Een langere tocht en/of veel hoogtemeters. Route kan smalle berg- of bospaadjes bevatten en natuurlijke hindernissen. (Trap/ladder/beek oversteek) Voor iedereen met redelijke conditie goed/veilig toegankelijk. Advies minimaal wandelschoen A/B of B

star star star star star_border = pittige wandelroute

Lange tocht en mogelijk veel hoogtemeters. Route kan 'avontuurlijke stukjes' en smalle, soms steile paden bevatten. In de bergen Trittsicherheit nodig en goede wandeluitrusting met B of B/C schoenen, wandelstokken en nooduitrusting. (Zie 'Uitrusting')

star star star star star = zware wandelroute

Lange tocht met veel hoogtemeters. Kan delen van een 'Steig' bevatten. Alleen voor geoefende wandelaars met Trittsicherheit en de juiste bergwandeluitrusting. Geen klimtouw of gordels nodig.

Deze kwalificatie toekenning berust op onze eigen ervaring. Voor meer gedetailleerde informatie over de begaanbaarheid en veiligheid van een route lees het uitgebreide routeverslag.

Tijd

De benodigde tijd voor een rondwandeling kan zeer persoonlijk zijn. De weergegeven tijd zijn de werkelijk door ons gelopen uren, afgerond naar boven op een half uur. Wij lopen om te genieten en niet speciaal voor de conditie. We nemen onze pauzes, lopen harder wanneer het een stukje saai is, en langzamer wanneer de omgeving interessant is. De aangegeven looptijd zal dan ook meestal ruim haalbaar zijn.

Tip:

In het vlakke Nederland zal de af te leggen afstand tussen 3 en 5 Km per uur liggen. Bij een cultuur wandeling kan dit zelfs minder dan 3 Km zijn, bij een sportieve wandeling misschien wel meer dan 5 Km. Een goed gemiddelde om mee te rekenen is 4 kilometer per uur exclusief pauzes. Na meerdere wandelingen kan dit naar eigen ervaring worden bijgesteld.

Hou rekening met 10 minuten pauze per uur, zodat er voor een route van 16 Km 4,5 uur uitgetrokken moet worden. (16Km : 4 Km/u = 4 uur wandelen en 3 x 10min pauze). Bij langere (dag-) tochten ook een langere lunchpauze meenemen. (Een half uur als de broodjes in de rugzak worden meegenomen, een uur als er wordt geluncht bij een horeca gelegenheid onderweg).

(zie ook Routes plannen)

(Ontdek hier je favoriete vakantie in het Salzburgerland Oostenrijk)

(Ontdek hier je ANWB camping Oostenrijk)

Deze eenvoudige rondwandeling op de Turracherhöhe is een perfect rondje om op de eerste vakantiedag de bergen in te lopen. Om goed te acclimatiseren zijn we de eerste dagen altijd op zoek naar een lichte wandeltocht. Dat moet op hoogte zijn om aan de ijle lucht te wennen, mag niet te veel hoogtemeters en dus klimwerk bevatten, en bij voorkeur eenvoudig bereikbaar.

routekaart rondwandeling Turracherhöhe Steiermark

Met deze route tussen 1795m en 1884m hoogte rond de drie meren van de Turracherhöhe hebben we dat gevonden. Wij verblijven in de Lungau in het Salzburgerland van waaruit het een erg mooi ritje is waarmee we op de eerste dag het Salzburgerland al weer verlaten. We gaan wandelen op de grens van de Steiermark en Kärnten. (De Bundesland grens loopt precies dwars door de Turrachersee waar we omheen lopen).

De wandeltocht gaat vooral over onverharde en goed begaanbare boswegen. In het Hochmoor is het een mooi wandelpaadje met stapstenen, houten planken en soms boomwortels, ook dit is eenvoudig te belopen. Alleen het deel rond de Turrachsee aan het begin en einde van de tocht is deels asfalt.

Rijdend vanuit Tamsweg in de Lungau gaat weg 95 via het dorpje Turrach door een schitterend dal de bergpas op.

Boven zijn veel parkeerplaatsen, de meeste ruimte is te vinden door langs de Turrachersee te rijden en dan de parkeerplaats rechtsaf te kiezen tegenover de parkeerplaats voor het Hotel Hochschober. Komende vanuit Kärnten is het de eerste parkeerplaats links.

Navigatie: Parkeerplaats Turracherhöhe 86, Turracherhöhe

hoogteprofiel rondwandeling Turracherhöhe Steiermark

Op de grote parkeerplaats is het nog rustig als we aankomen. (Bij terugkomst staat het er nagenoeg vol). De rugzakken en wandelschoenen komen voor de eerste keer deze vakantie uit de kofferbak, de wandelstokken moeten weer op de juiste lengte worden gebracht, en dan zijn we er klaar voor. Maar voor we aan de wandelroute beginnen lopen we eerst nog even tot achter op de parkeerplaats, daar ligt een leuk uitzichtpunt.

parkeerplaats met uitzichtpunt

Dan lopen we de parkeerplaats af, terug naar de hoofdweg en gaan er linksaf richting de Turrachsee. Het beste is het om er het voetpad rechts van de weg te kiezen, dat gaat dadelijk pal langs het water met verschillende mogelijkheden om naar het water af te dalen bij de verschillende parkjes die we tegenkomen.

op weg naar de hoofdweg

We passeren drie vreemd ogende groene etalages en lopen verder tot we rechts omlaag kunnen naar een piepklein 'parkje' met bankjes en informatieborden. Hier loopt de grens tussen de twee Oostenrijkse Bundesländer en lopen we vanuit Kärnten de Steiermark in.

Links van de hoofdweg tegenover dit parkje is het Fremdenverkehrsambt te vinden voor wie nog wat extra informatie zoekt of nog een wandelkaart wil scoren.

Hier kunnen we nu het voetpad langs de hoofdweg aanhouden tot aan het einde van het meer, wij kiezen er echter voor om er rechts het smalle paadje langs het water aan te houden en daarna het parkje met bomen in te lopen in de richting van de Christophorus Bergkirche.

We zoeken ons een weg naar het kerkje en gaan er rechts aan langs om daarna weer bij het voetpad aan te sluiten.

Eenmaal onderweg zien we routebordjes en informatie over een '3-Seen-Rundweg'. Een lokaal uitgezette rondwandeling die nagenoeg gelijk op lijkt te lopen met het traject zoals wij dat zelf hadden gepland. Deze goed gemarkeerde route kunnen we dus grotendeels aanhouden, dat maakt het navigeren wel erg eenvoudig!

• bij de Turrachsee
start van de beklimming

Weer op het voetpad blijven we de Turrachersee volgen tot aan het einde en slaan er rechtsaf op de smalle asfaltweg voor de kop van het meer langs. Het is slechts een kort stukje voor we een T-splitsing bereiken, hier gaan het dan linksaf.

Al na enkele meters moeten we weer rechts, de berghelling omhoog, maar niet de eerste scherp rechts wat naar een timmerbedrijf gaat. We houden de houten hut met reclameborden op de zijkant rechts van ons en gaan richting de beboste berghelling.

Eenmaal in het bos gaat het al lekker omhoog op de brede bosweg, we gaan nu in een keer door haar het hoogste punt van vandaag op 1884m. Op de volgende Y-splitsing houden we links/rechtdoor aan, de andere wegen naar links of rechts die we nog tegenkomen kunnen we negeren. Alsmaar rechtdoor en omhoog.

Nadat we al wat hoogtemeters hebben afgelegd krijgen we links steeds meer leuke doorkijkjes tussen de bomen door op de prachtige omgeving van deze bergpas.

Uiteindelijk gaat het pad steeds meer naar rechts om de bergtop heen en eenmaal achter de top aangekomen is het uitzicht links pas echt geweldig mooi. Daar staat ook een bankje waar we gebruik van maken om een kop koffie te zetten. Met natuurlijk een lekker koekje erbij!

uitzichtbankje achter de berg

Na het uitzichtbankje volgt een splitsing tussen de pijlers van een skilift. Hier gaan we linksaf verder, geleidelijk omhoog, en komen even later aan voor een hek met daar achter de eerste Almhütte van vandaag. De s'Hüttenplatzerl. We lopen voor de Hütte langs en dan langs het fraaie terras waar buiten op een houtkachel het menu van de dag staat te pruttelen.

bij de s'Hüttenplatzerl

Door na het terras nog 70m verder te lopen tot waar de brede weg een bocht naar links maakt, zijn we nagenoeg op het hoogste punt van vandaag aangekomen. In deze bocht zoeken we een smal paadje naar rechts. Dat paadje valt niet echt op als daar rechts in het veld geen informatiezuil zou staan. Op de bordjes 'Dunkles Geheimnis' kunnen we het een en ander lezen over het veengebied waar we dadelijk in zullen gaan.

Voor de informatiezuil gaat het rechts het Hochmoor in via een heerlijk paadje bestaande uit grote platte stenen, meerdere stukken met houten vlonderpaden, en op de iets hogere delen veel boomwortelpad.

afdaling naar de Schwarzsee

Wat een mooie omgeving is dit, en al helemaal als het witte veenpluis in bloei staat. Ook zijn er soms mooie vergezichten op de nog net iets hogere bergtoppen rond het moerasgebied.

Het paadje is eenvoudig te volgen tot we iets afdalen en bij een splitsing met een pad naar links komen. Bij een hek met ervoor een bankje. Hier is het niet duidelijk hoe we de route moeten vervolgen zodat we de kaart nog even raadplegen, waarna blijkt dat we er rechtdoor moeten stappen en daarmee beginnen aan een afdaling.

Dit blijven we dan aanhouden tot aan een volgende splitsing met een brede bosweg vlak voor de Schwarzsee. Ook hier staat weer een bankje. We gaan er scherp linksaf en lopen dan langs de Schwarzsee.

Bij de kop van het meer is een splitsing met een zeer opvallende boom met daaronder een bankje. We houden het pad naar rechts om de kop van het meer aan.

Dan gaat het gelijk weer rechtsaf een onverhard wandelpad op, deze is goed aangegeven op een handwijzer, waarmee we weer de prachtige Schwarzsee volgen. Soms dicht bij de oever, dan weer meer links door het bosje, maar steeds een ontzettend mooie wandelroute rond het hooggelegen meer.

route rond de Schwarzsee

Voorbij het water gaan we door een hek en houden het wandelpad aan in wat welhaast een aangelegd park lijkt. Het gaat recht op een wit gebouw af wat even later de Sonnalmhütte blijkt te zijn. De volgende mogelijkheid om de wandeltocht te onderbreken met een bezoek aan een leuke terras dient zich aan.

Eenmaal voor het terras lopen we even rechts de verhoging op naar de pijler van de stoeltjeslift, het is een mooi uitzichtpunt met zicht op de hotels rond de Turracherhöhe.

• uitzichtpunt Sonnalmhütte

Voor het vervolg van de route houden we voor het terras rechtdoor aan en gaan dan op de splitsing weer rechtdoor omlaag richting de Grünsee. Het gaat even behoorlijk omlaag over het sintelpad dat daarna naar rechts draait en we steeds meer bijzonder mooie blokhutten in het bos zien staan. Eenmaal beneden sluit het aan bij een bredere weg tussen de vakantiewoningen van het Meizeit Hüttendorf door.

Hier gaat het linksaf tussen de woningen door. (Duidelijk is te zien wat eigen blokhutten zijn en verderop de iets eenvoudiger vakantiewoningen die worden verhuurd).

Voorbij de laatste woningen gaat het weer het bos in en volgt een splitsing waarop we linksaf aanhouden. Dit is de start van een sculpturen route met als onderwerp 'de Zintuigen'. We komen langs prachtige uit boomstammen vervaardigde kunstwerken met onderwerpen als ruiken, horen en zien. Natuurlijk staan overal informatiebordjes bij voor de nodige toelichting.

we volgen het sculpturen pad
ruiken, horen en zien worden uitgebeeld

Het is een mooi bosgebied, prima wandelpad, en de beelden langs de route maken het nog eens extra leuk. Bij de volgende Y-splitsing moeten we links aanhouden, een nog donkerder stukje bos in.

We stappen lekker door, slechts licht op en neer, over de eenvoudig te volgen 3-Seen-Rundweg. Als we uiteindelijk het bos verlaten staan we voor een korte afdaling met een grote groene Alm voor ons. Met uitzicht naar alle zijden.

Het is niet alleen een prachtige bergweide, maar er wacht ons ook de volgende verrassing. Een heuse steencirkel zoals we die alleen in Ierland en Schotland al eerder hebben gezien. Maar hier dus ook in Oostenrijk! Of dit werkelijk uit de oudheid komt of dat het hier gewoon is nagebouwd dat wordt niet duidelijk. Het is wel duidelijk dat het in de belangstelling staat gezien de vele toeristen hier tussen de stenen en speelobjecten er omheen.

aankomst op de Alm bij een steencirkel

We houden het graspad over de Alm aan tot we bij een boerenschuur komen met ervoor een Y-splitsing. We gaan er rechtdoor en even later bij de splitsing waar het karrenspoor naar rechts buigt, gaat het weer linksaf het bos in. Er volgt een leuke afdaling naar een geul met bankje en weer een sculptuur.

Het is dan nog slechts een kort stukje voor we bij een T-splitsing komen met een brede bosweg. Deze gaan we naar rechts volgen richting de Karlhütte en Grünsee.

splitsing bij een oude schuur

Het gaat nu tamelijk vlak over de brede weg door het bos. Bij de volgende splitsing gaan we rechtdoor en blijven dan doorstappen tot we links voor ons de Karlhütte in zicht krijgen. Het pad draait naar links en gaat achter de Hütte langs. Ook hier is weer een erg mooi terras met uitzicht beschikbaar voor een onderbreking van de wandeltocht.

de Karlhütte komt in zicht

Net voorbij de Karlhütte volgt weer een splitsing, hier gaat het rechtsaf en zijn we weldra bij de kop van de Grünsee aangekomen. Wat een mooie plek zo midden in het bos! Wij hebben de lunch mee in de rugzakken en gaan voor een middagpauze op het bankje bij het water. Achteraf niet de beste keuze, aan het einde van het meer ligt een nog veel mooier parkje met diverse bankjes en ligstoelen.

Voor het vervolg van de wandeling moeten we het pad links van het meer aan blijven houden. We komen langs een uitzichtplatform hoog boven het water, daarna gaat het verder omhoog tot we aan het einde rechts beneden het leuke parkje zien liggen waar we nog mooier zouden hebben gezeten tijdens de lunch.

De rest van deze rondwandeling is heel eenvoudig. Voorbij de Grünsee blijven we het brede pad door het bos aanhouden tot we vlak voor nog meer blokhutten langs enkele zuilen komen die het begin/einde van de 3-Seen-Rundweg aangeven. Door ook hier de brede sintelweg verder te volgen waar deze wat naar links buigt en daarna tussen woningen door weer rechtdoor het bos in gaat, beginnen we aan het laatste stukje afdalen tot we de hoofdweg Turracherhöhe bereiken.

We gaan er rechtsaf en volgen het wandelpad rechts van de asfaltweg. Iets verderop zien we dan links de parkeerplaats terug waar het ondertussen heel druk is geworden.

Tip: Ga voor de parkeerplaats van het hotel rechts nog even rechtsaf en aan het einde scherp rechts omhoog naar de Mythos Edelstein Kranzelbinder. Buiten rond een speeltuin staan de meest indrukwekkende gesteenten tentoongesteld, en tijdens de openingstijden is er binnen nog veel meer bewerkte steen te zien.

(Ontdek hier je favoriete vakantie in het Salzburgerland Oostenrijk)

(Ontdek hier je ANWB camping Oostenrijk)

De routes zijn zo nauwkeurig mogelijk opgetekend. Ik ben niet verantwoordelijk voor wijzigingen ter plaatse en/of (type-)fouten in de omschrijvingen. NEEM ALTIJD EEN GOEDE WANDELKAART MEE! En mail ons als je onjuistheden tegenkomt.