Rondwandeling Albaum, Naturpark Rothaargebirge via Kriegerweg en NSG Krähenpfuhl

Albaum - Alte Kirchweg - Richtplätzchen - Kriegerweg - Krähenpfuhl - Lütke Aa - Ober Albaum - Albaumer Klippen - Böminghausen - Albaum

starstarstar_borderstar_borderstar_border 15,5 Km 701 Hm 4:30 uur GPS-track Print PDF Kaart Reisgids
Afstand

De afstand van deze wandelroute is met een Curvimeter nagemeten op een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000.

Bij wandelroutes met een GPS-track is de afstand bepaald op basis van de GPS-log gegevens.

Alle gemeten afstanden zijn afgerond naar een halve kilometer.

Google Earth

Van deze rondwandeling is helaas nog geen Google Earth link beschikbaar.

Een Google map zal op een later moment alsnog worden toegevoegd

GPS

Van deze route is nog geen gps-track als download beschikbaar. Op een later moment zullen een .gpx en .kml in een zip-file worden toegevoegd.

Hebt jij deze route gelopen en wel een GPS-bestand beschikbaar, dan is deze zeer welkom als aanvulling op de site. (Email)

Hoogtemeters

De weergegeven hoogtemeters (stijgen/dalen) zijn onderweg afgelezen op een hoogtemeter en achteraf nagerekend vanaf een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000. Hierbij zijn de verschillen opgeteld tussen alle 'laagste punten' van de route en de daarop volgende 'hoogste punten' op basis van de hoogtelijnen van de kaart.

Dit is geen erg nauwkeurige methode. In de praktijk kunnen de opgegeven hoogtemeters dan ook afwijken van de werkelijkheid.

Bij rondwandelingen voorzien van een GPS-track zijn de hoogtemeters afgelezen uit het GPS logbestand. Deze berekeningen zijn veel betrouwbaarder.

Alle aangegeven waarden zijn afgerond op 10 hoogtemeters. Bij lastiger na te rekenen situaties op 50 hoogtemeters.

Hoogtemeters

Deze rondwandeling verloopt geheel vlak of bij deze route zijn de (mogelijke) hoogteverschillen zo gering dat deze niet relevant zijn voor de wandelaar.

Kaart

Van deze omgeving is helaas nog geen goede wandel- of fietskaart verkrijgbaar.

Moeilijkheidsgraat

star star_border star_border star_border star_border = zeer eenvoudige wandelroute

Korte tot middellange route over halfverharde of verharde wegen en paden zonder hoogtemeters van betekenis

star star star_border star_border star_border = eenvoudige wandelroute

Route over halfverharde of verharde paden met delen smalle goed begaanbare berg- of bospaadjes. Geen tot weinig hoogtemeters

star star star star_border star_border = middelzware wandelroute

Een langere tocht en/of veel hoogtemeters. Route kan smalle berg- of bospaadjes bevatten en natuurlijke hindernissen. (Trap/ladder/beek oversteek) Voor iedereen met redelijke conditie goed/veilig toegankelijk. Advies minimaal wandelschoen A/B of B

star star star star star_border = pittige wandelroute

Lange tocht en mogelijk veel hoogtemeters. Route kan 'avontuurlijke stukjes' en smalle, soms steile paden bevatten. In de bergen Trittsicherheit nodig en goede wandeluitrusting met B of B/C schoenen, wandelstokken en nooduitrusting. (Zie 'Uitrusting')

star star star star star = zware wandelroute

Lange tocht met veel hoogtemeters. Kan delen van een 'Steig' bevatten. Alleen voor geoefende wandelaars met Trittsicherheit en de juiste bergwandeluitrusting. Geen klimtouw of gordels nodig.

Deze kwalificatie toekenning berust op onze eigen ervaring. Voor meer gedetailleerde informatie over de begaanbaarheid en veiligheid van een route lees het uitgebreide routeverslag.

Tijd

De benodigde tijd voor een rondwandeling kan zeer persoonlijk zijn. De weergegeven tijd zijn de werkelijk door ons gelopen uren, afgerond naar boven op een half uur. Wij lopen om te genieten en niet speciaal voor de conditie. We nemen onze pauzes, lopen harder wanneer het een stukje saai is, en langzamer wanneer de omgeving interessant is. De aangegeven looptijd zal dan ook meestal ruim haalbaar zijn.

Tip:

In het vlakke Nederland zal de af te leggen afstand tussen 3 en 5 Km per uur liggen. Bij een cultuur wandeling kan dit zelfs minder dan 3 Km zijn, bij een sportieve wandeling misschien wel meer dan 5 Km. Een goed gemiddelde om mee te rekenen is 4 kilometer per uur exclusief pauzes. Na meerdere wandelingen kan dit naar eigen ervaring worden bijgesteld.

Hou rekening met 10 minuten pauze per uur, zodat er voor een route van 16 Km 4,5 uur uitgetrokken moet worden. (16Km : 4 Km/u = 4 uur wandelen en 3 x 10min pauze). Bij langere (dag-) tochten ook een langere lunchpauze meenemen. (Een half uur als de broodjes in de rugzak worden meegenomen, een uur als er wordt geluncht bij een horeca gelegenheid onderweg).

(zie ook Routes plannen)

(Ontdek hier je favoriete vakantie in het Sauerland)

(Ontdek hier je ANWB camping Duitsland)

(Laatste melding route OK: maart 2019 - Janny en Bert S. Ter Apel)

Onze rondwandeling bij Albaum door het Naturpark Rothaargebirge kent nauwelijks echte hoogtepunten. Het is gewoon een prachtige wandeltocht door de afwisselende bosgebieden van het Naturschutzgebiet Krähenpfuhl met lekker veel hoogtemeters.

routekaart rondwandeling Albaum Krähenpfuhl Sauerland

Rond de bekendste plaatsten in het Sauerland, zoals Winterberg, Willingen en Schmallenberg, zijn de bergen 600 tot 850 meter hoog en glooiend met veel open toppen en berghellingen. Hier, net ten zuiden van Schmallenberg, zijn de bergen nog steeds rond de 700 meter. Maar veel steiler. Hier geen glooiende groene skihellingen maar vooral verrassend mooie bossen.

De wandeling gaat over enkele stukjes asfalt maar hoofdzakelijk brede bospaden die geleidelijk de berghellingen op en neer gaan. Ook zijn een paar steile stukjes, vooral in de optionele klim naar de Albaumer Klippen.

Albaum ligt tussen Lennestadt en Heinsberg net onder het dorpje Kirchhundem. We starten vanaf de parkeerplaats bij de kerk in Nieder-Albaum aan de noordzijde van dit dorpje. Om bij de kerk te komen moeten we de Albaumer Bach oversteken en dan omhoog rijden tot de splitsing. Daar gaat rechts een smal weggetje naar de parkeerplaats bij de kerk.

Navigatie: Kirchweg 1, Nieder-Albaum Kirchhundem

Wij zijn de enig aanwezigen op de kleine parkeerplaats als we er rond elf uur de auto parkeren. Het regent volop zodat we onder de beschutting van de achterklep van onze stationwagen de wandelschoenen en regenkleding aantrekken. Op deze dag in de eerste week van maart zal het blijven regenen, maar dat gaat ons niet tegenhouden om een mooie wandeltocht te maken.

hoogteprofiel rondwandeling Albaum Krähenpfuhl Sauerland

Eind februari of begin maart hebben we elk jaar onze eerste wandelweekend, wij zijn dan carnaval vluchtelingen. In ons Gronings dorp met 8.000 inwoners worden dan 30.000 bezoekers verwacht, en omdat wij met carnaval tussen meerdere feesttenten in wonen krijgen we thuis meerdere nachten het gedreun van de bassen van alle kanten. Wij zijn dan liever even weg...

Startpunt kerk Nieder-Albaum
begin van de Kirchweg

Vanaf de kerk lopen we eerst terug naar de splitsing in het centrum van Nieder-Albaum en gaan er links omlaag. Terug op de route waarlangs we zijn aangekomen.

De weg blijven we volgen tot onder in het dal waar we de beek oversteken en dan de weg naar links weer omhoog volgen tot aan de hoofdweg.

Deze hoofdweg steken we schuin naar rechts over waar we dan het smalle asfaltweggetje omhoog kiezen. Dit is de 'In der Grüne'. Bij de splitsing staat de 'Alter Kirchweg' aangegeven die we gaan volgen, ook zien we er de markering van een regionaal wandelpad aangeduid met een witte ruit op een zwarte achtergrond. Deze gaan we vandaag veel zien.

Het draait naar rechts de berg op tussen de huizen door. Voor het laatste huis rechts is er nog een mooi uitzicht over Nieder-Albaum, daarna is het gedaan met het asfalt en gaan we rechtdoor het bospad op waar gelijk achter het laatste huis al een Y-splitsing is. We houden er links aan, omhoog het bos in.

doorkijkje op Albaum

Het bospad gaat al flink omhoog en al snel is er een kruising met rechts nog een open stuk met uitzicht op de omgeving. Bij deze kruising staat een kruis van de Kirchweg en een bankje. Ook hier houden we links aan, verder omhoog door een donker bos. Op regelmatige afstand is de ruit markering aangebracht en komen we langs meer identieke houten kruisen.

een zwaar bewolkt uitzicht vandaag

Eenmaal op hoogte komen we bij een Y-splitsing, scherp van links komt een pad erbij en we gaan er rechtdoor op de nu veel bredere bosweg. Ook hier de ruit weer aanhoudend. Rechts is er dan nog eens een open stukje met uitzicht, daarna zijn het alleen nog dichte bossen waar we doorheen lopen.

eindpunt Kirchweg bij het Richtplätzchen
onderweg op de Kriegerweg

We gaan de Kirchweg helemaal volgen tot we bij het laatste kruis aankomen. Net voor een kruising van brede bospaden staat dit laatste kruis rechts van het pad met daarbij een picknickbank en hetzelfde Alter Kirchweg bord als bij het begin in Albaum.

Op de kruising gaan we linksaf en zijn dan op de Kriegerweg. Dit wordt bevestigd door een bordje op een paal links in de bosrand.

Al snel is er weer een kruising waarop we recht oversteken naar een karrenspoor dat daarna iets naar links gaat. Het gaat weer omhoog door dichte bossen, in dit gedeelte is het pad slecht onderhouden en er staat veel onkruid waar we nu aan het einde van de winter nog prima kunnen lopen maar waar het later in het jaar best wel eens minder goed zou kunnen zijn. Het is echter slechts een kort stukje tot we bij een Y-splitsing komen met een mooi breed halfverhard bospad.

Hier houden we rechts/rechtdoor aan en zijn dan op de route door het Naturschutzgebiet Krähenpfuhl, weer een prachtig bosgebied, en we richten ons nu op de lokale route aangegeven met een driehoek.

het Naturschutzgebiet Krähenpfuhl

Geleidelijk aan gaan we steeds hoger de bergrug op, alsmaar rechtdoor, tot we bij een informatiebord komen over het natuurpark en de Kriegerweg. Daar ligt hoog op de berg een bijzonder natuurgebied met heide, hoge grassen en jeneverbessen. Helaas lopen wij er in de stromende regen en in soms laaghangende wolken zodat we het niet echt goed kunnen bekijken, een prima reden om nog eens terug te keren.

lunchen in de regen...

Het is al weer middag aan het worden en we kijken al een tijdje uit naar een plekje om even droog te kunnen gaan zitten eten. Maar helaas zijn we nog geen enkele schuilhut tegen gekomen en op onze wandelkaart zijn er ook geen schuilplekken aangegeven over de eerste kilometers. We lopen dan ook nog een stukje verder en als het dan net even droger wordt komen we langs een omgezaagde boomstam. Daar moeten we het vandaag maar mee doen, maar het wordt wel een hele korte pauze.

Vanaf het NSG Krähenpfuhl volgen we de driehoek markering en blijven daarmee nog op het brede pad. Verderop bij een bocht naar links is een Y-splitsing met een smal pad naar rechts. De driehoek wijst ons daar naar rechts maar de markering is er een beetje verstopt achter laag hangende takken van een naaldboom. Als we niet op de kaart meegekeken zouden hebben dan hadden we het zo maar kunnen missen.

We volgen het leuke wandelpaadje door een opener stuk bos met schitterende ondergroei waarbij het wat op en neer gaat tot we weer bij een kruising komen. De driehoek is weer duidelijk, we gaan recht oversteken naar het vervolg van het smalle wandelpad.

kronkelpaadje over de bergrug

Het paadje wordt daarna een karrenspoor en ook dit komt weer uit bij een breder pad dat we nu naar rechts volgen. Daarna is er opnieuw een Y-splitsing, links onder een boom staat daar een bankje, en andermaal gaan we er rechtsaf. Weer de driehoek aanhoudend.

prachtig afwisselende bosgebieden

Ook dit is een mooi wandelpad dat daarna breder wordt en uiteindelijk wordt het nog eens een breed pad waar de driehoek ons naar toe brengt. De hele route over de Kriegerweg die we vanaf het Richtplätzchen hebben gelopen is het ons al opgevallen hoe afwisselend de bossen hier zijn. Vaak zijn lange trajecten door dichte bossen eerder saai te noemen, maar dat is hier juist helemaal niet het geval.

op de aansluiting met de Rothaarsteig

In het laatste deel van de Kriegerweg is er nog eens links een open gedeelte met jonge aanplant, daarna draait de weg naar rechts en omlaag en staan we even later bij een T-splitsing met een brede bosweg. Hier zijn we op de lange afstand wandelroute Rothaarsteig aangekomen, dat zien we bevestigd door de markering op de wegwijzer links van de splitsing.

Eigenlijk is dit nog niet de echte Rothaarsteig. Deze route wordt aangeduid met een liggende rode 'R' en wij zien hier nu een gele 'R' op het bord. Een gele 'R' betekent dat het een aanlooproute betreft naar de Rothaarsteig. De hoofdroute gaat vooral boven over de bergruggen van het Sauerland, maar vanuit vrijwel elk dal en dorp is er wel een gele aanlooproute gemarkeerd om het hoofdwandelpad te kunnen bereiken vanaf de overnachting adressen in de dorpen en steden diep de dalen.

Nu gaan we een tijdlang de Rothaarsteig volgen en gaan op de splitsing linksaf richting Heinsberg. Nog even een mooi breed pad, daarna bij de splitsing in de bocht naar rechts gaat het linksaf en steken we het open veld over.

Achter het open veld gaat het rechts in het hoekje weer het bos in, een prachtig bospad dat overgaat in een karrenspoor met diepe watergaten waar we onze weg omheen moeten zoeken.

een route zoeken rond diepe waterplassen
bij het dal van de Lütke Aa

Het is slechts een kort stukje voor we op een breed sintelpad uitkomen waarop we rechts aanhouden en de Rothaarsteig markeringen verder volgen. De gele markeringen zijn op regelmatige afstand goed aangegeven.

Op het volgende grote kruispunt steken we recht over, negeren daarna de zijwegen, en blijven de gele 'R' een hele tijd rechtdoor aanhouden tot we afdalen in het mooie dal van de Lütke Aa en de weg naar links buigt.

In deze bocht moeten we langs een slagboom en volgen het pad links van het dal om daarna bij de volgende splitsing rechtsaf te slaan en de Lütke Aa over te steken.

Aan de overzijde van het stroompje verlaten we de aanlooproute Rothaarsteig door er linksaf te slaan, een brede bosweg naar Nieder Albaum met links van ons de Lütke Aa. De route is hier gemarkeerd met een witte rechthoek, deze markeringen gaan we lange tijd volgen.

het dal van de Lütke Aa

Het is opnieuw een lang stuk door de verrassende bossen en het bospad wordt asfalt. We blijven rechtdoor gaan tot we een bijzondere BBQ plek bereiken. We zijn dan vlak voor het dorp aangekomen. Helaas is het afdak van de prachtige bank niet groot genoeg om ons tegen de regen te beschermen tijdens een korte pauze, dus stappen we verder naar Nieder Albaum.

bijzondere BBQ plaats bij Nieder-Albaum

We volgen de weg tot deze uitkomt bij de hoofdweg door het dorp tegenover een parkeerplaats met daar achter de Heinsberger Bach. Hier gaan we rechtsaf om de hoofdweg een kort stukje te volgen tot we weer linksaf kunnen voor een grote loods langs. Ook hier is de witte rechthoek goed aangegeven.

Het is dan nog een klein stukje voor we de Heinsberger Bach over kunnen steken. We gaan er schuin links het steile pad omhoog maar lopen eerst nog even naar rechts om er naar de steengroeve te kijken. Een prachtige rotswand maar helaas is het er nogal een rommeltje.

• steengroeve en Heinsberger Bach

We gaan de steile weg links van de groeve omhoog en al snel wordt het een privé weg naar een woning. Net voor het 'privé-bord' gaat een heel smal paadje rechts de berghelling op met de witte rechthoek markering. Dit pad gaat boven de steengroeve langs. Een lekker klimmetje, en dan zien we een bankje bij een asfaltweggetje waar we op uitkomen.

Het asfalt steken we naar rechts over, voor een tweede steengroeve langs met daarbij nog een bankje, en gaan daar weer links het bergpaadje omhoog. Weer lekker klimmen. Het paadje kronkelt dan door een bosje tot we bij een breder bospad bovenaan zijn gekomen. Nu gaan we linksaf en nog geleidelijk iets omhoog achter een afrastering langs waar we met beter weer een mooi uitzicht kunnen verwachten. We blijven de rechthoek volgen en komen bij een kruising met een zeer breed pad en daarbij een bankje met wegwijzer. Hier gaan we rechts, in de richting waarop de Albaumer Klippen worden aangegeven.

hier zou een mooi uitzicht moeten zijn...

Deze brede weg gaat geleidelijk weer omhoog en gaan we 700m aanhouden. Op de volgende kruising rechts aanhoudend lopen we verder tot we bij een kruising komen met rechts in de bosrand weer een richtingaanwijzer. Straks gaan we hier het smallere pad links omlaag, dat is route A2, maar eerst gaan we scherp rechts omhoog om bij de Klippen te komen en daarna dezelfde weg tot hier terug te nemen.

Het gaat weer flink omhoog en nog eens als we daarna een bosweg schuin rechts over zijn gestoken en doorklimmen tot boven op de bergrug. Boven aangekomen gaat het pad tussen twee rotswanden door, dit zijn de Albaumer Klippen die zich 750m lang over de bergrug uitstrekken. We steken er recht over en gaan daarna twee keer rechts om zo aan de achterzijde van deze rotsformatie uit te komen bij een informatiebord.

Nu maken we wel even tijd voor een pauze. Ondanks de regen en het gebrek aan beschutting, maar de hoogtemeters hebben we nu gehad en dat vraagt erom de benen even rust te geven. Daarbij kunnen we ook de wetenswaardigheden op het informatiebord even lezen. We zouden ook maar wat graag nog een stukje rond deze Klippen gaan lopen als toegift, maar we zijn laat van start gegaan door de reistijd vanuit Nederland en de laaghangende wolken rond de rotsen laten weinig zicht over. We laten het er maar bij.

pauze bij de Albaumer Klippen
open veld voor Böminghausen

We keren terug naar de kruising met de richtingaanwijzer waar we nu oversteken en de A2 omlaag het bos in volgen. Een leuke afdaling en daarna bij de volgende kruising rechtsaf. Daarna volgen we de A2 een tijdje richting Böminghausen tot het bos links eindelijk wijkt en we uitzicht over de omgeving krijgen richting Albaum.

Verderop gaat het opnieuw even het bos in, maar als we ook dit laatste stukje bos verlaten ligt Böminghausen al voor ons. Voor we in het dorpje zijn is er nog een richtingaanwijzer bij de kruisbeeld wat aangeeft dat het nog 400m is tot het centrum.

Even later lopen we over het asfaltweggetje tussen de woningen en boerderijen door, waar een paar hele mooie Fachwerk panden tussen staan. De weg gaat al snel haaks naar links en dan voor een fraaie boerderij nog eens naar rechts. De A2 is ook hier goed aangegeven.

Het daalt dan af naar een splitsing met links een hoge tuinmuur. Daar slaan we linksaf richting Albaum en volgen de asfaltweg verderop naar rechts tot deze weer het bos in gaat. Links langs de bosrand loopt daar een karrenspoor waar we nu in gaan.

Fachwerk woningen in Böminghausen

Het karrenspoor gaat wat op en neer door het bos met leuke open stukjes. Op het laagste punt zien we de eerste schuren en huizen van Albaum staan en blijven dan doorlopen tot we in het dorp aankomen en de ondergrond weer asfalt wordt. Nu kunnen we de weg rechtdoor aan blijven houden tot we het kleine pleintje bereiken in het centrum van Nieder Albaum. We staan dan recht tegenover de Kirchweg waar we vanmorgen met de auto in zijn gereden tot aan de kerk.

terug in Nieder-Albaum

Even later trekken we de natte kleding en wandelschoenen uit, opnieuw onder de beschutting van de achterklep van onze station wagen, en maken ons op voor een ritje van 20 minuten naar Kirchhundem waar we de komende nachten in het zeer Gemütliche Landhaus-Lenneper-Fuehrt door gaan brengen. Hopelijk gaan we vanaf morgen beter weer krijgen op onze volgende Sauerland rondwandeling.

(Ontdek hier je favoriete vakantie in het Sauerland)

(Ontdek hier je ANWB camping Duitsland)

De routes zijn zo nauwkeurig mogelijk opgetekend. Ik ben niet verantwoordelijk voor wijzigingen ter plaatse en/of (type-)fouten in de omschrijvingen. NEEM ALTIJD EEN GOEDE WANDELKAART MEE! En mail ons als je onjuistheden tegenkomt.