Hardenberg, Vechtdal en Rheezerbelten

Hardenberg (de Koppel of NS station) - Rheezermaten - Rheeze - Vechtdal - De Oldemeijer - Haarplas/Zwanenmeer - Heideveld - Rheeze - Rheezerbelten - Zandverstuiving - Hardenberg

Onze rondwandeling rond Hardenberg is een stevige wandeling maar kan eenvoudig worden ingekort bij Rheeze, of door verderop vanaf De Oldemeijer binnendoor terug te gaan naar Rheeze en daar de route terug weer op te pakken. (Ook deze afkortingen hebben we hieronder beschreven.)

De wandeling gaat door het schitterende natuurreservaat Rheezermaten in het Vechtdal en daarna door de bossen van Boswachterij Hardenberg met een prachtig zandmeer en een vijver. Door het bos en enkele heidevelden gaat het dan via de steile rivierduinen en zandverstuivingen, de Rheezerbelten, terug naar Hardenberg.

In het eerste deel van de rondwandeling lopen we vooral op asfalt (fiets-)paden en klinkerwegen, daarna is het hoofdzakelijk goed begaanbare zandwegen in het bos en door de heide.

routekaart rondwandeling Hardenberg Rheeze

In dit gebied zijn alle wandelknooppunten voorzien van genummerde palen en alle wandelpaden hebben een kleurmarkering. Weergegeven op deze palen. Door het volgen van de juiste kleur tot een volgend knooppunt met een paal is de route eenvoudig te vinden. Naast onze gewoonlijke manier van beschrijving van de route zijn ook alle paalnummers en te volgen kleuren in de tekst opgenomen. Verdwalen zou dan ook onmogelijk moeten zijn.

Deze wandeltocht is gebaseerd op de ANWB route 'Sleedoorns in het Vechtdal' van 9,5Km, maar omdat deze afstand voor ons te kort is hebben we de route uitgebreid met de lokale wandeling 'Rondom Rheeze'. De laatste hebben we aan de ANWB route geknoopt maar in tegengestelde richting van de oorspronkelijke routebeschrijving om er zo een mooie lusvormige dagtocht van te kunnen maken.

de Vecht en skyline van Hardenberg

We beginnen onze wandeldag in Hardenberg bij het Natuuractiviteitencentrum De Koppel. (Navigatiesysteem: Vechtstraat 8, Hardenberg). Voor het gebouw van De Koppel en bij de stuwbrug over de Vecht is voldoende parkeerruimte.

stuwbrug bij het startpunt De Koppel Wandelaars die met het openbaar vervoer komen moeten rekening houden met 1.3Km extra vanaf het NS-station naar De Koppel. Neem dan vanaf het station linksaf de Stationsweg, daarna rechtdoor de Burgermeester Schuitestraat aflopen. Op de rotonde dan rechtdoor de Albertus Riseaustraat in naar de Stuwdijk en De Koppel.

Nadat de wandelschoenen zijn aangetrokken en de rugzakken zijn gevuld, lopen we vanaf de parkeerplaats op het gebouw van De Koppel af en gaan dan rechts de brug over de Stuw op.

Bij het startpunt kunnen we de eerste genummerde paal met een opvallende rode kop al vinden, paal F25. Op weg naar de volgende paal F11 richten we ons op de gele route.

Aan de overzijde van de Vecht volgen we het betonpad met een mooi uitzicht op Hardenberg tot we via een tunnel onder een brede weg door gaan en bij paal F11 uitkomen. We houden geel aan naar links en lopen via het fietspad in de richting van de woonwijk.

Verderop gaan geel en blauw linksaf via een fietspad die ons om de woonwijk heen zal leiden. Links is er dan al snel een mooi uitzicht over de weilanden, en als we de woonwijk zijn gepasseerd en verderop een dijkje oversteken, wordt het ook aan de rechter zijde steeds opener.

lekker doorstappen op de nog rustige fietspaden

overal watertjes en bosjes in het mooie Vechtdal We lopen het fietspad helemaal af, deze eindigt op een T-splitsing met een klinkerweg. We gaan links en blijven deze weg volgen tot het verder doorgaat als zandweg. We komen dan langs F13 en gaan vanaf nu het blauwe pad rechtdoor volgen.

Rechts van de zandweg is er voor fietsers weer asfalt neergelegd. De zandweg gaat daarna naar rechts om een bosje heen waarin enkele volkstuinen liggen, en gaat daarna weer naar links. Helemaal om de volkstuinen heen.

We lopen dan inmiddels in het Natuurreservaat de Rheezermaten, een gebied met van oudsher natte hooilanden waarvan de grond door jarenlang hooien is verschraald en nu ideale omstandigheden biedt voor veel kruiden en zeldzame planten. Ook zijn er veel groepjes Sleedoorns te vinden die in maart/april het Vechtdal wit kleuren, maar daarvoor zijn wij nog een maandje te vroeg onderweg.

Het zandpad moeten we al snel weer verruilen voor het asfalt van het fietspad en gaan verder door het prachtige landschap met overal waterpoelen, sloten en weilanden omringt door kleine bosjes.

hooglanders in een golvend weiland

Het asfalt wordt weer klinkers, en we komen uiteindelijk bij de volgende paal met nummer G36. Hier verlaten we blauw en gaan er linksaf het geel/paarse pad op naar G35. Weer een fietspad door een omgeving met weidse vergezichten en overal watertjes.

op weg naar Rheeze

een opvallende boom vlak voor Rheeze Bij een weiland waarin Schotse Hooglanders rondlopen gaat het naar rechts en lopen we even later op F35 af.

Bij deze paal gaan we linksaf en houden de paarse route aan waarmee we op het asfalt blijven.

Links zien we in de verte regelmatig de dijk van de Vecht, maar werkelijk bij het water van de Vecht komen kan nog niet.

De Overijsselse Vecht ontstaat in het Duitse Münsterland en mondt uit in het Zwarte Water bij Zwolle. Het is de kleinste regenrivier van Nederland. Het Vechtdal heeft een hoge natuurwaarde door de bijzondere plantengroei zoals de Vechtanjer. Ook de rivierduinen met hun speciale begroeiing van sleedoorns, vlier en krentenboompjes waar we later vandaag meer van zullen zien, maken het een aantrekkelijk gebied.

We blijven de paarse markeringen aanhouden langs de weilanden en bosjes, en gaan dan over van asfalt op een klinkerweg die ons even later naar het brinkdorp Rheeze brengt.

In Rheeze aangekomen lopen we langs de eerste fraaie boerderijen en komen uit bij een T-splitsing voor een weiland. Aan de overzijde van dit weiland zien we grote informatieborden staan en we slaan rechtsaf om met een boog naar links door het dorp heen bij die borden uit te komen.

Rheeze is een mooi voorbeeld van een brinkdorp zoals er nog veel zijn in Overijssel. De brink in het dorp is goed bewaard gebleven en de karakteristieke boerderijen zijn om deze brink gegroepeerd.

in het brinkdorp Rheeze

weids uitzicht tijdens de koffiepauze Langs meer mooie boerderijen lopend komen we bij een Y-splitsing bij paal G20. Nu gaan we linksaf en staan na enkele meters bij de informatieborden met aan de overzijde een bankje van waaraf we een wijds uitzicht hebben.

We besluiten het bankje te gebruiken voor een koffiepauze, we hebben een thermosfles met heet water meegenomen en alle ingrediënten om een kop instantkoffie te maken. Voor wie liever gebruik maakt van een locale horeca gelegenheid kan terecht in De Rheezer Kamer.

Hier kunnen we beslissen om nog een deel van deze rondwandeling te volgen of voor de korte 9,5Km route van de ANWB te kiezen.

Voor de ANWB versie moeten de enkele meters terug naar paal G20 en naar de hoofdweg lopen tot paal G21. De oranje route is dan te volgen tot G34, waar onze beschrijving weer kan worden opgepakt terug naar Hardenberg via de Rheezerbelten.

Voorbij de informatieborden met het bankje gaan we rechtsaf de asfaltweg in die daarna gelijk scherp naar links draait om het dorp heen. Daarmee paars aanhoudend. We blijven deze weg door het Vechtdal volgen, en zien verderop links in de verte eindelijk de Vecht ook daadwerkelijk in een natuurlijke omgeving stromen .

eindelijk een stukje van de Vecht te zien

een zandpad, we naderen het bos en natuurgebied Wanneer we de Vecht dicht zijn genaderd is er een T-splitsing met weer een informatiebord. Hier gaan we rechtdoor maar zouden ook even linksaf kunnen slaan om bij de oever van de Vecht te gaan kijken en dan hier terug te keren.

Nu volgt een lang recht stuk asfaltweg langs enkele boerderijen. Halverwege deze weg komen we langs paal G24, daar blijven we rechtdoor lopen en verlaten daarmee de paarse route. Nu is het weer blauw waar we ons op richten.

Bij de volgende splitsing gaat het asfalt naar rechts, daar gaan wij linksaf. Nog enkele meters asfalt en daarna het zandpad in, houden we dan gelijk weer rechts aan waar de zandweg verder loopt met rechts ervan een fietspad.

We ronden een bosje met nog eens een waterpartij. Daarna wordt de zandweg smaller en pakken we het fietspad weer op die dan scherp naar links buigt.

ganzen in het natuurgebied

Na weer een scherpe bocht, deze keer naar rechts, hebben we aan de linker zijde een schitterend natuurgebied bereikt. We blijven het fietspad volgen dat daarna weer naar links buigt om het natuurgebied heen tot bij een informatiebord met een picknickbank.

Hier kunnen we nog eens linksaf een uitstapje naar de Vecht gaan maken, het bord geeft daarvoor een afstand van 410m aan. Dit moeten we dan ook weer terug lopen.

Om de route te vervolgen moeten we echter nu het asfalt rechtsaf kiezen en komen verderop bij een kruising met een weg met aan de overzijde de bossen van Boswachterij Hardenberg.

een prachtig stukje Vechtdal

We steken de weg recht over en gaan daar de onverharde weg het bos in bij paal G43 en nog steeds blauw aanhoudend. Rechts ligt een camping en na deze camping hebben we rechts zicht over de weilanden en links op de bossen.

We blijven de zandweg alsmaar rechtdoor volgen tot we weer bij een verhard fietspad komen. Net voor dit pad staat paal G44. We steken het fietspad over en daarna ook het asfaltweggetje, weer rechtdoor het bos in.

dan het bos in naar De Oldemeijer Nu volgt een mooie route kronkelend door de bossen tot aan De Oldemeijer waarbij de blauwe markeringen ons steeds van links naar rechts blijven wijzen. Soms bredere paden en dan weer wat smallere paadjes door het afwisselende bos. De route is echter eenvoudig te volgen door ons op de blauwe pijlen te blijven richten.

Vlak voor het zandmeer De Oldemeijer komen we weer op asfalt uit. Blauw wijst ons naar rechts en daarna gelijk weer links een klinkerweg op. We passeren daarbij paal G13.

Daarna loopt de blauwe route via een zandpaadje parallel aan de weg tot aan de zandplas. Bij de rand van het meer komen we op een kruising met paal G14 waar we linksaf slaan. We moeten daar blauw nog even aanhouden en via een brug-eiland-brug verbinding de zandplas oversteken, maar het is al middag geworden zodat we de route even laten voor wat het is.

We gaan eerst op het betonpad rechtsaf, een pad dat om De Oldemeijer heen loopt en boven het mooie zandstrand langs. Vanaf onze blauwe route hebben we daar mooi beschutte bankjes gezien en dat lijkt een prima plek voor een kop hete soep en de broodjes.

het strandmeer De Oldemeijer het strandmeer De Oldemeijer het strandmeer De Oldemeijer het strandmeer De Oldemeijer het strandmeer De Oldemeijer het strandmeer De Oldemeijer het strandmeer De Oldemeijer het strandmeer De Oldemeijer het strandmeer De Oldemeijer

Het zandmeer De Oldemeijer is een speelvijver met zandstrand op een schitterende locatie en met een beschutte ligging midden in de bossen van Staatsbosbeheer Hardenberg. Rond het meer is een betonpad aangelegd om rustig op rond te wandelen, tevens geschikt voor rolstoelen en kinderwagens. Via een looppad met bruggen is het eiland midden in de plas bereikbaar.

achter de ruime parkeerplaats bij De Oldemeijer Na de broodjes gaan we via het betonpad terug naar de blauwe wandelroute, deze keer door het zand langs de waterlijn.

Daar houden we op de brug naar het eiland aan, steken deze over, en volgen het pad tot we via de volgende brug het eiland weer verlaten.

We vinden de volgende paal G10 vlak voor de grote parkeerplaats achter het meer.

Nu is het tijd om te beslissen deze rondwandeling helemaal te doen of alsnog een stuk af te korten.

De lus via de Haarplas en heidevelden kan hier worden afgekort door terug te gaan naar G14 aan de andere zijde van het zandmeer, en daar de groene route naar links te kiezen via G15 en G16 tot paal nummer G32. Bij G32 kan deze beschrijving weer worden opgepakt.

Bij G10 gaan we rechts en houden het pad langs de waterplas aan, de kleuren geel en oranje. Nadat we rechts het laatste stukje strand voorbij zijn gaat het nog enkele meters rechtdoor en daarna links het bos in over een zandweg.

Het is dan even opletten, want al na een kort stukje op deze brede zandweg moeten we linksaf een smaller bospad in. Geel en oranje zijn er wel aangegeven maar daar is gemakkelijk aan voorbij te lopen.

Op de volgende T-splitsing gaan we rechtsaf en lopen dan recht op een volgend prachtig stukje natuur af; Voor ons ligt dan De Haarplas, ook wel het Zwanenmeer genoemd.

Bij de kruising voor de fraaie vijver steken we recht over en volgen het wandelpad naar de vogelkijkhut en tevens overdekte brug over het water. We steken hier dan ook over.

de fraaie Haarplas of het Zwanenmeer de fraaie Haarplas of het Zwanenmeer de fraaie Haarplas of het Zwanenmeer de fraaie Haarplas of het Zwanenmeer de fraaie Haarplas of het Zwanenmeer de fraaie Haarplas of het Zwanenmeer de fraaie Haarplas of het Zwanenmeer

Verderop wijzen de gele en oranje markeringen ons rechtsaf en gaan we het bos weer in tot we andermaal bij een brede zandweg aankomen met aan de overzijde een heideveld. Op deze splitsing gaan we rechts en daarna gelijk weer links een smal paadje in dat dwars door het heideveld loopt.

linksaf een mooi heideveld in

Bij het verlaten van de heide komen we weer op een brede zandweg waarop we linksaf slaan en dan doorlopen tot de volgende kruising. Op dit kruispunt komen we langs paal G17.

het zigzagpad door de bossen Nu moeten we nog enkele meters rechtdoor en dan gelijk links een smal paadje zien te vinden waar de groene route naar links gaat.

Vanaf hier volgen we langere tijd (1,3Km) de groene markeringen die ons zigzaggend door het mooie bos loodsen. Vooral over smalle paadjes met soms een stukje bredere weg, overal keurig voorzien van groen gekleurde paaltjes.

Na een laatste U-bocht lopen we recht op een parkeerplaats in het bos af. Vlak voor deze parkeerplaats gaan we scherp rechtsaf waarna de groene route ons enkele meters verderop bij paal G33 brengt.

Daar steken we recht over en gaan nog eens een stukje door het bos kronkelen, nog steeds groen volgend, tot we weer een lichting zien en via een houten brug een schitterend veld in gaan.

Het gaat dan naar rechts op een paar opvallende bomen af met daaronder een bankje waar we dankbaar gebruik van maken voor een korte pauze. Een heerlijk plekje om even rustig te zitten en van de omgeving te genieten.

een heerlijke plek voor een pauze

Het pad verder aflopend komen we bij de volgende splitsing waarop we rechtsaf slaan en een stukje verderop opnieuw weer naar links.

de afwissendende bossen rond Hardenberg Nu volgt een lange rechte zandweg aangeduid met groen en rood. We lopen deze weg helemaal uit, kruisen een asfaltweg, en gaan dan door tot we bij paal G32 achter camping De Belten staan. De rode en oranje route gaan hier linksaf, wij gaan rechtdoor de rechte weg over de camping in.

Wandelaars die vanaf De Oldemeijer hebben afgekort komen hier van rechts aangelopen en moeten dus rechtsaf slaan naar de camping.

We blijven alsmaar rechtdoor gaan, passeren de slagboom bij de ingang van de camping, en steken daarna de asfaltweg, de Grote Beltenweg, recht over en lopen de Stoetendijk in. Recht op Rheeze af. Aan het einde van deze asfaltweg gaan we linksaf op de Ringweg die daarna naar rechts buigt, en zien na enkele meters weer een inmiddels bekende paal staan. Paal G34 is gevonden.

Wandelaars die de korte ANWB route lopen komen van rechts via de Ringweg en dan langs de afslag Stoetendijk aangelopen naar deze paal. Zij kunnen vanaf hier weer onze routebeschrijving volgen.

Rheeze komt weer in zicht

Bij G34 gaat het linksaf het graspad in langs het weiland en verderop rechts het bos in. We zijn dan in de Rheezerbelten waar het vanaf nu op en neer zal gaan door het bos, de paarse markeringen volgend.

in de Rheezerbelten

De Rheezerbelten waar we nu doorheen trekken, is een strook rivierduinen afgezet door de Vecht. De arme grond waaruit deze zandafzettingen bestaan geven dat er bijzondere plantensoorten te vinden zijn.

Kinderen zullen vooral de zandverstuivingen prachtig vinden die we dadelijk links achter de duintoppen kunnen vinden. Om deze zandforten te kunnen bekijken moeten we even van de paarse route afwijken en ergens links een van de paden omhoog klimmen. Aan de achterzijde van deze duinenrij zien we dan de prachtig golvende zandheuvels.

zandverstuiving Rheezerbelten

op en neer in de rivierduinen De paarse route is gemakkelijk te volgen, het wandelpad blijft steeds rechts van de heuvelrug. Verderop zijn er een aantal mogelijkheden om links de heuvels te beklimmen en van bovenaf naar de zandverstuivingen te kijken.

Het pad komt uit op een splitsing met een brede bosweg, daar iets naar links staat paal G31. Paars gaat er gelijk weer rechts het bos in.

In dit deel komen er steeds meer paden bij. Hier kunnen we paars blijven aanhouden maar ook elk van de andere paden nemen die in de hier steeds smaller wordende bosstrook uiteindelijk allemaal weer bij elkaar komen.

Voor we straks het bos verlaten komen we bij een paal waar rood naar links en paars naar rechts gaat, en blauw rechtdoor. Dit zou paal nummer G30 moeten zijn maar die hebben wij niet gezien. Wel de kleurmarkeringen. Bij deze markering stappen we rechtdoor en gaan dus over op blauw.

nog een heideveldje

terras van Bospavilioen RheezerbeltenWe steken nog eens een leuk heideveldje over, daarna gaat het verder tot we het bos uit komen bij een asfaltweg. Een T-splitsing van wegen met een fietspad.

Hier moeten we oversteken naar het fietspad aan de overkant en daar dan linksaf. De blauwe markering is daar niet gelijk zichtbaar, die staat aan de overkant links achter de heg.

Voor we verdergaan besluiten we echter niet gelijk over te steken maar eerst linksaf Bospaviljoen Rheezerbelten en Hotel Hardenberg op te zoeken, waarvan we de toegangshekken zien. Het is de eerste echte voorjaarsdag van het jaar met veel zon, onze eerste kans om een terrasje te pakken en die kans laten we niet lopen.

Na een half uurtje in de zon op het terras keren we terug naar de weg, steken nu wel over, en gaan dan linksaf het fietspad volgen.

Hardenberg is weer bereikt Verderop verlaten we het fietspad door schuin rechtsaf te slaan, daarna is het een rustige rechte asfaltweg naar Hardenberg.

Aan het einde van de weg lopen we tegen een brede hoofdweg aan, daar steken we recht over naar het parkeerterrein van een verzorgingstehuis.

Het gaat langs dit gebouw naar de achterzijde, daar slaan we dan rechtsaf. Een smal paadje in om daarna een woonwijk in te lopen.

Links staat een kerkgebouw en na dit gebouw gaat blauw linksaf en dan weer links. Zo lopen we om de kerk heen en dan een straat met rijtjeshuizen in.

Deze straat buigt naar rechts en bij het volgende kruispunt, een soort driehoek van wegen, gaan we nog eens rechtsaf. Links krijgen we dan weer open gebied met een prachtig uitzicht op de Lambertuskerk.

de Lambertuskerk Hardenberg

Aan het einde van de weg gaan we naar links en lopen dan richting deze kerk met het weiland aan de linker zijde. Bij de kerk aangekomen zien we de volgende paal links in de berm, dit is F10.

Blauw gaat daar rechtsaf tussen de kerk en een paar fraaie oude gebouwen door over een grindpad. Achter de gebouwen ligt een stukje groen waar we het pad rechtdoor blijven aanhouden tot deze weer bij een brede weg uit komt in de woonwijk Norden.

langs de kerk naar de woonwijk Norden

Staande op deze splitsing zien we aan de overzijde links een weiland. Daar moeten we nu omheen door linksaf en na het weiland gelijk rechtsaf te slaan. Een klinkerweg tot aan de boerderij links en daarna verder als karrenspoor tussen het bouwland en de woonwijk.

karrenspoor richting de hoofdweg We lopen nu door tot we vlak voor de autoweg staan, daar ligt rechts achter het bosje een park. De afslag naar rechts om in het park te komen zou je zo aan voorbij lopen, maar omdat het karrenspoor niet verder gaat dan tot vlak voor de autoweg wijst het zich zelf.

In het park volgen we het mooie wandelpad naar links en blijven dan alsmaar rechtdoor lopen tot we weer een asfaltpad kruisen.

Dit pad kunnen we oversteken en enkele meters verder het volgende pad naar links nemen. Daar lopen we dan weer recht op de tunnel onder de hoofdweg af waar we vanmorgen op de heenweg vandaan zijn gekomen.

Vanaf de tunnel gaat het dan ook over de zelfde route terug naar de parkeerplaats en eventueel door naar het station voor reizigers die met het openbaar vervoer zijn gekomen.

Dit is misschien een mooi moment om nog een bezoek te brengen aan het natuuractiviteitencentrum De Koppel, maar in het weekend zijn ze na 16:00 uur gesloten en met het lopen van de lange versie van deze rondwandeling zijn we pas na vieren hier terug.