Ootmarsum, het Springendal en Hazelbekke

Ootmarsum - Springendal - Mosbeek bronnen - Paarden Slengte heide - Hügelgräber Heide - Hazelbekke - Vasser heide - Kuiperberg - Zonnenberg - Ootmarsum

Twente heeft prachtige natuur waarvan het gebied boven Ootmarsum misschien wel het allermooiste gedeelte is. Deze rondwandeling gaat van Ootmarsum naar de Duitse grens in het noorden door een heuvelachtig landschap van stuwwallen, stromende beekjes, houtwallen en heidevelden.

routekaart rondwandeling Ootmarsum Deze wandeltocht van 22 kilometer kan eenvoudig worden ingekort voor wie de afstand te lang vindt.

De wandeling gaat over goed begaanbare wegen en paden waarbij er wel hoogtemeters gemaakt moeten worden, maar dit gaat allemaal heel geleidelijk op en neer.

In de natuurgebieden het Springendal en Hazelbekke lopen we over smalle bochtige paden en prachtige holle wegen. En dan zijn er in het land van Tukkers natuurlijk nog de vele fraaie oude Saksische boerderijen waarvan we er veel zullen zien.

We beginnen aan de rondwandeling vanuit het centrum van Ootmarsum bij de VVV aan de Marktstraat.

Parkeren kan op de parkeerplaats bij het kruispunt Oldenzaalsvoetpad met de Smithuisstraat, of ergens anders net buiten het centrum rond de kerk van Ootmarsum.

Op de parkeerplaats trekken we de wandelschoenen aan en doen de rugzakken om, daarna lopen we het korte stukje naar de kerk waarvan we de toren vanaf de parkeerplaats al boven de huizen uit zien steken.

hoogteprofiel rondwandeling Ootmarsum

Onderweg naar de kerk is het eerste dat ons opvalt de vakwerkhuizen. Je waant je even in een Duits stadje, maar bij een tweede blik op deze Duitse bouwstijl is toch te zien dat het niet overal echt is.

In het centrum gaan we op zoek naar de VVV aan het Marktplein. Daarvoor lopen we om de kerk heen, vanuit onze richting moeten we links achter de kerk zijn. Daar gaat het rechtsaf een pleintje op waaraan rechts de VVV zit.

de kerktoren is al te zien vanaf de parkeerplaats

Op het plein houden we links aan en lopen daar de Marktstraat verder af tussen de fraaie gevels door. We blijven de weg aanhouden en moeten dan waar de Marktstraat naar rechts buigt en overgaat in de Denekamperstraat, linksaf de smallere Moerbekkenkamp in.

Helaas is bij ons bezoek de Moerbekkenkamp tijdelijk afgesloten, deze gaat verderop via een tunnel onder de ringweg door. Wij krijgen met een omleiding voor wandelaars te maken en volgen de Denekamperstraat tot deze op de ringweg uitkomt bij een rotonde. Daar slaan we linksaf, tot we over de tunnel lopen, en dan gelijk rechtsaf omlaag om bij de tunnelingang de route weer op te pakken.

het is er nog rustig op de zondagmorgen

Vanaf hier kunnen we de routemarkeringen van het wandelnetwerk Twente vinden die we tijdens de verdere rondwandeling gebruiken om onze weg te vinden en voor deze routebeschrijving zullen gebruiken.

de drukke kaart van Wandelnet Twente In heel Twente, het land van Tukkers, zijn de wandelpaden verbonden met kleuren en de kruisingen voorzien van genummerde palen. Met onze wandelkaart van het Wandelnetwerk Twente hebben we zelf thuis een route uitgestippeld waarbij we niet de lokaal aangegeven 'kleuren' gaan lopen, dat zijn veelal korte routes, maar wel gebruik maken van deze genummerde palen en paden met een kleurtje om zo een langere tocht uit te zetten. Daarbij gaan we natuurlijk de hele dag van de ene naar de andere kleur over.

Dit is dan ook eenvoudig na te lopen, maar voor ons was de eerste verkennende tocht soms lastig. De onwijs vele paalnummers op de kaart maakten het moeilijk om de paden/kruisingen op de kaart goed te kunnen lezen, overal staat wel iets overheen gedrukt.

Na enige ervaring met dit systeem is het toch wel handig gebleken, maar ik mis wel alle extra informatie die een goede topografische kaart verschaft.

langs fraaie Saksische boerderijen

akkers, weiden en houtwallen Met de rug naar de tunnel lopen we het smalle paadje achter de woningen af, dit is route geel, tot de splitsing met een asfaltweg.

Op het asfalt slaan we linksaf en blijven geel volgen. Verderop splits een pad naar links af, dat is onze eerste genummerde splitsing. Op de rode paal staat nummer K30.

Hier verlaten we geel en gaan nu de groene kleur rechtdoor over het asfalt volgen. De weg gaat naar rechts terwijl we tussen een paar mooie boerderijen door wandelen, en ook bij de volgende weg links blijven we rechtdoor gaan.

Waar we recht tegen een woning aan lijken te lopen komt nog een weg van rechts en gaat enkele meters verderop een asfaltweg naar links. We steken er recht over en lopen rechts van de woning langs. Richting het Springendal.

Daarna blijven we de groen kleur rechtdoor aanhouden waar deze verder gaat als zandpad tussen glooiende weilanden en akkers door.

het gebied kenmerkt zich door hoge stuwwallen

Het zandpad eindigt bij een T-splitsing waar we dan linksaf moeten in de richting van het bos. Bij de bosrand aangekomen zijn we op kruising E76, daar gaat groen weer linksaf verder.

Ook nu weer een zandpad, maar al snel staan we weer op asfalt bij de volgende splitsing. We kiezen de asfaltweg naar rechts en daarna gelijk de volgende splitsing weer rechtsaf, een zandweg het bos in.

ook in Het Springendal mooie hoogteverschillen

Naast het zandpad loopt een fietspad, en deze mooie laan gaat weldra omhoog. Net voor de eerste hoogte ligt rechts een parkeerplaats in het bos met daarbij een ruime schuilhut.

bij de parkeerplaats staat een schuilhut, tijd voor de koffie Volgens het horloge is het koffietijd, dus verlaten we het pad om in de schuilhut een kop koffie te zetten en een broodje te eten.

Dan is het tijd om de brede zandweg omhoog weer te volgen, nog steeds de groene route. En daar is nu rood bij gekomen.

Net op hoogte worden we verrast door een groepje heren die de nationale Twentse sport beoefenen. Klootschieten. Dit kennen wij in Groningen ook, maar bij ons zijn we ze nog nooit zo in de natuur tegen gekomen. Hier rond Ootmarsum komen we vandaag zelfs meerdere groepjes tegen.

Na nog een eindje de zandweg afgelopen te hebben kijken we uit naar een paadje links. Deze vinden we dan ook, weer netjes met groen/rood naar links aangegeven.

de nationale sport in Twente is Klootschieten

We gaan dan ook links, een smal paadje door dicht bos, en blijven de groene en rode pijlen volgen tot het knooppunt bij paal E71. Hier verlaten we groen en gaat het naar rechts met rood en paars verder tussen de van brede planken gemaakte hekken door.

een heerlijk landschap om doorheen te wandelen

onderweg in het natuurreservaat Springendal Nog een klein eindje door het bos, daarna gaat het paadje langs de bosrand en hebben links weer een open weidelandschap.

Rood/paars gidst ons al kronkelend door een afwisselend stukje van het natuurreservaat Springendal.

Bij een kruising in het bos met paal nummer E69 staan we in een behoorlijk heuvelig stukje. Hier komen meerdere paden bij elkaar en moeten we even puzzelen hoe nu verder.

Hier verlaten we de rode route en gaan over op alleen de paarse kleur door er linksaf te slaan.

Weer een mooi paadje waarbij we zelfs een stukje vlonderpad over moeten steken, want om ons heen is al te zien dat we in een nattere omgeving zijn aangekomen.

in het bronnengebied zien we veel kristalheldere stroompjes Natuurreservaat Het Springendal dankt zijn naam aan de vijvers waarin bronwater uit de stuwwallen opborrelt. Deze vijvers en stroompjes met kristalhelder water gaan we vanaf hier ook regelmatig zien.

De paarse route verlaten we weer bij paal E68, waar we rechtsaf slaan en daar weer de groene gaan volgen.

We steken de houten brug over waar glashelder bronwater onderdoor stroomt, en daarna volgen we het pad tot bij een schitterende vijver midden in het bos.

Rechts van de vijver staan een aantal bankjes van waaraf de mooie spiegelingen in het heldere water goed te zien zijn.

De groene route gaat er langs de bankjes en daarna achter de vijver naar links. Enkele meters verderop zien we rechts van het pad nog een bron waar stapstenen in zijn aangebracht.

bronwater borrelt op vanonder de stuwwallen

een mooie brede laan langs een speelweide voor kinderen Het pad loopt daarna helemaal om de schitterende vijver heen, en net voor we terug zijn bij de bankjes gaat er een pad naar rechts met weer een groene markering.

Na enkele meters gaat het nog eens rechts, om het weiland heen, daarna blijven we rechtdoor lopen tot we op een brede laan met daarnaast een fietspad komen.

Vlak voor deze laan ligt rechts een groot speelveld in het bos met verschillende bankjes er omheen. Een heel mooi plekje voor kinderen om een balletje te trappen.

Op de laan slaan we linksaf, en volgen deze weg tot de groene markering ons weer naar rechts wijst. Weer een smal hol pad het bos in.

Bij de volgende splitsing gaan we rechtsaf en lopen dan tot aan paal nummer E47, daar staat rechts een bankje op een verhoging met uitzicht over een akker. Wij gaan naar links langs een gaswinlocatie (?) en iets verderop nog eens naar links.

het eerste bloeiende heideveld van vandaag

Dit gaat nog even door het bos, maar dan wordt het open en lopen we ons eerste heideveld van vandaag in. Nu eind augustus extra mooi omdat de heide volop in bloei staat.

we lopen langs het Paarden Slengte Heideveld Het is niet geheel toevallig dat we hier lopen terwijl alles diep purper kleurt, juist de bloei in deze periode heeft ons laten besluiten vandaag een wandeltocht te maken waarbij we bloeiende heidevelden zouden gaan tegenkomen.

We blijven de groene route daarna weer volgen waarbij het naar rechts nog eens het bos in gaat. Korte tijd later staan we weer bij een splitsing met een asfaltweg.

Op het asfalt slaan we linksaf tot we bij de bosrand verderop aan de rechterzijde weer een kruising vinden met een genummerde paal. De E48.

Hier verlaten we het groen en stappen over op de oranje route door er rechtsaf te slaan langs de bosrand. Een graslaan.

Op de T-splitsing aan het einde van de akker rechts, wijst de oranje markering ons naar links het bos weer in. Slechts een kort stukje bos want al na enkele meters komen we weer op asfalt uit met aan de overkant een uitgestrekt heidelandschap. Dit is volgens onze kaart de Paarden Slengte Heide.

de purperen hei en prachtige wolkenpartijen

Op de asfaltweg gaat het rechtsaf verder, een lange rechte weg pal langs het heideveld. Helaas is de heide zelf hier niet toegankelijk, er zit een afrastering omheen.

We blijven de weg volgen tot waar van links de blauwe route er bij komt vanaf paal E50. Verderop is er weer een kruising bij paal E40, daar gaat oranje naar links en blauw rechtdoor de grens met Duitsland over.

bij de grensovergang naar Duitsland staat een informatiebord Straks gaan we links om het oranje traject verder te volgen, maar natuurlijk zijn we benieuwd naar wat er achter de grensovergang ligt en stappen daarvoor nu eerst over op blauw om hier later terug te keren.

Daarbij loopt het ook tegen het lunchuur en hopen we in het Duitse heideveld ergens de broodjes te kunnen eten.

Gelijk vooraan in Duitsland ligt weer een heideveld, deze keer met een aantal mooie heuvels. Dit zijn grafheuvels en het heideveld heet dan ook Hügelgräberheide.

Vooraan bij het veld staat een grote steen, daar net voor splitst het pad zich. Wij gaan naar rechts om een rondje door de heide te maken en dan van links weer terug te komen. Al snel vinden we ook een mooi plekje waar we onze regenjassen op de grond kunnen leggen en aan de broodjes beginnen.

Daarna volgen we het pad tot waar deze naar links buigt en dan een bosje in loopt. Via een hek komen we bij een zandpad met parkeerplaats, daar kunnen we gelijk weer linksaf via een ander hekje naar een smal pad door het bos. Dit is weer de blauwe route maar in tegengestelde richting.

de Hügelgräberheide in Duitsland de Hügelgräberheide in Duitsland de Hügelgräberheide in Duitsland de Hügelgräberheide in Duitsland de Hügelgräberheide in Duitsland de Hügelgräberheide in Duitsland de Hügelgräberheide in Duitsland de Hügelgräberheide in Duitsland de Hügelgräberheide in Duitsland

weer een duidelijke paal herkenbaar aan het nummer Het bos wijkt al weer snel waarna we de Hügelgräberheide van de andere kant af kunnen bewonderen, en nog mooier, er loopt ook een kudde schapen te grazen.

Het blauwe pad volgend komen we weer bij de grote steen en gaan vanaf daar terug naar de grensovergang tot bij paal E40.

Nu gaan we alsnog rechts weer over op oranje, een heel mooie route die steeds meer naar links om het grote heideveld heen draait.

Hier moeten we even opletten omdat we dadelijk rechtsaf moeten op een pad zonder kleuraanduiding. Dit is een tussenstukje tussen oranje en rood dat een eindje naar rechts parallel aan dit pad loopt.

Het gezochte pad vinden we al snel, dit gaat rechtsaf bij een afrastering met een hek. Voor het hek kunnen we naar rechts tot aan een T-splitsing bij paal E39.

de omgeving rond Ootmarsum is erg afwisselend Hier gaat het weer naar rechts wat zowel rood als blauw is aangegeven. We concentreren ons op rood, want blauw gaat zich al eerder weer afsplitsen.

Het brede zandpad met fietspaadje gaat nog even rechtdoor en buigt daarna pal voor de grens naar links, waarna we achter een camping langs lopen.

Dan gaat er weer een smal paadje naar links. We gaan het hekje door en blijven het rood volgen over een smal kronkelpad om de camping heen.

Voorbij de camping wordt het een breed bospad, maar wel een heel modderig pad zodat we over de hoger gelegen rand moeten lopen om niet in de modder vast te komen zitten.

Bij de volgende kruising gaat rood weer linksaf, weer door een hek, daarna gaat het leuk op en neer door de heuvels en is het pad veel beter begaanbaar. Bij de volgende T-splitsing komen we bij paal D55 het bos uit en zien we een schitterend landschap van weilanden en houtwallen voor ons.

heide en bossen wisselen af met open een landschap van weilanden en houtwallen

Op de zandweg gaan we linksaf en bij de volgende splitsing weer naar rechts. Op deze laatste splitsing staat links aan de bosrand een grote eenzame schuur. Nog een kort stukje, dan komen we weer bij asfalt waar het links verder gaat in de richting van een boerderij.

Op de kruising gelijk na de boerderij verlaten we het asfalt weer waar de rode route linksaf gaat en even later op een splitsing nog eens naar rechts loopt. We lopen nu door een prachtig landschap tot we bij markering D85 staan.

Van links komt hier de gele route en rood gaat naar rechts. Wij gaan er rechtdoor, ook geel, en moeten nu voor lange tijd rechtdoor blijven aanhouden.

en overal die schitterende boerderijen, deze keer langs de achterkant

Tot aan paal D86 is het geel, daarna gaan we rechtdoor tot D97 wat dan blauw is, daarna weer alsmaar rechtdoor tot aan paal D90. Dit laatste stuk is weer geel maar er is paars bij gekomen. En de paarse markering gaan we ons nu op richten.

Bij de kruising bij paal D90 gaat de gele route scherp naar rechts en paars haaks rechtsaf. Dat wordt ons vervolg van de rondwandeling.

na deze boerderij komen we weer op asfalt uit We lopen dan weer op asfalt, een leuk weggetje dat langs enkele mooie optrekjes kronkelt.

Nadat de weg bij een woning scherp naar rechts gaat en daarna een lang recht gedeelte wordt, moeten we weer blijven opletten. Halverwege dit rechte stuk moeten we een smal paadje naar links vinden bij paal D91, deze zou je echter gemakkelijk aan voorbij kunnen lopen.

Als we het paadje hebben gevonden gaan we linksaf het bos in, nu rood/paars. Rood wordt vanaf nu onze gids terwijl we na enkele meters het bos uit komen en voor een weiland staan.

Hier gaat het links via een hekje naar een heel mooi paadje achter de afrastering langs door het natuurgebied Hazelbekke. Het gaat om het weiland heen en dan weer het bos in om daarna uit te komen op een splitsing bij paal D96.

Nu volgen we weer rood en dat gaat naar rechts. Eerst nog een zandpad het bos uit, daarna wordt het asfalt en lopen we langs weer een prachtige boerderij. We houden dan rood aan naar links over de asfaltweg, en even later lopen we in het open veld hoog over een stuwwal met heerlijke uitzichten.

mooie vergezichten in het golvende landschap

De asfaltweg buigt geleidelijk naar links en daalt dan af tot bij een volgende T-splitsing waarop we rechtsaf slaan. Enkele meters verder staan we dan voor een drukke hoofdweg waar we recht over kunnen steken.

Na enkele meters gaat het bij de bosrand weer linksaf, een zandpad tussen een akker en het bos dat ons daarna tot achter een mooie boerderij brengt. Rood gaat met een boogje om deze boerderij heen, en op de splitsing die volgt gaat het rechtdoor verder. We gaan weer wat klimmen en even later wijkt het bos en zien we dat we weer boven op een heuvel staan met naar rechts een schitterend uitzicht over de landerijen.

het gaat weer richting het bos

Aan het einde van het open gedeelte rechts gaat het haaks rechtsaf verder, de heuvel afdalend. We gaan omlaag tot een kruispunt van brede zandwegen, dit is markeringpunt D98.

vanaf de picknickbank is de heide net niet te zien, dat had ook anders gekunt Onze route blijft hier rood zodat we er rechtsaf moeten slaan. Er volgt nu een lang stuk rechtdoor lopen. Eerst nog door het mooi golvende landschap en daarna weer het bos in tot aan de Vasser heide.

In het bos vinden we weer een kruispunt bij paal D95. We staan dan pal voor het heideveld, maar dit is nog nauwelijks te zien achter de struiken tegenover de kruising.

Zo dadelijk gaan we hier rood verlaten door linksaf te slaan op geel/blauw, we zijn echter toe aan een pauze en daarvoor staat een picknicktafel rechts van de kruising klaar. Wel een slechte opstelling voor dit rustpunt, iets verderop zou je pauze hebben kunnen houden met uitzicht over de heide.

Voor wie nog niet moe is kan het lonen om hier nog een stukje rechtsaf de rode route te volgen, iets verderop ligt het Vassergrafveld.

de Vasser heide

Nadat het peertje is genuttigd en de benen even hebben kunnen rusten, pakken we de draad weer op en gaan alsnog op de kruising linksaf. Gelijk om de bocht krijgen we dan rechts wel het gezochte uitzicht over het heideveld.

voorbij de laatste woning rechtsaf het bos in We blijven maar heel even op het geel/blauwe traject, al bij de eerstvolgende splitsing kiezen we het paadje naar links.

Dit heeft geen kleurmarkeringen, maar gaat ons weer verbinden met een verderop gelegen route.

Eerst nog een stukje bos en langs een enorm grote beuk, daarna gaat het verder langs een afrastering om een weiland rechts van het pad.

We eindigen weer op asfalt waar we linksaf op verdergaan in de richting van de woningen. (Eerste zijweg links negeren)

Voorbij het laatste huis in het bos gaat het gelijk weer rechtsaf, nu is het weer oranje wat we gaan volgen. Enkele meters verderop zien we paal J32. We houden rechtdoor en omhoog aan met daarna links een mooi glooiend weiland waarin de kalfjes een modderbad moeten nemen om bij het drinkwater te kunnen komen.

letterlijk met de poten in de modder

Na het weiland slaan we linksaf, nog steeds oranje, en volgen deze brede zandweg tot het eindigt op een asfaltweg. Nu gaan we weer een tijdje asfalt lopen door er rechtsaf te slaan.

de mooie stuwwal aan de rand van Ootmarsum

Op de volgende kruising (J34) laten we oranje voor wat het is en gaan rechtdoor op de rode route. Daarna volgt nog een kruising bij K12, en ook daar gaan we rechtdoor waarmee het rood weer plaats maakt voor groen/oranje, tot we de hoofdweg naar Ootmarsum bereiken.

bijna aan het einde van de wandeltocht komt er dreiging in de lucht

aan de bouw zijn de hoogteverschillen zichtbaar De hoofdweg steken we over om daar aan de overzijde het wandel- en fietspad linksaf een stukje te volgen naar het volgende bosje.

Het gaat hier nu weer behoorlijk omhoog, de Kuiperberg op.

Bij het bos slaan we rechtsaf het bospaadje in, met groen/oranje aangegeven.

Het paadje loopt net onder het topje links in het bos langs, daarna wordt het weer open landschap en gaan we om een prachtig afgerasterd stukje natuur heen.

Dan daalt het af en komen we langs een visvijver links, een heel mooie plekje om rustig een hengeltje uit te werpen, en sluit het leuke paadje daarna aan op een asfaltweggetje. Paal K13 staat daar. Op het asfalt slaan we weer linksaf en houden weer de groene markeringen aan.

weer een prachtig stukje natuur achter een visvijver

Iets verderop weer een kruising bij paal K14 waar we recht oversteken. Nu zien we pas hoe hoog we nog zitten, hier in het weidse open landschap zijn we echt verbaasd over de prachtige vergezichten. Volgens onze onnauwkeurige kaart moet dit de Zonnenberg zijn, maar links zien we dan ook het topje van de Kuiperberg heel mooi afsteken. In de verte zijn zelfs de windmolens in Duitsland zichtbaar en bij helder weer zou je ook de heuvels rond het Duitse stadje Bad Bentheim moeten kunnen zien!

prachtige uitzichten vanaf de Zonnenberg prachtige uitzichten vanaf de Zonnenberg prachtige uitzichten vanaf de Zonnenberg prachtige uitzichten vanaf de Zonnenberg prachtige uitzichten vanaf de Zonnenberg prachtige uitzichten vanaf de Zonnenberg prachtige uitzichten vanaf de Zonnenberg

Ook op de splitsing bij paal K28 blijven we nog rechtdoor gaan, daarna volgt de splitsing K16 waar de asfaltweg naar rechts gaat en links (rechtdoor) een halfverharde weg in de richting van het bos loopt. Hier gaan we omlaag naar dit bos en dan rechtdoor langs de bosrand bij paal K17. Groen gaat hier links en onze route rechtdoor is nu paars.

We volgen dit pad met links beneden in het bos een helder stroompje, tot we tegen een dijk aanlopen waar we een witte molen en enkele woningen achter zien staan. We zijn weer in Ootmarsum.

Voor de dijk gaan we links en lopen daarna naar de molen, er links aan langs, en staan dan voor een drukke weg door Ootmarsum. Door deze weg linksaf te nemen over het trottoir en verderop rechts, het centrum staat daar aangegeven, lopen we even later weer door de winkelstraat met ondertussen vol bezette terrasjes in de richting van de kerk.

terug in Ootmarsum, net op tijd voor de regen terug in Ootmarsum, net op tijd voor de regen terug in Ootmarsum, net op tijd voor de regen terug in Ootmarsum, net op tijd voor de regen terug in Ootmarsum, net op tijd voor de regen terug in Ootmarsum, net op tijd voor de regen terug in Ootmarsum, net op tijd voor de regen

Inmiddels is de lucht helemaal dichtgetrokken en wordt het zelfs zwart. Hadden we nog even een terrasje mee willen pakken dan wordt die keuze ons ontnomen, want nog niet bij de kerk aangekomen begint het al behoorlijk te regenen. We zoeken dan ook snel onze route terug naar de wagen waar we droog onder de klep van de stationwagen kunnen staan om de wandelschoenen uit te trekken na een schitterende wandeldag Twente. Het mooie land van Tukkers.