Bossen en Ruiten Aa bij Vlagtwedde

Vlagtwedde - Metbroekbos - Eemboerveld - Lieftinghsbroek - Ellersinghuizen - Vlagtwedde

wandelroutekaart Vlagtwedde Deze rondwandeling gaat door een van de mooiste stukjes van het Ruiten Aa beekdal, een beek die door het hele Westerwolde gebied meandert. Daarnaast krijgen we de bossen, essen en velden rond Vlagtwedde te zien, een schitterend en afwisselend natuurgebied.

Ook de paden bieden veel variatie. Asfalt, gras, zand- en schelpenpaden, en mooie lanen. In het begin van de route zelfs een smal paadje langs de oever van de Ruiten Aa dat bij vochtige omstandigheden wel eens slecht begaanbaar kan zijn. Een heerlijke wandelmiddag dus!

Deze route is gebaseerd op een tocht van 'Wandelen in Westerwolde'.

Het wandelen begint in hartje Westerwolde in het dorp Vlagtwedde, tevens naamgever van de gemeente. Qua oppervlakte een grote gemeente maar met slechts 16.000 inwoners. De helft van deze mensen woont in het grootste dorp Ter Apel. Daarnaast zijn er dorpjes als Bourtange, Sellingen en 54 nog kleinere dorpjes en gehuchten.

In de gemeente Vlagtwedde komt dit neer op 1 hectare grond per inwoner, dus hoef je er niet vreemd van op te kijken als je tijdens een wandeldag eens helemaal niemand tegenkomt.

Of je nu vanuit de richting Winschoten, Onstwedde of Ter Apel naar Vlagtwedde rijdt, je komt altijd uit bij de rotonde aan de rand van het dorp. Daar rijden we het centrum in en gelijk bij het verlaten van de rotonde rechtsaf de parkeerplaats voor de winkels op.

brug over de Ruiten Aa beek Als de wandelschoenen zijn gestrikt lopen we terug naar de hoofdweg en gaan er linksaf over het fietspad terug naar de rotonde.

Links van de rotonde steken we dan de hoofdweg N976 over. Aan de overzijde houden we even links aan, daarna rechtsaf de Onstwedderweg in tussen de huizen door.

Op deze rustige straat kun je op de hoofdweg of over het voetpad lopen, de laatste was in 2010 echter in slechte staat. Boomwortels hebben er een heuvellandschap van weten te maken.

Bij huisnummer 31 kiezen we het schelpenpad linksaf het natuurgebied in met gelijk rechts al een mooi stukje van de Ruiten Aa, het water dat we daarna ook gaan oversteken via een boogbrug.

Dan blijven we dit pad volgen tot aan een T-splitsing waar we rechtsaf slaan richting het in de verte zichtbare bos. Er volgt een lang en recht fiets- wandelpad door het open veld met ruim uitzicht naar alle zijden.

het beekdal van de Ruiten Aa

nu gaan we het graspad langs de oever volgen Als we bij de bosrand arriveren zien we een volgend bruggetje en ook deze steken we over en lopen zo het bos in.

Dit is het Metbroekbos bij Smeerling, dat net als het Lieftinghsbroek bos bij Weende dat we later aan zullen doen, een overblijfsel is van de oerbossen van Westerwolde.

Sommige van de bomen waar we aan langs zullen gaan lopen zijn meer dan 200 jaar oud!

Aan de overzijde van de brug slaan we linksaf het bos in en volgen het kronkelende bospad. Hier zo veel mogelijk steeds links aanhoudend langs het watertje.

Bij natte omstandigheden is het pad verderop pal langs de oever wat slecht begaanbaar, dus tenzij je avontuurlijk bent aangelegd daar iets rechts (hogerop) blijven lopen.

Het laatste stukje door het bos gaat het zelfs een beetje op en neer, tot we dan het bos verlaten.

de Lakenvelders storen zich niet aan ons Voor het stroompje houden we rechts aan en volgen vanaf hier het graspad pal langs het water.

Aan de overzijde links komen we langs een mooi gelegen weiland, en dan wijkt ook rechts het bos en kijken we uit over een prachtig landschap, het Eemboerveld.

Het Eemboerveld wordt onderhouden door een kudde Lakenvelders, hiervoor ingezet door Natuurmonumenten. Deze prachtig getekende runderen liggen vandaag rustig te herkauwen en kijken niet op of om naar ons of onze hond.

Eenmaal in het open veld blijven we het oeverpad alsmaar volgen en genieten onderweg van het fraaie uitzicht en de groene houtwallen in de verte.

Er volgt nog een stukje bos, daarna buigt het rechtsaf om bij het volgende bosje, ook daar links aanhoudend langs de oever, uit te komen op een asfaltweg. Dit is de Beneden Markeweg die we nu linksaf gaan volgen.

wandelen door een prachtig natuurgebied

een fraaie laan met schaduw van de dichte bomenOp het volgende kruispunt steken we recht over, het blijft daar de 'Beneden Markeweg, maar nu gaat deze als halfverharde weg verder.

Al snel wordt het een mooie laan met dichte schaduwgevende bomen aan beide zijden. Hier en daar een open stukje zodat we steeds opnieuw verrast worden met mooie doorkijkjes in het omringende gevarieerde Westerwoldse landschap.

Er volgt een scherpe bocht naar links waarna het pad richting een paar boerderijen gaat. In de bocht staat rechts een bankje, heerlijk in de schaduw.

Bij de boerderijen aangekomen sluiten we weer aan op een asfaltweg. Dit is de Dikke Eikweg.

Of de 'dikke eik' er nog staat, wij hebben hem niet gezien. Deze straat dankt echter zijn naam aan een eik met een stamomvang van vier meter die hier ergens in de tuin van een boerderij staat of heeft gestaan.

het rustbankje staat heerlijk in de schaduw

langs het LieftinghsbroekRechtsaf het asfalt op gaat het verder, waarbij we de weg helemaal uitlopen tot deze doorgaat als Rondweg.

De ondergrond verandert in zandpad met ernaast een schelpenpad voor fietsers. Eerst door een vooral open landschap, later richting het tweede oerbos van deze rondwandeling.

Dit natuurgebied draagt de naam Lieftinghsbroek. Het bos waar we aan langs lopen is alleen toegankelijk tijdens rondleidingen en onder begeleiding van de beheerder Natuurmonumenten.

Er wordt hier gewerkt aan een project om de omgeving terug te brengen in de staat van begin 1800, waarvoor delen worden afgegraven zodat heide en schrale grond weer een kans krijgen.

Verder wordt een houtwal verwijderd om opnieuw een open landschap te creëren en zelfs een ven wordt in oude staat teruggebracht.

Ook worden de verschillende natuurgebieden opnieuw met elkaar verbonden zodat het wild weer rond kan trekken door het Westerwolde.

Alsmaar blijven we het pad door deze prachtige omgeving volgen, tot deze aansluit op de Weenderstraat, de hoofdweg N976. Op het fietspad naast de hoofdrijbaan gaan we rechtsaf.

even langs de Weenderstraat over het fietspad

Ver hoeven we niet langs deze soms drukke weg, niet verder dan huisnummer 54. Daar steken we de weg over richting het zandpad tussen de twee hagen van de woningen aan weerszijden door. De Doene Esweg.

het pad wordt al snel een karrenspoor

terug naar de Weenderstraat is het wat modderig Even later kunnen we andermaal genieten van het weidse open landschap met hier en daar kleine bosjes en houtwallen in de verte.

Het pad is verderop niet veel meer dan een karrenspoor terwijl we op een van die kleine bosjes aflopen en dit dan ook links passeren.

Voorbij het bosje nog een klein eindje tot het pad een haakse bocht naar links maakt bij een rustbankje. Helaas is het bankje bezet als wij er langslopen, want het uitzicht vanaf die plek is zo mooi dat we er best wat langer van zouden willen genieten.

Nadat we het pad linksaf zijn gevolgd is het een kwestie van steeds maar rechtdoor tussen de velden en houtwallen door tot het pad eindigt bij een boerderij.

Daar gaan we linksaf terug naar de hoofdweg N976 en steken deze nogmaals over.

Rechtsaf gaan we dan weer het fietspad volgen, deze keer over een langere afstand maar wel weer door een erg mooi gebied van akkerland omzoomt door groenstroken en bossen.

nogmaals over het fietspad

Herberg De van Bommelhoeve De volgende zijweg naar links slaan we dan in, de Harpelerweg. Harpel en Smeerling worden er aangegeven, beide een afstand van 3km.

De Winselweg is de eerstvolgende zijweg naar rechts die we daarna inslaan. Deze gaan we nu langere tijd volgen door een afwisselend landschap. Eerst nog langs Herberg 'De van Bommelhoeve'.

Daarna zien we rechts weer steeds meer leuke stukjes van het Ruiten Aa beekdal, vooral als we verderop rechts weer een schelpenpad tegenkomen en ook inslaan.

Dit paadje voert door weer een heel ander landschap van waterplassen, woeste stukjes natuur en weilanden. En natuurlijk de prominent aanwezige Ruiten Aa beek.

We blijven het pad volgen tot een T-splitsing bij een bankje. Daar gaan we rechtsaf en zijn daarmee terug op het pad richting het boogbrugje over de beek en daarna de Onstwedderweg waar we de route mee zijn begonnen. De terugweg naar de parkeerplaats vinden we dan eenvoudig.

Voor we bij de splitsing rechtsaf slaan maken we echter nog een paar foto's om dit mooie beekdal vast te leggen, evenals bij de brug over de beek.

het Ruiten Aa beekdal het Ruiten Aa beekdal het Ruiten Aa beekdal het Ruiten Aa beekdal het Ruiten Aa beekdal het Ruiten Aa beekdal het Ruiten Aa beekdal