Beekdal en bossen rond Sellingen

De Noordmee - Ruiten Aa - Ter Borg - Sellingen - Ruiten Aa - Sellingerbossen - De Noordmee

(Laatste melding route OK: 10-2015 - Bettina en Ivo K. Nieuw Dordrecht)

routekaart rondwandeling Sellingen Als er een wandeling is waarbij je alle gezichten van het Westerwolde te zien krijgt, dan is het deze wel. Het beekdal van de Ruiten Aa, bossen en heide met de typische vennetjes, maar ook de fraaie essen die beeldbepalend zijn voor deze omgeving worden doorkruist.

En dan heb ik het nog niet gehad over de monumentale boerderijen van Ter Borg en het toeristische dorpje Sellingen.

De route gaat over lanen, zand- en bospaden, maar ook deels over verharde ondergrond.

(Deze rondwandeling is deels gebaseerd op een beschrijving van Wandelen in Westerwolde).

Het wandelen begint bij de Noordmee aan de rand van Sellingen. De theeschenkerij Noordmee aan de Dennenweg is het informatiecentrum van Staatsbosbeheer en herbergt tevens de lokale VVV.

Aan de zuidzijde van Sellingen de Beetserweg in, dan de Ruiten Aa brug over over en rechtsaf.

Dat is de Dennenweg waar we vooraan bij het zwembad of verderop bij de Noordmee kunnen parkeren. Het staat ook overal goed aangegeven.

Veel van de heidegebieden rond Sellingen worden begraasd en zijn niet toegankelijk voor honden. Op deze wandeling mag de hond eens wel mee.

het leuke oeverpaadje langs de Ruiten Aa Als de wandelschoenen zijn aangetrokken lopen we terug naar de Beetserweg en naar de brug over de Ruiten Aa beek. Voor de brug slaan we rechtsaf en lopen dan over het smalle paadje langs de oever van deze prachtige beek.

De Ruiten Aa kronkelt door het hele Westerwolde en is beeldbepalend voor de regio. Ooit is het gekanaliseerd, maar nu weer op veel plaatsen meanderend door het landschap. Ook hier rond Sellingen. Andere stukken van de beek worden nog in de oude staat teruggebracht.

Rechts eerst nog een weiland en dan verderop overgaand in bos, lopen we dan het natuurgebied Ter Borg binnen.

Nadat we enkele bochten van de Ruiten Aa hebben gevolgd, zien we links aan de overzijde de eerste boerderij van Ter Borg al staan.

We blijven het pad volgen tot aan de brug in Ter Borg die we daarna ook linksaf oversteken. Links staat hier de zeventiende-eeuwse schaapskooi, na honderden jaren nog steeds in gebruik voor de schapen die in het natuurreservaat Ter Borg de heidevelden begrazen.

een van de monumentale boerderijen in Ter Borg

De Borgerweg door Ter Borg lopen we helemaal af tussen de vier monumentale boerderijen door waaruit Ter Borg bestaat. Het landschap wordt er gedomineerd door mooie houtwallen met veel enorme eiken waarvan sommige ruim 200 jaar oud zijn.

Na het doorkruisen van Ter Borg komen we aan op de Ter Apelerstraat, de hoofdweg naar Sellingen. Links een picknickplaats, maar daarvoor is het nog te vroeg. We steken de straat over en gaan op het fietspad aan de overzijde linksaf.

Ter Borg

Nederlands Hervormde kerk in Sellingen Aan de rand van Sellingen aangekomen slaan we rechtsaf. Dit is de Ds. Reindersweg. De weg loopt letterlijk langs de rand van Sellingen met links de woningen en rechts vrij uitzicht over de velden en akkers. De Sellingers die hier wonen hebben vanuit de woonkamer een prachtig vrij uitzicht.

Het kronkelt een beetje waarna we dan verderop een begraafplaats passeren. Het eerstvolgende pad linksaf moeten we dan nemen, het leuke Kerkpad in.

Met een grote boog loopt het pad tussen houtwallen en een weiland door om dan uit te komen op de Torenstraat bij de Nederlands Hervormde kerk.

Eerst lopen we even rond dit kerkje, dan gaan we via de Torenstraat linksaf het dorp in.

Verderop links aanhoudend, tot deze aansluit bij de Dorpsstraat. De oude beklinkerde hoofdweg door het esdorp Sellingen moeten we oversteken, daarna over de stoep linksaf.

we komen in het centrum van Sellingen op de DorpsstraatVoor nu, of later na de rondwandeling, zijn hier verschillende horecagelegenheden dicht bij elkaar te vinden. De Heksenketel aan de zuidkant, het Hof van Sellingen, en de Herberg Sellingen zijn aanraders. Natuurlijk hebben ze allemaal een terras. En er is nog de theeschenkerij Noordmee waar de auto geparkeerd staat.

Eenmaal linksaf op de Dorpsstraat, nemen we de volgende weg weer naar rechts. De Noordesweg. Deze voert ons al snel weer Sellingen uit, een asfaltweggetje door de velden.

Een bocht naar links en daarna rechts, dan steeds maar rechtdoor. In de verte links tussen het groen kronkelt de Ruiten Aa. Rechts passeren we dan een wijngaard.

Na ongeveer een kilometer komen we bij een T-splitsing op de Schapedriftweg waar we rechtsaf slaan. Slechts enkele meters, want dan gaat het weer naar links in de Vonderweg. De Vonderweg gaat al snel over in een zandpad.

en nogmaals een mooie stukje Ruiten Aa volgen

links een stuw met enkele vlondersWe lopen het helemaal tot het einde af waar links een smal paadje tussen de bomen door naar de oever van de Ruiten Aa gaat.

Links zien we in de beek een stuw en diverse vlonders. Met de veel grotere stuw in Renneborg wordt de waterstand in dit gebied geregeld, daar is ook een vistrap aangebracht.

Voor de beek dan rechtsaf blijven we via het oeverpad de beek volgen tot aan een dam. Deze dam over een zijtak van de Ruiten Aa steken we over, daarna weer links aanhoudend. opnieuw over het oeverpad tot aan de verderop gelegen brug.

Dit is de Rijsdammerweg die we linksaf gaan volgen, de brug over, tot deze uitkomt op een T-splitsing.

Hier gaan we nogmaals links het asfalt van de Bovendiepsterweg op, en op weg naar de bossen van Sellingen.

Eerst rechts nog een woning, daarna een gebouw van Staatsbosbeheer. Beide passeren we en gaan na de loods van Staatsbosbeheer het tweede pad rechtsaf het bos is. Daar vooraan links ligt een vennetje in het bos/heidegebied. (foto onder)

heideveld met vennetje in de Sellingerbossen

Dit pad blijven we volgen, tot de volgende splitsing waar een paadje rechtsaf tussen de bomen verdwijnt. De splitsing ligt net voorbij het mooie vennetje. Deze slaan we rechts in na enkele meters dan linksaf via het brede zandpad verder door het hier dichte bos.

een van de vele heidevelden van de rondwandeling

Dit bospad blijven we volgen en negeren daarbij alle zijwegen, steeds maar verder door het gevarieerde bos. Tot het pad weer eindigt op een T-splitsing. Nu gaan we rechtsaf en volgen andermaal een breed bospad met ernaast een mooi aangelegd fietspad.

langs de sloot lopen we naar een verharde weg Net voor een bocht in het fietspad houden we nog even links aan en lopen dan naar de sloot achter de rij bomen. Aan de overzijde van de sloot ligt een akkerland dat vanuit het bos zichtbaar is.

Voor de sloot lopen we linksaf over het oeverpad. (Zomers loop je hier in de brandende zon, dan is ook het bospad achter de bomenrij nog een tijdje te volgen, parallel aan de sloot maar in de schaduw.)

We blijven het pad volgen tot deze uitkomt op een asfaltweg die we recht oversteken. Aan de overzijde zullen we de sloot verder volgen, maar nu aan de rechterzijde ervan.

Het gaat weer richting het bos, maar voor we het bos in kunnen moeten we aan de rand van het bos nog iets naar rechts richting een stuw en deze stuw in de sloot oversteken.

Op de andere oever lopen we verder naar rechts en nemen de eerstvolgende zijweg linksaf het bos in.

Al snel volgt in het bos een kruising met een smal bospaadje waar we linksaf slaan. Dit grappige paadje kronkelt door het bos, dit in tegenstelling tot het brede bospad dat rechts in dezelfde richting loopt en regelmatig zichtbaar is.

Als we dit bospaadje helemaal uitlopen en op het einde rechtsaf slaan, lopen we langs weer een fraai heideveldje. Het heideveld hier dus links houdend. Bij de volgende kruising kiezen we voor linksaf, en lopen dan om een schitterend vennetje heen waarbij we andermaal links aanhouden. Zo lopen we om het water heen en daarna tussen de bomen door naar de klinkerweg.

prachtige vennetjes omringt door heide achter de Noordmee

Op deze verharde weg gaan we dan iets naar links om daarna rechtsaf naar een kunstmatige heuvel te lopen.

Dit is het 'Theater van de natuur', een bekend kunstwerk voor alle Westerwolders. Prachtige traptreden voorzien van gegraveerde gedichten, leiden naar de top. Van bovenaf valt te genieten van een prachtig uitzicht over het herstelde beekdal van de Ruiten Aa. De werking van het 'Theater van de Natuur' boven op de heuvel zal een ieder snel duidelijk worden.

Na de beklimming beginnen we aan het laatste en misschien wel leukste deel van de rondwandeling. Natuurlijk eerst de treden weer afdalen, dan linksaf het pad langs de Ruiten Aa volgen. (Vanaf de verharde weg gezien dus rechts langs de heuvel).

het Theater van de natuur in Sellingen het Theater van de natuur in Sellingen het Theater van de natuur in Sellingen het Theater van de natuur in Sellingen het Theater van de natuur in Sellingen het Theater van de natuur in Sellingen het Theater van de natuur in Sellingen

het Theater van de natuur in Sellingen

Tussen de beek links en het bos rechts zoeken we onze weg langs de vreemde kronkels van de beek. Een schitterend stukje natuur nu de kanalisering van het riviertje in oude staat is teruggebracht. Slenteren ligt hier meer voor de hand dan stevig doorlopen, want er is enorm veel te zien aan bijzondere waterplanten en vogelsoorten. Ook de verschillende informatieborden bieden interessante wetenswaardigheden over de flora, fauna en geschiedenis. Er lopen soms meerdere paadjes, maar dat maakt niet uit. We blijven gewoon zo veel mogelijk de beekloop volgen en kiezen de routes die ons het interessantst lijken.

Verderop loopt een stukje bos helemaal door tot aan de rand van de beek met nog net een beetje ruimte voor een pad pal langs het water van de Ruiten Aa. Deze volgen we richting een stuw en de brug verderop. Bij de brug dan rechtsaf en gelijk nogmaals rechts, laat ons weer recht op de geparkeerde wagen aflopen.