Rondje Laude en Ter Borg

Ter Borg - helofytenveld - Zuidveldsluis - Laude - Ruiten Aa - Ter Borg

(20 Km i.c.m. Sellingerbeetse route)

wandelroutekaart Ter Borg - Laude Door het prachtige Westerwoldse landschap bij Sellingen gaat deze rondwandeling. Het gaat voornamelijk over onverharde wegen en paden die deels erg modderig kunnen zijn, dus goede waterdichte wandelschoenen mee.

Honden mogen over een deel van de route niet mee, voor hen zijn ter plekke een aantal omleidingen beschreven. (Eerste Rode omleiding op de kaart). Goed bedoelt, maar dan mis je wel alle hoogtepunten van de tocht.

Wij liepen dit al meerdere keren in verschillende seizoenen, en in elk seizoen is het een erg mooie wandeling. De foto's bij deze beschrijving zijn genomen op een koude februaridag.

(Deze tocht is deels gebaseerd op een routebeschrijving van 'Wandelen in Westerwolde').

De route begint in Ter Borg, een gehucht aan de Ter Apelerstraat (N976) net onder Sellingen. Vanaf de N976 rijden we Ter Borg in over de Borgweg, en kunnen daar rechts vooraan de wagen kwijt bij een picknickplaats.

Als het er druk is, rijd dan de Borgweg verder af tot bij de brug over de Ruiten Aa. Aan de overzijde links ligt een grote parkeerplaats in het bos.

Zodra de wandelschoenen zijn aangetrokken lopen we terug naar de hoofdweg en steken deze over. Op het fietspad aan de andere zijde slaan we linksaf richting Sellingen.

langs de houtwal, dan rechts richting het klaphekje Bij het eerstvolgende bosje gaan we scherp rechtsaf het zandpad in. Rechts vrij uitzicht over de nu lege velden, links een mooi begroeide houtwal. (foto)

Aan het einde van dit brede pad houden we een beetje rechts aan richting het klaphekje bij een leuk bosje. We gaan het hekje door, links staat een bankje in de schaduw, daarna gaan we een prachtig weiland doorkruisen.

Voorbij het hekje rechts aanhoudend volgen we het graspad langs de afrastering. Met een grote boog naar links dwars door het veld, daarna loopt het pad weer langs een houtwal aan de rechterzijde.

In de zomermaanden staat het gras soms erg hoog, maar het wandelpad door het graasgebied wordt regelmatig gemaaid om het begaanbaar te houden.

Het pad komt weer uit bij een klaphekje. We staan dan op een beklinkerd laantje omzoomt door bomen en slaan er linksaf.

linksaf over het klinkerlaantje

Een stukje verderop komen we op een kruising waar we andermaal linksaf gaan en de Borgerschapenweg inlopen. het bos in, maar de hond mag helaas niet mee Links kunnen we dan weer genieten van een prachtig vergezicht, in de meeste seizoenen een erg drassig gebied met bijbehorende begroeiing.

Bij de volgende asfaltweg naar links, moeten we rechtsaf het hekje door in de richting van het bosje. (foto)

Dit stukje is voor honden weer niet toegestaan omdat er vaak schapen grazen. Er staat een duidelijk informatiebord bij met een omleiding voor de viervoeters. Die volgen het asfalt nog een stukje en gaan verderop rechtsaf achter het bosje langs. Bij het helofytenveld sluiten de routes weer op elkaar aan.

We passeren het hekje en hondje Reni gaat op de schouder. Het is maar een kort stukje, dus dat lukt wel even.

Hier kunnen we de rode paaltjes volgen door het bos. Achter het bos gaat het dan links verder langs de bosrand met rechts nog eens een prachtig drassig gebied waar schapen en runderen rondlopen. Links in het bos ligt het natuurkampeerterrein 'De Slangenborg'.

zowel het hekje als het pad staan onder water

De bosrand volgend komen we weer voor een klaphekje te staan. Achter het hekje loopt een lager gelegen paadje recht op de rietfilterplassen af, het Helofytenveld. Vandaag is er echter van het paadje niet veel te zien. Het staat volledig onder water en het laagje ijs op dit water is niet voldoende sterk om ons te dragen.

(Voorjaar 2011 lopen we deze route nog eens en zien dat het klaphekje ondertussen naar links en hoger op de helling is verplaatst. Nu zou je er ook in het natte seizoen droog langs moeten kunnen. Na het passeren van het hekje rechtdoor stappen, daarna rechts aanhouden op de installatie met een zonnepaneel er boven af. (Fofo onder). Voor deze installalie dan links over de dijk met het riet rechts houdend).

dan maar langs de rand lopen en daarna het dijkje omhoog Een beetje creativiteit is dus gevraagd. Het onder water staande hekje negeren we maar, en klimmen links in het bos over het schapengaas. Bovenlangs door de wei volgen we dan de waterkant.

50 meter verderop moeten we rechts aanhouden en dat kan ook. Het daar hoger gelegen 'pad' staat niet onder water. Van links komen de wandelaars die met de hond een omleiding volgden er weer bij.

Nog eens 50 meter verder, dan linksaf de dijk omhoog, vlak voor de installatie met het zonnepaneel er boven. De rietkraag hier rechts blijven houden.

We staan nu aan de rand van het Helofytenveld, een gebied van dicht bij elkaar lopende kanalen waar voedselrijk water doorheen stroomt en op natuurlijke wijze wordt gefilterd door riet, biezen en andere waterplanten. Het veel schonere water is bestemd voor het natuurgebied Holle Beetse Vennekampen. Ook de waterstand in dit gebied wordt hier geregeld. Er is ook een leemwand gebouwd waarin oeverzwaluwen hun diepe nesten kunnen bouwen.

Over de dijk lopen we langs de rietkragen. De waterplanten doen het hier zo goed dat in sommige jaargetijden het water nauwelijks waar te nemen valt. De rode paaltjes achterna gaat het met een boog naar rechts, daarna rechtsaf tussen de waterreservoirs door.

het water is nauweljks zichtbaar door het vele riet

Verlaten doen we het rietfilterveld aan de andere zijde waar deze aansluit bij het Ruiten Aa-Kanaal. Bij de uitgang rechts nog een leuke picknickplaats met een informatiebord. We gaan linksaf langs het kanaal over het zandpad of via het fietspad achter de bomen.

Verderop komen we dan bij de Zuidveldsluis. We steken hier over en gaan aan de overzijde gelijk weer linksaf langs het kanaal verder. Verderop staat een hoge metalen paal die de hoogte van dit punt ten opzichte van de Dollard aangeeft. Negen meter is hier het verschil.

deze Zuidveldsluis moeten we oversteken, daarna linksaf

Bij deze paal loopt een pad schuin rechtsaf naar het er zichtbare bosje van nog jonge boompjes. Als er onlangs niet is gemaait is het pad slechter zichtbaar, dan gewoon bij de paal rechtsaf het grasveld op lopen. Dan komt het paadje het bos in vanzelf in beeld.

We nemen dit pad, en lopen met een boog naar rechts door het bos, de linker tak bij de Y-splitsing in het bos negeren, en komen dan weer bij een asfaltweg.

soms is het hier erg drassig, maar er is een alternatieve route Hier steken we recht over, langs de slagboom, en zien we even later een parkachtig stukje bos met een vijver. We houden rechts aan en lopen helemaal om het water heen, het water links houdend. Aan de overkant aangekomen blijven we steeds het water volgen, het bos in, over een brede laan.

Alle zijwegen negeren, zo lopen we een lang bospad af met af en toe een mooi stukje natuur waar de bossen wijken en de fraaie oever van het watertje zichtbaar wordt.

Dan volgt een bocht naar rechts voor we op een T-splitsing tegen een sloot aanlopen.

Afhankelijk van de ondergrond kunnen we nu kiezen. Iets naar links, dan rechts de dam over de sloot oversteken, en links richting de akker lopen. Dan rechtsaf langs de bosrand met links de sloot. (Foto)

Dit kan behoorlijk modderig zijn. De alternatieve route is als tweede groene omleiding op de kaart aangegeven. Op de T-splitsing links aanhouden, dus niet de sloot oversteken, en doorlopen langs het huis verderop. Daar op het asfalt, de Lauder Hokweg, rechtsaf tot aan een mooie driesprong.

aan de overkant van het veld een eenzaam boerderijtje

de driesprong net voor we weer bij de Ruiten Aa aankomenLangs de sloot lopend zien we links in de mist het plaatje van hierboven. We volgen het lange rechte stuk tot we weer op een T-splitsing aankomen. Daar weer links brengt ons naar het asfalt van de Laude Hokweg.

Nu nog een stukje rechtsaf, dan lopen we op een driesprong af waar we rechts aanhouden en verderop naar links afbuigen.

We staan dan weer voor het Ruiten Aa-kanaal bij een brug. Oversteken, dan de weg nog een honderd meter verder volgen tot waar links het zandpad Middelbroekmeersterweg en rechtsaf een pad langs een houtwal loopt.

Dit pad naar rechts moeten we hebben, tussen houtwal en akker. Het uitzicht naar links wordt weer ruimer. Uitgestrekte landschappen met hier en daar een boerderij.

Het leuke pad gaat met een lange bocht naar links en komt dan uit bij een kruising vlak voor een boerderij links.

vergezichten over de velden met hier en daar een boerderij

De Tanger Es rechtsaf, een zandpad, wordt de nieuwe richting. Tot deze weer uitkomt op een T-splitsing en we deze keer linksaf verdergaan over de Slangenborgerweg.

in de verte is de schoorsteen van de oude melkfabriek in Laude te zien

de rode route rechtsaf over de vlonderbrug, wij gaan rechtdoorDit pad blijven we dan volgen, kronkelend als een slang door het landschap. Alle zijwegen gewoon negeren tot we terug zijn bij de hoofdweg Ter Apelerstraat.

Voor we deze bereiken lopen we weer langs het drassige weidegebied met aan de overzijde van het veld het 'verboden voor honden bosje' waar we eerder doorheen liepen. De rode Staatsbosbeheer route gaat hier rechtsaf via de vlonderbrug door het gebied, wij blijven rechtdoor ons zandpad verder aflopen.

Het eindigt op het fietspad langs de Ter Apelerstraat. Links staat het plaatsnaambord 'Laude' in de berm, daar lopen we op af.

Na 100 meter steken we de hoofdweg over en lopen daar het veld in, rechts van de woning met huisnummer 8 langs.

Verderop is een klaphekje zichtbaar dat we even later passeren en het pad door het veld volgen naar het bosje verderop.

Links staat de oude melkfabriek van Laude met zijn hoge schoorsteen. Toen ik als kwajongen in de zomervakanties logeerde bij ome Jan, destijds boer en melkrijder, ging ik altijd graag mee om er de volle melkbussen die we op de route hadden opgehaald af te leveren. Eenmaal gelost, mocht ik dan voor in de tractorcabine weer mee terugrijden, een lange rit via Ter Wisch en Ter Apel naar de Maten in de Zetor.

Dan een beetje links aanhoudend door het bos tot we bij de oever van de Ruiten Aa-beek aankomen. Nu gaan we rechtsaf en volgen de oever van de beek door het weiland. Verderop wordt het steeds smaller waar afrasteringen van weilanden weinig ruimte meer laten tussen de oever en het grasland.

het stroomdal van de Ruiten Aa

Op regen of sneeuwdagen is het hier oppassen geblazen. Soms loopt het pad pal langs de waterrand en niet altijd even vlak. Een uitglijertje is dan snel gemaakt, maar deze schitterende omgeving, het stroomdal van de Ruiten Aa, maakt deze wandelroute heel aantrekkelijk.

zeventiende eeuwse schaapskooi in Ter Borg

Vlak voor we in het gehucht Ter Borg aankomen steken we nog een glibberig houten bruggetje over, dan nog een laatste weiland langs de oever passeren tot we tegenover een oude schaapskooi uit de zeventiende eeuw weer op een verharde weg staan. Links ligt daar de brug over de Ruiten Aa. Deze schaapskooi, hoe oud ook, is nog altijd in gebruik.

Ter Borg bestaat uit slechts vier boerderijen (Voor de langere versie van 20Km steken we hier links de brug over en gaan verder met de beschrijving van de Sellingerbeetse route vanaf Ter Borg bij de Schaapskooi)

We gaan er rechtsaf verder, voor de schaapskooi langs Ter Borg in. Ter Borg bestaat uit vier boerderijen waarvan er twee op de monumentenlijst staan.

Het is dan nog slechts een kwestie van het volgen van de Borgerweg door Ter Borg tot deze weer op de Ter Apelerstraat aansluit. Links op de kruising vinden we onze wagen terug.

Wie de wandeling af wil sluiten met een hapje of drankje, kan het beste linksaf Sellingen inrijden. De eerste gelegenheid links is de Heksenketel met ervoor een terrasje, verderop in het centrum zijn het Hof van Sellingen, of het enorme terras voor de Herberg Sellingen prima gelegenheden om nog even te gaan zitten nagenieten.