Simpelveld

Heuvellandschap en cultuur rondwandeling in en rond Simpelveld Limburg

Onze eerste kennismaking met zuid-Limburg te voet heeft ons als noorderlingen werkelijk verrast. Het prachtige heuvellandschap waar we doorheen trokken, maar ook het snuffelen aan de cultuur van deze streek, hebben ons een onvergetelijke dag bezorgd. Het is een zeer afwisselende wandeling tussen natuur en cultuur geworden. En niet te lang, zodat er ook voldoende tijd is om van het culturele ten volle te genieten.

routekaart Simpelveld wandelroute

In de eerste week van maart 2010 hebben we Limburg bezocht om mee te doen aan een grote groepswandeltocht van de Alpenfreaks. Om de lange reis de moeite waard te maken hebben wij er een weekend van gemaakt en konden zo deze tocht maken, de dag voor we de groep zouden ontmoeten. Ter plaatse niet bekend, hebben we ons in het bungalowpark Simpelveld waar we verbleven laten adviseren. Zij kwamen met deze lokaal uitgezette wandeling die als basis voor deze tocht heeft gediend.

het stationsgebouw van het Miljoenenlijntje in SimpelveldHet startpunt van deze rondwandeling is het Station Simpelveld. Naast het station of verderop in de straat is voldoende parkeergelegenheid.

Het oude stationsgebouw is volledig gerestaureerd en van hieruit wordt het sinds 1995 weer in dienst zijnde stoomtreintje geëxploiteerd. In deze buurt beter bekend onder de naam 'Miljoenenlijntje'.

Ook biedt het onderdak aan een prachtig herstelde stationsrestauratie en een postloket uit lang vervlogen tijden. Helaas zo vroeg in het jaar nog gesloten, maar door de ramen naar binnen gluren konden we wel.

Na de wandeling hebben we voldoende tijd om het terrein verder te bekijken, enkele foto's heb ik onderaan bijgevoegd.

We starten de wandeling door vanaf de straatzijde van het stationsgebouw, het gebouw links houdend, de straat parallel aan het spoor verder in te lopen. huizen uit 1915, gebouwd met Kunraderstenen Op het trottoir aan de overzijde van de weg komen we al snel een eerste richtingaanduiding tegen in de vorm van een blauwe stoeptegel. (Zie inzetfoto rechts)

Deze tegels vinden we overal langs de route en wijzen keurig de juiste weg, maar helaas kregen we later op de dag te maken met sneeuw en hagel. Probeer dan nog maar eens een 'blauwe tegel' te vinden.

Bij de volgende splitsing worden we rechtsaf gewezen, maar, eigenwijs als we zijn, lopen we eerst nog rechtdoor langs het spoor.

Verderop is dan al een 'seinhuisje' zichtbaar dat onze aandacht trekt en er op wacht om bekeken te worden. Het gebouwtje aan de rand van het dorp bij een spoorwegovergang is ook duidelijk gedateerd.

Dit wordt des te duidelijker als we het trapje beklimmen en dan door de vensters naar binnen kunnen kijken. Met grote en glimmend gepoetste koperen hendels worden daar zware kettingen bedient om de wissels om te zetten van het spoorwegemplacement. Een duidelijk jaartal vinden we er niet, maar het zal ergens uit het begin van de 20e eeuw zijn. Prachtig! (foto onder)

dit authentieke seinhuisje moesten we toch wel even bekijken

We keren terug naar de splitsing waar we rechtsaf hadden gemoeten en nemen nu ook die afslag, de Sint Nicolaasbergweg in. De opvallende huizen links in de straat zijn gebouwd in 1916 van handmatig gehouwen Kunraderstenen uit een nabijgelegen groeve. Deze soort locale mergel is rond die tijd veel gebruik daar er in oorlogstijd schaarste was aan bouwmaterialen.

Voorbij meer fraaie panden komen we bij een kruising die we rechtdoor oversteken, de Oude Molenstraat in. Het hoekpand links is waarschijnlijk de oudste hoeve van Simpelveld met deels nog stukken vakwerk/mergel. Op de binnenplaats is in een houten balk een inscriptie uit 1659 terug te vinden.

We negeren de voetpaden en andere zijwegen, alsmaar rechtdoor, tot aan een splitsing bij de boerderij met huisnummer 7. Bij de splitsing steken we een watertje over en aan de overkant staat een wegkruis. We gaan rechtsaf omhoog in de Hennebergweg. (Kijk hier voorbij de boerderij rechts nog even terug naar de watertoevoer (?) wat er het huis ingaat).

tegenover de splitsing staat weer een kruisbeeld, we gaan dan rechtsaf omhoog

Nu moet er de eerste helling worden genomen tot we boven Simpelveld uittorenen. Rechts aanhouden bij de splitsing met een onverharde weg, er staat weer een wegkruis links aan de bosrand, en het asfalt blijven volgen.

de Witte Keizerin met enorme dikke muren De weg brengt ons bovenlangs richting het centrum van het dorp. Verderop passeren we een grote witte boerderij met de naam 'De witte Keizerin'. (Kijk hier eens bij de ramen hoe enorm dik deze muren zijn!)

In het linker gedeelte van dit pand zit een restaurant dat dezelfde naam draagt, maar ook dat lijkt op een zaterdag in maart de deuren gesloten te houden.

Alsmaar rechtdoor lopen we verder tot we in een nieuwer deel van Simpelveld bij een splitsing aankomen. We gaan er rechtsaf, de Stampstraat in.

We lopen deze straat helemaal af via de stoep links van de weg, ook bij een ANWB wegwijzer in een bocht van de weg weer rechtdoor. Zo lopen we langs soms prachtige gevels en door een straat met een rijke geschiedenis. In de woning links met huisnummer 71 is een authentieke deur te bewonderen, en bij nummer 55 is in 1930 in een kelder de beroemde sarcofaag van Simpelveld gevonden, uit de Romeinse tijd.

Dan gaat de Stampstraat over in het Dr. Poelsplein waar we ook rechtdoor blijven lopen langs nog meer mooie gevels, en komen dan tegenover huisnummer 19 bij een pleintje met een art-deco Christusbeeld. Bij nummer 9, een huis met een typische zijgevel uit 1890, steken we over en vervolgen aan de rechterzijde van de weg.

overal in de straat prachtige gevels

beton en water, rechts het gemeentehuis van Simpelveld De weg komt uit bij een rotonde die we recht over moeten steken. Dit kan voor de antiekzaak, richting het benzinepompstation. We volgen hier de weg rechtdoor richting de markt. Net voor we deze bereiken moeten we nog even links aanhouden.

Slechts een klein stukje is het dan tot we op het marktplein aankomen met links een prachtig kunstwerk van beton waar een beekje doorheen stoomt. (Foto)

Rechts hiervan staat het gemeentehuis van Simpelveld. We gaan er linksaf, langs het kunstwerk en links van het gemeentehuis langs naar het daar aangeven voetpad.

Het voetpad voert ons een park achter het gemeentehuis in, daar het waterloopje volgend.

Links wordt het dan al een echte 'berghelling', rechts knotwilgen met erachter een park met veel gras. Op de achtergrond de skyline van Simpelveld.

knotwilgen langs het paadje naar de Lourdesgrot Verderop passeren we een afslag rechtsaf, een vlonderpad door het park, maar we blijven ons paadje rechtdoor volgen.

Het grote gebouw rechtsvoor is de achterzijde van het klooster waar we later nog meer van zullen zien. Bij een fraai ijzeren bruggetje over de beek dat toegang tot de kloostertuin verleent, als het niet afgesloten zou zijn, gaan we linksaf het brede pad omhoog.

Dit gaat naar de Lourdesgrot. Erg mooi, maar loop ook eens links voorbij de grot verder omhoog. Daar achter, boven een steile helling, staan nog meer kruisbeelden. De kruiswegstatie van de Zusters van het arme Kind Jezus.

In 1924 zijn bij afgravingen van grind in dit Hellingsbos voorwerpen gevonden uit 450-750 na Christus.

Na het bekijken van de Lourdesgrot keren we terug naar het voetpad langs de beek en slaan linksaf. Verder achter het klooster langs.

de Lourdesgrot Simpelveld

voormalig zusterhuis Huize Gabriel Dan komen we langs weer een bijzonder gebouw rechts. Nu omgebouwd tot appartementen, maar ooit was het in gebruik als quarantainegebouw voor Zusters die terugkeerden uit de tropen; Huize Gabriel.

We lopen het pad helemaal af tot deze eindigt bij een brede verkeersweg, Rode Put. Hier moeten we oversteken en aan de overzijde linksaf over het voetpad verder.

Met een bocht naar rechts lopen we langs de rand van Simpelveld met links open velden en bossen op de achtergrond.

De weg komt uit bij een grote Y-splitsing met aan de overzijde een kapel. De witte kapel steekt sterk af tegen de donkere bomen erachter.

Deze Onze Lieve Vrouw Sterre der Zee kapel uit 1950 ter verering van de Maastrichtse O.L. Vrouw Sterre der Zee, is tevens een oorlogsmonument.

Voor de kapel, aan de rand van de splitsing, komen we langs een oorspronkelijke waterput. Deze is in 2006 in oude glorie herstelt.

Kapel en oorlogsmonument, op de voorgrond een oude waterput

Terug op de splitsing gaan we rechtsaf, gezien van waar we vandaan kwamen, bergopwaarts. Een pittig klimmetje tussen opnieuw mooie panden door, tot we vlak voor het spoorbaantalud rechtsaf de Peter Damiaanstraat in kunnen slaan.

Verderop dan linksaf door de spoortunnel en aan de andere zijde rechtsaf naar Huize Damiaan met ervoor een enorme parkeerplaats. Dit voormalige paterklooster steekt hoog boven het dorp uit op een zeer rustige plaats. De bibliotheek, kloosterkapel en kloostersfeer van het begin van de vorige eeuw worden door de huidige eigenaren bewaard voor hun bezoekers. (Loop hier eens een stukje over de parkeerplaats en dan rechtsaf omhoog het spoorbaantalud op. Daar is pas goed te zien hoe hoog het klooster ligt. Het is een prachtig uitzichtpunt over Simpelveld)

het imposante paterklooster Huize Damiaan

We keren terug naar de spoorwegtunnel en houden deze links terwijl we rechtdoor lopen. Hier wordt fietsroute 89 aangegeven. Voor de volgende woning buigt de weg haaks rechtsaf en klimmen we verder omhoog.

Eerst zijn de houtwallen aan beide zijden nog te hoog om overheen te kijken, maar weldra wordt het zicht beter en opent zich een prachtig golvend landschap. Vanaf deze hoge locatie kijken we tot ver in de wijde omgeving. Helaas zien we daar in de verte ook erg donkere, welhaast zwarte wolken onze kant opkomen.

Daarna gaat de weg weer afdalen om verderop met een bocht naar links verder te gaan. Helemaal tot aan de bocht hoeven we echter niet. Hier gaan we bijna even de fout in. Volgens de beschrijving die we in het bungalowpark meekregen, moeten we ergens rechtsaf een veldweg in langs een afrastering.

een afrastering ontbreekt, maar dit moet het juiste pad zijn... Tussen twee velden zien we na goed kijken heel vaag een pad, maar zeker van deze route zijn we niet. In de verste verte is geen afrastering zichtbaar. Als extra hulp staat er in de beschrijving dat we langs deze afrastering, haaks rechtsaf vanaf de asfaltweg, in de richting van een 'stegeltje' moeten lopen. Wel ja, een stegeltje.... Dat is informatie waar Groningers niet veel aan hebben.

Bij gebrek aan afrastering en onkundig van de betekenis van het woord stegel, gaan we rechtsaf tussen twee akkers door. Het uitzicht naar links wordt steeds mooier. Onder ons ligt het buurtschap Waalbroek, rechts zien we de imposante achterzijde van Huize Damiaan.

Terwijl neerslag in de vorm van natte sneeuw en lichte hagel op ons begint neer te komen, zijn we halfweg de veldweg en zien dan in de verte aan de bosrand iets van metaal staan. Een draaihekje. Een stegel zou toch niet een.... Dat moet toch haast wel, dus zitten we toch op het juiste pad.

Bij het draaihekje aangekomen, (stegel?), zien we dat deze er volkomen overbodig staat. Er sluit nergens een afrastering op aan, dus kunnen we er in een boog omheen lopen naar de bosrand. Daar iets naar links loopt een paadje onderuit, vrij steil met hier en daar wat vergane treden van een trapje.

Rechts zou in het bos een grafmonument moeten staan, maar de hagelbui wordt zo hevig dat we maar flink blijven doorstappen met de capuchons diep over de ogen, de handen diep in de mouwen van de regenjacks teruggetrokken.

in een heftige hagelbui langs de Eyserbeek In het bos blijven we wat links aanhouden, het meest brede en duidelijk meest belopen pad, tot aan een bruggetje over de Eyserbeek.

Tot hier lopen we recht tegen de pijnlijke hagelstenen in, maar nu kunnen we over de brug rechtsaf het paadje langs de beek volgen. Dit geeft iets meer beschutting tegen de dan van links komende aanval. Het lijkt een prachtig paadje door een mooi natuurgebied, maar veel hebben we er niet van meegekregen.

Het brengt ons weer bij een spoorwegtunnel en andermaal gaan we onder het Miljoenenlijntje door. Dan de weg volgen tot de verkeersweg, de Puntelstraat, waar we rechtsaf slaan en naar de verderop gelegen rotonde lopen.

Bij de rotonde gaan we linksaf de Kloosterstraat in en volgen deze tot voorbij het St. Jozefklooster aan de rechterzijde, daarnaast staat rechts Huize Loreto met zijn kloosterkapel. Dit klooster werd in 1875 gesticht toen in Duitsland Bismarck zich tegen de Rooms-katholieke kerk richtte en veel kloosterlingen naar Limburg vluchtten.

We kunnen de Kloosterstraat alsmaar blijven volgen, met de bocht mee naar links en alle zijwegen negeren tot we het winkelcentrum inlopen en bij een kruising aankomen met aan de overzijde rechts weer een kerk; De St. Remigniuskerk.

We steken over en gaan rechtsaf voor deze kerk langs, de Dorpstraat, dan weer links om de kerk de Pastoriestraat in. Zo lopen we rond deze bijzonder mooie kerk. Pastoriestraat 19 is de pastorie, oorspronkelijk gebouw in 1683 met opvallende kozijnen van Naamse steen.

de prachtige St. Remigniuskerk met erachter een interessante pastorie

Achter de kerk blijven we de weg volgen naar links, en steken bij de volgende kruising recht over richting Eys. Verderop dan linksaf de Nieuwe Gaasstraat in, deze gaat weer lekker omhoog richting de spoorbaan.

Bij het spoor dan rechtsaf de Stationsstraat weer in. Nu we weer op hoogte zijn krijgen we hier en daar tussen de huizen rechts door, weer een mooi uitzicht op Simpelveld. We lopen nu rechtstreeks terug naar het stationsgebouw waar de wagen was geparkeerd.

een laatste uitzicht over Simpelveld

Natuurlijk is het dan tijd om dit stationsgebouw nader te bekijken, over het spoorwegemplacement te dwalen. De oude locs, een stoomkraan aangevoerd via het spoor, een bagagehuisje vol met antieke koffers... Jammer dat de restauratie nog gesloten is, dit nodigt uit hier iets te nuttigen. Wij verblijven op een bungalowpark achter het spoor, dus hoeven alleen maar over te steken om ons huisje weer op te zoeken en dan daar iets te drinken na deze heerlijke maar koude wandeling.

Miljoenenlijntje Simpelveld Miljoenenlijntje Simpelveld Miljoenenlijntje Simpelveld Miljoenenlijntje Simpelveld Miljoenenlijntje Simpelveld Miljoenenlijntje Simpelveld Miljoenenlijntje Simpelveld