Hüntel, een oude lus van de Ems

Hüntel - Holthausen - Borkener Paradies - Versen - Abbemühlen - Eems sluizen - Hüntel

(Laatste melding route OK: 02-2016 - Henk en Gerda H. Delfzijl)

routekaart Eems rondwandeling bij Hüntel Deze rondwandeling vlak over de Nederlandse grens gaat door het stroomgebied van de Eems, een schitterend natuurgebied.

We lopen vooral over smalle asfaltwegen en stukken halfverharde veldwegen, daarmee is het een lichte wandeling. Kinderen zullen hier niet veel uitdaging in zien, maar natuurliefhebbers des te meer.

Bezienswaardigheden, natuurschoon en natuurlijk het vele water maken deze tocht boeiend, maar ook de rijke geschiedenis van de Alte Ems zelf.

Beginnen aan de wandeling doen we in Hüntel, een gehucht tussen Haren en Meppen in het Emsland.

Hüntel is eenvoudig te vinden vanaf de autoweg A31 die in het noorden langs de grens loopt.

Afslag 20 naar Wesuwe en vandaar naar Hüntel is het eenvoudigst. Vanuit het zuiden kan ook afslag 21 Meppen-Nord worden genomen. Via de 402 dan richting Meppen en linksaf de afslag Wesuwe.

Vanuit het noorden stuurde het navigatiesysteem ons al bij Haren afslag 19 omlaag, daarna in een bocht achter Haren linksaf en via een prachtige weggetje rechtstreeks naar Hüntel. Een erg mooie route.

In Hüntel ligt een smalle brug, slechts een auto breed, over het Dortmund-Ems Kanal. Vanuit het dorp steken we deze over en parkeren aan de andere zijde rechts in het zijweggetje.

Als de wandelschoenen zijn aangetrokken steken we eerst de brug weer over, terug naar het dorp. Nu lopend, geeft het ons de gelegenheid om even over het soms drukke kanaal uit te kijken waar vrachtschepen, rondvaartboten en plezierjachten om het hardst lijken te varen.

brug over het Dortmund-Ems Kanal bij Hüntel De Ems verbind het Duitse Westfalen met de Waddenzee en de havens in het noorden van Nederland. Deze rivier is altijd al gebruikt voor de transport van goederen van en naar het Duitse achterland.

Eind 19e eeuw werd de behoefte om vooral Oost-Duitse steenkool naar een groter afzetgebied te brengen groter en is in 1889 begonnen met het graven van het Dortmund-Ems Kanal.

Hierin is ook de toen nog ondiepe Ems betrokken door deze deels te kanaliseren en te voorzien van Wehren. (vert: Waterkering, Stuw, Dam). Zo werden de waterstanden in de rivier omhoog gebracht en tevens een aantal grote lussen in de Eems gekanaliseerd.

Vandaag lopen we in het gebied tussen het kanaal en de oude loop van de Eems. We komen daarbij over het oude Wehr bij Versen, wat nu een Naturschutzgebiet is, en over de Neue Schleuse in het Dortmund-Ems Kanal.

Aan de overzijde van de brug aangekomen slaan we linksaf in de richting van Holthausen. We volgen de asfaltweg parallel aan het kanaal en na enkele meters verlaten we Hüntel al weer.

Dortmund-Ems Kanal

door het rustige dorpje Holthausen Helaas is er links van de scheepvaart niet veel waar te nemen, dat lukt pas als de weg naar rechts afbuigt en we daar links nog even naar het kanaal kunnen gaan kijken.

In dit eerste deel van de route volgen we de 'HE' markeringen van de 'Hudewälder Ems und Hümmling' en de 'Emsradweg' fietsroute. De laatste wordt met een logo aangegeven. Zie inzetfoto.

We blijven de asfaltweg volgen en worden al snel welkom geheten in Holthausen. Het gaat dan langs een paar mooie woonhuizen steeds rechtdoor verder het rustige en bosrijke dorp door.

Nadat we een overdekte bushalte voorbij zijn gelopen wordt het rechts bos, daarna komen we bij een splitsing waar op het hoekje een oude boerenkar vol bloemen ons nogmaals verwelkomt in het dorp.

We blijven ook hier rechtdoor gaan en komen dan nogmaals bij een splitsing waar links om het hoekje een parkje ligt. Een herdenkingsplaats met een fraaie klokkentoren. Tegenover het park staat een prachtige picknickbank, maar voor ons nog even te vroeg.

We worden welkom geheten in Holthausen

We houden er rechts aan om zo verder te lopen naar het centrum van Holthausen. Dat centrum bestaat uit een driesprong met in het midden weer een parkje. Ook hier weer bankjes voor vermoeide fietsers en wandelaars, naast een waterelement van zwerfkeien. Op de driesprong houden we links aan waarbij we na enkele meters Holthausen achter ons laten en het open veld in lopen.

glooiende velden, bospercelen en mais Bij de volgende T-splitsing gaat een nog smallere asfaltweg rechtsaf. Deze gaan we in en lopen dan omhoog tussen de maïsvelden door en zoeken naar een pad naar links. Dit is ook snel gevonden waarna we linksaf slaan en richting een bos lopen dat in de verte al zichtbaar is. Het is hier een glooiend gebied zodat we soms een mooi uitzicht hebben en dan weer helemaal niets zien tussen het nu hoog staande maïs.

Eenmaal wat hoger aangekomen wordt dan links de opvallende toren van het Funpark-Meppen zichtbaar. Een oude koeltoren van een energiecentrale, nu een attractiepark met vooral motorsport activiteiten. De hoge toren, beschildert met een wereldkaart, doet nu diens als klimtoren voor bergbeklimmers. Deze dominant in het landschap aanwezige toren zullen we vandaag nog veel vaker te zien krijgen.

Voor we bij het bos aankomen verlaten we het asfalt en gaat het verder als zandweg. Nog steeds rechtdoor, tot dit pad na nog een laatste klim langs de bosrand naar rechts afbuigt. We blijven gewoon de bosrand volgen met links vooral akkerland. Dan begint het verderop stevig te dalen en komen we weer op asfalt uit.

Hier gaan we rechtdoor en lopen even later recht op een brug over de Eems af. Voor we aan de klim omhoog beginnen lopen we echter rechtsaf het pad naar het grote grasveld op en houden dan links aan richting de picknickbank aan de oever van de Eems. Hier gaan we eens rustig bij de waterkant zitten lunchen.

een oude brug over de Alte Ems

We zijn hier bij de oude loop van de Ems aangekomen. Scheepvaart is hier nauwelijks, enkel een pleziervaartuig of een roeiboot. Verderop rechts ligt namelijk een stuwdam waar schepen niet verder kunnen.

rechts ligt het Naturschutzgebiet Borkener Paradies Zodra de broodjes zijn weggewerkt klimmen we het talud omhoog en steken de oude brug over. Er volgt een lange rechte weg waarbij we verderop links nog een mooie picknickplaats zien aan het water van een nog oudere lus van de Ems. Het water hier links draagt dan ook de naam 'Alte Ems'.

Verderop lopen we onder het viaduct van de 402 door, daarna blijven we rechtdoor gaan waar het dan gedaan is met het asfalt en de klinkers. Het wordt een zandpad met alleen twee verharde rijstroken van vreemd gevormde betontegels.

Wanneer het bos weer begint zijn we in het Naturschutzgebiet 'Borkener Paradies' aangekomen. De zijwegen blijven we negeren tot we rechts via een hek dit natuurgebied ook in kunnen lopen. Er is daar een wandelroute uitgezet die we graag nog eens zullen doen, maar vandaag gaan we het hek niet door en blijven het zandpad het dichte bos in volgen.

Een donker bos met veel ondergroei. Bos ook met een verhaal, zoals zo dadelijk blijkt, wanneer we bij een overwoekerde schuilhut komen. In deze 'Hütte' hangen informatieborden die alles vertellen over het natuurgebied en de bijzondere bomen die er staan.

Bij de schuilhut houden we links aan en komen dan bij een prachtig stukje natuur. Hier ligt een dam over de 'Alte Ems', de oude Wehre. Het is een schitterende picknickplaats met naar beide zijden zicht over de oude Eems. Er staat een uitzichttoren, en, er stroomt water door een heuse stroomversnelling als overloop tussen de twee armen van de Ems.

overwoekerde Schutzhütte met informatieborden doorkijkje op de Alte Ems uitkijktoren bij een picknickplaats doorkijkje op de Alte Ems oude lus van de Eems overloop van de Eems, een echte stroomversnelling doorkijkje op de Alte Ems

klik de kleine foto's voor vergroting

Eenmaal over de dam houden we rechts aan, daarna loopt het zandpad naar links tot het pad een T-splitsing vormt met een volgende asfaltweg.

Versen komt in beeld Op de kruising staat een informatiebord en een uitgebreide richtingaanwijzer. Hier zien we ook de eerste witte 'E' op een zwarte achtergrond, de Emsweg. Deze LAW gaan we nu lange tijd volgen terug naar Hüntel.

Rechtsaf richting Versen gaat het nu verder, de eerste huizen van dit dorp zijn rechts al zichtbaar. De eerste stuwdam hier in de Ems is genoemd naar dit dorp; De Versener Wehre. In 1939 is deze vervangen door de nieuwere stuwdam waar we zojuist overheen zijn gelopen.

Bij binnenkomst in Versen volgt gelijk een driesprong waarop de 'E' ons rechtsaf stuurt. Langs enkele boerderijen buigt het dan naar links en lopen we even later richting de hoofdweg door het dorp.

Vlak voor we die hoofdweg bereiken slaan we echter een zijweg naar rechts in. Zum Emsblick heet dat straatje. In Versen zijn ook enkele horeca gelegenheden waar de moe geworden wandelaars even rust kunnen zoeken, deze liggen net voorbij deze afslag naar rechts.

Zum Emsblick klinkt interessant, maar van de Eems krijgen we maar weinig te zien tijdens de wandeling langs de rand van het dorp. Achter de weilanden rechts is wel de dijk langs de waterrand te zien, maar water helaas niet.

uitzicht richting de Eems, maar door de dijk is het water niet te zien

De asfaltweg lopen we helemaal af tot ook deze bij de hoofdweg uit komt. Aan de overzijde van de hoofdweg staat een mooi prieel achterin een parkje, dit blijkt het dorpspark te zijn, tevens de Festplatz.

Enkele meters voor de hoofdweg slaan we rechtsaf een zandweg in. De 'E' is er goed aangegeven, maar ook de vele informatieborden langs dit pad zijn al van verre zichtbaar. Het is een Lehrpfad met overal picknickbankjes en informatieborden over de flora en fauna in dit Eemsgebied.

veel informatieborden bij dit Lehrpfad Halverwege het pad zijn zelfs bankjes hoger op het talud geplaatst met zogenaamde 'panorama' borden. Wie de moeite neemt hier omhoog te klimmen kan vanaf die plaats wel iets van het water achter de dijken zien.

Alsmaar rechtdoor blijven we op het hoofdpad verder gaan, tot bij een bosrand. Het pad gaat er naar rechts verder, maar wij verlaten nu deze weg en gaan er linksaf het bos in. Recht op de hoofdweg 402 af waar we even later onderdoor lopen. Rond de peilers die de autoweg ondersteunen staat water, dit is een overloopgebied.

Na het viaduct houden we links aan over het karrenspoor door het bos, waar de 'E' ons de weg blijft wijzen.

Uiteindelijk gaat het een beetje omhoog en komen we nogmaals op een kruising van zandwegen. Rechtdoor loopt een weg met een duidelijk bord erboven dat dit het domein is van Sportangelverein Versen.

Voor dit bord slaan we linksaf en lopen even later omhoog naar een asfaltweggetje met rechts op het hoekje een schuilhut. Deze hut valt op daar men dit heeft moeten bouwen zonder dat iemand over een waterpas beschikte, alles is scheef. Maar verder ziet het er best degelijk uit, dus besluiten we daar even te gaan zitten en pauze te houden.

een schots en scheef gebouwde schuilhut

Wanneer het tijd is om weer op te breken gaan we de asfaltweg naar rechts volgen, steeds rechtdoor op de splitsingen door afwisselend stukjes bos en langs maïsvelden. Zo lopen we recht op het volgende dorpje Abbemühlen af.

we lopen op Abbemühlen af

in Abbemühlen ligt een brug over een snelstromende beekBij de eerste grote boerderij van Abbemühlen houden we links aan om daarna de weg naar rechts te volgen in de richting van een brug over een snelstromende beek.

De Emsweg laat ons deze brug oversteken om dan linksaf langs de beek verder te gaan. Weer gaat het dan naar rechts waarbij we langs meer mooie woningen lopen tot de volgende Y-splitsing.

Hier kiezen we rechtsaf, en lopen de laatste huizen van Abbemühlen voorbij tussen opnieuw maïsvelden door.

Er is af en toe een glimp op te vangen van de klimtoren in de verte en de puntige daken van mestsilo's. Verder zien we niets boven het maïs uitsteken.

Bij de volgende T-splitsing slaan we weer rechtsaf en volgen deze asfaltweg tot we tegen een groen metalen hek aanlopen. Achter het hekwerk ligt een verwerkingsfabriek waar biogas wordt gewonnen.

De weg gaat voor het hek haaks linksaf en dan volgt het saaiste gedeelte van de rondwandeling. Nog steeds onderdeel van de Emsweg wandelroute, maar ik zou de bedenkers van deze tocht willen adviseren dit voor wandelaars toch ergens anders langs te laten lopen. Bijna anderhalve kilometer rechtdoor tussen de akkers in de brandende zon is niet het mooist denkbare traject.

in de verte de klimwand van het Funpark Meppen

We stappen dan ook in een flink tempo door tot de weg eindigt bij een T-splitsing waarbij we recht op een grote boerderij aflopen. Op de splitsing moeten we weer rechtsaf en dan volgt er nog eens een recht traject van een kilometer door de velden.

weer een schuilhut bij de brug over de Eems Dit is echter al leuker, er zijn mooiere vergezichten en verderop aan het pad ligt ook weer een stukje bos waar op de hoek een rustbankje staat.

De kruising bij dit bosperceel steken we ook recht over en dan komen we even later bij een brug over een beek met rechts een langwerpige vijver. Ook nu gaan we rechtdoor, maar is het gedaan met het asfalt en wordt het een sintelweg.

Even later zien we voor ons de dijk van de Ems weer liggen en wanneer we daar dichter bij komen buigt de weg naar links parallel aan de rivier die er achter de weilanden langs stroomt.

Wanneer dit sintelpad naar rechts gaat draaien is het nog maar een klein stukje tot we op de hoofdweg naar Hüntel aanbelanden.

Nadat we deze drukke weg zijn overgestoken lopen we over het fietspad rechtsaf richting de brug over de Ems.

Net voor de brug steken we dan nogmaals over naar een nieuw gebouwde schuilhut voor een volgende pauze. In de hut zijn weer allerlei informatiepanelen aangebracht. We drinken wat water en eten een koekje, dan steken we de oude brug over die rechts van de nieuw brug voor het snelverkeer ligt.

de oude brug ligt naast een nieuwe voor het snelverkeer

Nog even kunnen we genieten van het uitzicht over de Alte Ems, daarna volgen we het stukje asfalt aan de overzijde van de brug tot dit weer op de hoofdweg aansluit. Andermaal moeten we oversteken en het fietspad links van de hoofdweg gaan volgen richting Hüntel.

rechtsaf binnendoor naar het sluizencomplex Voorbij de lange bocht loopt het iets omhoog, daar ligt links en rechts een dijk met de mogelijkheid om de weg met een sluisdeur af te sluiten bij hoog water.

Links liggen enkele boerderijen waar we aan voorbij lopen, dan komen we bij een woonhuis met een grote als boomgaard ingerichte tuin.

Tot onze verrassing staan er zakken met appels en peren langs de kant van de weg met daarbij een bordje dat we gratis toe mogen tasten. Lang geleden dat ik iets 'gratis' kreeg aangeboden zonder bijbedoelingen, maar gelukkig bestaat het dus nog.

Het fietspad blijven we volgen tot we linksaf kunnen naar 'Die Schleuse'. Aangegeven op een bord rechts van de weg met de melding 'Gasthaus Zur Schleuse 300m'.

Dus gaan we linksaf en laten snel de huizen achter ons. Vooraan in het bos verlaten we de asfaltweg door in de bocht naar links het zandpad naar rechts omhoog te lopen.

de sluizen in het Dortmund-Ems Kanal de sluizen in het Dortmund-Ems Kanal de sluizen in het Dortmund-Ems Kanal de sluizen in het Dortmund-Ems Kanal de sluizen in het Dortmund-Ems Kanal de sluizen in het Dortmund-Ems Kanal de sluizen in het Dortmund-Ems Kanal

klik de kleine foto's voor vergroting

Kaffee mit Waffeln op het terrasHet loopt omhoog naar het oeverpad langs het Dortmund-Ems Kanal die we dan linksaf volgen tot we verderop de dubbele sluis over kunnen steken.

Daar is het een drukte van belang. De sluizen zijn een knooppunt van fiets- en wandelpaden en duidelijk erg in trek. Natuurlijk is het ook leuk om de schepen en vooral rondvaartboten in de sluizen te bekijken.

De twee gezellige terrasjes aan de overzijde van de sluis zijn dan ook druk bezet. 'Zur Schleuse' adverteert met menu's vanaf 6,95, op het terras rechts lijkt men zich meer te richten op koffie met Waffeln, een gezellig drankje of ijs.

Nadat we het sluiscomplex hebben bekeken gaan we rechtsaf het oeverpad op en volgens dit langs het kanaal tot aan de brug bij Hüntel die we in de verte al zien liggen.

Net voor we daar aankomen is er links nog een prachtig terras bij het Landhaus Hubertushof voor wie nog een pauze wil houden, wij gaan er echter aan voorbij en lopen onder de brug door om daar de trap links omhoog te klimmen waar bovenaan onze auto onder de bomen in de schaduw staat. Twintig minuten later zijn we weer thuis na een heerlijke wandeling zo dicht bij huis maar toch in het buitenland.

in de verte is de brug waar onze wagen staat al te zien