JavaScript aanzetten
U heeft JavaScript uit, zet JavaScript aan om de website te gebruiken.
menu

Passenrondrit Oostenrijk Italië Zwitserland

Pfunds - Scuol - Zernez - Ofenpass - Santa Maria - Umbrail Pass - Stilfser Joch - Reschensee - Reschenpass - Nauders - Pfunds

GPS-track Print PDF Kaart Reisgids
Afstand

De afstand van deze wandelroute is met een Curvimeter nagemeten op een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000.

Bij wandelroutes met een GPS-track is de afstand bepaald op basis van de GPS-log gegevens.

Alle gemeten afstanden zijn afgerond naar een halve kilometer.

Google Earth

Van deze rondwandeling is helaas nog geen Google Earth link beschikbaar.

Een Google map zal op een later moment alsnog worden toegevoegd

GPS

Van deze route is nog geen gps-track als download beschikbaar. Op een later moment zullen een .gpx en .kml in een zip-file worden toegevoegd.

Hebt jij deze route gelopen en wel een GPS-bestand beschikbaar, dan is deze zeer welkom als aanvulling op de site. (Email)

Hoogtemeters

De weergegeven hoogtemeters (stijgen/dalen) zijn onderweg afgelezen op een hoogtemeter en achteraf nagerekend vanaf een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000. Hierbij zijn de verschillen opgeteld tussen alle 'laagste punten' van de route en de daarop volgende 'hoogste punten' op basis van de hoogtelijnen van de kaart.

Dit is geen erg nauwkeurige methode. In de praktijk kunnen de opgegeven hoogtemeters dan ook afwijken van de werkelijkheid.

Bij rondwandelingen voorzien van een GPS-track zijn de hoogtemeters afgelezen uit het GPS logbestand. Deze berekeningen zijn veel betrouwbaarder.

Alle aangegeven waarden zijn afgerond op 10 hoogtemeters. Bij lastiger na te rekenen situaties op 50 hoogtemeters.

Hoogtemeters

Deze rondwandeling verloopt geheel vlak of bij deze route zijn de (mogelijke) hoogteverschillen zo gering dat deze niet relevant zijn voor de wandelaar.

Kaart

Van deze omgeving is helaas nog geen goede wandel- of fietskaart verkrijgbaar.

Moeilijkheidsgraat

star star_border star_border star_border star_border = zeer eenvoudige wandelroute

Korte tot middellange route over halfverharde of verharde wegen en paden zonder hoogtemeters van betekenis

star star star_border star_border star_border = eenvoudige wandelroute

Route over halfverharde of verharde paden met delen smalle goed begaanbare berg- of bospaadjes. Geen tot weinig hoogtemeters

star star star star_border star_border = middelzware wandelroute

Een langere tocht en/of veel hoogtemeters. Route kan smalle berg- of bospaadjes bevatten en natuurlijke hindernissen. (Trap/ladder/beek oversteek) Voor iedereen met redelijke conditie goed/veilig toegankelijk. Advies minimaal wandelschoen A/B of B

star star star star star_border = pittige wandelroute

Lange tocht en mogelijk veel hoogtemeters. Route kan 'avontuurlijke stukjes' en smalle, soms steile paden bevatten. In de bergen Trittsicherheit nodig en goede wandeluitrusting met B of B/C schoenen, wandelstokken en nooduitrusting. (Zie 'Uitrusting')

star star star star star = zware wandelroute

Lange tocht met veel hoogtemeters. Kan delen van een 'Steig' bevatten. Alleen voor geoefende wandelaars met Trittsicherheit en de juiste bergwandeluitrusting. Geen klimtouw of gordels nodig.

Deze kwalificatie toekenning berust op onze eigen ervaring. Voor meer gedetailleerde informatie over de begaanbaarheid en veiligheid van een route lees het uitgebreide routeverslag.

Tijd

De benodigde tijd voor een rondwandeling kan zeer persoonlijk zijn. De weergegeven tijd zijn de werkelijk door ons gelopen uren, afgerond naar boven op een half uur. Wij lopen om te genieten en niet speciaal voor de conditie. We nemen onze pauzes, lopen harder wanneer het een stukje saai is, en langzamer wanneer de omgeving interessant is. De aangegeven looptijd zal dan ook meestal ruim haalbaar zijn.

Tip:

In het vlakke Nederland zal de af te leggen afstand tussen 3 en 5 Km per uur liggen. Bij een cultuur wandeling kan dit zelfs minder dan 3 Km zijn, bij een sportieve wandeling misschien wel meer dan 5 Km. Een goed gemiddelde om mee te rekenen is 4 kilometer per uur exclusief pauzes. Na meerdere wandelingen kan dit naar eigen ervaring worden bijgesteld.

Hou rekening met 10 minuten pauze per uur, zodat er voor een route van 16 Km 4,5 uur uitgetrokken moet worden. (16Km : 4 Km/u = 4 uur wandelen en 3 x 10min pauze). Bij langere (dag-) tochten ook een langere lunchpauze meenemen. (Een half uur als de broodjes in de rugzak worden meegenomen, een uur als er wordt geluncht bij een horeca gelegenheid onderweg).

(zie ook Routes plannen)


Wandelen is de mooiste manier om de bergwereld en haar bevolking echt te leren kennen, maar om een indruk te krijgen van een groter gebied is een rondrit over bijzondere bergweggetjes, passen en door dorpen en steden een goed alternatief voor een mooie vakantiedag.

routekaart vier passenrondrit

Het is voor ons een mooie invulling voor een rustdag van het wandelen. Of om een dag met weersomstandigheden, te slecht voor een lange wandeltocht, te benutten en nieuwe wandelgebieden te verkennen.

Bovenal is het natuurlijk geweldig mooi om een dag hoog in de bergen door te brengen en vaak even uit te stappen op de meest bijzondere plekjes. En die plekjes zijn er in grote getale op deze rondrit.

Deze route gaat over vier prachtige bergpassen in drie Alpenlanden. Met de wagen gaan we zelfs naar 2757m hoogte door een uniek landschap, tot aan de rand van de gletsjers.

Het uitzicht daarboven is natuurlijk het mooist op een heldere zonnige dag, bij regen is er zelfs grote kans op sneeuw waardoor de wegen slecht of geheel niet begaanbaar kunnen zijn.

Alle wegen zijn goed te berijden, maar je moet geen hekel aan haarspeldbochten hebben. Veelal zijn de bergweggetjes smal, hier en daar zelfs maar één auto breed, zodat passeren bij tegenliggers soms lastig is. Maar er is altijd wel weer een breder stukje te vinden om dat op te lossen.

Wij hebben dit gereden vanuit het Pitztal, van daar af was de totale route 250Km. De beschrijving begint echter vanaf Pfunds in het Oberinntal, vlak voor de grens met Italië en Zwitserland. Voor iedereen eenvoudig te vinden. Vanuit Pfunds zal de afstand ongeveer 170Km zijn.

Bergtoppen van de Silvretta

Vanaf Pfunds volgen we de weg richting de grens, passeren de afslag naar het belastingvrije stadje Samnaun, om daarna op de volgende splitsing bij Martina/Martingbrücke rechts aan te houden richting Scuol/Remüs in Zwitserland. (Linksaf gaat naar Nauders, daar zullen we later weer vandaan komen.)

koffiepauze op een parkeerplaats

Tot aan de grens is dit wegnummer 184, na de grensovergang is het wegnummer 27. Al snel komen we in een smalle kloof en kunnen we links hoog in de bergwand de weg naar Nauders zien met verschillende tunnels.

In deze kloof ligt links van de weg een ruime parkeerhaven waar we onze eerste stop maken om even naar het water van de Inn te kijken en een kop koffie in te schenken.

Op de berghelling aan de overzijde zien we iets bewegen en snel komen de camera's te voorschijn. Daar loopt een gems te grazen, ver van het eigenlijke woongebied van gemzen.

Tussen de +3000m hoge toppen van de Silvretta door blijven we de Inn volgen over Scuol tot aan Zernez.

In Scuol/Schuls is het oude stadsgedeelte 'Scuol Sot' een bezoek waard, bekent van de typische Engadiner huizen en de Gurlainabrücke. Een prachtige voetgangersbrug naar de overzijde van de Inn.

op weg naar Süs

Daarna volgt Tarasp met een bezienswaardig slot boven het plaatsje, Ardeze, Guarda en Süs, nog steeds de Inn volgend. Bij Süs houden we links aan richting Zernez. In Zernez kunnen we Schloss Wildenberg bekijken of uitstappen bij het Nationalparkhaus of de fraaie kerk van Zernez.

brede weg over de Ofenpass
Nationalpark Hotel op de Ofenpass

In Zernez nemen we de afslag naar wegnummer 28 en gaan we de eerste bergpas aanvallen. De Ofenpass. (Pass dal Fuorn.)

Het is een brede tweebaansweg omhoog door een steeds mooier wordend landschap tot 2149m hoogte.

Onderweg zijn er voldoende parkeerplaatsen, zodat we regelmatig even kunnen stoppen bij mooie uitzichtpunten of een van de vele andere bezienswaardigheden.

Net voorbij het Nationalpark Hotel ligt een hele grote parkeerplaats waar we dicht bij een schitterende beek kunnen staan.

Het is er koud en winderig, maar we besluiten desondanks daar even langer te pauzeren voor een picknick bij het water met een adembenemend mooi uitzicht. We weten dan nog niet dat het straks nog veel mooier gaat worden op weg naar de Umbrail Pass en de Stilfser Joch.

weer een prachtig uitzicht op de Ofenpass

Na de lunch rijden we het resterende gedeelte omhoog tot op het hoogste punt van de Ofenpass, daarna zetten we de afdaling in over de hier nog steeds brede weg tot we Santa Maria inrijden.

de steegjes van Santa Maria

Santa Maria, een klein dorpje, is weer een plaats waar het leuk is om even te stoppen. De prachtige gevels en smalle steegjes zijn uitnodigend en in dit gezellige dorpje zijn veel leuke winkeltjes en terrasjes om te bezoeken.

De route loopt een stukje door het dorpje heen, en de straatjes zijn er zo smal dat we regelmatig even moeten wachten om tegenliggers te laten passeren voor we verder kunnen.

de eerste haarspeldbochten boven Santa Maria

Midden in Santa Maria wordt rechtsaf de route omhoog naar de Umbrail Pass en Stilfser Joch aangegeven. Al snel wordt het zeer smal en klimmen we boven het dorp een steile berghelling omhoog met ontelbaar veel haarspeldbochten.

op weg naar de Umbrail Pass een gedeelte sintelweg

Vooral in de bochten is het mogelijk elkaar te passeren, op de korte rechte stukken is het soms lastig. Vooruitkijken of er wat door de volgende bocht omlaag komt, wat maar zelden het geval is, blijkt de beste methode om tijdig ruimte te kunnen zoeken en niet in de achteruit te moeten.

In het eerste gedeelte rijden we nog door het bos, daarna komen we boven de bomengrens en wordt het uitzicht weidser en loont het om af en toe weer even te stoppen om van de vergezichten te genieten.

Boven de boomgrens is de weg ook weer wat breder en gaat het minder steil omhoog. Passeren is daar weer eenvoudiger, mede daar we veel verder vooruit kunnen kijken.

Bijna boven op de Pass aangekomen is er zelfs een gedeelte waar geen asfalt ligt.

Een sintelweg, maar zeer strak aangelegd en goed onderhouden. Het is hier zo mooi dat we onze ogen uitkijken en de neiging krijgen om overal maar te stoppen. Helaas kan dat niet als we vanavond nog in het Pitztal terug willen zijn, dus blijft het helaas vooral bij genieten van achter de autoruiten.

de weg slingert omhoog naar de Umbrail Pass

Op 2503m hoogte komen we dan aan bij de grensovergang Zwitserland/Italië, dit is de Umbrail Pass. Tegenover het oude douanekantoor stoppen we nog eens om de omgeving te bewonderen en de informatieborden die daar staan te bestuderen. Deze gaan over het Europa van 1914/1915 in deze streek.

Vanaf de Umbrail Pass is in de verte een nog hoger gelegen hotel te zien, deze staat boven op de Stilfser Joch, daar gaan we zo dadelijk nog naar toe. Daarvoor vervolgen we de weg omhoog en slaan bij de volgende splitsing linksaf waar de Joch goed staat aangegeven. Nog meer haarspeldbochten, maar dan komen we uiteindelijk op het hoogste punt van vandaag: De 2757m hoge Stilfser Joch, waar we na de souvenirwinkels een mooi plekje vinden om de wagen neer te zetten.

de Umbrail Pass, grensovergang Zwiterland Italië de Umbrail Pass, grensovergang Zwiterland Italië de Umbrail Pass, grensovergang Zwiterland Italië de Umbrail Pass, grensovergang Zwiterland Italië
de Umbrail Pass, grensovergang Zwiterland Italië de Umbrail Pass, grensovergang Zwiterland Italië de Umbrail Pass, grensovergang Zwiterland Italië

Dat parkeren valt er nog niet mee, de Stilfser Joch is een druk bezocht hoogtepunt. Niet alleen staan de parkeerplaatsen er vol met auto's, ook grote aantallen motoren vinden er een plekje. Het haarspeldbochtencircuit is duidelijk erg in trek bij de motorbestuurders. Ook opvallend veel wielrenners hebben de Pass weten te vinden, niet vreemd, want deze Joch is ook bekend geworden door de ronde van Italië.

We maken een rondje langs de kiosken die hun koopwaar buiten ruim hebben opgesteld, daarna zoeken we ons een plekje van waar we de enorme gletsjers rond om ons heen goed kunnen bekijken. Vanaf de parkeerplaats is het ook maar een paar minuten lopen om bij deze gletsjers te komen. Wij hebben eerder deze week al een gletsjerwandeling gemaakt en laten dit nu aan ons voorbij gaan. Maar de hotdog met Sauerkraut laten we niet lopen...

tussen de gletsjers op de Stilfser Joch tussen de gletsjers op de Stilfser Joch tussen de gletsjers op de Stilfser Joch tussen de gletsjers op de Stilfser Joch tussen de gletsjers op de Stilfser Joch
tussen de gletsjers op de Stilfser Joch tussen de gletsjers op de Stilfser Joch tussen de gletsjers op de Stilfser Joch tussen de gletsjers op de Stilfser Joch

De weg omlaag van de Stilfser Joch naar Stélvio/Stilfs en Prato is zo mogelijk nog indrukwekkender dan omhoog. De route is van bovenaf al goed te overzien, talloze bochten via een smal weggetje tot onder in het dal. De weg is beveiligd met dikke gemetselde muren in natuursteen, maar laag genoeg om er tijdens de rit overheen te kunnen kijken. Een geweldig mooie route.

daar moeten we zo dadelijk omlaag

Parkeermogelijkheden om nog even van het natuurschoon te genieten zijn er op de afdaling niet veel, we grijpen een paar keer een kans aan in de iets ruimere haarspeldbochten. Eenmaal terug op boomhoogte is het over met de vergezichten op de gletsjers, maar ook dit deel bevat nog zeer veel haarspeldbochten en is een genot om te rijden.

de weg is beveiligd met gemetselde natuursteen muren

We blijven de weg volgen tot we bij Prato de hoofdweg 40 linksaf kunnen nemen richting Schluderns en Mals im Vinschgau. Op weg naar onze vierde Pass van vandaag, de Reschenpass. Voor we de Reschenpass oversteken stoppen we nog eens bij Curon/Graun pal aan de Reschensee. Hier zijn wij al een paar keer geweest, maar het blijft bijzonder om de kerktoren midden in de Reschensee te zien staan.

gletsjergebied Stilfser Joch

Daarna vervolgen we de route naar de Reschenpass, maar komende van de Stilfser Joch maakt deze Pass met zijn 1504m vandaag weinig indruk meer. Op de Pass steken we de grens over naar Nauders, vanaf Nauders tot bij de splitsing Martina/Martingbrücke is het dan toch wel weer imposant als we via de tunnels op de splitsing afrijden.

Daarna keren we terug naar Pfunds en rijden we het Inntal uit om via Imst, waar we nog tijd hebben voor een paar boodschappen, terug te keren naar onze camping in het Pitztal. De foto-oogst is groot vandaag, dat wordt vanavond foto's kijken in de caravan!


arrow_backVorige route arrow_backTerug route overzicht arrow_forwardVolgende route

De routes zijn zo nauwkeurig mogelijk opgetekend. Ik ben niet verantwoordelijk voor wijzigingen ter plaatse en/of (type-)fouten in de omschrijvingen. NEEM ALTIJD EEN GOEDE WANDELKAART MEE! En mail ons als je onjuistheden tegenkomt.