JavaScript aanzetten
U heeft JavaScript uit, zet JavaScript aan om de website te gebruiken.
menu

Treinreis Stubaital - Innsbruck

Met de trein van Fulpmes Stubaital naar Innsbruck
Sightseeing in Innsbruck

Kaart Reisgids
Afstand

De afstand van deze wandelroute is met een Curvimeter nagemeten op een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000.

Bij wandelroutes met een GPS-track is de afstand bepaald op basis van de GPS-log gegevens.

Alle gemeten afstanden zijn afgerond naar een halve kilometer.

Google Earth

Van deze rondwandeling is helaas nog geen Google Earth link beschikbaar.

Een Google map zal op een later moment alsnog worden toegevoegd

GPS

Van deze route is nog geen gps-track als download beschikbaar. Op een later moment zullen een .gpx en .kml in een zip-file worden toegevoegd.

Hebt jij deze route gelopen en wel een GPS-bestand beschikbaar, dan is deze zeer welkom als aanvulling op de site. (Email)

Hoogtemeters

De weergegeven hoogtemeters (stijgen/dalen) zijn onderweg afgelezen op een hoogtemeter en achteraf nagerekend vanaf een gedetailleerde wandelkaart met schaal 1:25.000 tot 1:50.000. Hierbij zijn de verschillen opgeteld tussen alle 'laagste punten' van de route en de daarop volgende 'hoogste punten' op basis van de hoogtelijnen van de kaart.

Dit is geen erg nauwkeurige methode. In de praktijk kunnen de opgegeven hoogtemeters dan ook afwijken van de werkelijkheid.

Bij rondwandelingen voorzien van een GPS-track zijn de hoogtemeters afgelezen uit het GPS logbestand. Deze berekeningen zijn veel betrouwbaarder.

Alle aangegeven waarden zijn afgerond op 10 hoogtemeters. Bij lastiger na te rekenen situaties op 50 hoogtemeters.

Hoogtemeters

Deze rondwandeling verloopt geheel vlak of bij deze route zijn de (mogelijke) hoogteverschillen zo gering dat deze niet relevant zijn voor de wandelaar.

Kaart

Van deze omgeving is helaas nog geen goede wandel- of fietskaart verkrijgbaar.

Moeilijkheidsgraat

star star_border star_border star_border star_border = zeer eenvoudige wandelroute

Korte tot middellange route over halfverharde of verharde wegen en paden zonder hoogtemeters van betekenis

star star star_border star_border star_border = eenvoudige wandelroute

Route over halfverharde of verharde paden met delen smalle goed begaanbare berg- of bospaadjes. Geen tot weinig hoogtemeters

star star star star_border star_border = middelzware wandelroute

Een langere tocht en/of veel hoogtemeters. Route kan smalle berg- of bospaadjes bevatten en natuurlijke hindernissen. (Trap/ladder/beek oversteek) Voor iedereen met redelijke conditie goed/veilig toegankelijk. Advies minimaal wandelschoen A/B of B

star star star star star_border = pittige wandelroute

Lange tocht en mogelijk veel hoogtemeters. Route kan 'avontuurlijke stukjes' en smalle, soms steile paden bevatten. In de bergen Trittsicherheit nodig en goede wandeluitrusting met B of B/C schoenen, wandelstokken en nooduitrusting. (Zie 'Uitrusting')

star star star star star = zware wandelroute

Lange tocht met veel hoogtemeters. Kan delen van een 'Steig' bevatten. Alleen voor geoefende wandelaars met Trittsicherheit en de juiste bergwandeluitrusting. Geen klimtouw of gordels nodig.

Deze kwalificatie toekenning berust op onze eigen ervaring. Voor meer gedetailleerde informatie over de begaanbaarheid en veiligheid van een route lees het uitgebreide routeverslag.

Tijd

De benodigde tijd voor een rondwandeling kan zeer persoonlijk zijn. De weergegeven tijd zijn de werkelijk door ons gelopen uren, afgerond naar boven op een half uur. Wij lopen om te genieten en niet speciaal voor de conditie. We nemen onze pauzes, lopen harder wanneer het een stukje saai is, en langzamer wanneer de omgeving interessant is. De aangegeven looptijd zal dan ook meestal ruim haalbaar zijn.

Tip:

In het vlakke Nederland zal de af te leggen afstand tussen 3 en 5 Km per uur liggen. Bij een cultuur wandeling kan dit zelfs minder dan 3 Km zijn, bij een sportieve wandeling misschien wel meer dan 5 Km. Een goed gemiddelde om mee te rekenen is 4 kilometer per uur exclusief pauzes. Na meerdere wandelingen kan dit naar eigen ervaring worden bijgesteld.

Hou rekening met 10 minuten pauze per uur, zodat er voor een route van 16 Km 4,5 uur uitgetrokken moet worden. (16Km : 4 Km/u = 4 uur wandelen en 3 x 10min pauze). Bij langere (dag-) tochten ook een langere lunchpauze meenemen. (Een half uur als de broodjes in de rugzak worden meegenomen, een uur als er wordt geluncht bij een horeca gelegenheid onderweg).

(zie ook Routes plannen)


(Dit verslag is geschreven door Sabina en Ingrid. Ook de foto's hebben ze zelf gemaakt)

Het Stubaital is het uitgangspunt voor mooie wandelingen, maar het is ook een goed startpunt voor een dagje Innsbruck. Vanuit Neustift is het ongeveer een half uur rijden naar Innsbruck. Er is echter nog een andere manier om naar Innsbruck te komen en die is zeker aan te bevelen. Vanuit Fulpmes rijdt een treintje naar het centrum van Innsbruck. Zo ben je binnen een uur midden in de oude binnenstad en heb je geen parkeerproblemen.

Innsbruck is in de 12e eeuw een belangrijke handelsstad geweest en dat is nog steeds goed te zien; het centrum staat vol statige gebouwen. Overal zie je kleine steegjes en galerijen waar je door kunt lopen, het is er gezellig druk. Verder is Innsbruck bekend om de rivier de Inn die dwars door de stad stroomt en zeker het bezoeken waard is. Een prima stad om een dagje heen te gaan.

Na een nacht van slecht weer besluiten we om met de trein naar Innsbruck te gaan. We rijden vanaf de camping richting Fulpmes, waarbij we net voorbij het dorp linksaf slaan. We volgen de bordjes richting de bergbaan Schlick 2000. Niet veel later rijden we Fulpmes binnen en steken daarbij gelijk het railsover. Bij het oversteken van de spoorlijn rijd je eigenlijk tegen het stationnetje aan. De trein staat al op ons te wachten en dus kopen we gauw een kaartje bij de ticketautomaat. Een enkeltje naar Innsbruck kost € 4,60 en de trein vertrekt ieder uur.

  • drukte in de tram/trein naar Innsbruck
  • drukte in de tram/trein naar Innsbruck
  • drukte in de tram/trein naar Innsbruck

In het hoogseizoen kan het behoorlijk druk zijn in de trein (zie foto boven) en het is dan ook aan te raden om ruim op tijd een plekje te zoeken. De trein doet meer aan als een tram op rails, hier en daar nemen we flinke haarspeldbochten en we gaan nergens echt hard. Maar daardoor is de reis wel erg leuk en door de panoramaramen krijg je prachtige uitzichten.

een van de vele trams

Na drie kwartier met de trein komt de bekende springschans van Innsbruck, de Bergisel-schans, in ons vizier. Even daarna nemen we een haarspeldbocht en krijgen we een prachtig uitzicht op Innsbruck. Het laatste stuk naar de rand van Innsbruck gaat steil naar beneden. Als we afgedaald zijn, rijden we een soort remise binnen. Hier verandert onze trein in een tram, waarna we onze weg de stad in vervolgen. Niet veel later stappen we uit op de Museumstrasse, midden in het centrum van Innsbruck.

Het eindstation van deze tram is overigens het treinstation van Innsbruck en hier zullen we later vandaag ook weer op de tram terug stappen. Het is belangrijk te onthouden dat de tram in Innsbruck heen en terug niet de zelfde route volgt. Op de Museumstrasse weer opstappen richting Fulpmes is bijvoorbeeld niet mogelijk. Een reisschema van de trein/tram is bij alle lokale VVV's te krijgen.

Net voordat we de halte 'Museumstrasse' bereiken, rijden we aan een VVV voorbij. Aangezien we geen plattegrond van de binnenstad hebben, lopen we eerst weer terug naar VVV om er een te kopen. Overal in de stad zijn overigens groene bordjes te vinden waarop alle bezienswaardigheden staan vermeld. Echt verdwalen is dus niet mogelijk.

Innsbruck is werkelijk een prachtige stad met genoeg bezienswaardigheden om je een dag bezig te houden. Zo bezoeken we bijvoorbeeld het beroemde Goldenes Dach (foto 1), de Dom (foto 2), de Triumphpforte (foto 3), de Hofburg en de Leopoldbrunnen. Verder biedt het centrum genoeg mogelijkheden om lekker wat te winkelen en souveniertjes voor de achterblijvers te kopen. De foto's hieronder geven een kleine impressie.

Goldenes Dach aan een gezellig pleintje beschilderingen in de Dom de Triumphpforte in het centrum het gezellige winkelcentrum
het Landestheater van Innsbruck een van de toeristische steegjes nieuw aangelegd plein met gezellige terrasjes

Naast alle winkeltjes en prachtige gebouwen is een bezoek aan de Inn een must. De rivier stroomt net buiten het centrum en is daardoor makkelijk te bereiken. Het wilde water is een leuke afwisseling op de drukte in de winkelstraatjes. Verder bieden talloze bankjes langs de Inn ook de mogelijkheid om lekker wat uit te rusten.

boulevard langs de Inn
drinken op een terrasje

Ook voor de mensen die willen genieten van een lekker drankje of hapje is er genoeg te beleven in Innsbruck. Terrasjes zijn er in overvloed en ook wij nemen het er even van met een glas koud drinken.

Verder zijn er heel veel winkeltjes te vinden met lokale specialiteiten en ook restaurants bieden veel lekkernijen aan. Voor ieder wat wils dus.

Voor echte ijsliefhebbers is er een ijsbar die je moet bezoeken. Bij de halte 'Museumstrasse' ligt een plein (Burggraben) die eindigt bij een poortje die toegang biedt tot de Leopoldsbrunnen en de Hofburg. Op dit plein is een ijsbar gevestigd, genaamd 'Eisgrotte'. Wij hebben genoten van de enorme ijsbulten die ons werden opgediend.

Met onze buik bol van al dat ijs zoeken we het treinstation van Innsbruck op. Het wordt tijd om terug naar Fulpmes te gaan. Innsbruck is een gezellige stad en biedt veel mogelijkheden om je een hele dag te vermaken.

aankomst op station Fulpmes

arrow_backVorige route arrow_backTerug route overzicht arrow_forwardVolgende route

De routes zijn zo nauwkeurig mogelijk opgetekend. Ik ben niet verantwoordelijk voor wijzigingen ter plaatse en/of (type-)fouten in de omschrijvingen. NEEM ALTIJD EEN GOEDE WANDELKAART MEE! En mail ons als je onjuistheden tegenkomt.